ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

سایه سنگین اپل بر سر تامین کنندگان قطعات سخت افزاری موبایل؛ بازار چگونه از نفوذ کنونی اهالی کوپرتینو رنج می برد؟

اپل تا چه حد بر زنجریه تامین کنندگان قطعات خود و در کل تامین کنندگانی که سخت افزارهای مورد نیاز دیگر موبایل سازان بزرگ جهان را حاضر و آماده می نمایند اثر گذار است؟ شرکت ساکن ...

رضا مقدری
نوشته شده توسط رضا مقدری | ۳۰ دی ۱۳۹۴ | ۲۱:۰۰

اپل تا چه حد بر زنجریه تامین کنندگان قطعات خود و در کل تامین کنندگانی که سخت افزارهای مورد نیاز دیگر موبایل سازان بزرگ جهان را حاضر و آماده می نمایند اثر گذار است؟ شرکت ساکن کوپرتینو چه مقدار روی اکو سیستم موبایلی دنیا نفوذ دارد؟ در پاسخ به این پرسش ها باید بگوییم اعداد و ارقامی که به تازگی در گزارش های مالی برخی از تامین کنندگان قطعات درج شده اند به راحتی قادر هستند تا پتانسیل های برند اول جهان را روایت نمایند.

«TSMC» که تراشه های مورد احتیاج موبایل ها را می سازد، برای گزارش مالی بعدی اش افت عایدی ۱۱ درصدی را پیش بینی کرده. «Largan Precision» که در عرصه ی تولید دوربین های اسمارت فون ها فعالیت دارد نیز احتمال داده که سه ماهه ی اول سال گزارشی ضعیف با ارقامی نه چندان درخشان را منتشر کند.

«Catcher Technology» که در ساخت قاب های فلزی بدنه اسم و رسمی برهم زده هم می گوید در نیمه ی اول سال جاری میلادی خبری از رشد نخواهد بود و نباید انتظارها را برای این موضوع بالا برد.

در تمامی پیش بینی هایی که در بالا به آنها پرداختیم به یک فاکتور موثر اشاره شده و آنهم چیزی نیست جز کاهش تقاضا از سوی اپل؛ به زبان ساده تر همه ی تامین کنندگان قطعات، اطلاعاتی منفی را به سرمایه گذاران خود انتقال می دهند زیرا شاهد گزارش هایی بوده اند که مطابق شان آیفون های ۶ اس و ۶ اس پلاس در سه ماهه پایانی ۲۰۱۵ نتوانسته اند آنقدر که انتظار می رفته فروش داشته باشند و بر همین اساس حالا گمان می رود تقاضاهای کوپرتینویی ها نیز برای سه ماهه جاری با کاهش رو به رو شده و آنها قطعات کمتری را برای تولید سفارش دهند. (اپل به این ترتیب میزان تولیدش را با مقدار تقاضای بازار هماهنگ خواهد کرد تا به خاطر فروش نرفتن محصول متحمل زیان سنگینی نشود)

شرکت های متعددی آیفون ۷ را نقطه عطفی در گزارش های مالی خود می دانند.

نکته ی جالب اینجاست که همه ی این تامین کنندگان سخت افزاری پیش بینی بسیار روشن و مطلوبی را از نیمه ی دوم سال دارند و می گویند در بازه ی زمانی یاد شده با بالا رفتن تقاضا برای به کار گیری محصولات شان در اسمارت فون های قدرتمند تر جدیدی که به بازار خواهند آمد وضعیت به مراتب بهتری را تجربه خواهند کرد.

هر یک از این شرکت ها در پیش بینی خود در رابطه با موضوع مورد اشاره روی نام های مختلفی حساب کرده اند، اما یک نام در برآیند همگی شان یکسان است و آن چیزی نیست جز اپل و ضمناً می توانید به وضوح ببینید که آیفون ۷ نه تنها قرار است بر گزارش مالی سازنده اش اثری شگرف داشته باشد، بلکه شرکت های متعددی تولید آن را نقطه ی عطفی در گزارش های مالی خود می دانند.

چنین وضعیتی است که سبب می گردد برند اول جهان، نفوذ و قدرتی فراتر از انتظار را بر اکوسیستم جهانی موبایل و تامین کنندگان سخت افزاری آن پیدا کند.

Computers_Apple_Apple_building_028837_

TSMC گمان می کند درخواست برای تراشه هایش در نیمه ی دوم سال به مراتب بیشتر می گردد. زیرا آنها در این برهه از زمان و به لطف فناوری «InFO» شان قادر خواهند بود چیپ ها را روی مدارهای مجتمع کوچک تری پیاده سازی کرده و در مجموع تراشه های باریک تر و جمع و جورتری بسازند.

نشانه های موجود نیز حکایت از آن دارند که اپل برای آماده سازی چیپست A10 به صورت کامل TSMC را بر سامسونگ ترجیح داده و این قضیه خود یکی از دلایل اصلی روشن بودن پیش بینی ها راجع به این کمپانی بلند آوازه ی تایوانی به حساب می آید. در عین حال این گفته یعنی اینکه سامسونگ در بخش محصولات نیمه هادی اش از نظر مالی با چالش هایی رو به رو خواهد بود هر چند که قرارداد ساخت اسنپدراگون ۸۲۰ سهم آنها گشته.

در حالیکه برندهای زیادی در صنعت تلفن های هوشمند با قدرت تمام مشغول فعالیت هستند، قدرت خرید اپل و اثرش بر بازار کاملاً آشکار و نمایان است. اپل بی شک توانایی مالی اش را دارد و هر زمان که بخواهد می تواند در بازار اعوجاج پدید آورده، نامی را به چالش کشیده یا مولفه هایی را تغییر دهد.

این وضعیت منجر به آن می شود که اهالی کوپرتینو در شکل گیری یا نابودی تکنولوژی های تازه ای که در حال خلق توسط تامین کنندگان سخت افزاری هستند موثر واقع گردند و با تقاضاهایی که از بازار دارند همه چیز را در محصولات دیگر سازندگان هم تغییر دهند.

مثال واضح در رابطه با چنین موضوعی شرکت «GT Advanced» محسوب می شود؛ نامی که قرار بود نیاز اپل به «کریستال یاقوت کبود» را تامین کرده تا آنها بتوانند صفحه نمایش هایی مقاوم تر از همیشه بسازند، ولی اختلافات و مجادلات میان این دو سبب شد خشم اهالی کوپرتینو بالا بگیرد و همکار تازه شان را به ورطه ی نابودی و ورشکستگی بکشانند. اتفاقی که در نهایت باعث شد کریستال یاقوت کبود آنطور که باید و شاید در محصولات دیگر سازندگان هم استفاده نگردد.

iphonesixS-25

هزینه های تولید خودش را کاهش دهد و در نهایت رقابتی یک طرفه و بی رقیب را پدید آورد.

وقتی شما از قدرت هایی که بازار اسمارت فون های امروزی را شکل می دهند سخن می گویید، نمی توانید چنین نیروی عظیمی را در میان شان نادیده بگیرید. تاریخ نشان داده اپل به سادگی می تواند بازار را شکل داده، هزینه های تولید خودش را کاهش دهد و در نهایت رقابتی یک طرفه و بی رقیب را پدید آورد.

اهالی کوپرتینو ایده ها و طرح هایی را مطرح می کنند و سپس تامین کنندگان سخت افزاری می بایست برای رشد و بهبود شرایط مالی شان همه ی توان خود را به خدمت گیرند تا پیش نیازهای آن طرح ها و ایده ها را مهیا سازند؛ در غیر اینصورت یک نفر دیگر اینکار را انجام می دهد و آنوقت بازی برای شان تمام خواهد شد.

همه ی این سخت افزار سازان می دانند که اپل برابر است با منابع مالی مستحکم و قابل اعتماد، پس باید برای به دست آوردن بخشی از این منابع خواسته هایش را هر چقدر هم که سخت باشند برآورده سازند؛ دقیقاً همینجاست که آنها با یکدیگر وارد رقابتی بسیار دشوار می شوند و در نهایت این برند اول جهان است که خواسته هایش را از یک بازار رقابتی و با صرف هزینه ای کمتر به دست می آورد، در حالیکه شاید دیگر تولید کنندگان موبایل هرگز نتوانند هزینه های تولید شان را به این شکل کاهش دهند.

نکته ی بعدی این است که با چنین نفوذی بر زیر دستان، شما همواره برای مدتی به صورت انحصاری تکنولوژی هایی تازه و نوآورانه را در دست دارید که منجر به تمایز تان از دیگران خواهند شد. ساده تر اگر بگوییم اپل دست یافتن سایرین به این تکنولوژی های جدید را دشوار تر می نماید و یا در نهایت رقبایش را مجبور می کند تا هزینه های تحقیق و توسعه شان را افزایش دهند و در شرایط سخت تری رقابت نمایند.

تیم کوک در زمان حیات جابز نفر اولی بود که زنجیره ی تامین کنندگان اپل را کنار هم می چید و هر تامین کننده با توجه به آن روزهای درخشان شرکت مورد بحث و انبوه تقاضاهایی که در پیش رویش وجود داشت با سیلی از سفارش مواجه می شد، که در نهایت این مسائل سبب می گشتند هر سخت افزار ساز موبایلی در مقابل کوک سر تعظیم فرود آورده و مطیع درخواست های او باشد.

حال که کوک در مسند قدرت و در بالاترین جایگاه نشسته نفوذ بیشتری نیز بر زنجیره ی مذکور دارد و با این نفوذ حتی بازاری انحصاری تر را هم پدید آورده. ولی هیچ انحصاری نمی تواند تا ابد دوام بیاورد و باید دید بازار تا چه زمان در سلطه ی «تیم» و همراهان او خواهد بود. اینکه روزگاری ممکن است شکافی در فرمانروایی اپل رویت شده و در نهایت راهی پیدا شود که دیگران از زیر این سایه سنگین خلاص شوند مسئله ی بعیدی نیست، ولی تا فرا رسیدن چنین ایامی نباید فراموش کنیم که بازار کنونی به لطف سرمایه اندوخته ی زیاد و هواداران دو آتشه تحت تاثیر اپل قرار دارد و از این حقیقت نمی توان گریخت.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • ershad
    ershad | ۳ بهمن ۱۳۹۴

    تشکر جناب مقدری مطلب فوق العاده ای بود.

  • امیر
    امیر | ۳۰ دی ۱۳۹۴

    این شرکتا که از بچه 7 ساله برای کاراشون استفاده میکنن همین بهتر که برشکست بشن

مطالب پیشنهادی