ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

باکتری کنترل کننده مغز از اشتهای زیاد جلوگیری می کند

چه چیزی حس سیری یا گرسنگی را در بدن به وجود می آورد؟ باید بدانید اشتها به طور کلی توسط هورمون های موجود در روده دیکته می شود که تا پیش از رسیدن به مغز ...

فروغ بیداری
نوشته شده توسط فروغ بیداری | ۱۰ آذر ۱۳۹۴ | ۰۸:۳۰

چه چیزی حس سیری یا گرسنگی را در بدن به وجود می آورد؟ باید بدانید اشتها به طور کلی توسط هورمون های موجود در روده دیکته می شود که تا پیش از رسیدن به مغز در جریان خون به گردش در می آیند و در آخر سیستم عصبی، حس سیری را به شما اعلام می کند.

این هورمون ها توسط سلول های سیستم گوارش ترشح می شوند اما محققان به تازگی دریافته اند این روند تحت تاثیر باکتری های موجود در روده نیز قرار دارد، بنابراین می توان از این میکروب ها برای کنترل میزان غذایی که صرف می شود، بهره گرفت.

برای آگاهی از اینکه چطور از باکتری برای کنترل اشتها استفاده کرده اند، در ادامه مطلب با دیجیاتو همراه باشید.

این کشف به صورت کاملا اتفاقی رخ داد: ماجرا از این قرار بود که تیم تحقیقاتی یاد شده به رهبری «سرگوئی فتیسوف» از دانشگاه Rouen فرانسه متوجه شدند باکتری E. coli می تواند 20 دقیقه پس از رشد، پروتئین ویژه ای تولید نماید که با زمانی که یک انسان برای پیدا کردن حس سیری پس از صرف غذا به آن نیازمند است، انطباق کامل دارد.

هنگامی که محققان مقدار بسیار کمی از این پروتئین باکتریال را به بدن موش ها تزریق کردند، آنها (فارغ از اینکه غذا خورده یا کاملاسیر شده بودند یا خیر) مقدار کمتری غذا مصرف کردند.

این پروتئین ها همچنین باعث شدند تا سلول های جوندگان، هورمون «پپتید YY» که در واقع هورمون سرکوب اشتهاست و همچنین هورمون «peptide-1 مشابه گلوکاگون» که موجب تحریک بدن برای تولید انسولین می شود را نیز ترشح کنند.

این دستاورد علمی در مجله Cell Metabolism چاپ شده و نشان می دهد پروتئین  E. coli که ClpB نیز نامیده می شود سلول های مغزی برای کاهش اشتها را فعال می نماید.

E. coli از خانواده ای ریشه می گیرد که «باکتری خوب» نام دارد و همزیستی مسالمت آمیزی با بدن میزبان که همان انسان است، برقرار می نماید. سیستم های کنترلی مغز نیز از این باکتری های همزیست نفع می برند زیرا با کنترل میزان ورود غذا کمک می کنند تا محیط روده همیشه شرایط ثابتی داشته باشد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی