ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

پروژه تانگو چیست و چه استفاده ای در دنیای واقعی خواهد داشت؟

علاقه ی گوگل به تهیه نقشه ی کل جهان، به فضاهای بیرونی محدود نمی شود؛ این شرکت تمایل دارد تا نقشه ی ساختار داخلی ساختمان ها را نیز به مجموعه های خود اضافه کند. پروژه ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۶ اسفند ۱۳۹۳ | ۲۲:۰۰

علاقه ی گوگل به تهیه نقشه ی کل جهان، به فضاهای بیرونی محدود نمی شود؛ این شرکت تمایل دارد تا نقشه ی ساختار داخلی ساختمان ها را نیز به مجموعه های خود اضافه کند.

پروژه ی تانگو، از بخش تکنولوژی و پروژه های پیشرفته ی گوگل (Google Advanced Technologies and Projects یا ATAP) سر برآورده. ایده بسیار ساده است؛ تانگو می آید تا توسط سنسور های به کار رفته در دستگاه های همراه -اسمارت فون ها و تبلت ها- نقشه ای سه بعدی از فضای داخلی ساختمان ها تولید کند.

سابق بر این، در مورد قسمت های مختلف گوگل و همچنین بخش های تحقیقاتی آن نظیر ATAP و X برایتان بسیار نوشته ایم و خود می دانید که تمام پروژه هایی که در حال توسعه در این قسمت ها هستند، الزاما روزی به جهان واقعی پا نخواهند گذاشت و در دست هر کاربر هم قرار نخواهند گرفت. اما در هر حال، تانگو موفق شده تا از ATAP جان سالم به در برد و به زودی هم خود را به عنوان یک محصول، به جهانیان معرفی خواهد کرد.

بیایید اندکی در دنیای گوگل غرق شده و با زبانی ساده، به بررسی پروژه ی تانگو بپردازیم و موارد استفاده اش را در دنیای واقعی ببینیم؛ در ادامه با دیجیاتو همراه باشید.

پروژه ی تانگو چیست؟

این پروژه را می توان در یک اسمارت فون یا تبلت خلاصه کرد؛ اما مهمترین قسمت، سنسور به کار رفته برای دوربین آن تلفن هوشمند است که باید بتواند به راحتی عمق هر پیکسل را در محیط اطرافش تشخیص دهد. با استفاده از سخت افزار مناسب، این کار توسط الگوریتم هوشمند تانگو انجام میگیرد.

کاربران، تلفن های همراهشان را با خود به همه جا می برند و زمانی که این موبایل ها به الگوریتم و سنسور مذکور مجهز شوند، به راحتی می توانند از محیط اطراف نقشه برداری نمایند؛ گوگل امیدوار است با این کار، تلفن های همراه را هوشمند تر ساخته و حسی انسان گونه از لحاظ درک جهان فیزیکی اطرافشان به آنها دهد.

همانگونه که در ویدئوی فوق می بینید، گوگل برای پرده برداری از نمونه ی اولیه ی تانگو از یک موبایل استفاده کرد. این پروژه تقریبا یک سال پیش معرفی شد و از آن زمان به بعد، طبق اخبار خود گوگل، به شدت در حال تکامل و رشد است. به نظر ما، این یک پروژه ی بسیار جذاب بوده که پتانسیل های فوق العاده ای برای کشف شدن دارد و چنان به نظر می رسد که در مسیر درستی هم گام بر می دارد.

پس از مدتی، تانگو به روز رسانی شد و صرفا توسعه دهندگان می توانستند با پرداخت مبلغی برابر با 1024 دلار، یک تبلت اندرویدی که شامل کیت تانگو می شد را خریداری نمایند، که البته در زمان نگارش این مقاله، دیگر این گجت به فروش نمی رسد.

گوگل امیداوار است که توسعه دهندگان از تمام قابلیت های این تکنولوژی به بهترین شکل بهره گیرند، در ادامه نیز به برخی دستاورد های توسعه دهندگان خواهیم پرداخت. تا اینجای کار، برای آنکه درک بهتری از صورت مساله و تلاش صورت گرفته برای پایه گذاری تانگو، شما را به دیدن این ویدئو دعوت می کنیم.

محققان زیادی برای توسعه ی تانگو به خدمت گرفته شده اند و بسیار جالب است تا در نهایت بدانیم زحمات آنها، به کجا ختم خواهد شد. در ابتدای کار شاید برخی از موارد استفاده چندان ضروری به نظر نرسد اما در نهایت اپلیکیشن هایی که توسعه دهندگان برای تانگو ساخته اند، به هیجانتان خواهد آورد.

موارد استفاده تانگو چه هستند؟

گوگل API های مورد نیاز را در اختیار توسعه دهندگان قرار داده و تا به اینجای کار، اپلیکیشن های جالبی برای این پروژه توسعه یافته اند. بیایید به چندتایی از آنها نگاهی بیاندازیم.

۱- جستجو و نجات

drone

ATAP یا همان بخش تکنولوژی و پروژه های پیشرفته در گوگل، با کمپانی ها و دانشگاه های بسیاری در خصوص پروژه ی تانگو کار کرده است. اما یکی از این دانشگا ها، به خوبی توانسته از پروژه ی مورد بحث در عملیات های جستجو و نجات درون شهری بهره گیرد. دانشگاه ماساچوست، نقشه های بزرگی برای تانگو در سر می پروراند.

فرض کنید یک ساختمان به شکل تقریبی (به هر دلیلی) تخریب شده باشد و تیم نجات هیچ ایده ای در خصوص قسمت سالم باقی مانده ی این ساختمان نداشته و بخش های مختلف آن را نیز نمی شناسد، از سوی دیگر قسمت های باقی مانده هم احتمال ریزش دارند؛ یک پهپاد که مجهز به گجتی با پروژه ی تانگوست، به راحتی می تواند قبل از ورود انسان، به محیط های خطرناک رفته و اطلاعات کاملی از نقشه ی فیزیکی ساختمان را جمع آوری کند و در نهایت در اختیار تیم جستجو قرار دهد. با اینکار، عملیات جستجو و نجات به شکلی بسیار سریع تر و بی خطر تر انجام خواهد گرفت.

۲- مسیریابی برای افراد نابینا

visually-impaired

گوگل خدمات بسیاری را در اختیار جهانیان گذاشته، اما این مورد استفاده از تانگو، یکی از مهم ترین دستاوردهای مدیران این شرکت است که باعث می شود آنها را تحسین کنیم.

برای افراد نابینا،‌ یا اشخاصی که از خطای دید بالایی برخوردار هستند، تانگو در نقش یک ناجی ظاهر خواهد شد و به آنها امکان خواهد داد تا به شکلی دیگر، با جهان فیزیکی اطرافشان ارتباط برقرار کنند. اپلیکیشنی که برای تانگو ساخته شده نیز توانسته دقیقا همین کار را انجام دهد و به این دسته از افراد کمک کند تا با استفاده از اپلیکیشن مذکور و راهنمایی های صوتی، محل قرار گیری افراد در یک اتاق، درب ها و موانع سر راهشان را تشخیص دهند.

این قابلیت به راستی می تواند زندگی میلیون ها نفر که به این مشکل دچار هستند را بهبود دهد. خوشبختانه، پس از عرضه ی عمومی تانگو،‌ این اپلیکیشن به سرعت به دست افرادی که به آن نیازمندند، خواهد رسید.

۳- تکنولوژی های ادغام شده

انتخاب واقعیت مجازی یا واقعیت افزوده؟ برای بسیاری از افراد، مساله این است. اما خبر خوب اینکه تانگو به شکل عمیقی با هر دوی این تکنولوژی ها در هم تنیده شده.

در آینده، توسعه دهندگان اپلیکیشن می توانند از سنسور دستگاه های با الگوریتم تانگو بهره گیرند تا بازی های ویدئویی را به محیط اطراف شما بیاورند. در ویدئوی زیر که توسط وبسایت Android Authority تهیه شده، میتوانید نحوه کارکرد یکی از همین بازی ها به نام Zombie Gunship Reality را تماشا کنید که البته فعلا به شکلی ابتدائی از قابلیت های این پروژه استفاده می کند.

زمانی که گوگل بتواند دستگاه های تانگوی بیشتری را به دست مشتریان برساند، شک نکنید که بازی سازان نیز از این فرصت نهایت استفاده را خواهند برد و شاهد عرضه گیم های بسیار جالب خواهیم بود.

اما بیایید به سراغ واقعیت مجازی برویم؛ ادغام این پروژه با محصولاتی نظیر Oculus Rift، Samsung Gear VR، Microsoft HoloLens حتی می تواند تجربه ای همه جانبه تر را به کاربران انتقال دهد. در صورتی که گوگل با مایکروسافت همکاری تنگاتنگی در این زمینه پیدا کند، شاهد اتفاقات جالب تری نیز خواهیم بود. یکی از بزرگ ترین مشکلات مربوط به هدست هایی که از اسمارت فون به عنوان نمایشگر استفاده می کنند (مانند Gear VR)، فقدان پشتیبانی از دستور العمل های حرکتی است. محصولی مثل Oculus، با کمک پروژه ی تانگو می توانند به توسعه دهندگان امکان دهند از دوربین های عمق سنج استفاده کرده تا این محصولات به راحتی، به حرکات دست و سر کاربر عکس العمل نشان دهند.

این امکان همچنین می تواند بدن انسان را به یک کنترل کننده تبدیل نماید. مانند Kinect که توسط مایکروسافت توسعه داده شد، پروژه ی تانگو هم قادر است موقعیت بدن کاربران در فضای پیرامونی و حتی نوع ژست آنها را تشخیص دهد.

به این ترتیب می توانید یک هدست واقعیت مجازی را که با تانگو ادغام شده بر سر بگذارید و سپس از دست ها و پاهایتان در بازی ها استفاده نمایید؛ متاسفانه این قابلیتی است که هیچکدام از بازی های واقعیت مجازی فعلا آن را پوشش نمی دهند.

۴- خرید راحت تر اسباب و اثاثیه

furniture

تصور کنید به قصد خرید مبلمان جدید به یک فروشگاه پا گذاشته اید، اما اطمینان ندارید مبلمانی که انتخاب نموده اید اندازه ای مناسب برای اتاقتان دارد یا خیر؛ تانگو این مشکل را نیز حل کرده و دیگر نیازی به حدس و گمان ندارید.

دوربین مجهز به سنسور عمق سنج آن،‌ مانند یک متر نواری قدیمی به کمک شما خواهد آمد و می تواند فاصله ها و حجم اشغال شده توسط هر وسیله را اندازه بگیرد؛ سپس یک تصویر مجازی با استفاده از اتاق مورد نظر و وسیله ای که قصد خریدش را دارید، به شما ارائه می دهد.

هر زمان که تبلت تانگوی خود را خریدید، در منزلتان قدم بزنید و نقشه ای سه بعدی از خانه ی خود را روی آن به همراه داشته باشید. در چنین مواقعی و برای تصمیم گیری در خصوص خرید یک وسیله برای منزل، چنین قابلیتی بسیار کارآمد خواهد بود و می توانید برای مثال مبلمان مورد نظرتان را در یکی از اتاق ها به شکل مجازی ببینید.

۵- مسیریابی داخلی

حتما برای شما نیز پیش آمده که برای خرید محصولی در یک فروشگاه بزرگ سرگردان شده اید. اگر پروژه ی تانگو توسط فروشگاه های زنجیره ای بزرگ مورد استفاده قرار گیرد، در اصل می توان گفت که به یک گوگل مپ جدید برای این مکان ها دست خواهید یافت.

کمپانی Aisle411 اخیرا یکی از فروشگاه های زنجیره ای Walgreen را به تانگو مجهز کرده. همانگونه که در ویدئو نیز مشاهده می کنید، مشتریان به راحتی می توانند از محل قرارگیری یک محصول مطلع و سپس به سوی آن راهنمایی شوند. نیازی نیست که این اپلیکیشن صرفا به فروشگاه ها محدود شود، سازمان های بزرگ و ادارات نیز می توانند از این قابلیت بهره مند گردند.

۶- کمک به فضانوردان

پروژه ی تانگو می تواند به فضانوردان کمک کند تا برخی وظایف را به ربات ها بسپارند و این کار نیز توسط کاوشگرهای مستقلی به نام sphere انجام می گیرد که با استفاده از داده های تانگو می توانند در اطراف ایستگاه فضایی بین المللی، با پیشرانه ی گاز سرد به پرواز درآیند. sphere ها هنوز در حد نمونه اولیه هستند اما در نهایت می توانند برخی از امور محوله را به انجام رسانند؛ همانگونه که در ویدئو تماشا کردید، پروژه ی تانگو به توسعه ی این گونه از ربات ها کمک بسیاری نموده است.

تانگو چه زمانی به دست کاربران عادی می رسد؟

گوگل سرویس های بسیار خوبی را معرفی نموده اما برخی از آنها در افق محو شده اند. خوشبختانه، تانگو یکی از این سرویس ها نبوده و در کنفرانس I/O در سال ۲۰۱۴، گوگل اعلام کرد که همکاری خود را با شرکت الجی شروع کرده تا بتواند تانگو را سال آینده به دست کاربران برساند؛ این بدان معناست که در سال جاری باید انتظار حضور چنین گجتی را از سوی گوگل و ال جی داشته باشیم؛ گویا تانگو بالاخره از ATAP فارغ التحصیل شده.

احتمال می رود که اولین گجت بهینه شده با تانگو، یک تبلت باشد، اما پس از آن، دور از ذهن نیست که کم کم اسمارت فون هایمان نیز با تانگو ادغام شوند. به نظر می رسد گوگل همانند اندروید، به هر سازنده ای که مشتاق باشد، اجازه استفاده از این پروژه را خواهد داد اما در زمانه ای که طراحی تلفن ها روز به روز به سوی باریک و بی حاشیه شدن پیش می رود، بعید است سازندگان به سوی استفاده از یک سنسور بدقواره و گران سوق پیدا کنند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (19 مورد)
  • سعید
    سعید | ۸ اسفند ۱۳۹۳

    یعنی مزخرف تر از "آپارات" برای آپلود کردن ویدیو پیدا نکردین!
    یوتوب تو ایران مشکل داره قبول!
    Clipfish
    Vimeo
    Ivivid
    ...
    این همه ویدیو سرور!

  • مجید
    مجید | ۸ اسفند ۱۳۹۳

    تانگو دیوایس ها دو گروه تلفن و تبلت رو شامل میشن که تبلتش سایز کوچیکی داره (فکر کنم 7 اینچ)... در زمان نگارش این کامنت امکان خرید تبلت هست ولی مشکلش اینه که فقط تو امریکا میفروشن و به صورت دعوت نامه ای.. من دعوت نامه دارم ولی چون امریکا نیستم امکان خرید ندارم...
    پروژه تانگو دو اصل بسیار مهم داره که توی این مقاله جا مونده...
    اول: شناخت موقعیت حال حاضر... دستگاه تانگو وقتی روشن هست میدونه دقیقا کجاست... چیزی شبیه GPS ولی با تکنولوژی Depth Camera و Motion Tracking...
    دوم: شناخت میزان چرخش! (چقدر ترجمه اش سخت میشه)... Orientation Tracking... این امکان در حال حاضر در بسیاری از گوشیهای هوشمند با استفاده از سنسور ژیروسکوپ در دسترس هست ولی پروژه تانگو ترکیبی از ژیروسکوپ و پردازش تصویر هست...
    ترکیب این دو سیستم یکی از آرزوهای پژوهشگران HCI بوده که محقق شده...
    شاید جالب باشه بدونید که اینتل از 6 ماهه دوم سال 2015 محصولاتی (تلفن، تبلت و اولترابوک) رو وارد بازار میکنه که به جای وب کم جلو از Depth Camera استفاده میکنن... در واقع اینتل تکنولوژی Depth Camera رو از شرکت Creative خرید و با توسعه مدل Senz3D محصول بسیار کوچکی تولید کرده که قرار هست به جای وب کم ها بشینه...
    گام بعدی (احتمال بسیار زیاد اواخر 2016) ترکیب تمامی این سنسورها و ساخت دستگاه هایی است که هم در عقب و هم در جلو Depth Camera دارند و این نیاز به پردازشگرهای قوی داره...
    فاز آخر تلفن های همراه اضافه کردن گزینه جدیدی خواهد بود که فعلا اپل داره روی توسعه اش کار میکنه که در آینده ای نه چندان دور توضیح خواهم داد...

    موفق باشید

  • mmk
    mmk | ۷ اسفند ۱۳۹۳

    رقیب سرسخت هولولنزه!!!!

  • بهار
    بهار | ۷ اسفند ۱۳۹۳

    مرسی اقای مستکین مثل پروژه ی گوگل گلس جذاب بود
    جنبه ی جاسوسیش هر چند منو سریع به یاد کتاب ۱۹۸۴ جورج اورول میندازه
    خدا به خیر بگذرونه با این همه پیشرفتهای تکنولوژیکی

  • mohammadmj
    mohammadmj | ۶ اسفند ۱۳۹۳

    به ابعاد جاسوسیش که فکر می کنم میترسم .....................

    • shahab
      shahab | ۷ اسفند ۱۳۹۳

      دقیقا ابعاد جاسوسی خیلی زیاد و جالبی میتونه داشته باشه ،البته نه تو یه تبلت به این بزرگی !
      بیشتر از اینکه بترسونه هیجان زده میکنه ،عالیه کلا این پروژه !

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی