ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ویجیاتو - بازی

بررسی بازی Agents of Mayhem؛ بی نظمی فضایی

هدف اصلی بازی های ویدیویی چیست؟ آیا این سرگرمی تنها به قصد سرگرم شدن شما شکل گرفته و نباید در سطح بالایی جدی گرفته شود؟ چند کلمه پیش، سیاست هایی است که استودیو Volition طی سال ...

شایان کرمی
نوشته شده توسط شایان کرمی | ۴ آبان ۱۳۹۶ | ۲۳:۰۰

هدف اصلی بازی های ویدیویی چیست؟ آیا این سرگرمی تنها به قصد سرگرم شدن شما شکل گرفته و نباید در سطح بالایی جدی گرفته شود؟ چند کلمه پیش، سیاست هایی است که استودیو Volition طی سال های اخیر در ساخت سری موفق Saint Row لحاظ کرده است.

سری بازی های Saint Row تقریباً هیچ قاعده مشخصی در بخش طراحی مراحل را رعایت نمی کنند و در بخش داستانی خود نیز، به زمین و زمان، از جامعه مدرن گرفته تا مصرف گرایی در کشور آمریکا، طعنه می زنند.

  • سازنده: Volition
  • ناشر: Deep Silver
  • پلتفرم ها: ایکس باکس وان، پلی استیشن ۴، پی سی
  • پلتفرم بررسی: پی سی

نسخه چهارم Saint Row به قدری خوب بود که انتظار عرصه قسمت پنجم از این سری را داشته باشیم. البته، سازندگان بازی به جای معرفی جدید، دست به رونمایی از عنوان جدیدی زدند.

بازی Agents of Mayhem، جدیدترین ساخته استودیو Volition، شباهت زیادی به سری Saint Row دارد. از تم بنفش بازی گرفته تا آزادی بی حد و حصر شما در طول بازی، همگی باعث می شوند تا از بازی به عنوان دنباله ای معنوی برای سری Saint Row یاد کنید.

Agents of Mayhem بیشتر به زمین تمرینی برای سری Saint Row شباهت دارد، به نظر می رسد که سازندگان بازی، هر مکانیکی که از پیاده سازی آن در قسمت های اخیر Saint Row می ترسیدند را در این بازی جای داده اند. مکانیک هایی که نشان از خلاقیت بالای سازندگان بازی هستند و البته، Agents of Mayhem را به عنوانی، شلخته و سردرگم تبدیل کرده اند.

بازگشتی ناخوشایند

در همان ابتدای کار متوجه این موضوع خواهید شد که تم داستانی بازی، شباهت زیادی به فیلم های علمی تخیلی دهه هشتاد میلادی دارد. داستان بازی از آن جایی شروع می شود که گروهی با نام M.A.Y.H.E.M در کره جنوبی، وظیفه حفاظت از زمین را در مقابل سازمانی با نام LEGION بر عهده می گیرد.

12 قهرمان از M.A.Y.H.E.M این وظیفه را قبول کرده و این وظیفه شما است که 3 تن از آن ها را برای حفاظت از زمین انتخاب کنید.

همانطور که در چند خط بالا خواندید، داستان بازی مانند دوره اوج ژانر علمی تخیلی - خانوادگی در سینما، آنچنان پیچیده نیست و حتی مقدار زیادی آبکی به نظر می رسد. ایده حضور 12 شخصیت اصلی باعث می شود تا در همان ابتدا، مسائلی چون اخت گرفتن با یکی از این شخصیت ها و درگیر شدن با داستان بازی را به طور کامل از سرتان خارج کنید.

البته، ایرادی به این بخش از داستان بازی وارد نیست و هیچ فردی برای تجربه داستان خارق العاده، اقدام به خرید Agents of Mayhem نخواهد کرد. مشکل این عنوان از آن جایی شروع می شود که متوجه کم سلیقگی سازندگان بازی در طراحی فضا داستانی نسبت به سری Saint Row می شویم.

در این بازی، دیگر خبری از طعنه های همیشگی سری Saint Row به زندگی انسان امروزی نیست و طنزی که بین شخصیت ها رد و بدل می شود نیز، جدا از سطحی بودن، لحظات خنده داری را برای شما پدید نخواهند آورد.

حتی وصل شدن بازی به سری Saint Row نیز با بدسلیقگی تمام صورت می گیرد. کاراکترهایی مانند پرسفونی از این سری در Agents of Mayhem حضور دارند و از آن جایی که هیچ اشاره خاصی به گذشته داستانی این فرد در طول بازی نمی شود، پتانسیل بازی برای استفاده از این موضوع نیز به طور کامل ناکام می ماند.

در مجموع، جدا از ضعف هایی که در بخش داستان گویی بازی و قصه کلی آن وجود دارد و می توان از آن ها چشم پوشی کرد، بازی شخصیت پردازی و پیش بردن روند بازی نیز مشکل دارد و در نهایت به اثری تبدیل می شود که پس از اتمام آن، به راحتی قید بخش داستانی اش را خواهید زد.

زمین تمرین

همانطور که پیش از این گفتیم، به نظر می رسد که Agents of Mayhem، زمین تمرینی برای سازندگان آن بوده تا ایده هایی که تا کنون در سری Saint Row حضور نیافتند را، در این بازی پیاده سازی کنند.

کلیت گیم پلی بازی، بی شباهت به نسخه های اخیر Saint Row نیست. هنوز هم برای انجام تقریباً هرکار بزن بهادری در بازی، آزادید و کشتن بی رحمانه دشمنان با اسلحه های عجیب، هنوز هم اولیت اصلی بازی به شمار می رود.

بازی از تعداد قابل توجهی اسلحه بهره برده که استفاده از همه آن ها، برای شما لذت بخش خواهد بود. استفاده از سه شخصیت اصلی در روند بازی نیز، به خوبی در Agents of Mayhem پیاده سازی شده است. هر کدام از 12 کاراکتر بازی، به خوبی از شیوه مبارزه منحصر به فردی بهره برده و هر کدام، اسلحه مخصوص به خود را دارند.

تعویض میان کاراکتر های شما در طول ماموریت های بازی، به کاری لذت بخش تبدیل خواهد شد. در واقع، بازی به نوعی با درجه سختی استاندارد خود، شما را مجبور به تعویض کاراکتر می کند، و رسیدن به ترکیب مورد نظر سه نفره شما و فهمیدن این موضوع که چه زمانی باید برای تعویض شخصیت ها اقدام کنید، روند بازی را درگیر کننده و جذاب می کنند.

همچنین بخش ارتقا سلاح ها در بازی وجود دارد که با استفاده از واحد پولی بازی، قیمت گذاری شده است. این بخش از جزییات بالایی بهره نبرده و چیزهای زیادی را برای ارتقا در اختیار شما نمی گذارد. همین موضوع باعث می شود که شاید انجام ماموریت های جانبی تکراری بازی، به کاری بیهوده تبدیل شده و شما در راستای کسب پول بیشتر، به انجام بازی بهتر دست نزنید.

نکته ای در همان مراحل ابتدایی بازی متوجه آن خواهید شد، سریع و شلوغ تر شدن روند بازی نسبت به سری Saint Row است.

محیط های بازی در بعضی از مراحل، پر از دشمنان شما شده و کار سختی را برای از بین بردن آن ها پیش رو خواهید داشت. این شلوغ شدن بازی، به لطف سریع تر شدن مراحل بازی، در قسمت های ابتدایی به خوبی شما را سرگرم خواهد کرد. مشکل بازی از آن جایی شروع می شود که متوجه عمق کم بخش گیم پلی Agents of Mayhem می شوید.

از بین بردن تعداد زیادی از دشمنان تکراری در مراحلی که آن ها هم پس از گذشت مدتی، دچار مشکل تکراری و خسته کننده بودن می شوند، همگی Agents of Mayhem را به بازی یک بار مصرفی تبدیل می کنند.

جهان بازی در نگاه اول، شلوغ و وسیع به نظر رسیده و الحق که از وسعت بسیار زیادی نیز بهره می برد. مشکل آن جا مشخص می شود که عمق پایین گیم پلی در بازی برای شما نمایان شده و متوجه می شوید که چیز زیادی برای کشف کردن در دنیای این بازی وجود ندارد.

سئول شما را فرا می خواند

باید به طراحان هنری Agents of Mayhem آفرین گفت. این بازی به خوبی شما را به فضای فیلم های علمی تخیلی دهه هشتاد برده و تم بنفش و قرمز آن، به خوبی چشمان شما را نوازش خواهد داد.

طراحی سئول در آینده نسبتاً دور، به خوبی انجام و با دقت بالایی انجام شده و ترکیب عناصر فانتزی و رئال طراحان گرافیکی بازی، به خوبی در Agents of Mayhem جواب داده است.

البته این بخش از بازی نیز با وجود نکات مثبت خود، عاری از مشکل نبوده و نکات آزار دهنده ای را درون خود جا داده است. مشکلات فنی عدیده ای در بازی وجود دارند که با گذشت زمان به موضوعی اذیت کننده تبدیل خواهند شد.

گیر کردن شخصیت ها در زمین، افت فریم در بعضی از صحنه های شلوغ و فریز شدن بازی، آن قدر زیاد هستند که نیاز به ارائه یک به روزرسانی فوری از سوی سازندگان برای نجات این بخش از بازی داشته باشد.

در بخش صداگذاری نیز، مورد مثبت آن چنانی در بازی وجود ندارد که به آن بتوان به صورت به خصوصی اشاره کرد. موسیقی بازی نیز قابل قبول بوده و در بعضی از صحنه ها، هیجان شما در از بین بردن دشمنانتان که از در و دیوار محیط بازی بالا می روند را افزایش خواهد داد.

عنوان Agents of Mayhem از پتانسیل بالایی بهره می برد که توانایی خلق یک مجموعه سود آور برای سازندگان آن را به خوبی می توان در آن مشاهده کرد.

اما به نظر می رسد که استفاده از افراد تازه کار در استودیو Volition، کار دست ناشر سازندگان و ناشرین بازی داده است. مشکلاتی نظیر تکراری شدن مراحل و باگ های گرافیکی زیاد، به اندازه کافی دلایل قدرتمندی برای بیخیال شدن از تجربه یک بازی هستند، البته شاید و در صورت علاقه مند بودن به سری Saint Row و فیلم های علمی تخیلی، بتوانید تا با کمی ارفاق، از مشکلات بازی گذر کنید.

  • شخصیت های جالب و تنوع بالای آن ها
  • تنوع اسلحه ها
  • سیستم تعویض شخصیت کارآمد
  • گرافیک هنری بی نظیر
  • تکراری شدن مراحل بازی
  • داستان نچندان جذاب
  • باگ های گرافیکی متعدد
  • افت فریم
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • Alireza Abazari
    Alireza Abazari | ۵ آبان ۱۳۹۶

    ببخشید یه مشکلی داره مقالتون ما تو اول مقاله مشا اشاره کردید بجای ساخت سری 5 بازی Agents of mayhemرو ساختن درصورتی که سری بازی saitrow سری 5 داره که اسمش saints row V:Get out of hell هستش با یه سرچ ساده برای دانلودش درستی حرفمم اثبات میشه

    • شایان کرمی
      شایان کرمی | ۵ آبان ۱۳۹۶

      سلام
      مرسي از نظرتون، اين بازي نسخه پنجم سري نيست و يك اسپين اف محسوب ميشه. ميتونيد به صفحه ويكي پديا اين عنوان مراجعه كنيد:
      https://en.m.wikipedia.org/wiki/Saints_Row:_Gat_out_of_Hell

مطالب پیشنهادی