ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

«گالیله»: پروژه ای که ربات را در مقابل انسان قرار می دهد

شاید با آمدن فناوری های جالبی همانند Siri یا گوگل Now تصور کنید که علوم کامپیوتری پیشرفت فوق العاده عالی ای داشته اند و گجت های این علم کارهای زیادی از دستشان بر می آید ...

فروغ بیداری
نوشته شده توسط فروغ بیداری | ۱۸ دی ۱۳۹۴ | ۰۸:۳۰

شاید با آمدن فناوری های جالبی همانند Siri یا گوگل Now تصور کنید که علوم کامپیوتری پیشرفت فوق العاده عالی ای داشته اند و گجت های این علم کارهای زیادی از دستشان بر می آید که انجام دهند. اما هنوز مسائل زیادی در دنیا وجود دارد که هوش مصنوعی نتوانسته به آنها دست پیدا کند. به طور مثال، کامپیوترها نمی توانند تشخیص دهند که وقتی شما یک شیء را در بالای سراشیبی قرار می دهید چه اتفاقی برای آن روی خواهد داد؟

این همان مسئله ای است که محققان علوم کامپیوتری و هوش مصنوعی در آزمایشگاه دانشگاه MIT به موجب آن در حال توسعه یک مدل کامپیوتری به نام Galileo هستند. این مدل به این صورت طراحی گشته که با تماشای توضیحات ویدئویی، قوانین فیزیک را بیاموزند و سپس حدس بزنند که در موقعیت مشابه چه اتفاقی روی خواهد داد.

به طور مثال، یک توپ و یک قطعه تخته را در بالای یک سراشیبی فرض نمائید: برای شما به عنوان یک انسان لازم نیست توضیح داده شود که توپ از آن بالا غلتیده و به پائین رفته و شیء تخت در مکان خود باقی خواهد ماند. اما یک کامپیوتر این دانش را ندارد و از این رو باید این گونه مسائل فیزیکی به او توضیح داده شوند و برای همین منظور، Galileo ساخته شده.

«ایکر یلدیریم»، یکی از محققان پروژه مورد بحث در این رابطه می گوید: «این نخستین بار است که مسائل عمیق تری از علوم همانند فیزیک در حافظه کامپیوترها القا می گردد تا قابلیت های پیشرفته تری از قبل داشته باشند. پس از اینکه گالیله این مسائل را به طور کامل بیاموزد، بر اساس آنها قادر خواهد بود در موقعیت های مختلف، واکنش های مناسبی از خود نشان دهد.»

تیم CSAIL حدود 150 ویدئو را در حافظه گالیله جای داده و سپس آن را به Bullet، موتور فیزیکی سه بعدی که به منظور ساخت افکت های ویژه در فیلم ها و بازی های ویدئویی استفاده می گردد، وصل نمودند. این کمک می کرد تا مدل مورد بحث بتواند فرضیه هایی که در ذهن دارد را تست نموده و در صورت نیاز آنها را تائید یا رد نماید.

گالیله در حال حاضر همانند انسان توان پیش بینی برخی حوادث را دارد. پس از این موفقیت، مرحله بعدی معرفی و آموزش مسائل بیشتری همانند جریان مایعات، جهش و  ... به این دستگاه خواهد بود.

هدف نهایی از این آزمایشات و آموزش ها هم این است که تغذیه علمی به مدل های کامپیوتری تا جائی ادامه پیدا کند که بتوان از آنها در ساخت ربات و محصولات هوش مصنوعی استفاده نمود. مثلا فرض کنید یک کامپیوتر بتواند نشانه های ظهور یک گردباد عظیم را پیش از روی دادن آن، پیش بینی نماید. نظر شما در این رابطه چیست؟

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • Rz@
    Rz@ | ۱۸ دی ۱۳۹۴

    سلام با تشکر از همه .‌...نظری ندارم ممنون دارید میرید لامپم خاموش کنید

    • م
      م | ۱۸ دی ۱۳۹۴

      ﺑﺎ ﺗﺸﻜﺮ اﺯ ﭘﻨﻠﺘﻮﻥ و ﺑﭽﻪ ﻫﺎﻱ ﭘﺸﺖ ﺻﺤﻨﻪ... اﻗﺎ ﻣﺎ اﻳﻨﺠﺎ ﻧﻮﺭ ﻧﺪاﺷﺘﻴﻢ اﺻﺎ...!

مطالب پیشنهادی