ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

مایکروسافت اپلیکیشن های اندروید و iOS را به ویندوز ۱۰ می آورد

پس از ماه ها شایعه، مایکروسافت بالاخره از برنامه هایش برای اجرای اپلیکیشن های موبایل در ویندوز ۱۰ پرده برداشت. این شرکت جدا از اینکه در حال کار بر روی شبیه سازی برای اجرای اپلیکیشن ...

تحریریه دیجیاتو
نوشته شده توسط تحریریه دیجیاتو | ۹ اردیبهشت ۱۳۹۴ | ۲۲:۱۱

پس از ماه ها شایعه، مایکروسافت بالاخره از برنامه هایش برای اجرای اپلیکیشن های موبایل در ویندوز ۱۰ پرده برداشت. این شرکت جدا از اینکه در حال کار بر روی شبیه سازی برای اجرای اپلیکیشن های اندروید بوده، راه های دیگری را نیز برای ارائه و آوردن اپلیکیشن ها اندروید و iOS به ویندوز ۱۰ را نیز در آستین دارد که به توسعه دهندگان اجازه می دهد به سادگی کدهای نوشته شده برای سایر پلتفرم ها را به ویندوز ۱۰ بیاورند.

توسعه دهندگان iOS و اندروید می توانند اپلیکیشن و بازی هایی را که پیشتر برای پلتفرم های یاد شده تهیه دیده اند را توسط راهکاری که مایکروسافت ارائه نموده، به سادگی به اپلیکیشن های فراگیر ویندوز تبدیل و یا پورت نمایند که این قابلیت با دو کیت نرم افزاری صورت خواهد پذیرفت. در ادامه با دیجیاتو همراه باشید.

توسعه دهندگان قادر خواهند بود با استفاده از زبان برنامه نویسی جاوا و ++C، برنامه های خود را به پلتفرم مایکروسافت آورده و این کار در iOS توسط زبان برنامه نویسی Objective C که در محصولات اپل به کار می رود، انجام خواهد شد.

Myerson می گوید: «ما می خواهیم به توسعه دهندگان قدرتی دهیم تا به سادگی و بدون نیاز به یادگیری مهارت های دیگر (برای سایر زبان های برنامه نویسی) اپلیکیشن های خود را به محیط ویندوز و استور مایکروسافت بیاورند و درنتیجه نیز حجم اپلیکیشن ها را بالاتر از پیش ببرند.»

ایده بسیار ساده به نظر می رسد؛ به سادگی اپلیکیشن ها را در ویندوز ۱۰ دریافت کنید بدون اینکه نیاز باشد توسعه دهنده، آنها را برای ویندوز به شکل کامل بازنویسی کند. در ظاهر همه چیز ساده به نظر می رسد اما اتفاقاتی که در پس زمینه می افتد اندکی پیچیده تر از آن چیزیست که ما می بینیم.

Myerson می گوید کاری که ما انجام داده ایم، تقریبا همانند اقدام آمازون در خصوص اپلیکیشن های اندروید است: «آمازون از API های خود گوگل بهره می جوید در حالی که ما، نمونه های جایگزین را خودمان ساخته ایم و با استفاده از قدرت نرم افزاری خود در حال پورت کردن این اپلیکیشن هاییم. »

مایکروسافت به توسعه دهندگان اجازه می دهد بدون ایجاد تغییرات اساسی در کدهای خود، اپلیکیشن هایشان را به اپ های فراگیر ویندوز ۱۰ پورت نمایند تا بتوان از آنها در همه گجت های ویندوزی نظیر کامپیوترهای شخصی، موبایل ها، اکس باکس، هولولنز و... استفاده کرد.

مایکروسافت مدتیست که بر روی این سیستم کار کرده و با شرکت های بازی ساز نیز همکاری هایی داشته؛ برای مثال این شرکت، بازی Candy Crush Saga را که حال برای ویندوز فون موجود شده را به همین روش از iOS تغییر کاربری داده است. همانگونه که پیشتر هم گفتیم، انجام چنین عملیاتی برای توسعه دهندگان دردسر زیادی نداشته و صرفا با اعمال برخی تغییرات و بدون از سر نویسی تمام کدها برای ویندوز امکان پذیر است.

DSC_1210.0

در طول رویداد، Myerson اعتراف می کند که همواره در تلاش نبوده اند تا اپلیکیشن های هر دو پلتفرم رقیب را به ویندوز آورند؛ بلکه پیشتر تصمیم بر این بوده که صرفا از اپلیکیشن های iOS پشتیبانی گردد: «زمانی که به ویندوز فکر می کنیم، در اصل به همه مردم کره زمین می اندیشیم. در برخی از کشور ها محصولات مبتنی بر iOS وجود ندارند.»

پشتیبانی از هر دو پلتفرم محبوب موبایل، باعث می گردد تا همه کاربران و توسعه دهندگان بتوانند از یک پشتیبانی بی نظیر بهره مند گردند. مایکروسافت می خواهد جایگاه خود را به عنوان پلتفرم سوم موبایل تثبیت سازد و دست کم راه حلی که امروز ارائه داده، شرایط را بسیار بهتر از قبل خواهد کرد.

در کنار کیت های توسعه نرم افزاری اندروید و iOS، مایکرسافت از راهکارهای تازه اش برای ورود اپلیکیشن های دسکتاپی ویندوز و وبسایت ها به اپلیکیشن های فراگیر ویندوز خبر داد. این شرکت روشی را ابداع کرده که به واسطه آن می توان وبسایت ها را در داخل یک اپلیکیشن فراگیر ویندوز اجرا نمود و از سرویس هایی نظیر نوتیفیکیشن ها و خریدهای داخل اپلیکیشن استفاده کرد. با این کار، دارندگان وبسایت ها می توانند به سادگی و بدون هیچ زحمتی اپلیکیشن وبسایت بسازند و آنها را در داخل ویندوز استور ارائه نمایند.

البته روشن است که این اپ ها بهترین جایگزین برای اپلیکیشن های اصلی در سناریوهای مختلف نیستند، با این حال توسعه دهندگان وبسایت های ساده می توانند بدون آنکه نیازی به یادگیری یک زبان برنامه نویسی جدید داشته باشند یک اپلیکیشن تازه را برای وبسایت خود بسازند.

مایکروسافت همچنین با ارائه ویندوز 10، توسعه دهندگان فعلی اپلیکیشن های دسکتاپی ویندوز را نیز در نظر گرفته است. به لطف تدابیر اندیشیده شده توسعه دهندگان می توانند آثار .Net و Win32 خود را ارتقاء داده  وآنها را در اپلیکیشن های فراگیر ویندوز مورد استفاده قرار دهند.

به گفته مایرسون در حال حاضر به صورت ماهانه 16 میلیون اپلیکیشن .Net و Win32 روی ویندوز 7 و 8 مورد استفاده قرار می گیرند و روشن است که مایکروسافت احتیاج دارد که آنها را به محیط ویندوز 10 بیاورد.

ردموندی ها برای مجازی سازی اپلیکیشن های دسکتاپی روی ویندوز 10 از سرور HyperV خود بهره گرفته اند. ادوبی یکی از شرکت هایی است که مایکروسافت همکاری نزدیکی با آن داشته تا پکیج اپلیکیشن های آن را برای ویندوز 10 آماده نماید.

به این ترتیب، Adobe Photoshop Elements به عنوان یک اپلیکیشن فراگیر و با استفاده از تکنولوژی مجازی سازی به ویندوز استور می آید. عملکرد عاملی کلیدی برای بسیاری از اپلیکیشن های دسکتاپی است و به همین دلیل باید منتظر ماند و دید که آیا مایکروسافت چنین فاکتوری را در جریان مجازی سازی اپلیکیشن هایش در نظر گرفته یا خیر.

ردموندی ها این چهار کیت توسعه نرم افزاری را مجموعا پل ها یا رمپ هایی می خوانند که باعث جلب توجه توسعه دهندگان به ویندوز 10 خواهد شد. در واقع مراسم بیلد 2015، لحظه ای بسیار حساس برای این شرکت است تا روح توسعه دهندگان را تسخیر نماید و ثابت کند که در دنیای گجت های مبتنی بر اندروید و iOS هنوز هم ویندوز حرف های زیادی برای گفتن دارد.

اما هدف از این امر، آنطور که مایرسون می گوید این است که شمار دستگاه های مبتنی بر ویندوز 10 را ظرف دو تا سه سال آینده به یک میلیارد عدد برساند. هدف بزرگی است و این شرکت برای تحقق آن به پشتیبانی و حمایت توسعه دهندگان نیاز خواهد داشت.

این کیت های توسعه نرم افزاری پرسش های زیادی را در میان جامعه توسعه دهندگان مایکروسافت و به ویژه آنها که سرمایه گذاری های قابل توجهی در طراحی سبک مترو و امکانات منحصر بفرد اپلیکیشن های ویندوز در گذشته نموده اند، به وجود خواهد آورد.

اما نتیجه این کار به نفع مصرف کنندگان خواهد بود و در پایان ساخت اپلیکیشن های بیشتر را به دنبال دارد، با این همه این سوال در ذهن توسعه دهندگان شکل گرفته که آیا باید صرفا آثار مبتنی بر اندروید و iOS خود را به این محیط انتقال دهند یا اینکه آن اپلیکیشن ها توسعه داده و امکان استفاده از قابلیت های ویندوز را برای آنها فراهم نمایند.

مایرسون می گوید: «ما قصد داریم که این پلتفرم را سازماندهی کنیم و نمی خواهیم بگوییم یا همه یا هیچ. اگر بتوانید همه چیز را در کنار هم مورد استفاده قرار دهید خوب است، اما این بدان معنا نیست که همه چیز باید از ابتدا شروع شود.»

پیش بینی می شود که فروشگاه مجازی مایکروسافت محیطی شبیه به استور آمازون را داشته باشد، یا دست کم جایی باشد که توسعه دهندگان علاقه ای به انتقال اپلیکیشن هایشان به آن را نداشته باشند.

لازم است تاکید کنیم که این صرفا ابتدای کار است و اپلیکیشن های فراگیر ویندوز، در عین حال که نوید امکانات فراوانی را به کاربران می دهند، با آینده ای مبهم روبرو هستند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (40 مورد)
  • Gha Sem
    Gha Sem | ۱۵ مهر ۱۳۹۴

    عالیه

  • حسین
    حسین | ۲۸ مرداد ۱۳۹۴

    ویندوز فون یعععععنی
    همه برای ویندوز فون
    اخخخخخی

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی