ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

10 دلیل برای این که سیستم عامل اندروید را برتر از iOS بدانیم

آیفون اپل مشهورترین اسمارت فون دنیاست، اما این اندروید است که در حال حاضر حدود 57 درصد از بازار ایالات متحده و بیش از 80 درصد از بازار سایر نقاط دنیا را به خود اختصاص داده. در ...

امین بیگ‌زاده
نوشته شده توسط امین بیگ‌زاده | ۱۲ تیر ۱۳۹۴ | ۲۰:۰۰

آیفون اپل مشهورترین اسمارت فون دنیاست، اما این اندروید است که در حال حاضر حدود 57 درصد از بازار ایالات متحده و بیش از 80 درصد از بازار سایر نقاط دنیا را به خود اختصاص داده.

در حالی که اپل سالهاست از لحاظ نرم افزاری و سخت افزاری، کاربرانش را در محدودیت قرار داده، گوگل در رویه ای متفاوت دست کاربران را هم از لحاظ نرم افزاری و هم دسترسی به نهایت قدرت سخت افزاری گجت های اندرویدی را باز گذاشته که همین عامل باعث می شود که بسیاری آن را نسبت به iOS اپل ترجیح دهند.

برای اثبات این برتری، ده دلیل را در این مقاله برای شما آورده ایم. در ادامه با دیجیاتو همراه باشید. 

 1- امکانات شخصی سازی، ویجت ها و تم ها

1435850726

اپل مثل پدربزرگ ها تصور می کند که صلاح شما را بهتر از خودتان می داند، و ابدا نیازها و خواسته های شما برایش مهم نیست. برای همین UI خود را محدود به گزینه های شخصی سازی مطابق سلیقه خودش کرده و امکانات کمتری نسبت به گوگل در اختیار کاربر قرار می دهد.

اگر در آیفون فقط می توانید تعداد انگشت شماری ویجت را به منوی کشویی اعلان ها بیفزایید، با اندروید هزاران ویجت زنده روی صفحه خانه و لاک اسکرین در اختیار دارید که از پس کارهای مختلفی بر می آیند؛ از پخش موزیک گرفته تا یادداشت برداری و پیش بینی وضعیت هوا.

بعضی از تولید کنندگان موبایل های اندرویدی همچون ال جی و سامسونگ، حتی پایشان را از قابلیت های پیش فرض اندروید فراتر گذاشته و گزینه های بیشتری مثل Air View و ژست های خاص حرکتی را به تولیداتشان افزوده اند. مضاف بر این، هر سازنده تلفن هوشمند اندرویدی می تواند هر خانواده از محصولات خود را به تم منحصر به فردی مزین کند.

و اما بهترین نکته اینجاست که در اندروید می توان انواع لانچر و تم های رنگارنگ را نصب کرد که این قابلیت را به هیچ وجه در iOS به نمی بینیم.

2- تنوع بالای سخت افزاری و موبایل های مقاوم

1435851440

این روزها اگر قصد خرید آیفون داشته باشید، 4 گزینه بیشتر پیش رویتان نیست: آیفون 6 پلاس با صفحه بزرگ، آیفون 6 با اندازه متوسط و آیفون 5s و 5c که جز مدل های قدیمی محسوب می شوند. با وجود این گزینه های محدود، آیا اپل می تواند اندروید را از لحاظ تنوع سخت افزاری شکست دهد؟ مسلما خیر.

شرایط برای اندروید بالعکس است. گوگل برای سیستم عاملش شعار تجاری بسیار جالبی انتخاب کرده: "با هم باشید، اما شبیه هم نه". این شعار در عمل هم محقق شده، تا جایی که این روزها هزاران مدل متفاوت از گجت های اندرویدی را می توانید در سراسر دنیا بیابید؛ موبایل های غول پیکر، موبایل های صفحه کوچک، موبایل های دارای پروژکتور، کیبوردهای QWERTY، گجت های دارای باتری قابل تعویض و حتی اسمارت فون هایی همچون YotaPhone 2 که دارای دو نمایشگر هستند.

به غیر از این، تعداد قابل توجهی از موبایل های ضد ضربه و ضد آبی که این روزها در بازار می بینید از سیستم عامل اندروید بهره می برند.

3- آزادی عمل در نصب اپلیکیشن ها

با وجود اینکه بعضی اپلیکیشن ها زودتر از اندروید به iOS می آیند، اما اپل دانلود و نصب آنها را فقط و فقط به اپ استور تحت کنترل خودش محدود کرده. ساکنین کوپرتینو تنها اپلیکیشن هایی که مطابق استانداردهای خودشان باشد را به اپ استور راه می دهند. در صورت عدم رعایت این استانداردها، توسعه دهنده هیچ شانسی را برای عرضه محصول نرم افزاری اش به کاربران iOS ندارد.

اما گوگل برخلاف اپل، از رقابت با استورهای دیگری مثل آمازون استقبال می کند و ضمنا در اندروید می توانید فایل های APK را از هر منبعی که دانلود کرده اید در گجت خود اجرا کنید.

4- دسترسی آسان به فایل ها

2015-07-02-15.26.53

انتقال فایل از آیفون به رایانه یک دردسر درست و حسابی است. اول از همه باید آیتونز را نصب و سپس یک حساب کاربری بسازید. بعد از انجام این کارها هم تنها قادر به جابجایی فایل های چند رسانه ای مثل تصاویر و ویدئوها هستید. اما در اندروید کافیست بین رایانه و موبایل یک اتصال کابلی برقرار کنید تا گجت به عنوان یک درایو خارجی توسط رایانه شناسایی شود. حالا می توانید با یک درگ و دراپ ساده انواع فایل ها با فرمت های گوناگون را بین رایانه و موبایل رد و بدل کنید.

به غیر از اینها، از اپلیکیشن هایی مثل Astro File Manager و ES File Manager هم می توانید برای جستجو در میان فایل های سیستمی هم بهره بگیرید. به نظر می رسد که اپل، بر خلاف گوگل بابت نمایش دادن فایل های سیستمی به کاربرانش اعتماد ندارد.

5- اشتراک گذاری فراگیر و یکسان در تمامی بخش ها

1435850945

هنگام کار با اندروید ممکن است که صفحه ای از مرورگر، نقشه ای در اپلیکیشن مسیریابی یا تصویری در گالری ببینید و خواهان اشتراک گذاریش باشید. در اندروید می توانید به سادگی تمامی این موارد را در اپلیکیشن های نصب شده در گجت به اشتراک بگذارید: توئیتر، فیسبوک، گوگل پلاس و هر مورد دیگری که بتوان با آن محتوایی به اشتراک گذاشت.

گوگل برای نمایش دادن این اپلیکیشن ها در منوی اشتراک گذاری به برنامه ریزی قبلی نیازی ندارد، همانطور که هیچ سازنده مرورگر یا توسعه دهنده اپ نقشه و مسیریابی هم مجبور به چنین کاری نیست.

با این حال اوضاع در iOS چندان مطلوب نیست. در آیفون، اشتراک گذاری تنها به اپلیکیشن هایی که توسط مرورگر، گالری عکس یا ابزارهای دیگر پشتیبانی می شود محدود شده. بنابراین، از آنجایی که اپل به سرویس هایی همچون گوگل پلاس، واتس اپ و پینترست توجه چندانی ندارد، نمی توانید محتوایی را از سافاری در آنها به اشتراک بگذارید و این کار تا دادن اجازه دسترسی توسط اپل میسر نخواهد شد.

6- دکمه بازگشت

دکمه بازگشت در اندروید ابزار مفیدی است تا با فشردنش، بدون در نظر گرفتن جایی که هستید به صفحه پیشین بازگردید. دکمه بازگشت حتی به صورت بین برنامه ای هم عمل می کند. به طور مثال، اگر روی لینکی در فیسبوک کلیک کنید که شما را وارد مرورگر کروم کند، با فشردن مجدد دکمه بازگشت می توانید دوباره به فیسبوک برگردید.

در آیفون تنها گزینه های شما برای بازگشت، یا دکمه های جهتیابی در اپلیکیشن ها هستند که فقط برای خود آن محصول نرم افزاری عمل می کنند، یا اینکه باید با فشردن دکمه خانه به صفحه اصلی iOS برگردید. خرج این کار سوایپ و اشارات بیشتر است که نه تنها وقتتان را تلف می کند، بلکه ممکن است باعث خستگی انگشتان شما هم بشود.

7- پشتیبانی از دو اپلیکیشن در یک صفحه

2015-07-02-14.55.39

اگر به دنبال قابلیت های مالتی تسکینگ می گردید، همین حالا می توانید آن را در موبایل های اندرویدی ال جی و سامسونگ پیدا کنید. بعضی از مدل های این دو برند به شما اجازه می دهند تا صفحه خود را بین دو اپلیکیشن نصف کنید. به عنوان مثال، در عین مرور یک صفحه اینترنتی همزمان بتوانید به رئیستان یک ایمیل بفرستید.

البته گوگل هنوز این قابلیت را به هسته سیستم عامل اندروید نیاورده و تا در دسترس قرار گرفتن این امکان برای کلیه گجت ها، باید تا عرضه اندروید M صبر کنیم. اپل هم از چنین قابلیتی در iOS 9 پشتیبانی خواهد کرد، با این تفاوت که تنها کاربران آیپد به آن دسترسی خواهند داشت نه کاربران آیفون.

8- صفحات نمایش با رزولوشن بالا

اپل در سال 2014 آیفون 6 پلاس، اولین موبایل خود با صفحه تمام HD را به بازار عرضه کرد؛ دو سال پس از این که اولین گجت اندرویدی با رزولوشن 1080p در اختیار مردم قرار گرفته بود. امروزه بسیاری از پرچمدارهای اندرویدی دارای وضوح تصویری برابر با 1440x2560 پیکسل هستند که در مشاهده ویدئو با رزولوشن بالا، مطالعه و بازی بسیار شفاف تر و بهتر عمل می کنند.

9- پشتیبانی از الگوهای لرزشی یا Haptick Feedback

2015-07-02-14.56.32

هیچ چیز نمی تواند جایگزین بازخورد لرزشی شود که با لمس صفحه و تایپ کلمات دریافت می کنید. در رایانه این بازخورد را با فشردن دکمه های فیزیکی کیبورد یا کلیک روی تاچ پد و موس احساس می کنید، اما در یک تلفن هوشمند نیاز به یک ویبره ملایم دارید تا بفهمید که لمس های شما موثر واقع شده. تمام موبایل های اندرویدی این قابلیت را دارند، اما در هیچ یک از آیفون ها آن را نمی بینید.

گمانه زنی ها حاکی از آنند که اپل می خواهد با تکنولوژی فورس تاچ این امکان را به آیفون بعدی خود بیاورد، دقیقا هفت سال پس از زمانی که Haptick Feedback در موبایل اندرویدی T-Mobile G1 در دسترس عموم قرار گرفت.

10- پشتیبانی کامل از NFC

از سال ها پیش تاکنون، بسیاری از گجت های اندرویدی از لحاظ سخت افزاری به چیپ NFC مجهز شده اند. با داشتن چیپ NFC در موبایل شما می توانید با یک اشاره به گجت های دیگر متصل شوید، با موبایل دیگر به تبادل فایل و مخاطب بپردازید، تگ های اطلاعاتی را جابجا کنید، درب یک خانه را باز کنید یا اینکه از طریق گوگل والت به خرید بپردازید. البته اپل یک چیپ NFC در آیفون 6 و 6 پلاس تعبیه کرده، اما تنها از آن می توان در سرویس Apple Pay استفاده کرد.


با تمام این اوصاف، آیا هنوز هم معتقدید که iOS بر اندروید برتری دارد؟ اگر چنین تصوری دارید، توصیه می کنیم که حتما مقاله "ده دلیل برای برتری iOS نسبت به اندروید" که هفته آینده به آن می پردازیم را مطالعه کنید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (108 مورد)
  • OMiD‏ shabani
    OMiD‏ shabani | ۲۱ تیر ۱۳۹۵

    اپل دارهای عزیز ی سوال خیلـــــــــی مهم دارم
    من گوشی اندروید دارم و میخوام 6اس بگیرم فقط سر ی موضوع بدجور گیر کردم
    همه میدونید ک اندروید برنامه فارسی زیاد داره اول میخوام بدونم ios هم همینطوره؟
    دوم و مهم ترین دغدغم اینکه من توی تلگرام کانال دارم و نیاز دارم ک پیام هایی ک از کانال های دیگه برمیدارم رو ویرایش کنم. مثلا آیدی اون کانال رو بردام و از خودمو بزارم
    خب این کارو با موبوگرام میکنم
    میخوام بدونم ios هم برنامه ای مثل موبوگرام داره ک کار من رو راه بندازه؟
    لطفااا حتما جواب بدین

  • OMiD‏ shabani
    OMiD‏ shabani | ۲۱ تیر ۱۳۹۵

    از لپ دار های عزیز ی خواهش دارم ک لطفا جوابمو کامل و دقیق بدن
    سوالم اینه که توی ios مثل اندروید برنامه فارسی هست؟ مثلا همین موبوگرام ک توی اندروید هستو چون من توی تلگرام کانال دارم و نیاز دارم ک مطالبی رو ک از کانال های دیگه بر میدارم رو تغییر بدم یا مثلا آیدی کانال اونو پاک کنم و از خودمو بزارم. میخوام بدونم ios هم داره اینارو؟
    لطفا هرکی گوشی اپل داره جواب بده و اینکه لینک برنامشم بهم بده

  • عباس
    عباس | ۶ بهمن ۱۳۹۴

    آره همون برید بچسبید به اندرویدتون که با این حال که همش هنگ میکنه (هنگ روید)بازم ازش دست بر نمیدارید بعضی ها هم فقط منتظر هستند تا اپل به ایران راه پیدا کنه و ارزون بشه تا برن سریع بخرن. بعضی ها هم میگن گوشی های اپل یا همون آیفون محدودیت داره کجاش محدودیت داره شما اصلا از یک کیلومتری آیفون رد شدی
    وقتی با چند تا گوشی کار نکردی با اونی که کار کردی می گی این بهتره.
    آیفون این جوری هست که شما برو یه آیفون بخر و یک گوشی اندرویدی خوب ببین کدوم تو دستت بیشتر کار میکنه و بیشتر برات میمونه . هنگ نمیکنه و...

  • Alimoradi
    Alimoradi | ۴ آذر ۱۳۹۴

    پول ندارید ایفون بخرید می گید اندروید خوبه
    اگه یک بار برنامه ی nomao رو تو ایفون باز کرده باشید دیگه اندروید یادتون میره

  • shahrad
    shahrad | ۲۵ آبان ۱۳۹۴

    حتی اگر همه بگن که ios بهتر از اندروید من بازم اندروید انتخاب میکنم

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی