ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

چرا جدیدترین موبایل های هوشمند پس از ۲ سال منسوخ می شوند؟

سوال بزرگی که می تواند ذهن را به خود مشغول سازد اینکه چرا ما مجبوریم موبایل جدید بخریم؟ آیا پس از مدتی، چیپست به کار رفته در تلفن هوشمندمان از کار خواهد افتاد و باعث ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۱۵ فروردین ۱۳۹۴ | ۲۳:۳۰

سوال بزرگی که می تواند ذهن را به خود مشغول سازد اینکه چرا ما مجبوریم موبایل جدید بخریم؟ آیا پس از مدتی، چیپست به کار رفته در تلفن هوشمندمان از کار خواهد افتاد و باعث بی مصرف شدن سایر بخش های سخت افزاری می شود؟ آیا کارهایی که تا دیروز با آن به سرانجام رسانده بودیم را امروز نمی توانیم انجام دهیم؟

سرعت پیشرفت سخت افزار و قابلیت های نرم افزاری، در موبایل های امروزی بسیار بالاست؛ وقتی اقدام به خرید تلفن همراه جدیدی می کنیم، تمایل داریم تا از این موضوع خاطر جمع باشیم که برای مدت زمانی، از همه جهت خیالمان از بابت موبایل جدید آسوده خواهد بود. در بیشتر مواقع، این مدت دست کم ۲ سال است اما یک بازه زمانی ۳ ساله، بسیار ایده آل تر به نظر می رسد.

سخت افزار به کار رفته در تلفن همراه، باید به شکلی طراحی شده باشد که دست کم ۲ سال -بدون مشکل- کاربر را همراهی نماید؛ از سوی دیگر انتظار می رود که پشتیبانی نرم افزاری نیز تا ۳ سال ادامه داشته باشد. (ارائه پچ های مربوط به مسائل امنیتی و باگ ها) اما در بیشتر مواقع، پیامی واضح و گویا از سوی سازنده ی اسمارت فون ارائه نشده و خریداران نمی دانند تا چه مدت از جدیدترین پرچمداری که خریداری نموده اند، پشتیبانی خواهد شد. در ادامه با دیجیاتو همراه باشید.

در زمان فعلی، متاسفانه سازندگان موبایل های هوشمند چندان خود را موظف به ارائه ی بروز رسانی های اساسی و جدید نمی بینند؛ گوگل، خط ارائه اندروید را مشخص ساخته، اندروید ۵ از سال گذشته در اختیار بسیاری قرار گرفته، در حال کار کردن بر روی ۵.۱ است و نسخه ۵.۲ هم در دست ساخت.

این در حالیست که تعداد بالایی از موبایل های هوشمند اندکی قدیمی تر از یک سال، همچنان از نسخه های پیشین اندروید بهره گرفته و شانس بروز رسانیشان به نسخه ۵ در حد صفر است. حتی خود گوگل هم در این میان اشاره داشته که بروز رسانی های امنیتی نیز برای موبایل های اندرویدی قدیمی متوقف می گردند.

یک مثال می زنیم؛ سونی اعلام کرده بود که تمام موبایل های خانواده Z به اندروید ۵ آپدیت خواهند شد؛ اما در این میان خبری از اکسپریا T2 Ultra و C3 نیست که تلفن های جدید و با سخت افزاری مناسب قلمداد می گردند.

640x0

در حالی که فروش موبایل های اندرویدی افزایش داشته و این پلتفرم، بر بازار اسمارت فون ها چیره شده، جالب اینجاست که سود ناشی از فروش موبایل های اندرویدی، کاهش چشمگیری داشته است. همین موضوع باعث می گردد تا سازندگان و تولیدکنندگان در نحوه صرف بودجه خود تجدید نظر کنند؛ اینکه چقدر از درآمد را می توان به پشتیبانی از سخت افزار فعلی (در صورت بروز مشکل) اختصاص داد و چه میزان را به بخش توسعه و تحقیقات، معادله ای بسیار مشکل است.

آیا می توان کم شدن سود ناشی از موبایل های اندرویدی برای سازندگان را ناشی از کم بودن سرعت بروز رسانی های اندروید و همچنین عدم دریافت آپدیت در موبایل های قدیمی دانست؟

این مشکلات، صرفا گریبان گیر اندروید و تولید کنندگان این دسته از موبایل ها نیستند؛ اپل هم با این مشکل دست و پنجه نرم می کند. (البته جدا از بخش مالی.) اگرچه آیفون 4s از iOS ۸ پشتبانی به عمل می آورد، اما عملکرد بسیار خوبی از خوب بر جای نمی گذارد. این موضوع صرفا نشانگر این یادآور از سوی اپل است: «اگر می خواهید از تمام امکانات iOS به شکل کامل و بهینه استفاده کنید، وقتش رسیده آیفون جدیدتری بخرید.»

نیاز کاربران با هم متفاوت است، از همین رو نمی توان گفت که سخت افزاری که امروز در تلفن های هوشمند به کار گرفته می شود، چه زمانی قدیمی محسوب خواهد شد. از سوی دیگر پاسخ دقیقی برای این پرسش وجود ندارد که چه زمانی، سخت افزار به کار رفته، برای اجرای جدیدترین پلتفرم «کند» محسوب می شود. شاید پروژه ی Ara بتواند پاسخی منطقی به این پرسش دهد ولی متاسفانه همچنان این پروژه را در افق دور دست می توان مشاهده کرد.

پرسش مهم این است که زمانی که سخت افزار به کار رفته در یک اسمارت فون، صرفا کمتر از یک سال عمر داشته باشد و بر روی سایر اسمارت فون های هم رده، جدیدترین پلتفرم به شکلی روان اجرار می شود، چه بهانه ای برای «نه» گفتن به بروز رسانی وجود دارد؟

htconem8-2040-7.0.0

متاسفانه سازندگان به سوی رویکردی پیش می روند که در نهایت، ۲ سال جدیدترین و عالی ترین پرچمدارشان را از لحاظ نرم افزاری پشتیبانی نمایند؛ چه بخواهید چه نخواهید، بعد از این مدت از سوی آنها منسوخ شده محسوب می گردید. سازنده ای که بگوید برای مدت مشخصی از زمان، از موبایل خود به شکل کامل پشتیبانی خواهد کرد، مشخصا از سوی کاربران محبوب تر نیز خواهد شد. خوشبختانه مایکروسافت توانسته به سایر تولید کنندگان و البته کاربران نشان دهد که می توان با سخت افزاری معمولی، عملکردی روان و بهینه داشت؛ به نظر ما، وقتش رسیده تا سایر سازندگان نیز در این زمینه، به اهالی ردموند بپیوندند.

 

بروز رسانی: در این مقاله در وب سایت فوربز اشاره شده بود که موبایل های هوشمند اکسپریا T2 Ultra و C3 از سونی، به اندروید ۵ بروز رسانی نخواهند شد؛ آنگونه که مشخص است، سونی به تازگی اعلام نموده که هر دو تلفن هوشمند را به اندروید آبنبات چوبی مجهز خواهد کرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (22 مورد)
  • محمد
    محمد | ۱۷ فروردین ۱۳۹۴

    والا ما که یکی داریم 4 ساله دستمونه منسوخ نشده

  • genius
    genius | ۱۶ فروردین ۱۳۹۴

    این مورد در دنیای امروز برای تمام محصولات مصرفی صدق میکنه و فقط منحصر به دنیای موبایل نیست.مثلا شما ببینید کیفیت و دوام یک مرسدس کلاسیک رو در مقابل حتی تاپ ترین مدلهای امروزی.این یه تاکتیک از طرف کمپانیهای سازنده اجناس در تمام سطوحه تا همیشه بتونن بازار مناسبی و چرخش مالی خوبی رو برای خودشون محفوظ بدارن.

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی