ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ویجیاتو - بازی

مروری بر دنیای بازی های ویدیویی در هفته ای که گذشت [24 اسفند-2 فروردین]

دنیای بازی های ویدیویی گستردگی خاص خود را دارد و کمتر پیش آمده که در دیجیاتو بتوانیم از گوشه به گوشه ی این دنیای خوش رنگ و جذاب برای تان بگوییم. تمرکز بیشتری روی اخبار ...

محسن وفانژاد
نوشته شده توسط محسن وفانژاد | ۲ فروردین ۱۳۹۴ | ۲۲:۳۰

دنیای بازی های ویدیویی گستردگی خاص خود را دارد و کمتر پیش آمده که در دیجیاتو بتوانیم از گوشه به گوشه ی این دنیای خوش رنگ و جذاب برای تان بگوییم. تمرکز بیشتری روی اخبار مهم، کنفرانس ها و اتفاقات جریان ساز داشتیم اما این بار به گونه ای متفاوت، دنیای بازی را در می نوردیم.

از گوشه کنار این صنعت جذاب اخبار متنوعی هر روز می شنویم که شاید کمتر فرصتی پیش آید در مورد آن ها صحبت کنیم. شرکت های بزرگ و کوچک، افرادی را تحت اختیار می گیرند، بازی هایی تایید می شوند و جنجال های خبری رخ می دهد. شایعات هر روز در گوش ها زمزمه می شود و برخی به حقیقت می پیوندد در حالی که بسیاری دیگر کذب محض هستند.

پست مورد نظر، به آمار فروش و گزارش های مالی شرکت ها خواهد پرداخت و نیم نگاهی بر شیوه مدیریت کمپانی ها در صنعت پر زرق و برق بازی های ویدیویی دارد. اگر می خواهید بیشتر با گوشه و کنار دنیای رنگارنگ ما گیمرها آشنا شوید، بسته جمع بندی هفته را تقدیم تان می کنیم.

نینتندو، مایکروسافت و سونی با کنسول های شان تنها سوژه های خبری ما نیستند. به دنیای بازی سازان مستقل سفر می کنیم و از استودیوهای کوچک شان هم اخباری به اطلاع تان می رسانیم. بازی های موبایل هم در انحصار هفت سنگ و پست های روزانه نیستند. اگر به دنبال تریلر بازی محبوب تان هستید، شاید در این پست آن ها را پیدا کنید و اگر می خواهید بدانید چه بازی هایی در هفته پیش رو منتشر می شوند، ما به شما خواهیم گفت.

در جمع بندی اخبار دنیای بازی، هر هفته مروری بر اخبار مهم صنعت ویدئوگیم در شرق و غرب داریم. البته، همچون گذشته اخبار مهم را سریعا به اطلاع تان خواهیم رساند اما به هر حال یک جمع بندی کلی از هفته ای که گذشت می تواند جامع و کامل باشد.

در ادامه با دیجیاتو و جمع بندی هفته همراه باشید.

شبیه ساز بز به Dota 2 هم رحم نمی کند

goat_610.jpg-610x0

در بازی Dota 2 آیتمی وجود دارد به نام Courier. بازیکنان پس از خرید وسایل مورد نیاز خود، کوریر را مورد استفاده قرار می دهند تا وسایل شان را در هر کجای نقشه که باشند برای شان بیاورد. حالا نوبت به بز نادان بازی Goat Simulator رسیده تا نقش کوریر را برای ما بازی کند.

این طرح که توسط استودیو سازنده بازی شبیه ساز بز طراحی شده، در استیم ورکشاپ قرار گرفته تا مورد تائید والو قرار گرفته و سپس به بازی اضافه شود. وی با زبان طویل خود آیتم ها را درون یک کیسه قرار می دهد و دوان دوان به سوی بازیکنان می آید. در حالت پرواز (وقتی که کوریر را ارتقا دهید، پرواز می کند و در نتیجه سریع تر می شود)، وی به خود موتور جت می بندد تا با سرعت بیشتری به شما برسد.

اگر به این طرح علاقه مند شده اید، می توانید با مراجعه به صفحه مربوط، رای دهید.

تاد آلدرمن، طراح پیشین Infinity Ward به این شرکت بازگشت

infinityward610

پس از جدایی از Infinity Ward در سال 2010، تاد آلدرمن، سرپرست طراحان سری Call of Duty دوباره به این استودیو بازگشت. وی تجربه کار روی نسخه اول و دوم سری، سه گانه Modern Warfare و Call of Duty Ghosts را داشته.

وی پس از جریانات مربوط به Call of Duty: Modern Warfare 2 از این استودیو خارج شد. آلدرمن جزو گروه کارکنان IW بود که سال 2009 از اکتیویژن شکایت کردند. آن ها معتقد بودند که اکتویویژن مبلغی بین 75 الی 125 میلیون دلار از حقیق کارکنان استودیو را نپرداخته است. وی در سال 2012 به جیسون وست و وینس زمپلا پیوست تا بازی تایتانفال را توسعه دهد. وی همچنین مدتی در Riot Games به عنوان طراح بازی فعال بود.

وی حالا سرپرست بخش مالتی پلیر خواهد بود. اکتیویژن همچنین تائید کرد که مارک رابین، تهیه کننده اجرایی Infinity Ward، این استودیو را ترک گفته. وی نیز روی عناوین بسیاری در این استودیو فعالیت داشت.

در بتلفیلد هاردلاین می توانید یک مبل را برانید

HardlineCouch610

واقعا گاهی اوقات بد نیست محض تنوع هم که شده از پشت کامپیوتر خود بلند شویم، روی مبل بنشینیم و اندکی رانندگی کنیم.

بازیکنان عنوان بتلفیلد هاردلاین اخیرا وسیله نقلیه جدیدی یافته اند که می توانند پشت آن نشسته و با سرعتی بالا رانندگی کنند. در مد Hotwire از نقشه Dust Bowl، این مبل قابل استفاده است.

اگر این مبل را پیدا کردید، با 3 نفر از رفقای خود می توانید روی آن نشسته و با سرعتی بالا برانید تا امتیاز بیشتری در مد هاتوایر کسب کنید.

ماجراهای نینتندو در هفته گذشته

NintendoDeNA-610

نینتندو بالاخره پذیرفت که باید از بازار تلفن های هوشمند به سود خود بهره بگیرد. این شرکت با DeNA، کمپانی بزرگ بازی سازی ژاپنی اخیرا همکاری دو طرفه ای را اعلام کردند.

بر اساس بیانیه نینتندو، هر دو کمپانی سعی دارند تا “اپلیکیشن های بازی جدیدی برای دستگاه های هوشمند موبایل بسازند که از عناوین نینتندو در آن ها استفاده شده”.

اگرچه بازی ها قرار است بر مبنای ساخته های نینتندو باشند، اما پورت مستقیم نیستند. DeNA در بیانیه خود اینگونه نوشته است: “برای اطمینان حاصل کردن از کیفیت بازی هایی که مشتریان از همکاری میان نینتندو و DeNA انتظار دارند، به جای پورت بازی هاز از پیش ساخته شده برای کنسول های Wii U و ۳DS، تنها بازی های جدیدی که برای استفاده از دستگاه های موبایل بهینه سازی شده اند ساخته می شود.”

نینتندو و DeNA با همکاری یکدیگر سرویسی توسعه خواهند داد که روی اسمارت فون ها، تبلت ها، پی سی و محصولات نینتندو اجرا خواهد شد و پاییز امسال منتشر می شود. نینتندو ۱۰ درصد از سهام DeNA را خریداری کرده در حالی که DeNA سهمی حدودا ۱٫۲۴ درصدی از نینتندو را در اختیار دارد.

نینتندو پیش از این هم اندکی در فضای موبایل تجربه کسب کرده بود. چشم بادامی ها با GungHo، شرکتی که بازی Puzzle & Dragons را قرار است در ماه آینده برای ۳DS منتشر کند، همکاری داشته اند و چندین بازی بر اساس سری Pokémon نیز توسعه داده اند اما این اولین بار است که کاراکترها اختصاصی نینتندو قرار است روی اندروید و iOS دیده شوند.

ساتورو ایواتا از سال ها پیش با حضور در بازار بازی های موبایل مخالفت می کرد و این مسئله را به ضرر نینتندو می دانست اما در گذر زمان، این مسئله برای وی مفهوم شد که آن ها باید شیوه خاصی از تجارت در دنیای موبایل را به کار گیرند. در زیر می توانید بخشی از نقل قول های قدیمی ایواتا را بخوانید:

در سال ۲۰۱۱:

این اتفاق مطلقا تحت نظر نیست. اگر این کار را انجام داده بودیم، نینتندو دیگر نینتندو نبود. داشتن یک تیم تولید سخت افزار درون شرکت، قدرتی بزرگ است. این وظیفه مدیریت است که از این قدرت استفاده کند. احتمالا تصمیم درست در حال حاضر این باشد که ما بازی موبایل بسازیم و سود کنیم. در هر حال، من معتقدم وظیفه ام این نیست که سوددهی های کوتاه مدت را در نظر بگیرم بلکه نینتندو به سوددهی های میان مدت و بلند مدت نیاز داد.

باز هم سال ۲۰۱۱ و این بار در سخنرانی GDC:

ما پلتفرم هایی می سازیم که به مقصود نمایش نرم افزارهای بازی کیفیت بالا و ارزشمند مورد استفاده قرار می گیرد. اما راه دومی هم برای در نظر گرفتن ارزش نرم افزارها وجود دارد. هدف تلفن های هوشمند و شبکه های اجتماعی و علت به وجود آمدن آن ها، به مانند ما نیست. این پلتفرم ها محرک کافی برای نشان دادن ارزش نرم افزارهای بازی را ندارند. برای آن ها، محتوا چیزی است که توسط دیگران ساخته شده. هدف آن ها جمع آوری نرم افزار در بیشترین حد ممکن است. به این دلیل که کمیت برای آن ها پول می سازد. ارزش نرم افزارهای بازی برای آن ها اهمیتی ندارد.

مارس ۲۰۱۳ و در جلسه پرسش و پاسخ:

برخی می گویند که آن ها نیازی به سیستم های گیمینگ اختصاصی ندارند، چرا که آن ها می توانند بسیاری از بازی ها را رایگان یا با مبلغ ۸۵ ین روی تلفن های همراه انجام دهند. ما معتقدیم که نه نینتندو، نه سیستم های گیمینگ اختصاصی، استحقاق حضور را ندارند، مگر اینکه تفریحی غیر موازی به مشتریان ارائه دهند که به صورت مجانی یا با ۸۵ ین قابل تهیه نیست.

اوایل ۲۰۱۴، نینتندو نشان داد که موضع سفت و سخت خود را کنار گذاشته و کم کم تمایلی نشان می دهد. وال استریت ژورنال گزارش داد:

آقای ایواتا می گوید نینتندو هوشمندانه از دستگاه های هوشمند استفاده خواهد کرد تا با مشتریان ارتباط برقرار کند. آن ها از دستگاه های هوشمند به مانند کاتالیست استفاده می کنند تا مشتریان را به استفاده از پلتفرم های نینتندو ترغیب شوند. پاسخ کوتاه، وی قرار نیست بازی های نینتندو را روی پلتفرم های دیگر منتشر کند.

باز هم عقب نشینی، ایواتا می گوید نینتندو بدون اینکه اطلاعاتی منتشر کند، کند و کاوی در دنیای موبایل خواهد کرد:

با در نظر گرفتن گستره دستگاه های هوشمند، ما در حال مطالعه این هستیم که چگونه می توانیم تجارت خودمان را با استفاده از آن ها توسعه بخشیم. این مسئله به سادگی آوردن نینتندو روی تلفن های هوشمند نیست.

اما صحبت های هفته پیش ایواتا در ارتباط با NX، کنسول جدید این شرکت (که تنها اسم رمز آن اعلام شده) و البته علت حضور در فضای موبایل:

برای مشتریانی که از طریق دستگاه های هوشمند به نینتندو متصل شده اند و به IP های نینتندو علاقه مند شده اند، ما می خواهیم تجربه های گیم پلی بسیار ویژه تری را از طریق پلتفرم های مختص گیمینگ مان ارائه دهیم.

NX – پلتفرم نسل بعد ما – مستقیما ارتباطی با همکاری ما ندارد. سوال اینجاست که اگر این معرفی ارتباطی با قرار داد ندارد، چرا آن را امروز انجام دادیم؟ به این خاطر که می خواستم بگویم نینتندو دستگاه های مختص بازی را با اشتیاق توسعه خواهد داد و می خواستم بیان کنم که IP های نینتندو از طریق دستگاه های هوشمند در دسترس هستند اما جایی که شما می توانید گیم پلی های ویژه تری دریافت کنید، کنسول های مخصوص بازی شرکت است. ما می خواستیم بگوییم که هسته اصلی تجارت نینتندو همچنان کنسول های بازی خواهد بود.

دیدگاه ایواتا در مورد شیوه استفاده از دنیای موبایل و بهره گیری نینتندو از این فضا جالب است:

به طور کلی، مانند زمانی است که نینتندو تأسیس شد. زمانی که تلویزیونی وجود نداشت، نینتندو شروع به استفاده از تلویزیون به عنوان کانال ارتباطی کرد. حالا که دستگاه های هوشمند به قدری بزرگ شده اند و می توانند برای بسیاری مانند پنجره ای باشند، استفاده نکردن از این دستگاه ها، هدر دادن فرصت خواهد بود.

ایواتا تضمین داده که بازی ها اغلب توسط تیم های داخلی نینتندو توسعه یابند و DeNA بیشتر جنبه بازاریابی و توسعه سرویس های مربوطه را به عهده خواهد داشت. بنابراین باید خیال مان راحت باشد که از لحاظ کیفیت، با بهترین بازی های موبایل طرف هستیم.

اپلیکیشن Overdog به دارندگان اکس باکس وان کمک می کند دوستان آنلاین بهتری پیدا کنند

overdog_610

اپلیکیشن Overdog که چند روز پیش برای اکس باکس وان منتشر شد، بازیکنانی که سلایق مشترک دارند را به یکدیگر متصل می کند.

در حقیقت، این اپلیکیشن مشابه یک شبکه اجتماعی کنسولی مخصوص عمل می کند و به کاربران اجازه می دهد که علایق خود را ذکر کرده و بگویند که چه چیزهایی در دنیای بازی و حتی غیر از آن را دوست دارند. در حقیقت می توان از این طریق بازیکنانی را یافت که مایلند با شما بازی های آنلاین دیگر را انجام دهند.

جالب خواهد بود اگر مشابه چنین اپلیکیشنی در ابعادی بسیار گسترده تر بین گیمرها جا بیفتد، جایی که همه مشخص کنند چه کنسول هایی دارند و برای بازی کردن کدام بازی، مایل اند بازیکنانی پیدا کنند.

اسکوئر انیکس از JRPG کنسولی جدیدی پرده برداشت

FFType0-0215-610

اگر عاشق سری فاینال فانتزی هستید، هیچ غمی نداشته باشید چرا که اسکوئر انیکس فعلا برای شما Final Fantasy Type-0 HD و همچنین دمویی از Final Fantasy XV را در نظر گرفته است. بر اساس گفته های یوسوکه ماتسودا، مدیرعامل اسکوئر انیکس، در حال حاضر بازی RPG جدیدی برای کنسول ها در دست ساخت است.

وی در مصاحبه ای در مورد برنامه های شرکت برای سال مالی 2015 گفت و در انتها از سورپرایزی برای کنسول های خانگی سخن به میان آورد. مشخص نیست که این سورپرایز چیست اما JRPG بازها می توانند منتظر یک عنوان باکیفیت باشند.

Dragon Ball Xenoverse بیش از 1.5 میلیون واحد عرضه داشته

dbxenosales610

Dragon Ball Xenoverse در تاریخ 24 فوریه منتشر شد و از آن زمان تاکنون به شدت مورد پسند کاربران در سراسر جهان قرار گرفت. نتیجه اینکه این بازی تاکنون نزدیک 1.5 میلیون نسخه فروش داشته و مقادیر بسیار بیشتری به بازار فرستاده شده.

ماسایوکی هیرانو چند روز پیش از طرفداران بازی به خاطر خرید این بازی تشکر کرد.

الکترونیک آرتز و باز هم یک شاهکار دیگر در زمان عرضه بتلفیلد هاردلاین

battlefieldhardline_610

اگر Battlefield Hardline را روی اکس باکس وان در روزهای ابتدایی تجربه کرده باشید احتمالا متوجه مشکلاتی شده اید. الکترونیک آرتز اعلام کرد که در ساعات اولیه عرضه بازی، حملات DDoS به سرورهای بازی، انجام بازی آنلاین را غیر ممکن کرده.

این اولین باری نیست که الکترونیک آرتز و دیگر شرکت ها در روزهای اول عرضه بازی های شان مجبور به عذرخواهی می شوند.

البته ورژن پی سی و پلی استیشن 4 به نظر مشکلی ندارند و سالم و سلامت به کار خود ادامه می دهند.

ویندوز 10 تابستان امسال منتشر می شود

XboxWindows610

مایکروسافت در نظر دارد که ویندوز ۱۰ را در تابستان عرضه کند. این کمپانی تولید کننده نرم افزار، حرفی از تاریخ دقیق عرضه نسخه جدید سیستم عامل محبوب خود به میان نیاورده، با این همه، تری مایرسون مدیر ویندوز، امروز در پی اظهار نظری وعده داده که ارائه آن در تابستان اتفاق خواهد افتاد.

در ادامه این مطلب با دیجیاتو همراه باشید.

وی اظهار داشت: «ما به پیشرفت و توسعه کارمان ادامه خواهیم داد و امروز می خواهم این مژده را به شما بدهم که ویندوز ۱۰ از تابستان آینده در ۱۹۰ کشور دنیا و به ۱۱۱ زبان مختلف موجود خواهد بود.»

مایکروسافت ویندوز ۱۰ را به عنوان یک آپگرید رایگان برای کاربران ویندوز ۷ و ۸ در بازه زمانی یک ساله عرضه خواهد کرد و این کار نیز از تابستان آغاز می شود.

این کمپانی سازنده نرم افزار همچنین در نظر دارد که به عنوان بخشی از طرح های خود برای آپگرید ویندوز، با شرکت هایی نظیر لنوو و Tencent وارد همکاری شود و نسخه جدید سیستم عامل خود را در چین ارائه نماید.

براساس این طرح، لنوو سرویس های آپگرید ویندوز را در ۲۵۰۰ مرکز خدمات دهی و همچنین برخی از خرده فروشی های چین عرضه خواهد کرد و در کنار آن تلفن های هوشمند جدیدی را بر پایه ویندوز ۱۰ خواهد ساخت که احتمالا در اواسط سال ۲۰۱۵ میلادی توسط اپراتور چاینا موبایل عرضه می شوند.

کمپانی Tencent نیز در نظر دارد که آپگرید یاد شده را به همراه مجموعه ای از اپلیکیشن های محبوب نظیر QQ در اختیار کاربران قرار دهد.

هر دوی این همکاری ها نشان می دهند که ردموندی ها تمام تلاش خود را به کار گرفته اند تا کاربران چینی را جذب ویندوز نمایند و از این طریق با مسائل رایجی چون استفاده غیر قانونی از نرم افزار مورد بحث در این منطقه مبارزه کنند.

مایکروسافت حتی در نظر دارد که آپگرید ویندوز ۱۰ را به مشتریانی که نسخه های غیر اصل از این سیستم عامل را در اختیار دارند، نیز عرضه کند.

چنین اقدامی تغییری بسیار بزرگ در مقایسه با تلاش های پیشین این کمپانی برای مبارزه با استفاده غیر قانونی از نرم افزارهایش در این منطقه به شمار می رود.

 

ماجراهای کونامی و هیدئو کوجیما

KonamiNew

کوجیما احتمالا از کونامی جدا شده و دیگر کارمند این شرکت نیست. هفته پیش، نام وی از بالای عناوین بازی های ساخته شده توسط وی حذف شد و همچنین اکانت های توییتر بازی عوض شدند.

به نظر می رسد مشکلات از زمانی آغاز شد که وی اعلام کرد دیگر نمی خواهد متال گیر دیگری بسازد و این مسئله برای سهام داران کونامی چندان جذاب نبوده و محدودیت های برای وی ایجاد گشته.

نه کونامی و نه کوجیما حرفی در ارتباط با قطع همکاری نزده اند اما کوجیما صریحا اعلام کرد که Metal Gear Solid V: The Phantom Pain بهترین اثر ساخته شده توسط وی است و تمام انرژی اش را خواهد گذاشت تا این بازی عالی باشد.

کونامی روز گذشته اعلام کرد که برای ساخت متال گیرهای بعدی نیرو استخدام می کند و در حال حاضر متال گیر بعدی در حال ساخت است. همین مسئله سبب شده تا فرضیه بالا قوت بگیرد.

ماجراهای The Walking Dead پیش از فصل سوم ادامه می یابد

walkingdead400_610

هنوز مشخص نیست که فصل سوم بازی The Walking Dead چه زمانی به بازار روانه خواهد شد اما این را می دانیم که پیش از عرضه این عنوان، قرار است محتوایی اضافه منتشر شود که داستان بین دو فصل را روایت می کند.

جاب استاوفر از Telltale، سازنده این عنوان در پنل شرکت در SXSW هفته پیش گفت که "خیلی خیلی زود" منتظر دیدن دوباره The Walking Dead باشید.

در حقیقت آنچه که می دانیم به این معناست که یک قسمت همانند 400Days قرار است توسعه یابد. 400Days یک بسته الحاقی بود که بین فصل اول و دوم منتشر شد و داستان های کوتاهی را روایت می کرد. البته اگر قرار است بسته الحاقی وجود داشته باشد، امیدواریم هوشمندانه تر از 400Days طراحی شود.

به زودی اطلاعات بیشتر از Star Wars Battlefront منتشر خواهد شد

starwarsbf610

الکترونیک آرتز و استودیو DICE در حال ساخت و تولید Star Wars Battlefront هستند، عنوانی که احتمالا یکی از بزرگترین عناوین ساخته شده در سری جنگ ستاره ای باشد اما تا به حال اطلاعات زیادی از بازی به بیرون درز نکرده.

اما الکترونیک آرتز هفته پیش اعلام کرد که در گردهمایی سالانه طرفداران استار وارز که توسط لوکاس آرتز برگزار می شود، برای اولین بار رسما از بازی رونمایی خواهد کرد و اطلاعاتی از آن منتشر خواهد شد.

جشن طرفداران استار وارد از تاریخ 16 تا 19 آپریل در مجمع آناهایم برگزار خواهد شد اما الکترونیک آرتز قول داده که پیش از این تاریخ هم اطلاعاتی از بازی منتشر کند.

God of War III Remastered تابستان امسال منتشر خواهد شد

gowcollection

God of War III، محصول سال ۲۰۱۰ استودیو سانتا مونیکا و سونی برای کنسول پلی استیشن ۳، حالا قرار است به صورت بازسازی شده برای پلی استیشن ۴ عرضه شود.

God of War III Remastered، ورژن آپدیت شده نسخه پلی استیشن ۳ است که رزولوشن ۱۰۸۰p دارد و نرخ فریم آن روی کنسول ۶۰ است. این اولین GoW است که برای کنسول جدید و یک ساله سونی عرضه می شود.

سوالی که طرفداران سونی و دارندگان پلی استیشن ۴ پس از تاخیر Uncharted 4: A Thief’s End از خود می پرسیدند این بود که امسال چه انحصاری هایی داریم؟ سونی بلافاصله دست به کار شد و یک ریمستر از GoW III آماده کرد تا خلا بازی های انحصاری کمتر حس شود.

این نسخه با قیمت ۴۰ دلار، از تاریخ ۱۴ جولای (۲۳ تیر ۹۴) در دسترس خواهد بود.

آیا Overlord جدید در راه است؟

overlordreturn_610

کدمسترز، ناشر بازی Overlord طی 1-2 روز اخیر مرتبا در مورد این بازی توئیت می کند و تصاویری را به نمایش می گذارد. تقریبا از سال 2009 تاکنون هیچ صحبتی در ارتباط با این بازی نشده و حالا چند توئیت پشت سر هم، حتما معنایی در بر دارد.

هم اکانت توییتر کد مسترز و هم اکانت رسمی بازی در حال انجام اشاراتی هستند اما Triumph Studios از اظهار نظر در این رابطه سر باز زد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (6 مورد)
  • TROOL
    TROOL | ۴ فروردین ۱۳۹۴

    د_ه دد

  • سوتابایت
    سوتابایت | ۲ فروردین ۱۳۹۴

    مبل،هاردلاین! عجیب!

  • عیسی
    عیسی | ۲ فروردین ۱۳۹۴

    منتظر The Walking Dead هستم

    • mohamadreza
      mohamadreza | ۲ فروردین ۱۳۹۴

      منم همینطور !

  • iLDA
    iLDA | ۲ فروردین ۱۳۹۴

    بازی خور های عزیز کجا تشریف دارین؟

    ما که پی سی مون از عهد بوق هم قدیمی تره!

    ولی بازی های خوبی داره میاد حوس کردم یه ارتقایی بدم

    • iLDA
      iLDA | ۲ فروردین ۱۳۹۴

      http://www.digikala.com/BlueSmile/default.aspx?refId=c575bcba-ffbb-454e-80fd-e6b4037b5c06

مطالب پیشنهادی