ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

ارتباط رنگ خودرو با کاهش آلودگی هوا چیست؟

چند سال پیش گروهی از محققان اثبات کردند که استفاده از اتومبیل هایی نقره ای یا سفید برای محیط زیست مفیدتر است. بر اساس نتایج تحقیق این گروه، کابین خودروهای نقره ای یا سفید خنک ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۲۷ تیر ۱۳۹۶ | ۱۸:۳۰

چند سال پیش گروهی از محققان اثبات کردند که استفاده از اتومبیل هایی نقره ای یا سفید برای محیط زیست مفیدتر است. بر اساس نتایج تحقیق این گروه، کابین خودروهای نقره ای یا سفید خنک تر از کابین خودروهایی با رنگ های تیره هستند؛ دلیل این امر هم ساده است، رنگ های روشن تا 60 درصد از نور خورشید را منعکس نموده و کابین خودرو خنک تر باقی می ماند.

این مساله نیز احتمال استفاده از سیستم تهویه مطبوع را تا حد زیادی کاهش می دهد که آن هم به نوبه خود کاهش مصرف سوخت و در نتیجه کاهش آلودگی هوا را در پی دارد.

دانشمندان لابراتوار ملی لارنس برکلی در آزمایش خود دو دستگاه هوندا سیویک – یکی به رنگ نقره ای و دیگری به رنگ مشکی – را به مدت یک ساعت و در شرایط کاملا مشابه در زیر تابش نور مستقیم خورشید قرار دادند. با این آزمایش که در ساکرامنتوی کالیفرنیا برگزار شد، دانشمندان مشاهده کردند که دمای کابین سیویک نقره ای بین 5 الی 6 درجه خنک تر از کابین سیویک مشکی رنگ است.

با محاسبات انجام شده محققان به این نتیجه رسیدند که با کاهش احتمال روشن شدن کولر، مصرف سوخت تا 2% بهبود یافته و تا 1.9% دی اکسید کربن کمتری وارد جو می شود؛ ضمن اینکه سایر آلاینده های خروجی از اگزوز نیز تا 1% کاهش می یابد.

شاید این ارقام چندان جلب توجه کننده به نظر نرسند، اما وقتی در مقیاس کشوری مثل آمریکا مصرف سوخت کل خودروها تا 2% کمتر شود، میلیون ها گالن سوخت صرفه جویی شده و به همین میزان از ورود دی اکسید کربن بیشتر به جو جلوگیری خواهد شد.

نکته دیگر اینکه می توان برای اتومبیل هایی که رنگ روشن دارند، از سیستم های تهویه مطبوع کوچک تر و ضعیف تر که اثر کمتری بر روی میزان مصرف سوخت دارند استفاده نمود.

درست است که تاثیر رنگ خودرو بر روی کاهش آلودگی یک مساله نسبتا بی ربط محسوب می شود، اما همین اصل – جذب کمتر نور توسط رنگ های روشن – در طراحی و ساخت بناها و ساختمان ها مورد استفاده قرار می گیرد. پس اگر دوست دارید نقشی کمتر در تخریب محیط زیست داشته باشید، اتومبیلی با رنگ روشن خریداری کنید!

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • Goyban bl
    Goyban bl | ۲۷ تیر ۱۳۹۶

    تو ایران که همه ماشینا دیفالت سفید و نقره ای ان :)))

  • Erfaan Zandii
    Erfaan Zandii | ۲۷ تیر ۱۳۹۶

    به خاطر اینه که خودم ماشین سفید دارم و به همه هم پیشنهاد میدم .. غیر از اینها خودروهای سفید وقتی کثیف میشن زیاد کثیفیشون به چشم نمیاد ولی خودروی مشکی با یه ذره آلودگی از رخ میفته و نیاز به شست و شو داره ... دیدنش تو شب راحتتره از ماشین تیر که تو بعضی شرایط خیلی کمک می کنه. در صورت نیاز به صافکاری و رنگ کردن رنگ سفید خیلی بهتر و دقیقتر درست میشه و موج های محل خوردگی قابل دیدن نیستند اما روی خودروی مشکی به شدت توی چشمن جاهای خورده شده.

    • 2000
      2000 | ۲۸ تیر ۱۳۹۶

      مطمئنید که خط خوردگی روی خودرو های سیاه واضح تره؟؟؟؟ من که فکر نکنم.

      • Erfaan Zandii
        Erfaan Zandii | ۲۸ تیر ۱۳۹۶

        اگه خط خوردگی عمیق باشه و به آستر برسه آره بیشتر معلومه اما من منظورم خط خوردگی نبود منظورم موج های روی بدنه بود که بعد صافکاری به جا میمونه که با دقیقترین صافکاری و بتونه و رنگ هم باز کمی موج وجود داره که برای رنگ سفید اصلا به چشم نمیاد اما برای رنگ مشکی کاملا واضحه ... البته اینا برای رنگ های روغنی و متالیک برای رنگ های سالید یا مات داستان یه خورده فرق میکنه

مطالب پیشنهادی