ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

عملکرد Batman: Arkham Knight روی پی سی تا چه حد بد است؟

کاملا غیر قابل انتظار است که عناوین مالتی پلتفرم روی پی سی ضعیف تر از نسخه کنسولی باشند -به هر حال اکس باکس وان و پلی استیشن 4 براساس تکنولوژی پی سی ساخته شده اند- ...

محسن وفانژاد
نوشته شده توسط محسن وفانژاد | ۴ تیر ۱۳۹۴ | ۲۱:۰۰

کاملا غیر قابل انتظار است که عناوین مالتی پلتفرم روی پی سی ضعیف تر از نسخه کنسولی باشند -به هر حال اکس باکس وان و پلی استیشن 4 براساس تکنولوژی پی سی ساخته شده اند- اما در Batman: Arkham Knight این اتفاق نادر رخ داده است.

این بازی توسط تیم فنی وبسایت یوروگیمر روی سیستمی با سی پی یو اینتل Core i7 3770K، کارت گرافیک GTX 780 Ti و 16 گیگابایت مموری تست شده. چنین کامپیوتری از پس اجرای هر عنوان قدرتمندی به راحتی بر می آید اما بتمن عملکرد واقعا ضعیفی روی دستگاه دارد. برای نمک پاشیدن به زخم پی سی گیمرهای مشتاقی که منتظر گرافیکی خارق العاده از Batman: Arkham Knight بوده اند باید گفت افکت های خاصی از تنظیمات بازی حذف شده اند در حالی که سخت افزار ضعیف تر پلی استیشن 4 آن ها را به نمایش می گذارد.

توجه داشته باشید که حجم تصاویر مقایسه ای بین نسخه پلی استیشن 4 و پی سی اندکی بالاست.

در ادامه با دیجیاتو همراه باشید.

بگذارید با پرفورمنس شروع کنیم، بزرگ ترین مسئله ای که سر آن مشاجره های بسیاری طی این دو روز صورت گرفته. فریم بازی روی 30 قفل شده تا ترفندی باشد برای پوشاندن ایرادات افت فریم. دو عنوان قبلی محدودیتی در ارائه فریم به کاربر نداشتند و به همین دلیل، قفل کردن فریم در AK یک کمبود محسوب می شود.

البته، برداشتن این قفل کار سختی نیست. می توانید با مراجعه به پوشه های بازی و یافتن فایل BmSystemSettings.ini، فریم را از 30 روی 60 یا حتی بالاتر قفل کنید. در این مورد، ما 120 را انتخاب کردیم تا عملکرد کامل بازی را مشاهده کنیم، عملکردی که چندان جالب نیست.

حتی در تنظیمات Low، نگه داشتن فریم روی 60 با کارت گرافیک 780 Ti، غیر ممکن است. با درایور شماره 353.30 انویدیا (که گویا برای Arkham Knight بهینه شده)، دستگاه از خود ضعف نشان می دهد و فریم زمانی که بر فراز گاتام پرواز می کنیم یا با بتموبیل می رانیم به 38 هم می رسد. فاصله زمانی بین فریم ها به شدت متغیر است و در مواقعی مانند زمان ثبت چک پوینت ها حتی به 410 میلی ثانیه هم می رسد.

از همه عجیب تر، زمانی که تمام گزینه های گرافیکی را در پایین ترین حالت ممکن خود می گذاریم، آنتی آلیاسینگ، وی-سینک و تمام ویژگی های انویدیا گیم ورکز را هم خاموش می کنیم، فریم در صحنه های ذکر شده روی رزولوشن 1080p باز هم تا 40 پایین می آید.

در حقیقت، با چنین سخت افزاری، رسیدن به 60 فریم ثابت با رزولوشن 1080p غیر ممکن است. و متاسفانه، گزینه های گرافیکی در بازی بسیار محدودند و نمی توانید کنترلی روی فیلترهای خاص داشته باشید. حتی نمی توانید آن ها را در فایل .ini هم تغییر دهید. در واقع اگر از برخی افکت های قرار داده شده روی بازی لذت نمی برید، نمی توانید آن ها را خاموش کنید.

Batman: Arkham Knight روی Low و High روی سیستمی با سی پی یو Core i7 3770K و کارت گرافیک GTX 780 Ti تست شده. محدودیت نرخ فریم با دستکاری فایل .ini برداشته شده.

دلیل افت فریم، سرعت استریم پایین بافت ها و اجزای محیط است، مخصوصا زمانی که با سرعت بالا در گاتهام پرواز و یا رانندگی می کنید. در نبردها، میان پرده ها و مراحل داخل ساختمان، فریم حتی بالاتر از 60 هم می رود اما وقتی که از ساختمان خارج می شوید و به خیابان های گاتام می آیید، فریم به زیر 50 سقوط می کند.

با استفاده از بخش OSD برنامه MSI Afterburner و مشاهده قسمت عیب شناسی، هر هشت هسته پردازشی سی پی یو در حدود 60 الی 70 درصد درگیر ماجرا شده اند. با این حساب سی پی یو به طور صد در صد درگیر نیست اما احتمال می دهید گرافیک کاملا کمر خم کرده باشد که باز هم اینطور نیست. در واقع بازی بهره کاملی از قدرت کارت گرافیک نمی برد اما با استفاده از 2.7 گیگابایت VRAM، حتی در تنظیمات پایین، به شکل غیر قابل باوری رم دستگاه را می خورد.

برخی افکت ها از نسخه پی سی حذف شده اند در حالی که نسخه پلی استیشن 4 آن ها را به وضوح به نمایش می گذارد. شاید تنها برتری نسخه پی سی، آن هم برتری کارت های گرافیک انویدیا نسبت به کنسول و AMD، افکت دود و مه قوی است.

برخی نکات نیز در تصاویر زیر ذکر شده اند. توصیف شرایط کافی نیست، بهتر است خودتان به چشم تغییر را متوجه شوید.

image

در نسخه پی سی، باران هیچ اثری روی لباس بتمن ندارد اما صورت بتمن (قسمتی که از نقاب بیرون است) در نسخه پی سی طبیعی تر است. به پس زمینه نیز توجه کنید. Depth of Field در نسخه پی سی بسیار ضعیف تر کار شده.

image

Ambient Occlusion حتی در آخرین تنظیمات پی سی هم خاموش است. به گوشه های دیوار دقت کنید. سایه ها در نسخه پلی استیشن 4 واضح ترند.

image

برای درک بهتر از اثر Ambient Occlusion می توانید این تصویر را ببینید. روشن بودن این قابلیت، به اجسام درون محیط موجودیت می بخشد.

image

افکت باران نیز در نسخه پی سی غایب است و تاثیری روی بتموبیل نمی گذارد.

image

باز هم افکت باران و غیبت آن در همه جای محیط. به شنل بتمن نگاه کنید. البته کارت های گرافیک انویدیا افکت خاصی از باران را به نمایش می گذارند که در نسخه های کنسولی اثری از آن نیست.

image

میزان جزئیات در نسخه پلی استیشن 4 با پی سی (بالاترین تنظیمات) برابر است و در محیط های دور تفاوتی احساس نمی شود.

در حال حاضر، کیفیت Arkham Knight روی پی سی در تناقض کامل با عناوین پیشین راک استدی است. هر دو عنوان قبلی از سری Arkham که توسط راک استدی ساخته شده بود روی پی سی عملکردی قابل قبول داشتند و گزینه های گرافیکی متنوعی در اختیار کاربر قرار می دادند. ناشر بازی، Warner Bros از مشکلات مطلع است و به همین سبب فروش نسخه پی سی را به حالت تعلیق در آورده.

بگذارید اینگونه بگوییم: این اولین بار است که می بینیم Radeon HD 7950 3GB، پردازنده ای گرافیکی که بسیار بسیار قوی تر از نمونه مشابه خود در پلی استیشن 4 و اکس باکس وان است با سی پی یو Core i5 تنها بتواند روی رزولوشن 720p اجرای خوبی داشته باشد.

پیشنهاد می شود قفل فریم را برندارید، حتی اگر GTX 980 با سی پی یو Core i7 دارید. سرعت استریم از هارد درایو نیز بسیار ضعیف است، بنابراین استفاده از SSD توصیه می شود. جالب اینجاست که هارد کنسول ها از سرعت استریم بسیار کمتری نسبت به هارد پی سی بهره می برد و مشابه ورژن های لپ تاپی است.

با فریم ریت پر افت و خیز، استریم ضعیف، ویژگی های تضعیف شده و سخت افزار فوق العاده قوی مورد نیاز، Arkham Knight به شکل تلخی ناامید کننده ظاهر شده و هیچگاه نباید در چنین وضعیت اسف باری به بازار عرضه می شد. هنوز باید کارهای زیادی روی بازی انجام شود تا آن را بتوان حداقل برابر با نسخه کنسولی دانست.

این پورت به هیچ وجه قابل قبول نیست و ناشر و سازنده بازی نیز این مسئله را قبول کرده اند. احتمالا طی یکی دو هفته آینده، آپدیت حجیمی برای بازی منتشر شود و مشکلات را به طور کل برطرف کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (42 مورد)
  • البرز
    البرز | ۲۰ اسفند ۱۳۹۴

    سلام
    شما داری pc رو با کنسول مقایسه میکنی!
    100درصد، واضحه که pc قوی تر از کنسول هست.
    بتمن ارخام نایت خیلی خیلی قويه، ولی تا چند وقت ديگه یخش آب میشه و ابهتی توی گرافیک نداره.
    (کوانتوم بریک) در راهه...

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی