ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

دانشمندان موفق به کاشت نانوربات های خودتخریب گر در موش های زنده شدند

احتمالا تا به حال فیلم های علمی تخیلی که در آنها ربات ها یا شاید افرادی را به داخل بدن یک بیمار فرستاده اند دیده اید. مواردی که با هدف نابودی یک غده سرطانی یا ...

امیر صادقپور
نوشته شده توسط امیر صادقپور | ۳ بهمن ۱۳۹۳ | ۱۷:۰۰

احتمالا تا به حال فیلم های علمی تخیلی که در آنها ربات ها یا شاید افرادی را به داخل بدن یک بیمار فرستاده اند دیده اید. مواردی که با هدف نابودی یک غده سرطانی یا تحقیقات، داستان فیلم هایی را ساخته و آن فیلم ها را به پرده سینما رسانده اند.

اما این اتفاقی است که واقعا به آن نزدیک هستیم. با پیشرفت های نانوتکنولوژی و تکنولوژی های ساخت نانوربات ها هر روز به تغییری بنیادی در روند درمان بیماری ها و ساخت داروهای جدید نزدیک و نزدیک تر می شویم.

حالا دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا در سن دیگو موفق به ساخت نانوربات هایی شده اند که بر پایه روی و اسید ساخته شده و امکان خود تخریبی را پس از انجام ماموریتشان دارند.

این ربات ها ابعاد بسیار ریزی حدود ۲۰ میکرومتر اندازه دارند. تقریبا اندازه عرض یک تار موی انسان. در آنها از میکروموتورهای ریزی برای حرکت در درون بدن موش ها استفاده شده است.

این ربات ها می توانند بدون اینکه به بافت ها و سلول های زنده در بدن صدمه ای بزنند خود را تخریب کنند. این نکته بسیار مهم است. چرا که استفاده از روش های شیمیایی تخریبی در روند نابود سازی این ربات ها می تواند منجر به آسیب رسانی به بافت های زنده شود.

این می تواند نقطه آغازی برای کمک گرفتن از این ربات ها در درمان بیماری هایی مانند زخم معده یا اختلالات گوارشی بهره برد.

البته به گفته این محققان هنوز برای اینکه این ربات ها را در عمل و خارج از آزمایشگاه مورد استفاده قرار داد فاصله زیادی باقی مانده اما نتیجه تحقیقات مذکور، قدمی بزرگ در رسیدن به یک نقطه تازه در این عرصه به حساب می آید. شاید در آینده ای نه چندان دور به جای فیلم های علمی تخیلی، داستان های واقعی از این ربات ها و عملکردشان بشنویم.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (42 مورد)
  • TROOL
    TROOL | ۴ اسفند ۱۳۹۳

    مطلب جالبی بود مرسی

  • atrin_salehi
    atrin_salehi | ۴ بهمن ۱۳۹۳

    هر چی تو این فیلمای تخیلی میبینم به خودم میگم اینو دیگه نمیتونن بسازن بعد چند وقت میبینم ساختن ولی انصافا مغز انسان تا کجاها میتونه پیش بره

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی