ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

چیپست هشت هسته ای Helio P10 مدیاتک همراه با مودم LTE رونمایی شد

حدود پانزده روز پیش مدیاتک چیپست ده هسته ای خود با نام Helio X20 را به عنوان پرچمدار سال جدیدش رونمایی کرد اما این شرکت بازار محصولات پایین رده تر را نیز فراموش نکرده و در ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۱۱ خرداد ۱۳۹۴ | ۱۸:۰۰

حدود پانزده روز پیش مدیاتک چیپست ده هسته ای خود با نام Helio X20 را به عنوان پرچمدار سال جدیدش رونمایی کرد اما این شرکت بازار محصولات پایین رده تر را نیز فراموش نکرده و در این حوزه نیز به فعالیت های خود ادامه می دهد.

Helio P10 حاصل این تلاش است که در واقع نخستین عضو از خانواده چیپست های دارای «عملکرد عالی» به شمار می رود (در نظر داشته باشید که حرف X به خانواده تراشه های دارای «عملکرد بی نهایت» اشاره دارد).

این سیستم روی چیپ 28 نانومتری در نقطه ای مابین X10 (همان چیپست مورد استفاده در موبایل HTC One M9+) و X20 قرار دارد چراکه هشت هسته 64 بیتی Cortex-A53 را در خود جای داده که سرعت کلاکی برابر با 2 گیگاهرتز دارند.

با در نظر داشتن این نکته که چیپست مورد بحث فاقد هسته های Cortex-A57 است نمی توان آن را چندان هم قدرتمند قلمداد کرد اما این کمبود می تواند خبر خوبی برای باتری دستگاه های موبایل بهره مند از Helio P10 باشد.

در ادامه این مطلب با دیجیاتو همراه باشید.

طبق اعلام شرکت سازنده، چیپست جدید مدیاتک دارای GPU دو هسته ای و 64 بیتی Mali-T860 است که سرعت کلاکی برابر با 700 مگاهرتز دارد و پردازش های گرافیکی را بر عهده خواهد داشت. این تراشه همچنین دارای یک مودم LTE Cat 6 است که این مشخصه تا پیش از عرضه رسمی محصول مورد بحث در انحصار کوالکام قرار دارد.

نکته مثبت دیگر در رابطه با P10 موتور یکپارچه TrueBright ISP است که از حسگرهای تصویری «فوق حساس» RWWB پشتیبانی می کند و از این لحاظ می توان گفت که در دنیا اولین است. طبق اعلام شرکت سازنده، این حسگرها می توانند «تا دو برابر نور بیشتر را در قیاس با سنسورهای مرسوم  RGB دریافت کنند» و رزلوشن رنگ آنها نیز حتی از مدل های RGBW بهتر است.

چیپست P10 همچنین دارای عملکرد صوتی های فای (یا نزدیک به اصل) است که نرخ سیگنال به نویز آن (SNR) برابر با 110 دسیبل و نسبت انحراف هارمونیک کل (THD) آن برابر با 95 دسیبل اعلام گردیده و به همین دلیل سازندگان دستگاه های الکترونیکی را از افزودن چیپ اختصاصی پردازش صدا به دستگاه های تولیدی شان بی نیاز می کند.

آخرین خصوصیت که البته اهمیت آن کمتر از سایر موارد ذکر شده هم نیست، تکنولوژی اختصاصی مدیاتک به نام MiraVision 2.0 است که امکان پخش روان تصاویر فول اچ دی با نرخ 60 فریم بر ثانیه را فراهم می کند. این تکنولوژی دارای مد جداگانه ای به UltraDimming برای مطالعه در محیط های کم نور و وضعیت دیگری به نام BluLight Defender است که خستگی چشم را کاهش می دهد (و البته روشن است که این تکنولوژی به مراتب سودمندتر از اپلیکیشن های شخص ثالث است که همین قابلیت را در اختیار کاربران می گذارند).

مدیاتک اعلام کرده که پروسه ارسال این چیپ را از سه ماهه سوم سال آغاز می کند و نخستین دستگاه های بهره مند از آن نیز تا اواخر سال 2015، درست کمی قبل از عرضه X20 وارد بازار می شوند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (6 مورد)
  • مهدی
    مهدی | ۱۱ خرداد ۱۳۹۴

    این مدیاتک اگه بهترین هم بشه بازم خیلی ها از روی تعصب بهش ایراد میگیرن،، داره آروم کارشو میکنه چکارش دارین آخه؟

  • aazp
    aazp | ۱۱ خرداد ۱۳۹۴

    خانوم موسوی جسارتاً برای THD اعوجاج هارمونیکی کل ترجمه شناخته شده تری هستش توی متون فنی :)

  • زاخار
    زاخار | ۱۱ خرداد ۱۳۹۴

    درسته خیلی پیشرفت کردن و سرمایه گزاری زیادی روی تحقیق و توسعه انجام دادن اما به شخصه هنوز که هنوزه اعتماد و ارزشی برای این برند های چینی چه موبایل ساز و چه سخت افزار ساز مث مدیاتک ندارم
    -----------------------------------
    اما سوالی که برام پیش میاد اینه حدود 15 روز پیش وقتی که پردازنده 10 هسته ایشو معرفی کرد ئقیقا نسبت به رقبا مخصوصا سامسونگ چی داشت که خیلی از شرکت ها از ان استقبال کردن؟؟؟

    • جواد
      جواد | ۱۱ خرداد ۱۳۹۴

      کمی تحقیق هم بد نیس

      اولا اینکه شما زمانی در مورد جنس و کالایی میتونی نظر قاطع بدی که باهاش کار کرده باشی و معایبش رو به عینه دیده باشی پس لطفا در مورد جنس های چینی ذهنیت خودتون رو ابراز نکنید و کورکورانه نظر ندید. صرفا چون جنس های بی کیفیت یا با کیفیت پایین معمولا در اختیار ما بوده این دلیل درستی نیست برای اینکه فک کنیم همشون همینطوری هستن

      دوم اینکه مدیاتک یک شرکت تایوانی هست نه چینی

  • عیسی
    عیسی | ۱۱ خرداد ۱۳۹۴

    الاناست که مدیر عامل محترم شرکت glx خوشحال بشه

    خودتون بهتر میدونید چرا:)

  • Alireza Azizi
    Alireza Azizi | ۱۱ خرداد ۱۳۹۴

    نمیدونم چرا ولی فکر کنم که این مدیاتک هم دیگه خودشو زده به در تنبلی بابا آخه آدم تو سال 2015 میشه چیپستشو با معماری 28 نانومتری بده بیرون!!!!!

مطالب پیشنهادی