ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

طرح صیانت
فناوری ایران

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس مهر تایید بر نظارت صداوسیما بر صوت و تصویر فراگیر زد

احمد راستینه اعلام کرده «صوت و تصویر فراگیر براساس قانون، در انحصار و اختیار سازمان صدا‌وسیما است.»

شیدا ملکی
نوشته شده توسط شیدا ملکی | ۱۲ مرداد ۱۴۰۱ | ۱۳:۱۳

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه مدیریت واحد برای صوت و تصویر فراگیر یک الزام جدی مدیریت فضای رسانه است، از انحصار و اختیار صدا و سیما بر اساس قانون بر این حوزه خبر داد.

آنطور که «خانه ملت» گزارش داده است، «احمد راستینه هفشجانی»، در تشریح نشست سه شنبه، ۱۱ مرداد ماه کمیسیون فرهنگی مجلس، با تاکید بر اینکه صوت و تصویر فراگیر در اختیار سازمان صدا و سیما است، گفت: «صوت و تصویر فراگیر براساس قانون، در انحصار و اختیار سازمان صدا‌وسیما است.»

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه، مدیریت واحد برای صوت و تصویر فراگیر از الزامات مهم مدیریت فضای رسانه‌ای کشور است، گفت: «در نظر داشته باشیم فضای رسانه‌ای کشور با یک پدیده نوظهور در عرصه جهانی روبرو است که انبوهی از مخاطبان را در بر می‌گیرد. از سویی دیگر، هر اتفاقی به سرعت در فضای مجازی منتشر و بازتاب دارد.»

کمیسیون فرهنگی انحصار را پذیرفت

سخنگوی کمیسیون فرهنگی همچنین به لزوم تدوین قوانین مرتبط با فضای مجازی اشاره کرد و گفت: «با گسترش فضای مجازی، وجود قانون برای اداره صوت و تصویر فراگیر از طرف مجلس لازم است و علاوه بر آن توجه به این موضوع از طرف صدا وسیما نیز احساس می‌شود.»

جلسه روز گذشته کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، استماع گزارش عملکرد رئیس محترم سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در صوت و تصویر فراگیر، VOD ها، شبکه‌های خانگی و نقش سازمان هم در تولید محتوا در راستای نظارت بر انتشار صوت و تصویر فراگیر بود که با حضور جبلی ریاست، سازمان صدا و سیما جمهوری اسلامی ایران و جمعی از نمایندگان مجلس برگزار شد.

این جلسه در شرایطی برگزار شده است که صدا و سیما در روزهای گذشته با کمیسیون اقتصاد دیجیتال و همچنین مجتبی توانگر، به عنوان رئیس این کمیته و همچنین کمیته دانش‌بنیان که مرتبط با جریان فعالیت VOD ها است وارد گفت‌وگو نشد. هرچند توقع نمی‌رود با وجود نامگذاری سال جاری با عنوان دانش‌بنیان شاهد چنین روندی باشیم.

تاکید کمیسیون فرهنگی مجلس بر انحصار صدا و سیما بر تولیدات فراگیر صوتی و تصویری در امتداد اظهار نظر شواری عالی فضای مجازی درباره این موضوع است.

شورای عالی فضای مجازی پا در رکاب صدا و سیما

چند روز گذشته، ابوالحسن فیروزآبادی، دبیر شورای عالی فضای مجازی، VODها را مصداق قطعی صوت و تصویر فراگیر برشمرد و اعلام کرد: «نظارت بر این سامانه‌ها برعهده ساترا است.»

هرچند این اظهارنظر فیروزآبادی در حالی است که پیش از این، دبیر شورای عالی فضای مجازی در سال گذشته در دولت دوازدهم، اعتقاد داشت نظارت بر فضای مجازی برعهده صدا و سیما نیست بلکه آن‌ها به تولید محتوا بایستی کمک کنند.

با گذشت چند سال از فعالیت VOD ها و از سویی دیگر در شرایطی که فعالان این حوزه از گسترش دامنه نظارت صدا و سیما ابراز نگرانی می‌کنند، فاصله قابل توجه قوانین از توسعه تکنولوژی و جاماندن آن از سرعت توسعه آن شرایطی را فراهم کرده که کسب‌وکارهای این حوزه، مخاطبان و تولید کنندگان محتوای آزاد به طور جدی نگرانی خود را در این روند اعلام کرده‌اند.

در نگاه اول این اظهار نظر مجلس و البته شورای عالی فضای مجازی در تناقض جدی با جریان آزاد اطلاعات به عنوان یک اصل جهانی است. از سویی دیگر باید کوچ مخاطبان روی شبکه‌های خانگی را هم پذیرفت و به دنبال دلایل آن بود. سوالی که در چنین شرایطی شکل می‌گیرد این است که آیا این کوچ به دلیل عدم جذابیت محتوای صدا و سیما نبوده است؟

در صورت تسری تفکر و چارچوب‌های اجرایی صدا و سیما به شبکه خانگی ارزش افزوده شبکه خانگی برای مخاطب چه خواهد بود؟ در این روند آیا شاهد خرید اشتراک توسط کاربران پیشین آنها خواهیم بود. علاوه بر این عدم شفافیت اظهار نظر درباره محتوای صوتی و تصویری فراگیر دست تولید کنندگان محتوا حتی در اپلیکیشن‌های کوچک را هم خواهد بست.

نگاه دوباره به این جمله عضو کمیسیون فرهنگی مجلس، مبنی بر اینکه «صوت و تصویر فراگیر براساس قانون، در انحصار و اختیار سازمان صدا‌وسیما است.» حجت را بر هر تفکری مبنی بر بازار آزاد و امکان رقابت تمام می‌کند و نه تنها امکان رقابت VODها با صدا و سیما وجود نخواهد داشت، بلکه خلاقیت هم دیگر معنایی جدی در تولیدات این حوزه پیدا نخواهد کرد.

 در نهایت نکته جالب توجه آن است که پیش از این، در ابتدای شکل‌گیری نگرانی اظهارنظرهای مکرر ساترا درباره تولیدات شبکه خانگی، برخی نمایندگان مجلس از مرکز ملی فضای مجازی خواسته بودند حدود وظایف ساترا را مشخص کند. حالا اما فیروزآبادی هم پس از گذشت یک سال، ساترا را ناظر اصلی صوت و تصویر در فضای مجازی می‌داند و مرکز ملی فضای مجازی و مجلس هردو با صدا و سیما همگام شده‌اند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی