ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کسب و کار

سوالاتی که باید قبل از راه اندازی کسب و کار در سال جدید از خود بپرسیم

آیا در صدد راه اندازی کسب و کار خودتان در سال پیش رو هستید؟ تنها شما چنین ایده ای ندارید، هرساله با آغاز سال جدید کارکنان CorpNet _ بانک مشاغل اینترنتی _ شاهد بیشترین افزایش ...

نگار کامران‌فرد
نوشته شده توسط نگار کامران‌فرد | ۲۵ بهمن ۱۳۹۳ | ۱۴:۰۰

آیا در صدد راه اندازی کسب و کار خودتان در سال پیش رو هستید؟ تنها شما چنین ایده ای ندارید، هرساله با آغاز سال جدید کارکنان CorpNet _ بانک مشاغل اینترنتی _ شاهد بیشترین افزایش تعداد راه اندازی مشاغل در اولین ماه سال هستند. سال جدید و شروعی تازه، چه چیزی می تواند دلگرم کننده تر و هیجان انگیزتر از این فرصت باشد تا ایده هایتان را در کسب و کار خودتان دنبال کنید؟

یک کارآفرین سریالی، هیجانِ فرصت های تازه را با هیچ چیز در دنیا عوض نمی کند، اما این را هم می داند که راه اندازی و اجرای شغل جدید کار هرکسی نیست. ضمن اینکه شما نمی توانید خود را برای تمام جنبه های زندگی کارآفرینانه آماده سازید. اما در اینجا شش سوال مهم پیش رویتان است که باید قبل از ترک کار فعلی و شیرجه زدن در وضعیت جدید از خود بپرسید.

در ادامه برای بررسی این سوال ها با دیجیاتو همراه شوید.

۱- انگیزه تان چیست؟

مردم به دلایل مختلفی به این سمت کشیده می شوند. بعضی ها از اتوبوس سواری و رفت و آمدهای روزانه خسته اند و فکر می کنند می توانند با مستقل شدن وضعیت را بهتر سازند. بعضی ها هم می خواهند موفقیت مالی استارت آپ ها، همچنین فروش اینترنتی، درآمد نقدی زیاد و بازنشستگی زودتر از موعد را تجربه کنند.

مشکل اینجاست که رییس شدن و پول زیاد درآوردن انگیزه های پایداری برای راه اندازی کسب و کار نیستند. یک کارآفرین حقیقی، برای ارتقاء سطح زندگی مردم و ارزش آفرینی در جهان است که دست به کار می شود. ایده کاری شما چیست؟ آیا قرار است درد مشترکی را برطرف کنید؟ و یا روز افراد را بهتر سازید؟ انجام کار با هدف ارزش آفرینی، در زمان های سخت شما را ثابت قدم و استوار نگه می دارد.

۲- ایده کارتان چقدر پخته است؟

Businessman reading bulletin board

همیشه یک ایده فوق العاده برای ساخت یک تجارت بزرگ کافی نیست. نمونه های بی شماری دیده شده است که مبتکری با استعداد، مثل یک توسعه دهنده نرم افزار و یا یک هنرمند، بر روی ساخت نمونه اولیه محصول خود متمرکز شده و تمام جنبه های دیگر تجارت را نادیده گرفته است. صرفا تولید یک محصول جالب به این معنی نیست که مشتریان پاشنه در شرکتتان را برای خرید آن خواهند کند.

اگر فکر می کنید بیشتر یک مخترع هستید تا یک کارآفرین، جای نگرانی نیست، باز هم می توانید کسب و کار خودتان را داشته باشید، اما باید به دنبال شریکی با مهارت های لازم و هوش تجاری بالا بگردید تا در تبدیل ایده شما به یک کار پر رونق کمکتان کند.

۳- چقدر طاقت دارید؟

وقتی مشتاقانه در حال انجام کارتان هستید، سخت است که از انتقادها ناراحت نشوید. اگر طرح شما برای گرفتن هزینه های کمکی رد شود و یا بازخورد منفی از مشتریان دریافت کنید حس بدی را تجربه خواهید کرد. به هر حال پذیرفته نشدن و شنیدن خبرهای بد هم قسمتی از بازی هستند، اما نمی توانید همیشه روی موج منفی باقی بمانید و همه چیز را به دل بگیرید.

تا جایی که می توانید احساساتتان را از هر موقعیتی دور نگه دارید و با خبرهای بد منطقی برخورد کنید. در خیلی از موارد انتقادها درس های مهمی را پیشکشتان می کنند، از این طریق متوجه می شوید ضعف محصولتان چیست. پس برای رسیدن به موفقیت بخش خدمات مشتریان را بهبود بخشید.

۴- آیا ایده آل گرا هستید؟

اگر به ایده آل گرایی تمایل دارید چالش بزرگتان این خواهد بود که اجازه دهید کار پیش رود و انتقادهای داخلی شنیده شوند.

چه در حال راه اندازی یک محصول باشید و چه ساخت یک اپلیکیشن، سایت یا وبلاگ، اگر منتظر کامل شدن آن بمانید هرگز وارد مرحله اجرا نخواهید شد. وقتی کاری را به %80 یا %90 رساندید وقت شروع فرا رسیده است.

انتظار برای به کمال رسیدن، دشمن پیشرفت است.

بر دیوارهای شرکت فیسبوک پوسترهایی با این متن چسبانده شده است: « به انجام رساندن، بهتر از به کمال رساندن است» آنها مردم را به متوسط بودن تشویق نمی کنند بلکه می خواهند هرکس هرکاری را که انجام می دهد در معرض دید همه دنیا قرار دهد.

شما باید همیشه برای رسیدن به بهترین حد ممکن تلاش کنید، اما به یاد داشته باشید که در تجارت درست مانند زندگی آشفتگی وجود دارد و نمی توان همه چیز را تا حد عالی به انجام رساند. انتظار برای به کمال رسیدن، دشمن پیشرفت است.

۵- آیا حاضرید در صورت نیاز خودتان آستین ها را بالا بزنید؟

Corbis-42-19899464

وقتی در شرکتی کار می کنید، برای نصب یک نرم افزار، تعویض مخزن جوهر پرینتر یا هنگام از کار افتادن ایمیلتان، با شخص دیگری تماس می گیرید. اما در مراحل اولیه استارت آپ مجبور می شوید بیشتر این کارها را خودتان انجام دهید، از پشتیبانی های فنی گرفته تا فروش اینترنتی.

قبل از اینکه مستقل شوید اطمینان حاصل کنید که می توانید از پس کارهای مختلف برآیید. پس از راه انداختن کارها به دنبال فرصتی باشید تا بعضی از وظایف را به کارمندان و یا سرویس های خدماتی واگذار کنید.

۶- وضعیت مالی تان چطور است؟

بسته به نوع حرفه شما بین شش ماه تا شش سال زمان لازم است تا کسب و کارتان توسعه یابد، درآمد داشته باشد و در نهایت به سودآوری برسد. باید از خود بپرسید آیا صبر و پول کافی برای دوام آوردن این مدت را دارید؟

در بسیاری موارد بهترین زمان برای آماده کردن زمینه استارت آپ خودتان، موقعی است که در جایی مشغول به کار هستید و درآمد دارید. وقتی از جایی درآمد ثابت داشته باشید می توانید با آزادی عمل بیشتری محصول خود را توسعه دهید.

همانطور که گفته شد نمی توانید خودتان را برای همه جنبه های راه اندازی یک کسب و کار جدید آماده سازید، اما سوالات بالا کمکتان می کند تشخیص دهید تا چه اندازه برای کنترل شرایط ناپایدار کارآفرینی آمادگی دارید. اجازه ندهید بعضی از سوالات بالا شما را بترسانند و از دنبال کردن رویاهایتان دور سازند، اما با خود روراست باشید و این چند قدم اضافه را برای شناسایی مسیری که به زودی وارد آن خواهید شد بردارید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (22 مورد)
  • TROOL
    TROOL | ۴ اسفند ۱۳۹۳

    عالی بود مثه همیشه مرسی

  • Ala_Sabzpoosh
    Ala_Sabzpoosh | ۲۵ بهمن ۱۳۹۳

    راستش من الان تقریبا دوسالی میشه که سایت آموزش ریاضی با طعم نعنا رو راه انداختم ،سایت که که همه مطالبش را تنهایی با تحقیق و مطالعه خودم نوشتم ،هدف گذاری من رسیدن به جامعترین سایت آموزش ریاضیات در فضای وب فارسی هست ،البته اینجور نیست که بیام مثل بقیه جزوه وار بگم و برم جلو ،نه ،هدفم تسهیل و مفهومی کردن مطالب هست ،هرچند هنوز در اول راه هستم ولی تا همین الانش هم بد نبوده ، همچنان دارم ادامه میدم ان شا الله در آینده موفق خواهم شد و مرجع ریاضیات فارسی زبان در اینترنت خواهم شد

    www.math2easy.com

  • Mohsen Elhamian
    Mohsen Elhamian | ۲۵ بهمن ۱۳۹۳

    من کارم رو برای راه اندازی یه فروشگاه/سیستم بازاریابی خودکار که از طریق API از شرکای تجاری محصولاتشون رو میخونه شروع کردم. http://elmbazar.com/ (تمرکز روی محصولات علمی)
    از اونجایی که محصولاتمون به صورت خودکار وارد میشن (که البته هنوز سیستممون مقداری خطا داره)، وقت کافی برای کار کردن روی توسعه پلتفرم و اضافه کردن چیزهای جدید به محصولات داریم و برای همین روی بازاریابی محتوا تمرکز کردیم و این موضوع رو در بلاگ علم بازار انجام میدیم: http://elmbazar.com/blog
    با اینکه ذخیره مالی برای 3 ماه رو ذخیره کرده بودم، اما الان که در ماه 5م هستم، به مشکل برخوردم. اوضاع نابسامان اقتصاد ایران و قدرت خرید پایین مردم هم باعث مشکلات بیشتر و درآمد کمتر شده.
    پس تاکید می کنم که از بین موارد بالا، بیشتر از هر چیزی به توانایی مالیتون فکر کنید. این یه فرمول دقیق نیست، ولی توصیه می کنم بعد از برآورد هزینه هاتون، هزینه نهایی رو ضرب در 2 بکنید و بعد ببینید که تواناییش رو دارید یا نه.
    چون هزینه های پنهان همیشه هستند و اگر کار شما یه استارتاپ باشه که فقط بخشی از اون نو باشه، این هزینه پنهان بیشتر میشه، چون شما بیشتر از حالت عادی با قسمتهایی روبرو هستید که انتظارش رو ندارید.

    خوش باشید.

  • آییییییی خم
    آییییییی خم | ۲۵ بهمن ۱۳۹۳

    دیوان در پست پروژه تیتان اپل :

    من سوار تسلا شدم عالییییییییییییییییه مثل رویا میمونه


    رویا ، با تو خوبه دنیام ... :D

    اپل نابود میشه چون بلد نیست

    ------------------

    حالا اگر پروژه مایکی بود :

    دیوان : من سوار تسلا شدم افتضاحه داغونه حتی پراید هم از تسلا بهتره !!!

    مایکی میترکونه جوری که تسلا از دم نابود میشه :|

    • Divan Greedy
      Divan Greedy | ۲۵ بهمن ۱۳۹۳

      این پروژه اومده بیرون یا شایدم شما از طرف تیم کوک با این پروژه کار کردید ، هر وقت چیزی که هیچ اطلاعاتی ازش معلوم نیست و فقط شایعه و ... از مایکروسافت اومد بیرون و من همچین حرفی زدم شما بیا اینجا جامه ها رو بکن و اواز خونی کن ، در ضمن فکر کنم همه ویدیو که دیشب راجب به سامسونگ سری نوت و یا نگاهی به دستگاه هایی که استفاده می کنم کرده باشن متوجه شده باشن من همه برند ها رو دوست دارم

      • امیرپارسا
        امیرپارسا | ۲۵ بهمن ۱۳۹۳

        سیاست جدیدت رو دوس دارم
        صبر میکنی تا پست جدید بیاد بعد توی پست قبل یه چیزی فقط مینویسی که احساس خودشیفته انگاری ایت کم نشه و نگن کم اورد!
        .
        اقا من اعتراف میکنم کم اوردم از دیوان!
        حالا خوشحال باش دیوان جونم! :)

        • آقای مایکل جیمز اوون
          آقای مایکل جیمز اوون | ۲۵ بهمن ۱۳۹۳

          ناموسا این کامنتا رو داری از شرکت مینویسی؟!
          :D
          پسر بچسب به شرکت یکم
          #شوخی

          • امیرپارسا
            امیرپارسا | ۲۵ بهمن ۱۳۹۳

            من صبح ها دفتر بیمه دارم و عصرا هم شریک یه اتوگالری ام که جام اونجاست
            کار بیمه ام هم بیشتر بیمه های دریایی و مسءولیته
            با مشتری عام برخوردی نداریم و تقریبا تمامه کار مفیدی که میکنم توی طول صبح نیم ساعت هم نیست!
            کار ما بیشتر فروش توی حالت جلسه با خریداره و نه سیستم مشتری عام
            چون توی صنعت بیمه دیگه کار انچنانی نیست
            واسه همین باید یه جوری وقت بکشم تا ظهر بشه!
            کجا بهتر از دیجی :)

        • Divan Greedy
          Divan Greedy | ۲۵ بهمن ۱۳۹۳

          نه عزیز من بر خلاف شما علاف نیستم ، داشتم کنفرانس s4 رو می دیدم / اگرم دقت کنی می بینی نصف پست ها رو اصلن نیستم

          • امیرپارسا
            امیرپارسا | ۲۵ بهمن ۱۳۹۳

            علاف؟! :)
            دیدن کنفرانس اس4! :)
            دمت گرم که معنی علاف نبودن رو هم فهمیدیم
            .
            ببین و در حین دیدن خوشحال هم باش!
            .
            .
            ما رفتیم نهار
            ظهر همگی بخیر

          • Divan Greedy
            Divan Greedy | ۲۵ بهمن ۱۳۹۳

            یه چیز دیگه واسه دوستانی که می خوای الان بگن چرا اینجا بی مورد بحث می کنی و .... / والا داخل این پست یه بابایی اومد گفت توی پست اپل همچین حرفی زدی و .... یکی هم راجب به پست قبل گفت

        • Divan Greedy
          Divan Greedy | ۲۵ بهمن ۱۳۹۳

          حرف اخر / یه چیزی داریم به اسم شایعه و حدس یه چیز داریم به اسم حقیقت و اعتبار ، اون سایت گفته چیپ اتم که تازه گفته معرفی هم نشده ، حالا هر وقت هولو لنز اومد ، عملکرد چیپ ضعیف بود شما هر چی می خوای دل تنگت بگو ، والا نمی دونم علامت HP
          رو بلدی یا نه ، روی لینک ویکی عکس علامت HP داره ، اولین تبلت مایکروسافت سرفیسه ، دیگه اینو همه میدونن ، این ندونی هم اوج بی اطلاعیت رو نشون می ده فقط

          • آییییییی خم
            آییییییی خم | ۲۵ بهمن ۱۳۹۳

            داشتم کامنتاتو میخوندم از 1000 تایی که خوندم 950 تاش نوشتی حرف آخر :|

            حرف آخرو دوست داری ؟

            :D

        • Divan Greedy
          Divan Greedy | ۲۵ بهمن ۱۳۹۳

          دیدن کنفرانسی که می تونه چیزای جالبی رو یاداوری کنه بهم خیلی مفید تر از بحث کردن با جنابعالی

      • آییییییی خم
        آییییییی خم | ۲۵ بهمن ۱۳۹۳

        منم همینو میگم هنوز هیچی معلوم نیست اومدی میگی تسلا میبره تسلا فلانه اپل فلانه

        گور بابای اپل کاری با اون ندارم ولی تو جالبی که هنوز هیچی نشده اصلا تولید بشه یا نه میگی .... :|

        2 روز دیگه میرم مشهد بخدا قسم برات دعا میکنم گناه داری :(

  • عــــــامـــــــــر
    عــــــامـــــــــر | ۲۵ بهمن ۱۳۹۳

    راستش من استارت آپ راه ننداختم اما همیشه انگیرم برای کار رسیدن به چیزای که دلم میخواست بوده ، تو شب نگهبانی دادم برای نوت 3 ، یا رفتم سنگ و آجر برش دادم برا نوت 4 ، تلاش کردم لیسانس بگیرم چون قول یه لپتاپ رو بهم دادن هر کاری کردم برای رسیدن به یک آرزوم بود و تو کارام همیشه سعی کردم بهترین باشم ، حالا ایشالله یه کار هم بهم پیشنهاد دادن تو عسلویه با حقوق ماهی 1میلیون و 600 دعا کنید برام جور بشه ایشالله از اول سال برم

    • آقای مایکل جیمز اوون
      آقای مایکل جیمز اوون | ۲۵ بهمن ۱۳۹۳

      مهمترین مورد شماره 3 هست...
      صبر داشتن و از یه شاخه به شاخه دیگه نپریدن واقعا مهمه.
      کسی که حاضر نیست قدم به قدم پیش بره و دوست داره یه شبه راه صد ساله رو بره (مثل عده ی انگشت شماری) هیچوقت موفق نمیشه.
      مطمئن باشید

    • امیرپارسا
      امیرپارسا | ۲۵ بهمن ۱۳۹۳

      افرین به تو
      اما نصحیت برادرانه از کسی که کاراموزی کارشناسیش رو 6ماه توی عسلویه گذرونده
      حتی اگه بهت16میلیون هم دادن فکرشم نکن!
      ارزش عمر ادمی خیلی بیشتر از اینه که توی عسلویه با 1و600 نابود شه!

    • ENVY
      ENVY | ۲۵ بهمن ۱۳۹۳

      عامر جان کار کردن توی عسلویه خیلی افتضاح ست هوای الوده و سمی که باعث میشه همیشه حساسیت و سردرد داشته باشی و قانون کار افتضاحش اگر با هر مدرکی هم داخلش بشی دیگه اگر بابای لیسانست رو بیاری می گن پایه حقوقت روی همون مدرک اولی که باهاش استخدام شدی هست و عوضش نمی کنن تازه زیر 4 میلیون حقوق داخل عسلویه حروم‌ و فقط باعث از دست رفتن زندگی باارزش آدمی میشه.
      -------------
      پشتکار ، مدیریت و ریسک پذیری باعث موفقیت میشه دنیا مال آدم های شجاع و نترس هست .

      • هلو
        هلو | ۷ اسفند ۱۳۹۳

        من بیشتر گزینه های شروع کسب و کار رو دارم....فقط تو دودلی هستم و این بدترین چیزه.....نمیدونم بین چنتا کاری که بلدم کدومشو انتخاب کنم برای استقلال و ادامه......
        گزینه ۶وضعیت مالی رو دوست دارم من بیشتر دنبال جمع کردن پس اندازهستم و تازگیا به ذهنم رسیده باشراط کارمندی کارموراه بندازم....فقط اونجوری دیگه نمیتونم همه کارش خودم باشم وبازم وابستم:|
        ممنون از متن خوبتون

    • مهدی
      مهدی | ۲۶ بهمن ۱۳۹۳

      آقا عامر منم باهات همدرد و هموضع هستم
      البته نمیدونم تو کدوم شهر هستین ولی اگه تهران باشین نباید ناراحت پیدا کردن شغل باشین فقط باید ناراحت امنیت شغلیتون باشین چون تو تهران کار زیاده!!
      مایی که تو شهرستان های محروم هستیم و بیشتر فشارهای تحریم و بی مسئولیتی آقایون رو ماهاست باید ناراحت باشیم و هر کاری رو که به ما پیشنهاد می کنن باید با کله قبول کنیم (البته من خودم این این چنین کارها رو قبول نمی کنم).

      با ماه بهمن 5 ماه میشه که خدمت سربازیم تموم شده ولی دریغ از یه آگهی استخدامی (فقط واسه خوش کردن خودمون (چون قبل ماها هستن کسایی!!!)). من اهل شهرستان خلخال هستم و 2 ماهه که 10 روز 20 روز میرم تبریز و بر میگردم. واسه کار. ولی کار کجا بود (کاشی تبریز گرافیست برمیداشت که باید 20 ساعت بکوب کار میکردی).
      واسه همین فعلا دارم فریلنسر کار می کنم که اونم بازارش کساده!!

      درد زیاده ولی باید چاره ای براش اندیشید. که چارش هم حمایت مالی و ایجاد یه کارآفرینی پر از خلاقیته. مثل انقلابی که "اپل" ایجاد کرد ;)
      امیدوارم تمام جوونای (کلاً کسایی که بیکارن) این مرز و بوم به شغل مورد علاقه خودشون برسن
      انشاا...

    • محسن
      محسن | ۷ فروردین ۱۳۹۵

      سلام.منزلتون میتونم بپرسم کجاست؟

مطالب پیشنهادی