ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ساترا
تکنولوژی

قائم مقام ساترا می‌گوید صداوسیما همه رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر را مکمل خود می‌داند

قائمی نسب در حالی صدا و سیما و ساترا را رقیب پلتفرم‌ها ندانسته که بارها انجمن صنفی VODها بر لزوم بی طرفی رگولاتوری تاکید کرده است.

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۸ مرداد ۱۴۰۱ | ۱۴:۲۱

قائم‌مقام سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر اعلام کرد صدا و سیما و ساترا، هیچ‌یک از پلتفرم‌ها صوت و تصویر فراگیر را رقیب خود ندانسته بلکه آن‌ها را مکمل خود می‌دانند. با توجه به تعریف نسبی که از صوت و تصویر فراگیر وجود دارد، به نظر می‌رسد منظور از این پلتفرم‌ها تمامی وبسایت‌ها و مجموعه‌هایی است که به صورت صوتی و تصویری تولید محتوا می‌کنند و در واقع صدا و سیما تمامی این مجموعه‌ها در فضای مجازی را مکمل خود معرفی کرده است.

به گزارش دیجیاتو و به نقل از روابط عمومی ساترا؛ «محسن قائمی‌نسب»، قائم مقام این سازمان روز گذشته در گفت‌وگویی با رادیو جوان درباره موضوع تعامل ساترا با پلتفرم‌ها اعلام کرد که برخی رویکردها و سیاست‌ها در ماه‌های اخیر تغییر پیدا کرده که از نظر او این امر طبیعی بوده و در راستای تعامل بهتر صورت گرفته است: «در همین راستا ما با تمام پلتفرم‌هایی که از ما مجوز دارند، تعامل خوبی داریم و به‌صورت مستمر جلساتی با آن‌ها برگزار می‌کنیم.»

قائم مقام ساترا تاکید کرد سازمان صدا و سیما و به ویژه ساترا، وجود پلتفرم‌ها و فعالیت آن‌ها را نه تنها رقیب خود ندانسته بلکه تمامی آنها را مکمل خود می‌داند و اعتقاد دارد این پلتفرم‌ها و فعالیت‌شان توانایی بیشتر کردن فعالیت تلویزیون را در یک عرصه وسیع پرمخاطب هم دارند.

بی‌راه نیست اگر بگوییم که این مساله، همراستا با رویایی است که صدا و سیما همیشه در ذهن داشته تا بتواند بر فضای مجازی و تمامی محتواهای منتشر شده در آن نظارت داشته باشد و در همین راستا چندی پیش مجلس شورای اسلامی سازمان صدا و سیما را به‌منظور حفظ ارزش‌های ایرانی- اسلامی و نظام خانواده ناظر بر همه مراحل تولید آثار حرفه‌ای در فضای مجازی معرفی کرد و به دنبال تصویب این قانون بود.

در واقع بر اساس نظر مجلس ساترا موظف شده تا بر همه مراحل تولید آثار حرفه‌ای در فضای مجازی نظارت کند و ضمن ارتقای کیفی تولیدات از اثرات سو آن در جامعه جلوگیری به عمل آورد. به این ترتیب کنترل صدا و سیما بر روند تولیدات ویدیویی و صوتی در فضای مجازی بیشتر می‌شود و حالا نیز این سازمان اعلام کرده که تمامی این پلتفرم‌ها را مکمل خود می‌داند.

کنترل و نظارت بر محتواهای منتشر شده در فضای مجازی موضوعی است که از دیدگاه بسیاری از کارشناسان تقریبا شدنی نیست. جدا از اینکه یک سری پلتفرم‌ها مانند یوتوب و ویمئو و توییچ و... که بستر بزرگی از انتشار محتوای ویدیویی هستند رسما در ایران فیلتر هستند و نظارت روی آنها چندان شدنی نیست، حجم زیاد محتواها کاری می‌کند که یک نهاد به سختی بتواند این حجم از کنترل را داشته باشد.

برخی از کارشناسان معتقدند با اتکا بر مفهوم حمایت از کالای بومی که شعار اخیر حاکمیت است، باید این مورد را در نظر داشت خود محتوای ویدیویی نیز نوعی محصول بومی به شمار می‌رود، حالا زیر نظارت‌های صدا و سیما قرار می‌گیرد که مقررات دست و پاگیر فعلی را احتمالا پیچیده می‌کند.

ساترا و VODها

قائمی نسب همچنین اظهار داشت ممکن است برخی از پلتفرم‌ها با تعدادی بسیار محدود در منظومه‌ای که فعالیت می‌کنند، بخشی از فعالیت خود را در چارچوب نظارتی ساترا قرار ندهند؛ که این اتفاق نوعی تخلف از مقررات و سیاست‌های کلی است.

«همان‌طور که می‌دانید فعالان صوت‌و تصویر فراگیر در فضای مجازی طبق گفته رهبری و براساس قوانین و اسناد بالادستی می‌بایست از صدا و سیما و به‌طور اختصاصی از ساترا مجوز بگیرند. اگر کسی نسبت به اخذ مجوز اقدام نکند، به آن اخطار داده خواهد شد.»

قائمی‌نسب در پایان با اشاره به نیمه رها شدن سریال‌هایی که از برخی VODها در حال پخش بودند، مانند جریان، گفت که : «براساس شرح وظایفی که داریم، قواعد و مقررات حفظ حقوق مخاطب یکی از مسائل مهمی است که ساترا آن را دنبال می‌کند.»

صحبت از تعامل این سازمان با VODها نیز در حالی مطرح می‌شود که طی سال‌های اخیر بارها شاهد مخالفت‌های زیادی از سوی فیلم‌نت، فیلیمو، انجمن صنفی VOD، سینماگران و کارشناس‌های این حوزه بوده‌ایم. به طور مثال، انجمن صنفی VODها طی خرداد امسال با انتشار بیانیه‌ای بر لزوم بی‌طرفی رگولاتور تاکید کرده و اظهار داشت این حوزه نیازمند رگولاتوری است که دچار تضاد منافع نباشد و از رشد صنعت نمایش خانگی خشنود شود نه غمگین.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی