فیسبوک عقب نشینی کرد؛ قابلیت اجرای بازی های Oculus دوباره روی HTC Vive فراهم می شود
جنگ میان فیسبوک و LibreVR پیرامون اجرای بازی های آکیلس ریفت روی وایو سر دراز دارد. ReVive نرم افزاری است که توسط LibreVR ساخته شده و قابلیت انجام عناوین هدست واقعیت مجازی آکیلس را برای وایو ...
جنگ میان فیسبوک و LibreVR پیرامون اجرای بازی های آکیلس ریفت روی وایو سر دراز دارد. ReVive نرم افزاری است که توسط LibreVR ساخته شده و قابلیت انجام عناوین هدست واقعیت مجازی آکیلس را برای وایو فراهم می کند. در ابتدا که این نرم افزار به بازار منتشر شد، بازیکن ها مجبور بودند تا برای دسترسی به این قابلیت، بازی های آکیلس را خریداری کنند و خود ReVive هم تنها به عنوان یک لایه ارتباطی میان کدهای وایو و آکیلس عمل می کرد.
مدتی بعد کمپانی آکیلس که می بیند ممکن است این قابلیت به ضررش تمام شود، الگوریتمی طراحی می کند که به واسطه آن تنها دارندگان هدست واقعیت مجازی آن ها بتوانند از عناوین آکیلس ریفت استفاده نمایند. در همین گیر و داد سازندگان ReVive هم عقب ننشسته و آپدیتی برای نرم افزار خود منتشر می کنند که با آن، بازیکن ها می توانستند از قفل امنیتی که آکیلس برای اجرای بازی ها در هدست خود قرار داده بگذرند.
البته این تمام ماجرا نبود، چون به واسطه این بروز رسانی امکان اجرای بازی هایی که خریداری نشدند هم وجود داشت و اینجا بود که پایرسی یا دزدی نرم افزاری رخ می داد. تمام ماجرای بالا را تعریف کردیم تا بگوییم هم اکنون فیسبوک تصمیم گرفته عقب نشینی کرده و قفل DRM را حذف نماید.
کمپانی آکیلس در بیانیه ای پیرامون این اقدام گفت: «ما اعتقاد داریم حفاظت از محتوایی که توسعه دهنده می سازد، نقشی بنیادی در موفقیت صنعت نوپای واقعیت مجازی دارد و ما با قدم هایی که در این زمینه بر می داریم، می خواهیم این اطمینان را به سازندگان بدهیم تا به سرمایه گذاری خود برای واقعیت مجازی ادامه دهند. در آپدیت ماه ژوئن، قفلی که اجرای بازی ها را چک می کرد، حذف شده است.»
طبیعتا این حرکت آکیلس شاید بتواند از دیدگاه انحصار طلبی بازی ها که در موفقیت هدست نقش مهمی دارد، به ضرر آن ها تمام شود ولی اگر از همین ابتدا شاهد حضور دزدی های نرم افزاری عظیم برای تکنولوژی واقعیت مجازی باشیم، آینده این صنعت تباه خواهد شد. یک روز پس از این بیانیه هم سازنده ReVive با انتشار پچی، نرم افزار خود را بروزرسانی نمود تا امکان پایرسی به حداقل برسد. LibreVR در بیانیه ای به این تصمیم آکیلس افتخار کرد و اذعان داشت:
من از ته قلبم خشنودم. امیدوارم این حرکت، اولین قدم برای دیدن بازی های انحصاری هر دو سخت افزار روی یکدیگر باشد. همچنین دوست دارم تا این اقدام به سود آکیلس هم تمام شود، چون آن ها لیاقت این که مصرف کنندگان بیشتری را به خود جذب کنند دارند. خیالم راحت شده که دیگر لازم نیست وقتم را صرف رد شدن از قفل DRM برای اجرای یک بازی مانند موش و گربه روی وایو کنم و هم اکنون می توانم از بازی ها پشتیبانی بیشتری نمایم.
LibreVR که خود را یکی از مدافعان توسعه دهندگان عناوین هدست های واقعیت مجازی می داند، می گوید که با این کار می خواهد تا مردم بیشتری به بازی های این تکنولوژی دسترسی پیدا کنند. به نظر می رسد که نبرد میان آکیلس و او به اتمام رسیده، ولی باید ببینیم در آینده چه اتفاقی می افتد. شاید آکیلس بتواند قفلی امنیتی طراحی کند که LibreVR نتواند از آن عبور نماید، چه کسی می داند؟ لازم است در پایان این نکته را اضافه کنیم LibreVR هیچ ارتباطاتی با اچ تی اسی نداشته و مستقل است.
برای گفتگو با کاربران ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.