ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

مخزن آب جدید برای هواپیمای A400M ایرباس
علمی

ایرباس با ساخت مخزن آب برای هواپیما به جنگ آتش‌سوزی‌های گسترده می‌رود

بخش پدافند و فضای شرکت اروپایی ایرباس اخیرا توانسته طی آزمایش موفقیت‌آمیزی یک مخزن جا به جا شونده را روی بدنه هواپیمای A400M نصب کند که در زمینه فرونشاندن آتش‌سوزی‌های گسترده کارآمد است. گفتنی است ...

آرش تهرانی
نوشته شده توسط آرش تهرانی | ۶ مرداد ۱۴۰۱ | ۱۴:۳۰

بخش پدافند و فضای شرکت اروپایی ایرباس اخیرا توانسته طی آزمایش موفقیت‌آمیزی یک مخزن جا به جا شونده را روی بدنه هواپیمای A400M نصب کند که در زمینه فرونشاندن آتش‌سوزی‌های گسترده کارآمد است.

گفتنی است که همزمان با افزایش دمای هوا در سطح جهان، آتش‌سوزی‌های گسترده نیز رو به رشد هستند، طوری که آتش‌سوزی‌های اخیر در آمریکا، استرالیا یا کشور خودمان نیز برای روزها ادامه یافتند و به سرخط خبرها بدل شدند.

یکی از در دسترس‌ترین راه‌های کنونی برای فرونشاندن اینگونه آتش‌سوزی‌ها تخلیه مقادیر زیاد آب از ارتفاع، روی منطقه در حال سوختن است. حال هواپیمای  A400M ایرباس نیز در کنار قابلیت‌های پیشین، با مخزن جدید خود می‌تواند عملکرد خوبی در شرایط اضطراری این چنینی داشته باشد.

مخزن آب جدید برای هواپیمای A400M ایرباس

مخزن جا به جا شونده ایرباس A400M و عملکرد آن

لازم به ذکر است ایرباس A400M یک هواپیمای نظامی چهار موتوره در زمینه حمل و نقل است که نخستین پرواز خود را در سال 2009 به انجام رساند.

هرچند با وجود اینکه زمان زیادی از عمر این هواپیما نمی‌گذرد اما قابلیت‌ حمل بار بیشتر در مقایسه با هواپیمای هرکولس C-130 و انعطاف مثال‌زدنی آن برای فرود در شرایط و محیط‌های سخت باعث‌ شده تا به شکل حرفه‌ای از عملکرد قابل اطمینانی برخوردار باشد.

این هواپیما که با تغییرات خاصی قادر به سوخت‌رسانی هوایی و تخلیه افراد نیز هست، در حالت عادی مجهز به یک مخزن بار با 17.71 متر طول و 4 متر عرض است که توانایی حمل 40 تن بار را داراست. علاوه بر این موارد قابلیت پرواز در ارتفاعات پایین این هواپیما نیز برای خاموش کردن آتش‌سوزی بسیار مناسب است.

مخزن آب جدید برای هواپیمای A400M ایرباس
مخزن آب جدید برای هواپیمای A400M

در ادامه به مخزن آتش‌نشانی جدید این هواپیما می‌رسیم که توسط ایرباس طراحی شده و می‌توان آن را بدون انجام هیچ تغییر پیش‌نیاز، روی هر هواپیمای A400M نصب نمود. مخزن مذکور که در فضای حمل بار قرار می‌گیرد دارای دو درب مجزا برای متصل‌سازی لوله‌های جریان آب نیز هست.

ایرباس این مخزن جدید را با کمک نیروی هوایی اسپانیا آزمایش کرد که طی آن هواپیما با پرواز در ارتفاع 45.7 متری و سرعت 230 کیلومتر بر ساعت، ظرف کمتر از 10 ثانیه حدود 22 تن آب را تخلیه نمود.

در پایان بد نیست به این مورد اشاره شود که آزمایش اخیر ایرباس در روشنایی روز انجام شده بود و این شرکت قصد دارد برای مراحل بعدی آزمایشات، آنها را در شرایط تاریکی شب نیز تکرار کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی