ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

وقتی سیگنال های یک مایکرو ویو سال ها باعث سردرگمی ستاره شناسان می شود

ستاره شناسانی که در رصدخانه پارکز در نیو ساوت ولز استرالیا مشغول فعالیت هستند از دهه 90 میلای و سالانه یک یا دو مرتبه سیگنال های رادیویی مرموزی را دریافت می کنند. این سیگنال ها ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۴ | ۱۱:۰۰

ستاره شناسانی که در رصدخانه پارکز در نیو ساوت ولز استرالیا مشغول فعالیت هستند از دهه 90 میلای و سالانه یک یا دو مرتبه سیگنال های رادیویی مرموزی را دریافت می کنند.

این سیگنال ها که تحت عنوان perytons از آنها یاد می شود در گزارشی که اخیرا دراین رابطه منتشر گردیده اینگونه توصیف شده اند: «امواج گذرای چند هزارم ثانیه ای با منبع آسمانی».

این پژوهشگران باور داشتند که امواج یاد شده با فعالیت هایی در ارتباط بودند که در داخل جو زمین رخ می داد و از آن جمله می توان به رعد و برق اشاره نمود و جالب است بدانید که این باور حدودا 17 سالی می شود که در میان آن وجود دارد.

در ادامه این مطلب با دیجیاتو همراه باشید.

امسال اما همه چیز تغییر کرد و دانشمندان تصمیم گرفتند که با نصب یک گیرنده جدید منشا اصلی این امواج را دقیقا مشخص نمایند که در نهایت به یک مایکرو ویو رسیدند.

گیرنده یاد شده سیگنال های 2.4 گیگاهرتزی را از فاصله 5 کیلومتری تلسکوپی که در رصدخانه قرار داشت رهگیری کرد که پس از بررسی های اولیه مشخص شد مربوط به مایکروویوی است که توسط کارکنان رصد خانه برای گرم کردن غذا مورد استفاده قرار می گرفته. اما امواج یاد شده تنها زمانی رهگیری می شدند که کارکنان در حین کار کردن دستگاه درب آن را باز می کردند.

سیمون جانستون رئیس ریاست بخش فیزیک ستاره شناسی در سازمان پژوهش های صنعتی و علمی Commonwealth در این رابطه گفت: «اگر دستگاه را روشن کنید و در حین عملکرد آن برای اندازه گیری میزان گرم شدن غذا درب آن را باز کنید، مایکرو ویو امواجی را تولید می کند که قابل رهگیری هستند.» علاوه بر این، تلسکوپی که در رصدخانه قرار داشت برای دریافت سیگنال ها به سمت مایکرو ویو جهت گیری می شد.

این تلسکوپ دیش نام دارد و در سال 1961 میلادی ساخته شد. در آن زمان منطقه پارکز تقریبا یک شهر بود و رصدخانه ای که در خارج آن قرار داشت کاملا دور افتاده و جدای از شهر بود. اما آنطور که جانسون می گوید، هرچه زمان می گذرد بر شدت تداخل دستگاه های دیجیتالی با عملکرد این دستگاه نیز افزوده می شود.

همین امر ستاره شناسان را بر آن داشت تا برای فرار از نویز دیجیتالی به دنبال منطقه ای دور افتاده تر بگردند و تلسکوپ جدیدی به نام ASKAP را در آن بنا کنند.

جانستون در ادامه می گوید: بالاخره آرام ترین منطقه برای انجام فعالیت های ستاره شناسی را در منطقه غرب استرالیا پیدا کردیم؛ مکانی بدون سیگنال های وای فای، سیگنال های رادیویی و پوشش دهی شبکه تلفن های همراه و فرایند ساخت تلسکوپ جدید را در آن آغازکردیم که قرار است در سال 2016 میلادی به مرحله بهره برداری برسد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (12 مورد)
  • Esta
    Esta | ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۴

    از این جور مطالب بیشتر بزارید
    مرسی

  • شوارتوفسکی
    شوارتوفسکی | ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۴

    د یجی اتو این خبر مال 2 هفته پیشه
    -------------------------------------------------------

  • یوتابایت مایکروسافتی
    یوتابایت مایکروسافتی | ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۴

    مایکرویو 17 ساله
    :|

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی