ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

استفاده از روغن آفتابگردان؛ راه حل جدید برای تعمیر آسفالت جاده ها

با توجه به افزایش وسایل نقلیه و در نتیجه بیشتر شدن رفت و آمدها، آسفالت خیابان ها و جاده ها در معرض فرسایش مداوم قرار گرفته و به مرور زمان شکاف ها و گودال هایی ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۲۸ مهر ۱۳۹۶ | ۱۱:۳۰

با توجه به افزایش وسایل نقلیه و در نتیجه بیشتر شدن رفت و آمدها، آسفالت خیابان ها و جاده ها در معرض فرسایش مداوم قرار گرفته و به مرور زمان شکاف ها و گودال هایی بر روی آن شکل می گیرد.

برای جلوگیری از گسترش عیوب مسیر و رفع ایرادات، هر ساله دولت های مختلف هزینه بسیار زیادی را صرف تعمیر و نگهداری از آسفالت خیابان ها و جاده ها می کنند.

برای مثال در کشور انگلستان سالانه 88 میلیون پوند برای لکه گیری و از بین بردن چاله های معابر صرف می شود که رقم بسیار زیادی است.

به تازگی گروهی از مهندسین در دانشگاه ناتینگهام متوجه شده اند که اضافه کردن کپسول های ریز روغن آفتابگردان نه تنها سطح جاده را لغزنده یا آسیب پذیر نمی کند، بلکه باعث خود ترمیمی آسفالت شده و نیاز به تعمیر را به تعویق می اندازد.

دکتر آلوارو گارسیا (Alvaro Garcia) از دانشکده مهندسی ناتینگهام در این باره گفته:

می توان با استفاده از هر روغنی به نتایج مشابهی دست یافت، از روغن موتور گرفته تا روغن های آشپزی بازیافت شده؛ اما در این بین روغن آفتابگردان بسیار ارزان است.

با این راهکار ترک های ایجاد شده در عرض چند ساعت تا نیم میلی متر خودبخود ترمیم می شوند.

به خاطر این ویژگی ما بسیار هیجان زده هستیم و می توانیم آینده ای خوب برای نگهداری از جاده ها تصور کنیم.

تابش خورشید بر سطح جاده باعث ایجاد تورم در سطح آسفالت  می شود. با غروب خورشید و کاهش دما، مواد تشکیل دهنده منقبض شده و این انبساط و انقباض مداوم آسفالت مسیر را سست می کند.

وزن سنگین وسایل نقلیه عبوری نیز مزید بر علت شده و در نهایت ترک هایی بر سطح آسفالت ظاهر می شوند که با هر بار بارش باران یا سردی هوا بزرگ و بزرگ تر می گردند.

اگر چه این شکاف ها را می توان با قیر پر کرد، اما این مساله نیازمند بستن مسیر و چند روز کار است.

روغن آفتابگردان این فرایند را تسریع کرده و حتی می توان در حین ترافیک از آن استفاده کرد. محققین عقیده دارند روغنی که به سطح آسفالت می چسبد، می تواند عمر سطوح جاده را از 12 به 16 سال افزایش دهد.

پیش از این دکتر گارسیا از فیبرهای فلزی به همراه قیر برای پر کردن ترک ها و شکاف های جاده ها استفاده نموده بودند، اما این روش به دلیل هزینه های زیاد منتفی شد. چنانچه ایده جدید این محققین عملی شود، هزینه نگهداری از خیابان ها و جاده ها تا حد زیادی کاهش پیدا خواهد کرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (7 مورد)
  • آریا
    آریا | ۲۹ مهر ۱۳۹۶

    تو ایران روغن آفتابگردان از اسفالت گرونتره

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی