ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

ماشین های پرنده از سال 1890 تا به امروز

بشر از صدها سال پیش سودای پرواز را در سر داشت و به هر ابزاری متوسل می شد تا رویای دیرینه اش را محقق کند. اورویل و ویلبر رایت دو برادر آمریکایی بودند که در ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۱۹ مرداد ۱۳۹۴ | ۲۱:۰۰

بشر از صدها سال پیش سودای پرواز را در سر داشت و به هر ابزاری متوسل می شد تا رویای دیرینه اش را محقق کند.

اورویل و ویلبر رایت دو برادر آمریکایی بودند که در دسامبر 1903 میلادی نخستین پرواز کنترل شده و پایدار انسانی را با استفاده از هواپیمایی که خودشان ساخته بودند در دفتر تاریخ ثبت کردند و از آن زمان به بعد انسان به فکر افزودن قابلیت پرواز به خودروها افتاد.

در ادامه، تلاش های متعدد و عمدتا ناموفقی نیز برای عملیاتی کردن این ایده صورت گرفت اما تا به امروز هیچکدام از آنها نتوانستند در مقیاس وسیع به بهره برداری برسند و پروازهای کوتاه درون شهری با استفاده از ارابه های چهار چرخ سطح خیابان ها را برای انسان محقق نمایند.

در ادامه این مطلب قصد داریم نگاهی بیاندازیم به لیست ماشین های پرنده ای که از سال 1890 میلادی تا کنون ساخته شده اند. با دیجیاتو همراه باشید.

نوامبر 1947

Flying-cars-2

در این تصویر یک خودروی پرنده ConVairCar مدل 118 را در جریان پرواز آزمایشی اش مشاهده می کنید. این وسیله هیبریدی توسط تئودور هال برای شرکتی به نام Consolidated Vultee Aircraft ساخته شد که دفتر اصلی اش در سندیگو کالیفرنیا قرار داشت اما هیچگاه به مرحله تولید انبوه نرسید.

در این آزمایش خلبان باید پس از تمام شدن غیر منتظره سوخت، ماشین آن را به سلامت روی زمین فرود می آورد.

هنری فورد

هنری فورد

به زودی ترکیبی از هواپیما و ماشین را خواهیم داشت. ممکن است این حرف به نظرتان مضحک باشد اما چنین چیزی امکان دارد.

اما حتی پیش از آنکه برادران رایت نخستین پروازشان را در سال 1903 انجام دهند مردم آینده ای را در ذهن خود به تصویر می کشیدند که در آن خودروهای پرنده (یا همان ماشین های هوایی) جزو حقایق زندگی هستند و فارغ از هیاهوی جاده ها و به دور از ترافیک سنگین شان ما را به مقصد می رسانند.

البته این آینده هنوز هم رنگ واقعیت به خود نگرفته که این مساله هم به خاطر کمرنگ بودن تلاش های صورت گرفته برای این منظور نیست.

نخستین پتنت مربوط به ماشین های پرنده توسط فردی به نام جان اموری هریمن در سال 1910 به ثبت رسید اما ماشین مورد نظر او هیچگاه ساخته نشد.

یک سال بعد، والتو واترمن ماشینی به نام Waterman Whatsit را طراحی کرد که تا سال 1932 ساخته نشد. بعدها واترمن با اصلاح طراحی این ماشین نامش را هم به Arrowplane تغییر داد و در سال 1937 میلادی Arrowplane اسم خود را به عنوان نخستین ماشین پرنده ای که موفق به پرواز شده بود به ثبت رساند.

1980

Flying-cars-7

در سال 1890 شرکتی به نام Au Bon Marche اقدام به چاپ کارت های تبلیغاتی آینده نگرانه ای مانند تصویر بالا می کرد که با الهام از پاریس در سال 1890 میلادی طراحی شده بود.

سر فلیپ گیبس

سر فلیپ گیبس

تا سال 1953 ماشین های موتوری به کلی منسوخ می شوند چراکه در این دوران شاهد حضور هواپیماهایی هستیم که هم روی زمین حرکت می کنند و هم اینکه در هوا پرواز خواهند کرد

آوریل 1924

Flying-cars-1

در این تصویر ماشینی را همراه با دو بال و یک ملخ می بینید که روی رادیاتور آن قرار دارد و در اطراف میدان تایم نیویورک مشغول حرکت است. این ماشین اختراع A.H. Russell از منطقه  Nutley نیوجرسی است.

1924

Flying-cars-6

نمای کناری از ماشین طراحی شده توسط A.H. Russell.

1928

Flying-cars-5

در این تصویر یک ماشین پرنده را می بینید که توانایی آن در پرواز هیچگاه تایید نشد و سه خاصیت و ویژگی مختلف داشت: یک ماشین بود، به هواپیما تبدیل می شد و در عین حال یک قایق بود.

1937

Aerocar
در این تصویر قسمت عقب ماشین  Aerobile واترمن را می بینید که بال هایش از روی آن برداشته شده اند.
خودروی  Aerobile در حین پرواز.
خودروی  Aerobile در حین پرواز.

1937

morecars-5

در این تصویر یک خودروی پرنده به نام Gwinn Aircar را می بینید که در اصل نوعی هواپیمای شخصی کوچک بود و تنها دو نمونه از آن ساخته شد.

morecars-4

زمانی که یکی از این ماشین های پرنده دچار سانحه گردید و به مرگ خلبان و یک مسافرش انجامید، فرایند تولید آنها متوقف شد.

اگر یک عصر طلایی در صنعت ماشین های پرنده وجود داشته باشد بی شک آن دهه 1940 و 1950 است. در سال 1946 میلادی، مجله لایف در گزارش خود پیرامون خودروی پرنده رابرت فالتون به نام Airphibian اینطور نوشت که این پرنده ها می توانند از یک نوار هوایی باریک در پشت خانه به پرواز درآمده و به سمت فرودگاه LaGuardia حرکت کنند و سپس با جدا کردن بال ها، دم و ملخشان می شود آنها را به یک ماشین تبدیل کرد و مسافت 60 مایلی را ظرف تنها 25 دقیقه با آنها طی نمود.

اما ماشین پرنده فالتون یک ایراد بسیار مهم داشت: قسمت های بال و دم آن باید پس از جدا شدن در فرودگاه می ماندند و در نتیجه راننده آن مجبور بود که مجددا سفری به فرودگاه داشته باشد تا این قطعات را برداشته و به سمت خانه اش پرواز کند.

همین مساله همچنین در مورد نمونه اولیه ارائه شده از سوی تئودور هال به نام ConVairCar صدق می کرد که در سال 1946 میلادی ساخته شد. بال ها و دم این ماشین پرنده به قسمت سقف آن می چسبیدند و در کل دو مدل از آنها ساخته شدند: یکی مدل 116 و دیگری نسخه بهبود یافته 118 اما سطح علاقمندی کاربران به آنها بسیار پایین بود و در نتیجه پروژه تولید انبوه آنها نیز متوقف گردید.

ژانویه 1946

Flying-cars-4

در این تصویر ماشین پرنده تد هال به نام NX59711 را می بینید که بیشینه سرعتی معادل 60 مایل بر ساعت داشت و سرعت پرواز آن نیز 110 مایل بر ساعت بود. هال این ماشین را برای نیروها و کماندوهای نظامی طراحی کرده بود.

1947

morecars-2

در این عکس لاشه یک Convair مدل 118 سانحه دیده را می بینید که مجبور به فرود اضطراری در نشنال سیتی کالیفرنیا شد.

1950

morecars-3

در آن دوران شرکتی به نام Stout کار تولید ماشین های پرنده را آغاز کرده بود و تصویری که می بینید متعلق به یکی از محصولات آن (البته احتمالا یک ماکت) است. در این تصویر ماشین پرنده ساخت Stout در حالی که بال ها از بدنه اش جدا شده اند مشغول پارک کردن در کنار خیابان است.

مجله موتور ترند

مجله موتور ترند

ماشین پرنده آینده شما، امروز اینجاست

29 نوامبر 1966

Flying-cars-9

ماشین پرنده مولتون تیلور به نام Aero-Car را در تصویر می بینید که دارای دو بال قابل جدا شدن است.

اخیرا صنعت ماشین های پرنده به پیشرفت های قابل توجهی دست یافته و برای نمونه انواعی ساخته شده اند که قابلیت تیک آف و فرود عمودی دارند.

با این همه، این ماشین ها با مشکلات عدیده ای دست و پنجه نرم می کنند که از آن جمله می توان به صدای غیر قابل تحمل، مصرف بالای سوخت و هزینه های سرسام آور تولید و نگهداری اشاره نمود.

اما ایمنی و امنیت سرنشینان این ماشین ها همواره اصلی ترین فاکتور مورد نظر سازندگان شان بوده است. در واقع مردم به اندازه کافی به خاطر سوانح رانندگی روی زمین با مشکل روبرو بوده اند و اگر سقوط این ماشین ها از بالای زمین هم به ماجرا اضافه شود که دیگر هیچ.

1968

Flying-cars-3

در این تصویر پوستری را می بینید که به فیلم موزیکال Chitty Chitty Bang Bang تعلق دارند که برای کودکان و با موضوع ماشین های پرنده ساخته شده بود.

AeroMobil_3_perspective_view_in_hangar_airplane_configuration_facing_right.0.0

اما از جمله جدیدترین و شاید کامل ترین ماشین های پرنده ای که تا به امروز ساخته شده اند می توان به AeroMobil اشاره نمود که طبق وعده شرکت سازنده اش تا سال 2017 میلادی به مرحله تولید انبوه می رسد و می تواند رویای سفرهای درون شهری هوایی را برای انسان محقق نماید.

boyliftedbymulti

البته در کنار شرکت های خودروساز سراسر جهان، هستند افراد مبتکری که سعی دارند با حداقل امکانات چنین ایده ای را نهایی کنند و در این میان می توان از جوانی با نام Thorstin Crijns یاد کرد که وسیله ای با چند ملخ ساخته و پرواز در آسمان را با استفاده از وسیله ای ابتدایی عملیاتی کرده.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (8 مورد)
  • s.s.b
    s.s.b | ۱۱ اسفند ۱۳۹۴

    اخریه دربارش خوندم اصلا جالب نیست موتور ماشین به شدت ضعیفه سرعت چه موقع پرواز چه موقع رانندگی خیلی کمه نه هواپیمای خوبیه نه ماشین خوب

    مشکل اصلی همه این طرحا انرژی کم و وزن بالا هست المنیوم و فیبر کربن اینها راه گشا نیستن
    انرژی فسیلی مثل بنزین و سوخت هواپیما نمیتونه وسیله ای که طول بال کمی داره پرواز در بیاره

  • s.s.b
    s.s.b | ۲۰ مرداد ۱۳۹۴

    این مقاله ثابت میکنه این تلاشها از مدتها پیش بوده خودرو و هواپیما رو ترکیب کنند ولی تا العان نمونه ها نه هواپیمای درست حسابیند نه ماشین درست حسابی

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی