ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نورون
علمی

محققان ژاپنی نخستین گام برای توسعه مغز مصنوعی را برداشتند

متخصصان روشی را برای رشد و اتصال نورون ها با استفاده از الگوهای هندسی ابداع کرده اند که بالاترین دقت را در مسیریابی عصبی به ارمغان می آورد. مغز انسان ساختاری پیچیده است که از ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۲ خرداد ۱۳۹۷ | ۱۸:۱۵

متخصصان روشی را برای رشد و اتصال نورون ها با استفاده از الگوهای هندسی ابداع کرده اند که بالاترین دقت را در مسیریابی عصبی به ارمغان می آورد.

مغز انسان ساختاری پیچیده است که از ارتباط بین میلیاردها نورون ساخته شده و محققان تاکنون برای ایجاد و مطالعه مدل های عصبی ساده از روش های آزمایشگاهی بهره می بردند. در روش های سنتی نورون ها به صورت انبوه رشد می کنند و اتصال های تصادفی بین نورون ها در این روش مطالعه بافت مغزی را دشوار می سازد.نوروناخیرا محققان دانشگاه توکیو با بررسی رفتار نورون ها پی برده اند که با استفاده از صفحات میکروسکوپی چسبنده می توان نحوه اتصال آنها را کنترل کرد. این تیم شبکه های عصبی که اطلاعات و پیام ها از طریق آن منتقل می شود را با دقت بالایی بازسازی کرده اند. «شوتارو یوشیدا»، سرپرست این مطالعه می گوید:

در روش های سنتی نورون ها به ایجاد اتصالات تصادفی تمایل دارند و به همین خاطر کنترل کردن آنها سخت است. ترکیب این نورون ها به صورت کنترل شده به درک بهتر مغز کمک زیادی می کند.

محققان سپس برای بررسی کارایی عملی این روش و فعال شدن نورون ها به صورت همزمان، آنها را به هم متصل کردند. این سلول ها در واقع مدلی مینیاتوری از مغز هستند که می توان آنها را به صورت شیمیایی یا الکتریکی دستکاری کرد.

به گفته یوشیدا مهم ترین نکته در این آزمایش کنترل چگونگی برقراری اتصال بین نورون ها بوده و بدین منظور آنها میکرو صفحات را به صورت قابل حمل طراحی کرده اند تا با تکان دادن آنها در یک جهت مشخص نورون ها در کنار یکدیگر قرار گرفته و سیگنال ها را مخابره کنند.

این محققان عقیده دارند تکنیک جدید امکان تشکیل شبکه های عصبی ساده با قابلیت تغییر و مانور روی یک نورون را فراهم کرده و نخستین قدم در زمینه توسعه مغزی با میلیون ها عصب است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • Hosein Narouie
    Hosein Narouie | ۲۱ فروردین ۱۳۹۸

    بعید نیست!!

  • ?️
    ?️ | ۳ خرداد ۱۳۹۷

    چه بسا زمانی کپی مغز شما به این مغز منتقل شود و زندگی چند هزار ساله پیدا کنید.

    • Hosein Narouie
      Hosein Narouie | ۲۱ فروردین ۱۳۹۸

      بعید نیست!!!

مطالب پیشنهادی