ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

پژوهشگران آمریکایی موفق شده اند نوعی لایه پوستی نامرئی کننده بسازند

لباس یا پوشش های نامرئی کننده آنطور که احتمالا تصورش را می کنید چندان هم دور از ذهن و ماورایی نیستند و امکان ساخته شدنشان در این دنیا بیش از چیزی است که زمانی فکرش را ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۲۹ شهریور ۱۳۹۴ | ۲۰:۳۰

لباس یا پوشش های نامرئی کننده آنطور که احتمالا تصورش را می کنید چندان هم دور از ذهن و ماورایی نیستند و امکان ساخته شدنشان در این دنیا بیش از چیزی است که زمانی فکرش را می کردید.

پژوهشگران دانشگاه برکلی کالیفرنیا موفق شده اند شی کوچکی را با استفاده از یک پوشش پوستی فوق باریک (با ضخامت تنها 80 نانومتر) نامرئی کنند و این نخستین باری است که دانشمندان چنین دستاوردی می یابند.

در ادامه این مطلب با دیجیاتو همراه باشید.

پوشش یاد شده متشکل از «نانو آنتن ها»ی آجری شکل ساخته شده از طلاست که امواج نوری را از شی موردنظرتان دور می کند و عملا امکان دیدن آن را از بین می برد. خود این پوسته از نوع دو بعدی است با این همه می تواند یک شی سه بعدی را پوشش دهد.

پوشش هایی که قبل از این ساخته شده بودند بیش از اندازه حجیم به نظر می آمدند اما این مدل تنها 80 نانومتر ضخامت دارد و به راحتی می توان آن را به دور یک شی پیچید و مانع از تشخیصش شد.

سطح رویی این لایه پوستی که به آن «metasurface» گفته می شود به گونه ای ساخته شده که نور پس از رسیدن به آن همان رفتاری شبیه به برخورد با یک آینه تخت را نشان می دهد.

نتیجه تحقیق انجام شده توسط این گروه از پژوهشگران که از آن تحت عنوان «ردای پوستی فوق باریک ناپدید شدن در نور قابل رویت» یاد می شود روز پنجشنبه در مجله ساینس منتشر گردید.

چون شدت نور بازتابی از این سطح شبیه به پرتوهای منعکس شده از یک آینه است، نتنها شی ای که در زیر آن قرار بگیرد، قابل شناسایی نخواهد بود بلکه خود ردا یا لایه پوستی را هم نمی توان تشخیص داد. در این مقاله آمده است که هم سطح پوششی و هم شی ای که درون آن قرار می گیرد نامرئی می شوند.

برخلاف تلاش های صورت گرفته قبلی برای ساخت مواد نامرئی کننده، این لایه قابلیت آن را دارد که در مقیاس های مختلف ساخته شود و بدون آنکه نیازی به افزایش ضخامتش باشد می توان آن را به گونه ای تولید کرد که اشیاء بزرگ تر را نیز پوشش دهد و حتی برای نامرئی کردن اجسامی با لبه های تیز نیز به کار بردش.

ژینگژی نی استادیار دانشگاه پنسیلوانیا که مدیریت و سرپرستی این پروژه را بر عهده داشت در مصاحبه اش با سایت Mashable اظهار داشت: شاید در آینده بشود از این ردا به عنوان نوعی ابزار تزئینی یا پوشیدنی استفاده کرد.

این نخستین باری است که دانشمندان موفق شده اند شی ای را با این تکنیک نامرئی کنند با این همه، دستگاه های مخصوص این کار حدودا یک دهه ای می شود که ساخته شده اند.

اندرو الو، یکی از اساتید دانشگاه تگزاس در آستن است که از سال 2005 تاکنون روی ساخت چنین ابزاری کار می کند. وی در تحقیقات خود از تکنولوژی «پویا» برای پوشش دادن اشیاء استفاده نمود؛ این یعنی برای انجام چنین کاری به الکتریسیته نیاز داشت در حالی که پروفسور نی از سطح «ایستا» برای این منظور استفاده کرد که نیازی به برق ندارد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (9 مورد)
  • حمیدرضا
    حمیدرضا | ۲۹ شهریور ۱۳۹۴

    خوب اینطوری که مثل این می مونه که یه آینه بزاری جلوش. نامرئی نیست که
    نورو بازتاب میده به خودت
    برای نامرئی کردن باید نور رو از خودش و جسم داخلش به محور یه دایره عبور بده و به جسم پشت سرش برسونه.

    • محمد امین
      محمد امین | ۲۹ شهریور ۱۳۹۴

      من با نظر ایشون موافقم

    • BuBo
      BuBo | ۳۰ شهریور ۱۳۹۴

      در تایید حرف ایشون باید گفت تیتر اینجوری بهتر میشد: لباس آیینه ای ساخت شد. این کجاش نامرهی کننده ست؟

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی