ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

اپل نسخه نهم iOS را معرفی کرد

اپل هم اکنون نسخه بعدی (نهم) iOS را معرفی کرد. در آخرین نسخه پلتفرم موبایلش اپل بر روی هوشمندسازی این پلتفرم تمرکز کرده و این کار را با اعمال یک به روزرسانی اساسی روی Siri ...

احمد شریف پور
نوشته شده توسط احمد شریف پور | ۱۸ خرداد ۱۳۹۴ | ۲۲:۱۹

اپل هم اکنون نسخه بعدی (نهم) iOS را معرفی کرد. در آخرین نسخه پلتفرم موبایلش اپل بر روی هوشمندسازی این پلتفرم تمرکز کرده و این کار را با اعمال یک به روزرسانی اساسی روی Siri شروع کرده است.

Siri اکنون از قابلیتی به نام Proactive برخوردار است که می تواند براساس زمینه و موقعیت مکانی یا حتی زمانی (مثلا ظهر یا شب) به کاربر واکنش نشان داده یا حتی اپ هایی را پیشنهاد دهد.

این قابلیت به شدت شبیه Google Now است که مثلا براساس ترافیک به شما می گوید کی به محل قرارتان می رسید یا زمانی که هدفون را به دستگاه تان وصل می کنید پخش موسیقی را شروع می کند.

Proactive به Siri این امکان را می دهد که ببیند شما چه اپ هایی روی تلفن تان دارید و براساس کاری که قصد انجام آن را دارید اپ مناسب را به شما پیشنهاد دهد.

Siri-1

اپل می گوید که Siri می تواند به صندوق ایمیل های شما و یا شماره تماس گیرنده هایی که حتی در فهرست مخاطبین شما نیستند دسترسی داشته باشد. همه این قابلیت ها در رابط کاربری جدید اسپات لایت  نهفته شده است که با سوایپ از بالا به پایین در صفحه Home ظاهر می شود.

Siri-2

قابلیت دیگر iOS 9 ایجاد لینک های عمیق میان جستجوهای اسپات لایت است. به عبارت دیگر زمانی که شما جستجویی را روی کل سیستم انجام می دهید، اسپات لایت می تواند به محتوای اپ ها هم دسترسی داشته باشد نه این که فقط آن اپ را باز کند.

Deep-Link

اسپات لایت همچنین می تواند بدون باز کردن صفحات وب تبدیل واحدها را انجام دهد. البته Siri از مدت ها قبل می توانست این کار را انجام دهد اما حالا به جای پرسش های شفاهی می توانید آن ها را تایپ کنید!

اپل می گوید تمام این پردازش های هوشمند روی خود تلفن اتفاق می افتند و این یعنی داده های شما به هیچ سروری درون ابرها ارسال نمی شوند و این موضوع کاملا با رویکرد گوگل و مایکروسافت که از پردازش ابری برای قدرت بخشیدن به دستیارهای مجازی شان بهره می برند متفاوت است.

Siri-3

سیستم پرداخت موبایل اپل (Apple Pay) هم در iOS 9 به روز رسانی بزرگی را به خود دیده است. نخست این که در بریتانیا نیز فعال خواهد شد و علاوه بر آن با تعداد بیشتری از بانک ها و توزیع کنندگان کارت های اعتباری سازگار خواهد بود. همچنین اپل Passbook را به پای اپ جدیدی که Wallet نامیده می شود قربانی کرده است. Wallet انواع کارت های اعتباری، کارت های فروشگاه ها و ... را یک جا جمع خواهد کرد.

برنامه ساده Notes هم که از ابتدا به iOS همراه بوده است، قابلیت های تازه ای پیدا کرده است که از میان آن ها می توان به قابلیت درج تصاویر، اسکیس ها (ترسیم دستی) و چک لیست ها اشاره کرد. این اپ اکنون بیش از هر چیز رقیبی برای Evernote است.

Maps

اپ نفرین شده Maps هم بالاخره شاهد به روز رسانی هایی بود که کاربران مدت ها انتظارشان را کشیده بودند. اکنون دیگر مسیرهای مربوط به قطارها، اتوبوس، مترو برای بیش از بیست شهر از جمله نیویورک، سان فرانسیسکو، پکن، لندن و برلین در دسترس است.

 اپ جدیدی با نام News هم به نسخه جدید iOS افزوده شده است که اطلاعات خبری را از منابع مختلف جمع آوری می کند. مقالات در این اپ با فرمت مناسب موبایل و به سرعت بارگذاری می شوند و با انیمیشن و تصاویر با کیفیت همراه خواهند بود. اپل با تعداد زیادی از خبرگزاری ها برای تهیه محتوای مورد نیاز این اپ همکاری کرده است که از میان آن ها می توان به Time، CNN، Wired ، ESPN و The Verge اشاره کرد.

News

البته این اپ می تواند هر مقاله ای را از هر لینک دلخواهی نمایش دهد، اما اپل اعلام کرده است که بهترین نتایج زمانی حاصل خواهد شد که از منابع خبری استفاده شود که برای این اپ بهینه شده اند. اپ News به شدت شبیه Flipboard و سایر برنامه های مطالعه ای است که سال هاست روی اپ استور موجود هستند. اپل ادعا می کند هر چه بیشتر از این اپ استفاده کنید هوشمندتر می شود و مقالات و محتوای بیشتر و بهتری را براساس سلایق شما پیشنهاد می دهد. ایپ اپ در وهله اول در آمریکا، انگلیس و استرالیا در دسترس خواهد بود.

iOS 9 همچنین حالتی با نام power-user را هم به سیستم اضافه کرده که مختص iPad است. به این ترتیب صفحه کلید مجازی iOS شامل کلیدهایی برای Copy، Cut و Paste است و همین طور می تواند در یک حالت ویژه صفحه کلید را به یک ترک‌پد بزرگ تبدیل کند.

شاید بزرگ‌ترین تغییر در شیوه کارکرد iOS جدید در Multitasking در iPad قابل مشاهده باشد. این نسخه جدید می تواند همزمان دو اپ را در کنار هم اجرا کند. چیزی که تا پیش از این تنها در انحصار تبلت های سرفیس مایکروسافت و تبلت های گلکسی سامسونگ بود.

سیستم جدید جابجایی میان برنامه ها که به تازگی معرفی شده است این امکان را فراهم می کند که دو برنامه را به داخل یک صفحه سوایپ کنید و هر دو به صورت کامل در همان صفحه فعال بمانند و کار کنند. این اپ ها می توانند صفحه نمایش را به نسبت های 550-50 یا 70-30 با هم تقسیم کنند.

Multitasking

ویدیوها را هم می توان در یک پنجره نمایش Picture-in-Picture با قابلیت جا به جایی به هر کجای صفحه تماشا کرد. البته قابلیت به اصطلاح Split تنها روی iPad Air 2 و نسخه های بعد از آن قابل استفاده خواهد بود اما قابلیت ویدیویی Picture-in-Picture و سوایپ اپ ها از لبه های صفحه نمایش در iPad های قدیمی تر هم کار خواهد کرد.

 اپل اعلام کرده است که از دیدگاه سیستمی، iOS 9 بهینه تر و کم حجم تر است. این آپدیت جدید برای نصب تنها به 1.8 گیگابایت فضای خالی احتیاج دارد که بسیار کمتر از 4 گیگابایت iOS 8 است. اپل همچنین اعلام کرده است که نسخه جدید سیستم عامل موبایلش دارای یک حالت Low Power است که می تواند سه ساعت دیگر هم به از ته مانده توان باتری کار بکشد. جزییات بیشتری در این باره مشخص نشده است، اما به نظر می رسد که با شدت بیشتری پروسه های پس زمینه را متوقف می کند.

iOS 9 شاهد به روز رسانی هایی برای HomeKit و CarPlay هم بوده است که د رنتیجه آن‌ها ابزارها و اتومبیل های بیشتری را پشتیبانی خواهد کرد. CarPlay اکنون از اپ های تولیدی خودروسازان هم پشتیبانی خواهد کرد و به این ترتیب می تواند مواردی در سطح کاری خودرو (نظیر تنظیم موقعیت صندلی ها یا تنظیم موتور برای آب و هواهای مختلف) را نیز کنترل کند و البته در خودروهای آینده به صورت بی سیم کار خواهد کرد.

اپل نخستین بار CarPlay بی سیم را در iOS 8.3 معرفی کرد اما در آن زمان هیچ خودرویی نبود که از این قابلیت پشتیبانی کند.

iOS-Fall

iOS 9 در ابتدا تنها برای توسعه دهندگان رجیستر شده منتشر خواهد شد و پس از آن نسخه بتای آن در جولای امسال به به طور عمومی منتشر شده و در نهایت در پاییز به صورت نسخه نهایی برای همه کاربران در دسترس خواهد بود. این نسخه از آیفون 4S و نسخه جدیدتر و همین طور iPad 2 عرضه شده در سال 2011 پشتیبانی خواهد کرد.

iOS9-Device-Support

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (25 مورد)
  • MojtabaHere
    MojtabaHere | ۱۹ خرداد ۱۳۹۴

    دوستان چه قبول کنید چه نکنید ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ ماله مایکروسافته

  • Hamed Qafouri
    Hamed Qafouri | ۱۹ خرداد ۱۳۹۴

    با این که عاشق اندروید و سونی هستم ولی همیشه بنظرم داشتن IOS ضروری است !! این خلاء رو iPod پر میکنه برا من ای کاش مدل جدید تری بیاد ازش

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی