ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نوبیتکس
رپورتاژ آگهی

بررسی کامل امنیت صرافی نوبیتکس + مقایسه کارمزدها

نوبیتکس در سال 96 شروع به کار کرد و اکنون توانسته با ارائه خدمات، امنیت و امکانات مناسب جزء بهترین صرافی‌های ارز دیجیتال ایران است.

واحد تبلیغات
نوشته شده توسط واحد تبلیغات | ۶ دی ۱۴۰۱ | ۱۶:۴۵

سلب مسئولیت: دیجیاتو صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

اگر بخواهید از بین 3 صرافی ارز دیجیتال برتر ایرانی یکی را نام ببرید قطعا صرافی نوبیتکس یکی از آن‌ها خواهد بود. نوبیتکس در سال 96 شروع به کار کرد و اکنون پس از 5 سال توانسته با ارائه خدمات، امنیت و امکانات مناسب جزء بهترین صرافی‌های ارز دیجیتال ایرانی قرار بگیرد.

همانطور که میدانید ارزهای دیجیتال در سال‌های اخیر، به واسطه فناوری بلاک چین توانسته به خوبی در میان مردم محبوبیت کسب کند و خیلی از کاربران به نحوی از طیف گسترده این ارزها استفاده کرده‌اند و یا در آینده استفاده خواهند کرد. اگر معامله گران را کنار بگذاریم، قشر هنرمندان با استفاده از توکن‌های تعویض ناپذیر یا همان NFTها تا صنعت بانک و بیمه به واسطه قراردادهای هوشمند در آینده دستخوش تغییرات اساسی خواهند شد هرچند که هم اکنون نیز قسمتی از این تغییرات انجام شده است.

شما نیز اگر می‌خواهید با این تغییرات همراه شوید بایستی در مورد ارزهای دیجیتال و ماهیت آن‌ها اطلاعات کسب کنید. شما در ابتدایی‌ترین کار می‌توانید یک ارز دیجیتال خریداری و در کیف پول دیجیتالی نگهداری کنید. بهترین مکان برای خرید رمزارزها صرافی ارز دیجیتال است. با توجه به تحریم‌های بین المللی علیه کشورمان بهتر است تا در صرافی خارجی معامله نکنیم زیرا ریسک از دست رفتن سرمایه وجود خواهد داشت. همچنین برای انتخاب صرافی ایرانی باید نکات و ویژگی‌های مهمی را مدنظر قرار داد. برخی از این ویژگی‌ها عبارتند از:

  • امنیت صرافی و کیف پول
  • میزان کارمزد معاملات
  • تنوع رمزارزها

در ادامه به معرفی و بررسی صرافی نوبیتکس می‌پردازیم و مزایا و معایب استفاده از این صرافی ایرانی را برمی‌شماریم.

معرفی صرافی نوبیتکس

صرافی نوبیتکس جزء صرافی‌های متمرکز به حساب می‌آید. تیم اصلی آن 4 نفر از فارغ التحصیلان دانشگاه شریف بودند که در سال 1396 این پلتفرم را توسعه دادند. هم اکنون بالای 200 نفر در این صرافی مشغول فعالیت و توسعه هستند. نوبیتکس جزء اولین پلتفرم‌های بازار همتا به همتا (P2P) در ایران محسوب می‌شود و 70% سهم کل معاملات رمزارزها را این صرافی در اختیار گرفته است.

آیا نوبیتکس امنیت کافی دارد؟

بهتر است بدانید که صرافی نوبیتکس از سطوح امنیتی مناسبی برخوردار است و تلاش می‌کند تا مشکلات امنیتی خود را به حداقل برساند. نوبیتکس از سیستم احراز هویت دو عاملی (Google authenticator) استفاده می‌کند که دارای عملکرد قابل قبولی است و شما باید قبل از ورود به حساب خود و برداشت هرگونه دارایی از این صرافی، کد مربوط به سیستم احراز هویت دو عاملی گوگل را وارد کنید و این کار امنیت این بستر را افزایش می‌دهد.

به گفته خود صرافی نوبیتکس، هسته اولیه تیم توسعه همگی از برنامه نویسان حوزه امنیت سایبری بوده‌اند و علاوه بر ارزیابی‌های امنیتی توسط تیم خود، همکاری‌هایی نیز با مرکز امنیت دانشگاه شریف نیز داشته‌اند تا تست‌های امنیتی را در خصوص امنیت صرافی خود مورد ارزیابی قرار دهند.

در ادامه 4 بخش از فراهم کردن امنیت پلتفرم صرافی nobitex را بررسی می‌کنیم:

محافظت از ارزهای دیجیتال

به گفته نوبیتکس تمام ارزهای دیجیتال در بخش کلد ولت (Cold Wallet) یا ذخیره سازی سرد نگه داری می‌شود. ذخیره سازی سرد در واقع نگهداری دارایی در مکانی است که هیچ اتصالی به اینترنت ندارد. بنابراین حتی اگر توانایی نفوذ به سرورها وجود داشته باشد به دلیل اینکه برداشت از این کیف پول‌ها نیاز به امضا و تایید تیم امنیت نوبیتکس دارد، امکان سرقت و هک کردن وجود نخواهد داشت.

سرورهای داخلی

تمامی سرویس‌های ارائه شده به ایرانیان در سرورهای داخلی ارائه می‌شوند و به این ترتیب ریسک بلوکه شدن دارایی‌های کاربران یا دیگر مشکلات مرتبط با تحریم‌ها در رابطه با صرافی وجود نخواهد داشت.

محافظت از حساب کاربری در نوبیتکس

صرافی‌های ارز دیجیتال برای بخش امنیت پلتفرم خود لایه‌های امنیتی بسیاری چیده‌اند. یکی از بخش‌های مهم صرافی‌، قسمت حساب کاربری مشتری است که بیشترین حملات هک یا دزدیده شدن دارایی در آن گزارش شده است. نوبیتکس در این بخش، چند اصول امنیتی تعریف کرده تا حساب کاربری افراد از امنیت مناسبی برخوردار باشد. تعدادی از این اصول را در ادامه مطرح می‌کنیم

  • ذخیره سازی کلیه اطلاعات مشتریان به صورت رمزنگاری شده
  • ذخیره سازی اطلاعات ورود کاربران و ارسال ایمیل و پیامک ورود به کاربر
  • فرایند تایید دو مرحله‌ای (Two Factor Authentication) هنگام ورود و برداشت وجه

در طرف دیگر نیز کاربران باید دستورالعمل‌هایی را در جهت تقویت امنیت حساب خود انجام دهند. برخی از آن‌ها عبارتند از

  • استفاده از رمز عبور پیچیده
  • مراقبت در برابر حملات فیشینگ
  • عدم استفاده از حساب کاربری در رایانه‌های عمومی مانند کافی نت
  • عدم اجازه دسترسی دیگران به حساب کاربری خود

در کنار همه این موارد، خوب است ذکر کنیم از ابتدای شروع به فعالیت پلتفرم نوبیتکس تا به اکنون، هیچ گزارشی مبنی بر هک، پولشویی و یا کلاهبرداری از این صرافی مشاهده نشده است.

میزان کارمزد معاملات صرافی نوبیتکس منصفانه است؟

مهم‌ترین قسمت درآمدزایی یک صرافی میزان معاملات و کارمزدهای دریافتی از آن‌هاست. از طرف دیگر کاربران باید برای بهینه کردن هزینه‌های معاملات خود، صرافی را برگزینند که کارمزد مناسبی بگیرد. حال در ادامه به بررسی کارمزدهای نوبیتکس می‌پردازیم تا ببینیم که آیا میزان کارمزدهای این صرافی منصفانه است یا خیر. اما قبل از بررسی، خوب است با مفاهیمی در ارتباط با مطلب پیش‌رو آشنا شویم

بازار ریالی و حرفه‌ای در نوبیتکس

بازار ریالی همان‌طور که از نامش پیداست بازار معامله رمزارزها به ریال را نشان می‌دهد. برای مثال بیت کوین به ریال یعنی برای خرید بیت کوین باید ریال پرداخت کنید.

بازار حرفه‌ای به معنی معامله رمزارزها با استیبل کوین تتر (USDT) است. برای مثال دوج کوین به تتر یعنی ارز دیجیتال دوج کوین خود را به فروش رسانده و تتر دریافت کنید.

معاملات سفارش گذار (Maker) و سفارش بردار (Taker)

سفارش گذار یا میکر (Maker) به کسی گفته می‌شود که با قیمت مدنظر خود در بازار سفارش ثبت کرده و این سفارش در لیست سفارشات قابل معامله بازار، حتی برای مدت کوتاهی قرار می‌گیرد.

سفارش بردار یا تیکر (Taker) نیز به کسی گفته می‌شود که از سفارش‌های موجود در بازار انتخاب نموده و با آنها معامله می‌کند.

سطح تریدر به چه معناست

حساب سطح تریدر برای آن دسته از کاربران مناسب است که هدفشان از انجام معاملات، کسب سود از تغییرات قیمتی رمزارزهاست. در حساب تریدر، کاربران اجازه برداشت رمزارز از نوبیتکس را ندارند و تنها می‌توانند اقدام به واریز رمزارز، واریز ریالی و برداشت ریالی نمایند. در عوض با فعال کردن این سطح از سقف‌های واریز و برداشت بالاتر و کارمزد معاملاتی پایین‌تری برخوردار خواهید شد.

حال که با مفاهیم بالا آشنا شدید به ادامه بررسی کارمزدها می‌پردازیم.

صرافی Nobitex طرح سطوح کاربری را برای گرفتن کارمزد برای مشتریان خود پیاده کرده است. این طرح به این صورت است

  • اگر حجم معاملات ماه گذشته‌تان کمتر از 10 میلیون تومان باشد کارمزد معاملات 0.35% محاسبه می‌شود.
  • اگر حجم معاملات ماه گذشته‌تان بین 10 تا 50 میلیون تومان باشد کارمزد معاملات 0.3% محاسبه می‌شود.
  • اگر حجم معاملات ماه گذشته‌تان بین 50 تا 100 میلیون تومان باشد کارمزد معاملات 0.25% محاسبه می‌شود.

همچنین باید در نظر داشت که کارمزدها در "بازار ریالی" در نظر گرفته می‌شود و به صورت درصد از حجم دارایی درخواستی محاسبه می‌گردد.

در "بازار حرفه‌ای"، معاملات انجام شده مستقل از حجم به صورت ویژه با کارمزد 0.13% برای میکر و 0.15% برای تیکر محاسبه می‌شود.

میزان کارمزد معاملات در سطح تریدر نیز برای بازار حرفه‌ای، همانند دیگر سطوح کاربری بوده و در بازار ریالی، به صورت زیر می‌باشد.

  • حالت سفارش گذار کارمزد 0.1% در بازار ریالی خواهد داشت.
  • حالت سفارش بردار کارمزد 0.15% در بازار ریالی خواهد داشت.

با مقایسه کارمزدهای دریافتی صرافی نوبیتکس و دیگر رقبای ایرانی می‌توانیم بگوییم که تنوع خوبی در سطوح کاربران در نظر گرفته شده و کارمزدها در هر سطح، میزان قابل قبولی دارند و منصفانه هستند.

تنوع رمزارزها در نوبیتکس چگونه است؟

طبق آمار منتشر شده توسط این صرافی در سال گذشته محبوب‌ترین ارزهای دیجیتال معامله شده به ترتیب ارزهای بیت کوین (BTC)، اتریوم (ETH)، دوج کوین (DOGE) و کاردانو (ADA) بوده‌اند. در مجموعه نزدیک به 50 رمزارز محبوب در پلتفرم نوبیتکس قابل معامله هستند و هر یک از رمزارزها دارای کیف پول اختصاصی هستند. شاید به نوعی بتوان گفت که نوبیتکس با مقایسه با رقبای ایرانی دیگر از تنوع کمتری برخوردار باشد اما با این حال 30 رمزارز اول لیست کوین مارکت کپ (Coinmarketcap) را برای معامله پشتیبانی می‌کند و سعی کرده تا ماهیانه تعدادی از رمزارزهای محبوب دیگر را در پلتفرم خود لیست کند.

همانطور که می‌دانید فعالیت در حوزه ارزهای دیجیتال یک ریسک ذاتی در خود دارد و اگر انتخاب نادرستی در بررسی صرافی‌ها داشته باشید، ریسک ضرر کردن و از دست دادن دارایی‌تان افزایش پیدا می‌کند. با توجه به محدودیت‌های پیش آمده برای ایرانیان در انتخاب بهترین صرافی‌های دنیا، بهتر است تا در یک صرافی ایمن و با امکانات ایرانی فعالیت کنید. صرافی نوبیتکس با توجه به سابقه خوب خود و همچنین داشتن ویژگی‌های برجسته‌ای چون پشتیبانی قوی و حجم معاملات بالا در کنار تضمین امنیت دارایی کاربران توانسته جزء برترین صرافی‌های ایرانی قرار بگیرد. هیچ صرافی بی‌نقص نیست اما نوبیتکس در شمارش مزیت‌های خود در مقایسه با معایبش در ردیفی قرار می‌گیرد که می‌توان از تعداد کم معایبش چشم پوشی کرد و با خیالی راحت در پلتفرم معاملاتی آن به فعالیت بپردازید.

منبعiranbroker.net

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی