ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

هدفون اپل آیفون تاریخچه موسیقی
تکنولوژی

مروری بر تاریخچه موسیقی اپل قبل از خرید بیتس

همانطور که در خبرهای دیجیاتو خواندید، اپل سرانجام شرکت Beats را به مبلغ ۳ میلیارد دلار خریداری کرد. بیتس نفوذ بالایی در صنعت موسیقی دارد و ضمن تولید هدفون هایی بسیار با کیفیت، دارای سیستم ...

مانی قاسمی
نوشته شده توسط مانی قاسمی | ۹ خرداد ۱۳۹۳ | ۱۴:۱۲

همانطور که در خبرهای دیجیاتو خواندید، اپل سرانجام شرکت Beats را به مبلغ ۳ میلیارد دلار خریداری کرد. بیتس نفوذ بالایی در صنعت موسیقی دارد و ضمن تولید هدفون هایی بسیار با کیفیت، دارای سیستم پخش موسیقی است که مشترکان بسیاری عضو آن هستند. اپل قطعا وقتی اینگونه دست به جیب می شود، برنامه هایی گسترده برای آینده دارد؛ اما فعلا کسی از این برنامه ها و تحولاتی که در سال های پیش روی ممکن است رخ دهد با خبر نیست.

در حالی که پیش بینی آینده کمی دشوار است، مرور گذشته می تواند لذت بخش باشد. اپل همیشه در DNA خود با موسیقی پیوندی عمیق داشته و همین موضوع باعث می شود این شرکت تاریخچه ای غنی در رابطه با موسیقی را از خود بر جای گذاشته باشد. در ادامه مطلب با دیجیاتو همراه باشید تا فعالیت های اپل در رابطه با موسیقی را از سال ۱۹۷۷ تا ۲۰۱۴ با یکدیگر مرور کنیم.

1977 : Apple II

کامپیوتر اپل apple 2

اپل۲ نقش به سزایی در فراگیر کردن کامپیوتر های شخصی در بین کاربران داشت. این کامپیوتر ۸ بیتی در حالی در سال ۱۹۷۷ عرضه شد که از در مقایسه با سایر محصولات آن زمان، از ابتدایی ترین قابلیت های صوتی برخوردار بود.

در سال ۱۹۸۶ اما نسل جدید این کامپیوتر با عنوان Apple IIgs به بازار آمد. عبارت gs مخفف کلمات Graphics and Sound بود و نشان می داد که اپل می خواهد در این دو حوزه حضوری جدی تر داشته باشد. اپل۲ در آن زمان یک ماشین تشخیص صدای اولیه با سینتیسایزر نمایش دهنده امواج صوتی بود که یکی از اولین های دوره خود به حساب می آمد( سینتیسایزر وسیله ای است که برای ترکیب صدای سازهای مختلف مورد استفاده قرار می گیرد)

تولید اپل ۲ تا سال ۱۹۹۲ ادامه یافت و تا آن زمان کاربران بسیاری تجربه های شیرینی را در زمینه موسیقی به لطف این محصول، به دست آوردند. در ویدیو زیر می توانید ‎کار تولید موسیقی با اپل۲ را مشاهده نمایید. (دانلود ویدیو با حجم ۵ مگابایت)

1991: QuickTime

برنامه quicktime اپل apple

برنامه QuickTime اولین بار در سال ۱۹۹۱ معرفی شد و در آن زمان توانست بستری جدید را برای فایل های چند رسانه ای در کامپیوتر ها به وجود آورد. این برنامه در سال ۱۹۹۴ قابلیت بازپخش ترک های موسیقی را به خود اضافه کرد و به لطف موتور پردازش منحصر به فردش توانست گامی جدی در راستا ارتقای کیفیت پخش موسیقی بردارد.

از آن زمان به بعد QuickTime تبدیل به برنامه پیش فرض اپل برای محتواهای چند رسانه ای شده است و شاید دیگر آن مزیت های منحصر به فرد را در اختیار نداشته باشد، اما هنوز هم در موارد بسیاری مورد استفاده قرار می گیرد. برای مثال اگر بخواهید مراسم اپل و سخنان تیم کوک را در WWDC هفته آینده تماشا کنید، باید حتما از این برنامه استفاده نمایید.

2001: iPod

آیپاد اپل پخش موسیقی آهنگ

اپل در سال ۱۹۹۳ برای رقابت با واکمن سونی و ورود به بازار گجت های قابل حمل موسیقی، اقدام به ساخت پخش کننده ای به نام Power CD کرد. هرچند Power CD هرگز نتوانست موفقیت چشمگیری به دست آورد، اما تلاش بعدی اپل برای ورود به این بازار نتایجی خیره کننده در بر داشت. در سال ۲۰۰۱ و در شرایطی که موسیقی یکی از سیاه ترین دورانش را پشت سر می گذاشت، اپل با معرفی iPod شگفتی آفرید. دستگاهی که ۱.۰۰۰ آهنگ را در خود جای می داد و یک جعبه قابل حمل موسیقی به شمار می رفت.

آیپاد دقیقا همان محصولی بود که همه از اپل انتظارش را داشتند. دستگاهی هیجان انگیز، و متحول کننده. محصولی که کاربران فکر نمی کردند به آن نیاز داشته باشند، اما به مرور دریافتند که بدون آن زندگی موسیقیایی سختی خواهند داشت.

آمار فروش آیپاد
آمار فروش آیپاد

آیپاد از سال ۲۰۰۵ کم کم توانست توجه بازار را به خود جلب کند و از آن زمان به بعد همچون یک بهمن غول آسا، کاربران بیشتری را با خود همراه کرد. در حالی که آیپاد به گجت برتر دنیای موسیقی تبدیل شده بود، اپل با معرفی آیپاد شافل، توانست با یک قیمت بسیار رقابتی، خرید این دستگاه را برای همگان میسر کند.

2003: iTunes Store

نرم افزار برنامه آیتونز itunes

در سال ۲۰۰۱ اپل پس از خرید یک پخش کننده MP3 به نام SoundJam MP ، از آیتونز رونمایی کرد.دو سال بعد و پس از جا افتادن آیپاد به عنوان سخت افزار برتر، اپل برگ برنده جدیدی رو کرد. یک فروشگاه اینترنتی که  آهنگ محبوب شما را با تنها ۹۹ سنت به فروش می رساند. نیاز به توضیح بیشتر نیست، همه ما از موقعیت کنونی آیتونز آگاهی داریم و آن را می شناسیم.

2004: GarageBand

garageband تولید موسیقی با آیفون آیپد اپل

دقیقا در همان سال هایی که آیپاد در حال منفجر کردن بازار موسیقی بود، اپل از GarageBand پرده برداری کرد. این نرم افزار به کاربر امکان می داد تا خودش با سازهای مختلف، اقدام به ساخت موسیقی کند. اپل به درستی علاقه کاربران به ساخت موسیقی دیجیتال را تشخیص داده بود و با کمک این برنامه توانست جوانان بسیاری را به وجد آورد. GarageBand بعد ها برای iOS نیز عرضه شد و توانست به فعالیت خود بر روی موبایل نیز ادامه دهد.

2007: iPhone

آیفون اپل

هنگامی که اپل دستگاه پخش موسیقی خود را تبدیل به یک تلفن هوشمند کرد، همه چیز عوض شد. سخت است اگر بخواهیم میزان تاثیر آیفون بر روی زندگی روزمره کاربران را اندازه گیری کنیم، اما قطعا می توانیم بگوییم که این دستگاه توانست تحولی عظیم را در شاخه های مختلف به وجود آورد.

دنیای موسیقی نیز یکی از همان مواردی بود که توسط آیفون دستخوش تغییرات بسیاری شد. این تلفن هوشمند با اپلیکیشن های متفاوت خود قابلیت هایی را به وجود آورد که همگان را شگفت زده می کرد.

2010: iPad

ipad آیپد اپل

در بالا توضیح دادیم که اپلیکیشن های موسیقی iOS تا چه حد توانستند توجه به خود جلب کنند. حال تصور کنید که کاربران چه حالی پیدا کردند زمانی که استیو جابز بر روی صحنه از آیپد رونمایی کرد و اعلام نمود که کلیه آن برنامه ها اکنون بر روی صفحاتی بزرگتر در دسترس هستند.

نمایشگر خیره کننده آیپد، باعث تولید اپلیکشین هایی جدید در حوزه ساخت موسیقی شد و این دستگاه به مرور توانست تبدیل به یکی از گزینه های درجه یک برای ترکیب کنندگان موسیقی شود. در زیر می توانید ویدیویی از گروه Gorillaz را مشاهده کنید که موسیقی آن به صورت کامل با آیپد تولید شده است (دانلود ویدیو با حجم ۱۹ مگابایت)

2014: Beats

beats-apple_digiato

چرخ زمانه این بار تاریخچه موسیقی اپل را با شرکت بیتس تنیده است. هدفون هایی عالی و سیستم پخش موسیقی، از جمله مواردی هستند که باید دید اپل در آینده با آن ها چه خواهد کرد. اما شاید از هر دوی این ها مهم تر پیوستن جیمی آیووین و دکتر دره، مؤسسان بیتس، به مجموعه اپل باشد. افرادی که نفوذ بسیاری در صنعت موسیقی دارند و می توانند یکبار دیگر اپل را تبدیل به چهره ای کلیدی در این حوزه کنند.

شما آینده اپل[تاریخچه کلی شرکت] و دنیای موسیقی را چگونه پیش بینی می کنید؟

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (33 مورد)
  • امیر
    امیر | ۲۵ دی ۱۳۹۴

    فقط فقط اپل که از هر لحاظ یک سر و گردن نسبت به گوشی ها و تبلت های برند های دیگه بالاتره...


    عشق است اپل

  • TROOL
    TROOL | ۲۷ شهریور ۱۳۹۳

    فکر کن بشینی یه گوشه اش کتاب مورد علاقه ات رو بخونی و نوشیدنی مورد علاقه ات جلو روت باشه چه حسی خوبی. فکر کردن بهش حس خوبی داره چه برسه بودن توی این مکان. چه خوب بود آدم میتونست هر از چند گاهی بدون دغدغه بره سفر و جاهای مورد علاقه اش رو ببینه و ازشون لذت ببره

  • TROOL
    TROOL | ۲۷ شهریور ۱۳۹۳

    امیدوارم قیمت های این ساعتها پایین تر بیاN

  • sadra
    sadra | ۹ خرداد ۱۳۹۳

    دکتر "دره" !!!!!!!!!! خخخخخخخخخخخخخخ
    درسته که dre نوشته میشه ولی dri خونده میشه دوست عزیز
    کم مونده بود بنویسی دکتر "درّه" :دی

    • TROOL
      TROOL | ۲۷ شهریور ۱۳۹۳

      فک کنم این سیستم عامل فقط برای تکنولوژیهای پوشیدنی سامسونگ باشه ! واسه راحت بودنشه

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی