ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

موفقیت «سرفس فون» مایکروسافت در گرو چه عواملی خواهد بود؟

شایعات مرتبط با «سرفس فون» پایانی ندارند؛ شایعاتی که چه غلط باشند و چه درست، خبر از نوعی تشنگی می دهند. این تشنگی در میان کاربران علاقمند به پلتفرم موبایل مایکروسافت و طرفداران این برند، ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۵ | ۲۲:۰۰

شایعات مرتبط با «سرفس فون» پایانی ندارند؛ شایعاتی که چه غلط باشند و چه درست، خبر از نوعی تشنگی می دهند. این تشنگی در میان کاربران علاقمند به پلتفرم موبایل مایکروسافت و طرفداران این برند، به وضوح دیده می شود.

این افراد موبایلی می خواهند که قادر باشند به آن افتخار کنند؛ محصولی که بتواند همرده تبلت های سرفس باشد و زیبایی و قدرتشان را در قالب یک موبایل عرضه نماید. به کلامی بسیار ساده تر، کاربران ویندوز فون و ویندوز موبایل ۱۰، یک سرفس فون می خواهند.

اما سوال اصلی اینجاست که آیا مایکروسافت واقعا دست به توسعه چنین محصولی خواهد زد؟ آیا وجود این شور و اشتیاق و تولید شایعات مختلف، باعث می شود تا اهالی ردموند تصمیم به ساخت محصولی بگیرند که حکم برگ برنده ای را برایشان در بازار موبایل داشته باشد؟ بیایید با هم، همین موارد را مرور کنیم و ببنیم موفقیت مایکروسافت با سرفس فون، در گرو چه نکاتی است.

از سخت افزار تا طراحی

نوکیا شرکتی بود که بخش موبایل خود، یا بهتر است بگوییم مشکلات بخش موبایل خود را به مایکروسافت فروخت. این کمپانی فنلاندی، در زمانی که به شکل مستقل کار می کرد هم بهترین طراح موبایل به شمار نمی رفت. البته ما همه با این برند خاطراتی داریم ولی باید قبول کرد که پس از فراگیر شدن ناگهانی تلفن های هوشمند، نوکیا زبان طراحی چندان مناسبی را انتخاب نکرد.

lumia10-820x420

پیش از آیفون و اندروید، نوکیا به خوبی می دانست چه می سازد اما پس از آن، گیج شده بود و به سمت و سویی گام بر می داشت که تجربه خاصی در آن نداشت. شاید بتوان گفت بهترین موبایلی که نوکیا در آن سال ها رونمایی کرد، دستگاهی با شماره مدل N9 بود که هنوز هم می توان برخی عناصر آن را در لومیاهای امروزی مایکروسافت دید.

به همین دلیل، مایکروسافت بهتر است تا جایی که می تواند زبان طراحی سرفس فون را از موبایل های کنونی اش که با نام لومیا شناخته می شوند، دور کند. در حال حاضر تنها مزیتی که طراحی پلاستیکی این دسته از موبایل ها برای کاربران به همراه دارد، تنوع رنگ شان است. این مسئله در میان پرچمداران لومیا کمتر هم دیده می شود و مایکروسافت معمولا چنین دستگاه هایی را با رنگ های سیاه، سفید و خاکستری عرضه می کند. حتی سامسونگ هم دو سال پیش آموخت که نباید در یک موبایل پرچمدار، از پلاستیک بهره گیرد ولی مایکروسافت در سال ۲۰۱۵ باز هم محصولاتی ارائه داد که از این نظر، ضعف داشتند.

SurFacepro4-46

طرفداران مایکروسافت این موضوع را باور کرده اند که شرکت مورد علاقه شان، تصمیم دارد از طراحی تبلت «Surface Pro» در «Surface Phone» بهره بگیرد و این دستگاه، قرار است بدنه ای تمام فلزی داشته باشد، به همراه سطحی یکپارچه از فلز و سیقلی و دارای گوشه های خمیده. این همان محصولی است که می تواند در بازار پر رقابت امروزی، خودی نشان دهد. البته، استفاده از فلز یک پارچه برای مایکروسافت چندان ساده نیست چرا که سرفس فون به شکلی ساده تری از سرفس پرو، گرم می شود و در این میان نمی توان یک فن در دستگاه قرار داد. از طرفی هم، مایکروسافت نمی تواند یک بار دیگر از پلاستیک در این محصول بهره گیرد.

در بخش سخت افزار ولی پیشرفت ها به حدی بوده اند که مایکروسافت به سادگی می تواند رضایت کاربر را جلب کند. البته سال گذشته و در پرچمداران کنونی، مایکروسافت از پیشرفته ترین چیپست کوالکام بهره گرفت و بعید به نظر می رسد که در سرفس فون، چنین کاری را انجام ندهد.

ویندوز ۱۰

مایکروسافت برای ویندوز ۱۰ برنامه های بزرگی دارد. شاید گیمرها و توسعه دهندگان بازی های ویدیویی نگران باشند اما در واقع مایکروسافت می خواهد با این نسخه از ویندوز و بهره گیری از پلتفرم اپلیکیشن های فراگیر (یونیورسال)، شعار جاوا را در سال های دور زنده نگه دارد: «یک بار بنویس، همه جا اجرا کن».

مایکروسافت در پویاسازی اپلیکیشن های فراگیر تلاش بسیار داشته و همین حالا نیز تصمیم دارد اپ های iOS را به پلتفرم خود بیاورد. به هر حال، از دید یک توسعه دهنده که به ماجرا نگاه کنید، دلتان می خواهد اپ شما بیشتر و بیشتر به دست کاربران مختلف برسد.

در عمل ولی هنوز و با گذشت یک سال، مایکروسافت همچنان راهی بسیار دراز در پیش دارد تا بتواند به آنچه واقعا بیان کرده برسد و توسعه دهندگان را متقاعد نماید تا در ایده هایش، سرمایه گذاری کنند. اما همه این اتفاقات، در سرزمین توسعه دهندگان رخ می دهند.

windows-10-all-w1150

در سرزمین کاربران عادی، مایکروسافت سرود «Continuum» را سر داده است و هدف اصلی پروژه، این است که شما بتوانید از تلفن هوشمندتان همچون یک کامپیوتر شخصی بهره بگیرید. هدفی که توسط مایکروسافت دنبال می شود، بسیار رفیع و عالیست ولی از طرفی باید توجه کرد که در حال حاضر، هنوز کاملا خام است.

اکنون تعداد بسیار اندکی موبایل ویندوزی از Continuum پشتیبانی می کنند در حالی که حتی تعداد اپ هایی که می توانید از آنها به شکل بهینه و با ظاهر PC استفاده کنید، اندک است و این تعداد اپلیکیشن محدود، تفاوتی در مسئله ایجاد نمی کند.

مایکروسافت همین حالا به شدت در بخش موبایل، با مشکل کمبود اپلیکیشن ها مواجه هست. حال تصور کنید که تعداد انگشت شماری از همین اپ ها، از Continuum پشتیبانی می کنند. البته بله، آفیس در این لیست پشتیبانی وجود دارد و شاید همین مجموعه نرم افزاری به تنهایی، برای عده ای کافی باشد ولی تعداد اندک اپلیکیشن های یونیورسال که از Continuum نیز پشتیبانی کنند به حدی است که می توانیم بگوییم استفاده از یک موبایل به عنوان کامپیوتری شخصی، هنوز در حد یک ایده باقی مانده است.

آوردن اپلیکیشن هایی با معماری win32 به تلفن های هوشمند توسط سرفس فون احتمالا می تواند یک راهکار موثرتر باشد. البته صحبت کردن بسیار ساده تر از عمل کردن است و در حال حاضر به شکل تکنیکی، اپ های win32‌ قادر به اجرا در دستگاه هایی با پردازنده ARM نیستند. اکنون تنها راه حل این است که یک اپ مورد نظر را کامپایل کرد (از یک زبان برنامه نویسی سطح بالا، آن را به یک زبان برنامه نویسی سطح پایین تر آورد).

اچ پی برای این مشکل، مجازی سازی را پیشنهاد می دهد در حالی که این روش نیز محدودیت هایی را به همراه دارد. خود مایکروسافت هم در حال کار بر روی ابزاری است که اپ های win32 را به اپلیکیشن های یونیورسال تبدیل کند.

continuum_phone_touch-1268x720

تلفن های هوشمند و پردازنده هایشان قدرتمندتر شده اند اما شما هنوز هم نمی توانید یک نسخه کامل از فوتوشاپ را در آنها داشته باشید. باید دید در این زمینه، مایکروسافت می تواند مرزهای محدودیت را جا به جا کند یا خیر.

ویندوز ۱۰ و تبلت های سرفس با ایده های مشابهی به تولید رسیده اند و حالا مایکروسافت نیاز دارد با نگاهی دوباره بر ویندوز ۱۰، به ساخت سرفس فون بپردازد. با در پیش گرفتن این راهکار، شاید موبایل مورد اشاره موفقیت هایی بیشتر از آنچه در انتظار ماست را به دست آورد.

شرکای سخت افزاری و تولید کنندگان

زمانی که بحث از سرفس فون به میان می آید، همه صرفا در مورد خود این دستگاه صحبت می کنند که البته طبیعتاً، باید بهترین در نوع خود باشد. اما نباید تنهاترین هم شود. ویندوز موبایل ۱۰ در مرحله ای است که اکنون شرکت های بزرگ تولید کننده موبایل، علاقه ای به استفاده از آن ندارند.

سرفس فون می تواند به حدی عالی باشد که علاقه دیگر شرکت ها را نیز برانگیزد. در واقع سرفس فون باید پتانسیل های ویندوز ۱۰ را به سازندگان نامدار به خوبی نشان دهد.

lumias-731x720

مایکروسافت، اپل نیست که بتواند همواره سخت افزار و نرم افزار را شانه به شانه ی هم توسعه داده و به جلو براند. چند سال اخیر را که فاکتور بگیریم، در سال های قبل تر بیشتر تلاش های سخت افزاری این کمپانی نرم افزاری، با شکست کامل مواجه شده اند. پخش کننده موسیقی Zune را یادتان می آید؟

کسب و کار مایکروسافت به شکلی ویژه بر تجربه کاربری در بخش نرم افزار متکی است. این شرکت گاهی هم یک دستگاه سخت افزاری توسعه می دهد اما در نهایت برای توسعه گسترده ی محصولات مختلف، مستلزم یاری یک توسعه دهنده ی سخت افزار است. در این بین، برای یک موبایل، مایکروسافت باید ریسک بالاتری هم در رابطه با همکاری شرکای سخت افزاری اش به جان بخرد.

شرکای سخت افزاری که سازنده ی کامپیوترهای شخصی هستند، راهی به جز استفاده از ویندوز ندارند. این شرکت ها از ویندوز استفاده کرده و آن را در اختیار کاربران قرار می دهند اما داستان تلفن های هوشمند متفاوت است و همین شرکا به راحتی می توانند هیچ اهمیتی به ویندوز موبایل ۱۰ ندهند.

در این بین، یک سرفس فون به مایکروسافت کمک می کند تا بیشتر از پیش در زمینه موبایل ها جدی گرفته شود و البته همکاران تجاری بیشتری هم بیابد.

تعهد

این ها، تنها برخی از راه و روش هایی هستند که با توجه به آنها، سرفس فون می تواند در بازار اشباع شده ی موبایل، خودی نشان دهد. بسیاری از مواردی که به ذکرشان پرداختیم، دستاوردهایی تکنیکی هستند ولی کمپانی مذکور به یک روش دیگر هم می تواند توجه کاربران را به خود جلب کند. مایکروسافت باید بیشتر از تعهدهایش بگوید و البته به آنها عمل کند.

حقیقت این است که ویندوز ۱۰ موبایل، شروع چندان جالبی نداشته. بروز رسانی با تاخیر مواجه شده و حتی برخی از دستگاه هایی که وعده بروز رسانی در موردشان داده شد، به یک باره از لیست خارج شدند. مدتی پیش هم مایکروسافت گفت که در سال جاری، تمرکز ویژه ای بر موبایل ها نخواهد داشت.

windows-phone-1280x666

افرادی که یاران قدیمی مایکروسافت در زمینه موبایل به شمار می روند و از ویندوز فون ۷ استفاده کرده اند، به خوبی با عدم تعهد مایکروسافت و سکوت های طولانی اش در این زمینه آشنا هستند. هرچند اهالی ردموند به واسطه همین نوع رفتارشان، تا کنون بخش زیادی از کاربران خود را از دست داده اند و بعید به نظر می رسد بخواهند چنین ادامه دهند.

مشخصاً مایکروسافت اکنون هنوز استراتژی هایی برای بخش موبایل خود دارد که به شکل رسمی، قسمت اندکی از آنها به گوش کاربران می رساند. بخشی از این استراتژی، آوردن اپلیکیشن های سایر پلتفرم ها به ویندوز موبایل ۱۰ است. این شرکت اگر می خواهد که همچنان در زمینه توسعه موبایل های هوشمند، نامی از خود در بین لیست ها داشته باشد، باید ویندوز موبایل ۱۰ را به موفقیت برساند.

این پلتفرم هرچقدر هم که کم طرفدار شده باشد، باز هم مایکروسافت به دلایل مختلف نمی تواند آن را رها کند. اهالی ردموند می گویند که به طور کلی، به ویندوز ۱۰ موبایل در تلفن های هوشمند متعهد هستند. بیان این جملات آسان است ولی تجربه کاربران این پلتفرم در سال های اخیر، خبر از مسائل دیگری می دهد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (16 مورد)
  • Mehrdad
    Mehrdad | ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۵

    تنها مشکلی که در وین فون دیدم محدودیت نرم افزاریش هست. وگرنه سریهترین سیستم عامل موبایل هست به نظرم.

    • TeChNoLoGy
      TeChNoLoGy | ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۵

      حرف شما رو کاملا قبول دارم

    • farid
      farid | ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۵

      نه نیست

  • اصغر
    اصغر | ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۵

    حتی اگر هم موفق باشه ، اندروید خیلی جلوتر خواهد بود
    بلفرض win32 اجرا شد ، من به شخصه راضی نمیشم برنامه های win32 رو گوشی اجرا کنم ؛ چرا باید اجراش کنم همین الانم تمام نرم افزار های ویندوز دسکتاپ نسخه اندرویدیشم داره ، اما برعکسش چطور؟ نه نداره! در زمینه ویرایش عکس اونایی که میگن فتوشاپ خدای عکسه از اینا نمونه کار بخوای میمونن و میپیچونن چون اونقدر پیچیده است ، پیچیدگی و پر حجم به نظرم مهمترین مشکله من واسه ویرایش عکس حرفه ای با نرم افزار هایی که توی اندروید هست کار میکنم لذت بخش و ساده در آخر به هدفی که تو اون عکس دارم میرسم ؛ اونایی که می خوان از فتوشاپ دفاع کنن یا فتوشاپ رو خدای عکس بدونن قبل بحث کردن یه نمونه کار بدن که در فتوشاپ کار کردن
    حتی اگه عکس فوق حرفه ای با فتوشاپ ویرایش کنین نمی ارزه بری چند گیگ فتوشاپ دانلود کنی یا چند تومن بدی بخریش بعد بری آموزش هاش رو بخری یا بری کلاس هاش و شانس بیاری سیستمت بالا باشه و بکشه و اعصاب داشته باشی و با موس ویرایش کنی واقعا اعصاب می خواد نرم افزار های دیگه دسکتاپی هم همینطورن اما همین عکس رو با نرم افزار های مختلف در اندروید تو چند ثانیه به هدفت میرسی ، خدا به اندروید برکت بده
    نرم افزاری داریم توی اندروید کهشما عکس دخترخانوم رو تو اندروید به بهترین شکل ممکن آرایش کنی تازه این قدیمیشه اما همین کار رو میتونین توی فتوشاپ انجام بدین؟ حتی اگر هم بتونین چند ساعت طول میکشه نه چند دقیقه! و اعصاب خیلی بالایی میخواد که با ماوس این کار رو کنین

    • TeChNoLoGy
      TeChNoLoGy | ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۵

      معلومه که هیچی از فوتوشاپ نمی دونی اول اینکه درسته واسه کارای پیش پا افتاده ای که شما گفتین قطعا برنامه های اندروید بهترن اما واسه ی کارای حرفه ای واقعا خنده داره.بعدشم وینفون کاملا با ویندوز دسکتاپ متفاوته که شما عرض کردین وین 32 رو روی گوشی نصب کنید.سومن فوتوشاپ روی کامپیوتری با رم 2 اجرا میشه و بعید می دونم تو عصر حاظر کسی کامپیوترش کمتر از 4گیگ رم داشته باشه .

  • Divan Greedy (thankyouaj)
    Divan Greedy (thankyouaj) | ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۵

    چقدر مقاله جالبی بود حتی یه اشاره هم به ویندوز hello نکرد ، گفت برنامه های یونیورسال موفقیت امیز نبوده تا حالا ؟؟ می شه موفقیت رو توضیح بدید ؟؟ همین دیروز misfit 3 تا برنامه برای ویندوز و ویندوز فون به صورت یونیورسال ساخته / WinZip یه نمونه دیگه اش ، اینستاگرم که دیگه با نسخه اندرویید و ios فرقی نداره و امکانات ios رو هم داره مثل فیلم 1 دقیقه ای که هنوز اندرویید نداره ، مسنجر و فیسبوک هم که برنامه هاش دارن می یان چند وقت پیش عکس هاش منتشر شد

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی