ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

این گجت پوشیدنی می‌تواند ابتلا به کرونا را دو روز قبل از ظهور علائم تشخیص دهد

مچ‌بند تناسب اندام Ava با الگوریتم مبتنی بر هوش مصنوعی می‌تواند تقریبا 48 ساعت قبل از ظاهر شدن علائم، بیماری کرونا را تشخیص دهد. تشخیص زودهنگام این بیماری مزایای بسیاری دارد و می‌تواند از شیوع ...

تینا پورشاهید
نوشته شده توسط تینا پورشاهید | ۵ مرداد ۱۴۰۱ | ۱۴:۰۰

مچ‌بند تناسب اندام Ava با الگوریتم مبتنی بر هوش مصنوعی می‌تواند تقریبا 48 ساعت قبل از ظاهر شدن علائم، بیماری کرونا را تشخیص دهد. تشخیص زودهنگام این بیماری مزایای بسیاری دارد و می‌تواند از شیوع گسترده‌تر آن جلوگیری کند.

الگوریتم یادگیری ماشینی این گجت پوشیدنی با دقت 68 درصد موارد مثبت ابتلا به ویروس کرونا را حدود 48 ساعت زودتر از بروز علائم اولیه تشخیص می‌دهد.

با شروع همه‌گیری کرونا در اوایل سال 2020، تحقیقات مختلفی برای تشخیص و کنترل این بیماری آغاز شد. تیمی از محققان به این فکر افتادند که این بیماری را در سریع‌ترین زمان ممکن با مچ‌بندهای سلامت تشخیص دهند. در آزمایش این گجت پوشیدنی حدود 1000 نفر داوطلب شرکت کردند و مچ‌بند تناسب اندام را مورد استفاده قرار دادند. کاربران لازم است این مچ‌بند که Ava نام دارد را هنگام شب به مچ دست خود ببندند و گجت پوشیدنی هر 10 ثانیه ضربان قلب، وضعیت تنفس، دمای بدن، تغییرات ضربان قلب و جریان خون را اندازه‌گیری می کند. ردیاب تناسب اندام می‌تواند تغییرات مختلف این مولفه‌ها را در زمان واقعی مورد بررسی قرار دهد.

تشخیص زودهنگام کرونا با مچ‌بند تناسب اندام Ava

در طول این مطالعه یک ساله، 11 درصد از مشارکت‌کنندگان با شرایطی روبه‌رو شدند که تست کرونا از آنها گرفته شد. حدود نیمی از این افراد مبتلا به کووید، تقریبا یک ماه داده‌های مربوط به سلامت را در گجت پوشیدنی به صورت ثبت شده در اختیار داشتند. محققان با توسعه الگوریتمی موفق شدند به راهکاری برای تشخیص زودهنگام بیماری کرونا از طریق تغییرات مربوط به شاخص‌ها شوند.

در روزهای قبل از ظهور علائم کووید برخی از مولفه‌های این گجت پوشیدنی، تغییراتی را از خود نشان می‌دهد که می‌تواند به تشخیص زودهنگام این بیماری کمک کند. برای مثال، تغییراتی در ضربان قلب و دمای بدن فرد به وجود می‌آید که می‌تواند از مهم‌ترین علائم اولیه ابتلا به ویروس کرونا باشد.

محققان در مطالعه جدید به این نتیجه رسیدند:

«فناوری حسگر پوشیدنی روشی کم‌هزینه و سریع برای تشخیص این بیماری است و به کاربران کمک می‌کند تا بتوانند ارزیابی دقیقی روی سلامت خود داشته باشند.»

این فناوری مبتنی بر هوش مصنوعی می‌تواند به تشخیص زودهنگام این بیماری کمک کند و مانع از شیوع گسترده‌تر ویروس شود. زیرا افرادی که بیماری آنها سریع‌تر تشخیص داده می‌شود می‌توانند شرایط قرنطینه را رعایت کنند و سریع‌تر اقدامات درمانی را آغاز کنند. همین موارد به عدم انتشار گسترده بیماری کمک می‌کند. همچنین با شروع به موقع درمان امکان بستری شدن کاهش پیدا می‌کند.

ایده تشخیص زودهنگام بیماری‌های عفونی قبل از ظهور علائم موضوع جدیدی نیست و در گذشته برای بیماری‌هایی مانند آنفولانزا و سرماخوردگی نیز مورد توجه قرار گرفته بود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • abbasalim
    abbasalim | ۵ مرداد ۱۴۰۱

    68% افتضاحه

مطالب پیشنهادی