ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

نخستین شکل های پیچیده از حیات 400 میلیون سال قبل از آنچه تصور می شد به وجود آمده اند

محققین سوئدی می گویند داخل سنگ های رسوبی مربوط به 1.6 میلیارد سال گذشته جلبک های قرمز رنگ باستانی کشف کرده اند که قدیمی ترین فسیل گیاهی کشف شده تاکنون به حساب می آید. این ...

سینا گلستانه
نوشته شده توسط سینا گلستانه | ۲۵ اسفند ۱۳۹۵ | ۱۴:۳۰

محققین سوئدی می گویند داخل سنگ های رسوبی مربوط به 1.6 میلیارد سال گذشته جلبک های قرمز رنگ باستانی کشف کرده اند که قدیمی ترین فسیل گیاهی کشف شده تاکنون به حساب می آید.

این کشف جدید نشان می دهد زندگی چند سلولی حداقل 400 میلیون سال قبل از آنچه تا امروز تصور می شده است روی کره ی زمین به وجود آمده است. دو نوع از این فسیل های جدید توسط Stefan Bengtson و تیم محققینش از موزه ی تاریخ طبیعی سوئد، در منطقه ی چیتراکوت مرکز هند کشف شده اند.

سرچشمه ی آغاز زندگی، به کمی پس از تشکیل زمین در 3.77 میلیارد سال قبل باز می گردد. بر اساس تحقیقات انجام گرفته نخستین نشانه های زندگی به تشکیل ارگانیسم های تک سلولی در اطراف منافظ گرمابی اعماق آب ها باز می گردد.

این نوع موجود زنده ی بسیار ساده تا 2.5 میلیارد سال بعد هم به فعالیت خود روی زمین ادامه داد، اما از حدود 3.4 میلیارد سال قبل آرام آرام باکتری های فتوسنتز کننده شکل گرفتند و نخستین ارگانیسم های چند سلولی هم بین 2.1 تا 2.7 میلیارد سال پیش به وجود آمدند، از جمله سیانو باکتر های مولد اکسیژن.

در نهایت به عصر دیرینه زیستی می رسیم که ارگانیسم های چند سلولی پیشرفته مثل یوکاریوت ها روی کره ی خاکی ظاهر شدند. جلبک های قرمز هم یکی از همین موجودات بسیار کهن زمینی هستند که اولین شکل از زندگی گیاهی روی سیاره ی ما به حساب می آیند و برای نخستین بار کلروپلاست و رنگدانه های جذب کننده ی نور را برای فتوسنتز کردن استفاده می کردند.

در پایان گفتنی است که پیش از کشف جلبک های قرمز مورد بحث، قدیمی ترین فسیل کشف شده از جلبک های Bangiomorpha مربوط به 1.2 میلیارد سال گذشته به حساب می آمد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • Hamidnwo
    Hamidnwo | ۲۷ اسفند ۱۳۹۵

    منافذ

مطالب پیشنهادی