ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

چرا امید کردستانی از گوگل رفت و سپس به آن بازگشت؟

کردستانی در سال ۱۹۹۹ به گوگل پیوست؛ لری پیج به همراه سرگئی برین ایده یک پلتفرم بسیار قوی را در سر داشتند، اما به تنهایی نمی توانستند تبدیل به یک کمپانی سودآور و بزرگ واقعی ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۱۳ خرداد ۱۳۹۴ | ۲۱:۰۰

کردستانی در سال ۱۹۹۹ به گوگل پیوست؛ لری پیج به همراه سرگئی برین ایده یک پلتفرم بسیار قوی را در سر داشتند، اما به تنهایی نمی توانستند تبدیل به یک کمپانی سودآور و بزرگ واقعی گردند. در نتیجه از امید کردستانی به عنوان «موسس تجاری» گوگل نیز یاد می شود؛ کسی که به کسب و کار اولیه گوگل پر و بال داده و برنامه هایش تجاری اش را ارتقاء بخشید.

وی باعث شد تا گوگل بتواند همکاری های بسیار بزرگی با AOL ،Netscape و یاهو داشته باشد. تحت نظارت تجاری او، گوگل در سال ۲۰۰۱ تبدیل به یک کمپانی سودآور تبدیل گشت. امید کردستانی در سال ۲۰۰۴ و پس از ارتقا شغلی، ثروتمند شد و سپس در سال ۲۰۰۹، گوگل را ترک کرد. با دیجیاتو همراه باشید.

او هفته گذشته در کنفرانس Re/code حضور به هم رساند و با Kara Swisher مصاحبه کرد؛ در پاسخ به اینکه چرا در آن زمان از گوگل رفت عنوان نمود: «من هرگز در زندگی ام متوقف نشده بودم. هرگز اینچنین، مکث نکرده بودم.»

وی سپس عنوان می کند که در سال ۲۰۰۹، مشاهده کرده که نقل و انتقالات بسیاری در میان مدیرهای سطح بالا صورت می گیرد؛ مدیرانی نظیر تیم آرم استرانگ به سرپرستی AOL منصوب می شوند و از طرف دیگر شخصی نظیر شریل سندبرگ، با فیسبوک خداحافظی می کند. در نتیجه او نیز تصمیم می گیرد که وقتش رسیده قدمی به سوی عقب برداشته و مسئولیت ها را به دست نسل مدیران جوان تر در گوگل بسپارد.

در هر صورت، کردستانی تصمیم می گیرد تا سمت خود را با عنوان «معاون ارشد بخش فروش جهانی» رها سازد و بیشتر وقت آزادش را در کنار خانواده و همچنین ارائه مشاوره به استارتاپ ها نظیر اسپاتیفای صرف کند. از طرف دیگر او به تنیس و گلف نیز علاقه ای بسیار داشت و اکنون وقتش رسیده بود تا به علایق ورزشی اش نیز توجهی نشان دهد.

کردستانی در خصوص این مقطع از زندگی اش می گوید: «بی نظیر بود که برای اولین بار در زندگی، اختیار کامل برنامه هایم را خود در دست گرفته بودم.»

466776-google-s-omid-kordestani-image-asa-mathat-re-code-w600

البته شاید برایتان جالب باشد که لری پیج، به هیچ عنوان دوست نداشت چنین مهره ای را از دست دهد، و هنگام رفتن او از کمپانی مورد بحث، به کردستانی می گوید که بهتر است به شکل یک مشاور، همچنان گاهی در کنار گوگل بماند. در نتیجه به طور کلی می توان گفت که کردستانی هیچگاه به شکل کلی از مدار گوگل خارج نگشته است.

وی در مقاطع یک ماه در میان به مقر اصلی گوگل سر زده و مدتی را با لری پیج به مشغول گفتگو می شد. پنج سال بعد، در ۲۰۱۴، معاون ارشد بخش کسب و کار گوگل به نام Nikesh Arora قصد هجرت از کمپانی یاد شده را پیدا کرد و لری پیج هم بلافاصله دستور به بازگشت کردستانی، به گوگل داد.

کردستانی در این خصوص می گوید: «در تابستان گذشته لری به من گفت که Nikesh قصد رفتن از گوگل را دارد و سمت شغلی او را به من پیشنهاد داد؛ نمی دانستم که آیا می توانم چنین مسئولیتی را قبول کنم یا خیر زیرا از زمانی که گوگل را ترک کرده بودم،‌ این کمپانی سه برابر بزرگ تر شده بود.» در نهایت وی تصمیم می گیرد تا به دستور لری پیج احترام گذاشته و البته به شکل موقت، به گوگل بازگشته و ببیند آیا می تواند از پس یک شغل مدیریتی در شرکتی که اکنون صدها میلیارد دلار ارزش داشت برآید یا خیر.

Swisher از کردستانی پرسید: «شما ثروتمند و البته بازنشسته بودید؛ دلیل برگشت چه بود؟» کردستانی در پاسخ به این پرسش می گوید که به ندای قلبم گوش دادم و می دانستم باید به چنین موقعیتی، دست کم یک شانس بدهم: «دوباره عاشق کار کردن در گوگل شدم.»

رشد درآمدهای مربوط به هسته اصلی کسب و کار گوگل یا همان جستجو، در این اواخر با مشکلاتی رو به رو بوده و منتقدان مکررا پایین آمدن درآمدهای این بخش را زیر سوال می برند. در گزارش مالی مربوط به سه ماه نخست سال ۲۰۱۵، این شرکت به سرمایه گذاران و تحلیلگران اطمینان داد که به دلیل فروش تبلیغات بیشتر در یوتوب، نمی تواند به اندازه قبلا از مشتریان بابت تبلیغات کلیکی پول دریافت کند و از طرف دیگر،‌ تبلیغات یوتوب نیز قیمت چندان بالایی ندارند.

مبحث دیگری که باعث نگرانی سرمایه گذاران بوده، این است که شرکت مذکور هنوز نتوانسته به اندازه ی دنیای کامپیوترهای شخصی، از موبایل ها و فروش تبلیغات در آن، کسب درآمد نماید. باید دید حضور کردستانی یک بار دیگر چگونه به کمک گوگل و مشکلات فعلی اش در زمینه کاهش درآمدها خواهد آمد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (34 مورد)
  • راسل
    راسل | ۱۴ خرداد ۱۳۹۴

    چقدر شماها متعصبید وقتی فامیلیش کردستانیه و اکر یکم فک کنید فامیلی از کجا میاد اونوقت میفهمید ایشون ریشه ی کوردی دارن و قطعا کورد هستن! تو بیان اون ویکی پدیای فارسی هم همینکه آخرش نوشته کورد بودنش دروغه همه چیزو میگه!!
    خیلی جالبه دیجیاتو هم همه چیز توشته به جز حتی مختصری از بیوگرافی ایشون که نوسینده هم از کورد بودن ایشون دل خوشی ندارن یا عمدا این کارو کردن یا!
    یا خودشونم شک دارن بچه پیرانشهر هستن یا تهران!

    • بنده خدا
      بنده خدا | ۱۴ خرداد ۱۳۹۴

      هیچ وقت درک نکردم آدمای متعصب و کور دل که ضمن نژاد پرستی، توهم توطئه هم دارن!!!
      دوست عزیز من هیچ وقت اینجا نظر ندادم ولی شما منو مجبور به نظر دادن کردید.
      فقط یه چیز بگم اگر به فکر خودت، خانواده و همه عزیزانت هستی، این افکاری که باعث شد این نظر رو اینجا بدی هیچ وقت به نسل بعدی منتقل نکن!
      ------------------------------------------------------------------------------
      امید برای ایرانی بدون پس رفت...

    • BOZORG# ابدی
      BOZORG# ابدی | ۱۴ خرداد ۱۳۹۴

      اخه چه ربطی داره؟ ایشون تهرانی هستن والسلام ، حتی اگر یه زمانی جد و ابادشون کرد باشن هم دلیل نمیشه قبل از اون از جای دیگه ای نیومده باشن ، ممکنه قبل از کرد بودنشون المانی بوده باشه :| از کجا معلوم؟ اینجوری نیست که از خاک سر در بیارن بیرون بگن من کردم من فارسم یا ترکم :| موفقیت یه ادم ربطی به کرد بودنش نداره

  • Yaya
    Yaya | ۱۴ خرداد ۱۳۹۴

    دم آقای کردستانی گرم که با پشتکار به اینجا رسیده .....ایرانی ، آمریکایی،هندی مهم نیست مهم اینه همه انسانیمو میتونیم به این جا برسیم

  • تایسون
    تایسون | ۱۳ خرداد ۱۳۹۴

    فکر کنم یکی از دلایلی که گوگل از همون ابتدا زبان فارسی را پشتیبانی میکرد بخاطر حضور همین آقای امید کردستانی بوده. به هر حال کم تاثیر نیس.

    • BOZORG# ابدی
      BOZORG# ابدی | ۱۴ خرداد ۱۳۹۴

      منم همین فکرو میکنم

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی