ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

معرفی رسمی هیوندای KONA؛ نمایشی جسورانه در بازار کراس اوور های کوچک

کمپانی کره ای هیوندای با معرفی یک کراس اوور کاملا جدید به نام کونا، تعداد اعضای خانواده شاسی بلندهای خود را افزایش داد. این کراس اوور کوچک در کلاس B قرار داشته و باید به مصاف رقبای ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۲۴ خرداد ۱۳۹۶ | ۲۱:۰۰

کمپانی کره ای هیوندای با معرفی یک کراس اوور کاملا جدید به نام کونا، تعداد اعضای خانواده شاسی بلندهای خود را افزایش داد. این کراس اوور کوچک در کلاس B قرار داشته و باید به مصاف رقبای جا افتاده ای مثل نیسان جوک، تویوتا CH-R، فورد اکو اسپورت و هوندا HR-V برود.

طراحی ظاهری کونا که نام آن از یک منطقه ساحلی در هاوایی برگرفته شده، عجیب اما پویا و جذاب است. در نمای جلو استفاده از چراغ های متعدد کاملا جلب توجه می کند.

چراغ های باریک روشنایی در روز در بالاترین قسمت قرار گرفته و چراغ های اصلی و مه شکن به ترتیب در قسمت میانی و در پایین ترین بخش سپر نصب شده اند؛ این ترکیب یادآور برخی از محصولات سیتروئن بوده و می توان آن را تا حدی مشابه جوک دانست؛ البته با توجه به گذشت 7 سال از زمان عرضه کراس اوور ژاپنی، کونا از طراحی بروزتری برخوردار است.

در نمای جانبی استفاده از رنگ مشکی برای سقف، رکاب ها و گلگیرها، جذابیت بصری خوبی برای کونا خلق کرده و آن را خودرویی هیجان انگیز نشان می دهد. نمای عقب نیز در هماهنگی کامل با نمای جلو بوده و از چراغ های چند تکه جداگانه در این بخش نیز استفاده شده است.

کراس اوور کونا بر روی پلتفرمی جدید شکل گرفته و با چند پیشرانه مختلف بنزینی و دیزلی روانه بازارهای بین المللی خواهد شد. موتور 2 لیتری بنزینی یکی از این پیشرانه هاست که 149 اسب بخار قدرت و 179 نیوتن متر گشتاور تولید می کند.

این موتور در همکاری با یک گیربکس شش دنده خودکار می تواند در عرض 10 ثانیه سرعت کونا را به صد کیلومتر در ساعت رسانده و امکان دستیابی به نهایت سرعت 194 کیلومتر در ساعت را میسر سازد.

موتور گاما 1.6T-GDI قدرتمندترین پیشرانه برای این کراس اوور نوظهور بوده و با گیربکس هفت دنده و دو کلاچه هیوندای ترکیب می شود. خروجی این موتور 177 اسب بخار قدرت و 265 نیوتن متر گشتاور اعلام شده؛ با توجه به این پیشرانه کونا شتابی برابر با 7.7 ثانیه داشته و می تواند به حداکثر سرعت 210 کیلومتر در ساعت دست پیدا کند.

مشتریان اروپایی می توانند کونا را با موتور یک لیتری  T-GDI سه سیلندر سفارش دهند. این موتور توربو 120 اسب بخار قدرت و 172 نیوتن متر گشتاور داشته و به یک گیربکس 6 سرعته دستی متصل می شود.

با این پیشرانه نیز کونا شتاب و حداکثر سرعتی برابر با 12 ثانیه و 181 کیلومتر در ساعت خواهد داشت. در برخی از بازارها از جمله اروپا کونا با یک موتور 1.6 لیتری دیزلی نیز ارایه می شود که البته جزییاتی درباره مشخصات فنی آن فعلا منتشر نشده است.

ضمن اینکه خریداران خواهند توانست این کراس اوور را با سیستم چهارچرخ متحرک سفارش دهند.

سیستم تعلیق کونا در جلو از نوع مک فرسون است، اما در عقب بستگی به تک یا دو دیفرانسیل بودن خودرو دارد؛ در مدل های تک دیفرانسیل از ساختار میله پیچشی و در مدل های چهار چرخ متحرک از ساختار چند میله ای (مولتی لینک) استفاده شده است.

هیوندای برای این خودرو سه حالت رانندگی در نظر گرفته و آن را به مجموعه ای از سیستم های کمکی راننده مجهز کرده است.

آنطور که هیوندای اعلام نموده به دلیل بهره گیری از پلتفرم جدید کونا از لحاظ راحتی و فضای کابین در کلاس خود بهترین محسوب می شود. سیستم اینفوتیننت این خودرو از اپل کارپلی و اندروید اوتو پشتیبانی نموده و مطابق با سفارش خریداران به نمایشگر لمسی 5، 7 یا 8 اینچی مجهز خواهد شد.

در برخی از بازارها کونا با پشتیبانی از 4G، رادیوی دیجیتال DAB، دوربین عقب، شارژ بی سیم گوشی هوشمند و سیستم هداپ دیسپلی ارایه می شود.

بر اساس برنامه ریزی کره ای ها، کونا از اواخر این ماه در سرزمین مادری به فروش خواهد رسید، آمریکای شمالی و اروپا نیز اندکی بعد میزبان این کراس اوور تازه نفس خواهند بود. اگر چه هنوز قیمت این اتومبیل مشخص نشده اما می توان حدس زد که بهایی نزدیک به نیسان جوک و تویوتا C-HR داشته باشد.

با توجه به مشخصات پیشرانه و حضور پر رنگ سایر کراس اوورهای کره ای در بازار ایران، هیچ بعید نیست که کونا نیز ظرف ماه های آینده راهی خیابان های کشور شود.

طبیعتا حدس زدن قیمت این خودرو کاملا جدید با توجه به نامشخص بودن قیمت رسمی هیوندای کونا چندان ساده نیست اما با توجه به قیمت رقبا و شرایط بازار می توان از هم اکنون حدس زد که کونا نیز در صورت عرضه در بازار ایران قیمتی بین 125 تا 170 میلیون تومان خواهد داشت و بدین ترتیب درست در بازه قیمتی نیسان جوک و تویوتا CHR و ارزان تر از مدل بزرگتر توسان راهی بازار خواهد شد.

نظر شما در مورد طراحی و مشخصات ظاهری هیوندای کونا چیست؟

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (17 مورد)
  • high end
    high end | ۲۵ خرداد ۱۳۹۶

    @m Samsung
    خودت میفهمی چی میگی !!!!من کی گفتم ژاپنی هرچی بده بیرون خوبه ،توهم زدی یا خودتو با من اشتب گرفتی تویی که فکر میکنی سامسونگ هر چی بده بیرون خوبه‌
    من کجا گفتم امکانات جوک یا ch-r از این بیشتره.
    من خیلی محترمانه نظرم رو در مورد طراحیه این و رقیباش گفتم تازه نگفتم این بیریخته .
    خود در گیری داری؟ به جای من برا خودت دعا کن شاید شفا گرفتی.

  • sina
    sina | ۲۵ خرداد ۱۳۹۶

    کاش اسمش یه چیز دیگه بود

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی