ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

بهترین دانشگاه های جهان برای ادامه تحصیل: مراکز آموزش عالی سنگاپور

شاید سنگاپور کشور کوچکی باشد اما در قلمرو آموزش عالی و تحقیقات می توان گفت که یکی از بهترین هاست. اگر مدتی است که به تحصیل در این کشور فکر می کنید از شما دعوت ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۳ مرداد ۱۳۹۵ | ۲۱:۰۰

شاید سنگاپور کشور کوچکی باشد اما در قلمرو آموزش عالی و تحقیقات می توان گفت که یکی از بهترین هاست. اگر مدتی است که به تحصیل در این کشور فکر می کنید از شما دعوت می کنیم در ادامه نگاهی داشته باشید به این مطلب.

نشریات مختلفی که در سرتاسر دنیا به مقوله آموزش اختصاص دارند، بارها و بارها از سنگاپور به عنوان یکی از پیشروان جهانی در زمینه تحقیق و نوآوری یاد کرده اند. در سال 2015، این کشور جایگاه هفتم را در فهرست جهانی نوآوری INSEAD  به خود اختصاص داد و در گزارش مجمع جهانی اقتصاد برای سال های 2014-2015 نیز رتبه دوم دنیا را به دست آورد.

از نظر سطح رقابتی و ابتکار و نوآوری می توان گفت دانشگاه ها در سنگاپور مدتی است که مورد توجه ویژه مردم و نهادهای بین المللی قرار گرفته اند و این در واقع همراستا با قدرت گرفتن کلی ملل آسیایی در بازار آموزش جهانی است.

دو مرکز آمورشی مطرح سنگاپور حالا در زمره 15 دانشگاه برتر دنیا قرار دارند و پایتخت این کشور به نام سنگاپور نیز جایگاه ششم جهانی را در فهرست بهترین شهرهای دانشجویی QS در سال 2016 دریافت کرده است که این در واقع برتری آموزشی آن، کیفیت بالای زندگی در این کشور و تنوع بالای جامعه دانش آموزی اش را نشان می دهد.

دانشگاه های سنگاپور

مجموعا 34 دانشگاه در خاک سنگاپور فعالیت دارند که از این تعداد شش مورد آنها بین المللی هستند. دو دانشگاهی که بیش از همه در این سرزمین شناخته شده اند عبارتند از دانشگاه ملی سنگاپور (NUS) و دانشگاه فناوری Nanyang (یا NTU) که هر دو در فهرست رتبه بندی جهانی QS برای سال تحصیلی 2015- 2016 حضور دارند و دوره های آموزشی خود را در طیف وسیعی از رشته ها برای جمعیتی بالغ بر 30 هزار دانشجو [در هر کدام از این مراکز] ارائه می دهند.

دانشگاه ملی سنگاپور

nuspartnership

ابرستاره جهانی سنگاپور دانشگاه ملی این کشور است که هم اکنون جایگاه دوازدهم جهانی را در فهرست رتبه بندی QS و رتبه نخست را در لیست برترین مراکز آموزش عالی آسیا در اختیار دارد.

اما در فهرست جزئی تر رتبه بندی QS که به تفکیک رشته تهیه شده است، شاید کمتر رقیبی را بتوان برای این دانشگاه آسیایی پیدا کرد. این موسسه هم اکنون در رشته مهندسی عمران و ساختمان جایگاه سوم را در اختیار دارد و دانشکده مهندسی و فناوری آن نیز جایگاه چهارم جهانی را از آن خود کرده است. در زمینه علوم طبیعی هم این دانشگاه در زمره ده دانشگاه برتر دنیا قرار دارد.

دانشگاه فناوری Nanyang

3dprinting_NTU

اما همانطور که گفته شد موسسات آموزش عالی خوب در این کشور کم نیستند. برای نمونه دانشگاه فناوری Nanyang، رتبه سیزدهم جهانی و مقام سوم در آسیا را در اختیار دارد. این مرکز نیز درست مانند مورد قبلی، بیشتر به خاطر دوره های مهندسی اش شهرت دارد و یکی از 10 دانشکده برتر در این زمینه است و در رشته مهندسی عمران نیز یکی از برترین هاست. اما ساختمان ها و دانشکده های این دانشگاه مرتبا در حال زیاد شدن هستند و برای نمونه در سال 2013 میلادی و همراستا با یک پروژه مشارکتی با کالج سلطنتی لندن، دانشکده پزشکی Lee Kong Chian به آن اضافه شده و نخستین گروه از دانشجویان در آن مشغول به تحصیل شدند.

دانشگاه مدیریت سنگاپور

Singapore_Management_University_8

این دانشگاه که طیف وسیعی از رشته های تخصصی را ارائه می دهد یکی دیگر از بهترین مراکز آموزشی سنگاپور است و در زمره برترین ارائه کننده های خدمات آموزشی در رشته های حسابداری، علوم رایانه، اقتصاد، حقوق و آمار به شمار می رود.

این مرکز آموزش عالی همچنین در لیست صد دانشگاه برتر دنیا در زمینه حسابداری، فاینانس، علوم اجتماعی و مدیریت است.

دیگر دانشگاه های بین المللی در سنگاپور

سنگاپور همچنین موسساتی را هم با همکاری دانشگاه های برتر دنیا راه اندازی کرده است، که از آن جمله می توان به دانشگاه فناوری و طراحی آن اشاره نمود که حاصل همکاری این کشور با موسسه فناوری ماساچوست و دانشگاه Zhejiang در چین است.

کالج Yale-NUS هم یکی دیگر از موسسات آموزش عالی سنگاپور است که از همکاری این کشور با دانشگاه Yale به وجود آمده است. این مرکز در سال 2011 میلادی و به عنوان نخستین کالج علوم انسانی در سنگاپور فعالیت خود را آغاز کرد. این همکاری ها در اصل بازتابی از تمرکز مقامات دولتی سنگاپور روی مقوله جهانی سازی و فراهم نمودن بستر نوآوری در دانشگاه های این کشور است تا گزینه های انتخابی پیش روی دانشجویان آن فراخ تر از قبل شود.

زندگی در سنگاپور

24ccabaa76bfb79c34e1df0951b7dd10_large

سنگاپور کشوری شلوغ و پر ترافیک است و اقتصاد قدرتمند آن در کنار کره جنوبی، هنگ کنگ و تایوان در لیست چهار ببر آسیایی قرار دارد. این کشورها در واقع به خاطر رشد سریع اقتصادی شان در نیمه دوم قرن بیستم در این لیست جای گرفته اند.

همین توسعه سریع باعث شده که تراکم جمعیتی این منطقه بسیار بالا برود و به خاطر سهولت راه اندازی کسب و کار و اقتصاد پایدارش خیلی ها تصمیم بگیرند که به آن مهاجرت نمایند.

این منطقه همچنین به خاطر پاکیزگی اش شهرت دارد؛ به عنوان مثال اجازه ندارید که در خیابان های آن آدامس بجوید تا مبادا بعد از جویدن آن را در معابر بیاندازید. این کشور کوچک همچنین به خاطر سیستم حمل و نقل دقیق و منظم و همچنین خیابان های تمیزش شهرت دارد که با وجود انبوه ماشین ها در آن، باز هم نمی توانید ذره ای آلودگی و زباله را در آن بیابید. سنگاپور همچنین قوانین سخت گیرانه ای در مورد استفاده از مواد مخدر دارد و به همین خاطر در میان کشورهای جهان، پایین ترین نرخ اعتیاد را دارد.

اما این جزیره به غیر از قوانین سخت گیرانه و اقتصاد رو به گسترشش ویژگی های بارز دیگری هم دارد؛ برای نمونه سنگاپور ترکیبی از فرهنگ ها، زبان ها و ادیان مختلف را در خود دارد و شهروندانش را هم عمدتا چینی ها، شهروندان مالزی و هند تشکیل می دهند که هر کدام بخشی از فرهنگ خاص خود را به این منطقه آورده اند و نوعی هویت ترکیبی را ایجاد کرده اند که صرفا منحصر به همین منطقه است.

فرهنگ بریتانیایی هم تاثیر زیادی روی سنگاپور گذاشته است که این مساله تا حدود زیادی از جمعیت بالای مهاجران و ریشه های استعماری در این منطقه نشات گرفته است. به همین خاطر بسیاری اینطور می گویند که سنگاپور نقطه برخورد شرق با غرب است و همین یک جمله بس تا درکی روشن در مورد ماهیت خاص این کشور پیدا کنیم. یکی از نمونه های خوب در مورد تنوع فرهنگی سنگاپور غذای آن است که در واقع ترکیبی از خوراک های آسیایی و غربی است.

در سال های اخیر، نهادهای دولتی این کشور سرمایه گذاری های عمده ای را روی حوزه هنر و فرهنگ انجام داده اند تا به نوعی از فستیوال ها، موزه ها و باغ های عمومی آن حمایت مالی به عمل بیاورند و از این طریق به جهانیان اعلام کنند که این کشور صرفا مرکزی برای تجارت و کسب و کار نیست.

شهریه و هزینه زندگی در سنگاپور

اقتصاد قدرتمند سنگاپور و کیفیت بالای زندگی در آن به معنای بالا بودن هزینه های اقامت هم هست و جالب است بدانید که تحصیل در دانشگاه های این منطقه یعنی پرداخت بالاترین شهریه ها در آسیا. با این همه سنگاپور همچنان در مقایسه با برخی کشورهای دیگر در دنیا نسبتا ارزان است. هزینه های سالانه دانشگاه در این کشور حدودا برابر با 10 هزار دلار آمریکاست اما بسته به دانشگاهی که انتخاب می کنید و نوع رشته تحصیلی تان می تواند متغیر باشد. خبر خوب اما این است که بالغ بر نیمی از دانشجویان بین المللی در این منطقه از کمک های مالی دانشگاه استفاده می کنند.

متوسط شهرینه سالانه دانشگاه ملی سنگاپور رقمی بین 11350 تا 36250 دلار برای رشته های پزشکی و دندانپزشکی است. شهریه رشته هایی هم که سوبسید دولتی دریافت نمی کنند از 29050 دلار آغاز می شود.

اما در کنار شهریه مقوله دیگری که باید به آن توجه داشته باشید هزینه زندگی در سنگاپور است که به غیر از هزینه اجاره منزل، صورت حساب ها و دیگر هزینه های لازم برای زندگی در این منطقه سالانه در حدود 7150 دلار می شود.

درخواست برای تحصیل در دانشگاه ها

برای آنکه به عنوان یک دانشجوی بین المللی در سنگاپور تحصیل کنید، لازم است که مستقیما درخواست خود را به دانشگاه انتخابی تان ارائه نمایید. بنابراین اولین مرحله برای چک کردن مهلت ها، ارائه درخواست و موارد دیگر از این دست، آن است که درخواست خود را به موسسه مد نظرتان ارائه نمایید، مشاوره های لازم را از وبسایت رسمی آن بگیرید و با دفتر بین الملل آن تماس بگیرید تا سوالات خود را مطرح نمایید. در نظر داشته باشید، رشته هایی که می توانید از یک دانشگاه خاص انتخاب کنید احتمالا محدودیت هایی دارند.

ویزای دانشجویی برای سنگاپور

آن دسته از افرادی که تمایل داشته باشند در سنگاپور تحصیل کنند باید برای این منظور ویزای دانشجویی داشته باشند که این ویزا همزمان با نامه پذیرش شما صادر می شود (که با نام IPA هم از آن یاد می شود). گفتنی است که تاییده درخواست شما منوط به داشتن برخی صلاحیت های علمی و البته ارائه مدرک در زمینه مهارت های زبانی است.

البته این پیش نیازها نباید شما را در مورد ارائه درخواست به دانشگاه و در نهایت عدم پذیرش در آن نگران کند. بعد از آنکه تاییده پذیرش از سوی دانشگاه را دریافت کردید لازم است ظرف دو هفته درخواست خود برای دریافت ویزای دانشجویی را تسلیم اداره مهاجرت سنگاپور (ICA) نمایید که این پروسه نیز نباید بیشتر از دو ماه طول بکشد و لازم است حداقل یک ماه قبل از شروع دوره ویزای خود را دریافت نمایید. برای این منظور لازم است به سیستم ثبت درخواست آنلاین ویزای دانشجویی این کشور مراجعه نمایید که با نام سولار (SOLAR) هم شناخته می شود.

برای این کار، با استفاده از اطلاعاتی که دانشگاه در اختیارتان قرار داده وارد سایت SOLAR شوید و فرم الکترونیکی 16 در آن را پر کرده و و ارسال نمایید. در نظر داشته باشید برای این کار به اطلاعات معتبر پاسپورتی، آدرس دانشگاه، آدرس ایمیل و یک عکس جدید از خودتان نیاز خواهید داشت.

بعد از ورودتان به این کشور لازم است قرار ملاقاتی را با دفتر ICA تنظیم نموده و کارت ورودتان به کشور، عکس پاسپورتی، پرینت فرم پر شده و امضا شده شماره 16، نسخه ای از IPA و گزارش پزشکی تازه از وضعیت سلامت خود را ارائه دهید.

در زمان دریافت پاسپورت همچنین لازم است که فرم امضا شده در مورد تایید شرایط و ضوابط دانشگاه را هم تحویل دهید. همچنین حین ارائه فرم درخواست باید مبلغ 22 دلار را پرداخت نمایید و بعد از صدور پاسپورت هم از شما 43 دلار دیگر دریافت می شود.

با در اختیار داشتن این پاسپورت می توانید به صورت تمام وقت در روزهای تعطیلات دانشگاه کار کنید و به صورت هفتگی هم 16 ساعت اجازه کار در سنگاپور خواهید داشت.

دریافت کمک هزینه شهریه

هم دانشجویان داخلی و هم دانشجویان بین المللی در سنگاپور می توانند از وزارت آموزش این کشور درخواست کمک هزینه شهریه نمایند که این کمک هزینه نیز بخش اعظمی از مبلغ دریافتی توسط دانشگاه آن ها را پوشش می دهد. در ازای این مبلغ اما، دانشجویان بین المللی باید موافقت نامه ای را امضا نمایند که به موجب آن دست کم به مدت سه سال بعد از اتمام تحصیل برای یکی از شرکت های ثبت شده در این کشور کار خواهند کرد تا از این طریق کشور میزبان نیز از مهارت های کسب شده آنها بهره مند شود. گفتنی است که این دوره تعهد برای دانشجویان پزشکی و دندانپرشکی به مراتب بیشتر است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی