ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

ویتامین B12 احتمالا در ایجاد آکنه نقش دارد

در تحقیق جدیدی که امروز در ژورنالی پزشکی منتشر شد گفته شده، ویتامین B12 که در گوشت و محصولات لبنی یافت می شود، احتمالا در ایجاد آکنه نقش دارد. این ویتامین سبب تغییر رفتار ژن ...

محسن وفانژاد
نوشته شده توسط محسن وفانژاد | ۴ تیر ۱۳۹۴ | ۲۰:۰۰

در تحقیق جدیدی که امروز در ژورنالی پزشکی منتشر شد گفته شده، ویتامین B12 که در گوشت و محصولات لبنی یافت می شود، احتمالا در ایجاد آکنه نقش دارد. این ویتامین سبب تغییر رفتار ژن باکتری های صورت می شود، تغییری که در نتیجه آن التهاب و در نهایت جوش های چربی حاصل می شود. یافته ی جدید محققین می تواند منجر به ساخت دارویی برای درمان آکنه شود اما دانشمندان هنوز ابتدای مسیر هستند.

دانش عمومی مردم می گوید که مصرف ویتامین B12 برای بهبود کم خونی و افزایش حافظه موثر است اما دکتر هویینگ لی، فارماکولوژیست دانشگاه کالیفرنیا می گوید: "بارها گزارش شده که مصرف ویتامین B12 در نهایت منجر به ایجاد آکنه شده. بنابراین بسیار شگفت انگیز است که توانستیم پتانسیل رابطه میان B12 و آکنه را از طریق باکتری های صورت بیابیم."

در ادامه با دیجیاتو همراه باشید.

بیش از 80 درصد نوجوانان و جوانان با آکنه دست و پنجه نرم می کنند. می توانید به آن ها مهلت دهید تا خودشان به آرامی حذف شوند یا می توانید دستکاری شان کنید و در نهایت یک چاله کوچک در صورت تان ایجاد نمایید. بسیاری از زخم ها، چاله های روی صورت و تو رفتگی ها در سنین نوجوانی و جوانی و به همین علت ایجاد می شود که بعدها به وسیله داروهای مختلف و تکنولوژی های مخصوص مورد درمان قرار می گیرد.

متاسفانه، محققین هنوز هم اطلاعات زیادی در رابطه با وضعیت پوست در این شرایط ندارند. دانشمندان می دانند که سبوم، ماده روغنی تولید شده توسط غدد چربی پوست و اختلال در قرارگیری سلول ها در فولیکول مو، سبب توسعه آکنه می شود اما هنوز نقش باکتری ها مبهم است.

به همین دلیل است که پروفسور لی و تیم محققین اش تصمیم گرفتند که به B12 اهمیت بیشتری بدهند. از دهه 50 میلادی، تعدادی از تحقیق ها نشان داده که آکنه با برخی ویتامین ها ارتباط دارد اما هیچ کدام در حد اثبات نبوده. لی می گوید به همین دلیل تصمیم گرفته اند که نقش ویتامین ها را روی باکتری های صورت، اللخصوص پروپیونی باکتریوم آکنه مورد بررسی قرار دهند. حالا لی و تیم اش فکر می کنند که تاثیر B12 روی پروپیونی باکتریوم آکنه را یافته اند.

تحقیق نشان می دهد که مصرف B12 منجر به افزایش و تجمع این ویتامین در پوست می شود. در نتیجه، باکتری مذکور حضور آن را احساس می کند و تولید B12 را کاهش می دهد. در حالت عادی، وظیفه پروپیونی باکتریوم آکنه، تولید B12 است، اما اگر این ویتامین به طریق دیگری تامین شود، باکتری دست از تولید ویتامین می کشد و پروفیرین می سازد و متاسفانه افزایش پروفیرین در پوست برابر است با جوش های بیشتر و بزرگ تر.

اما بحث اینجاست که باکتری های صورت نقش مهمی دارند و نمی توان با از بین بردن آن ها، از شر آکنه ها رها شد. البته تحقیقات پروفسور لی و تیمش نیز در مراحل ابتدایی است و وی بسیار تاکید دارد که یافته های آن ها هنوز تکمیل نشده و راه جلوگیری از آکنه و جوش صورت، قطع مصرف ویتامین B12 نیست.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (8 مورد)
  • Classical
    Classical | ۶ تیر ۱۳۹۴

    علی الخصوص نه اللخصوص
    لطفاً به شیوه نوشتن کلمات دقت کنید

  • farzad2j
    farzad2j | ۶ تیر ۱۳۹۴

    آری این درست است.ما یه گروه آزمایشی برای این تحقیق گذاشتیم.و بلی اکثر دوستان که جگر میخوردند و جگر به دلیل داشتن دُز بالای ویتامین B12 باعث شده اکنه زیادی نسبت به دوستانی که لبنیات مصرف کرده اند را داشته باشند

  • امید
    امید | ۵ تیر ۱۳۹۴

    با این اوضاع دیگه نباید ویتامین هم بخوریم

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی