ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

هم اندیشی تخصصی دستاوردهای سامسونگ در مبحث اینترنت اشیا برگزار شد

تقریباً این روزها اینترنت اشیاء به یکی از داغ ترین بحث های ممکنه تبدیل شده و هر ساعت شاهد معرفی و رونمایی محصولات و راهکارهایی تازه در این زمینه هستیم. اکثر برندهای بزرگ نیز سرمایه گذاری ...

رضا مقدری
نوشته شده توسط رضا مقدری | ۷ مهر ۱۳۹۴ | ۱۰:۳۰

تقریباً این روزها اینترنت اشیاء به یکی از داغ ترین بحث های ممکنه تبدیل شده و هر ساعت شاهد معرفی و رونمایی محصولات و راهکارهایی تازه در این زمینه هستیم. اکثر برندهای بزرگ نیز سرمایه گذاری هایی قابل توجهی را در حوزه ی یاد شده صورت داده اند و باور دارند در آینده ای نه چندان دور سرمایه گذاری هایشان به ثمر نشسته و درب های بازاری بسیار عظیم در مقابل شان گشوده خواهد شد.

شرکت سامسونگ نیز طی سال های اخیر تقریباً رویکردی مشابه آنچه در بالا اشاره گشت داشته و تلاش نموده همواره نوآوری هایی جدید در عرصه اینترنت اشیا ارائه کرده و ضمن برداشتن گام هایی رو به جلو، نقش یک رهبر و برندی تائین کننده را ایفا نماید.

در همین راستا این کمپانی طی روز گذشته نشست هم اندیشی تخصصی با عنوان «دستاوردهای سامسونگ در اینترنت اشیا» را در شهر تهران برگزار نمود و سعی کرد ضمن آگاه سازی اصحاب رسانه و کارشناسان فناوری از دستاوردهای خود در زمینه ی مورد بحث، به تبادل نظر و دریافت ایده ها و افکار این قشر نیز پرداخته و البته پرسش های آنها را نیز پاسخگو باشد.

در ادامه با دیجیاتو همراه باشید.

طی نشست یاد شده ابتدا به توضیح مفاهیم بنیادین اینترنت اشیا پرداخته شد و مسئولین برگزاری هم اندیشی یادآوری نمودند که صحبت از مجموعه ای از ابزارها و گجت های همواره بر خط بوده که با کمک حسگرها و نرم افزارها دائماً به جمع آوری و تبادل داده با یکدیگر و کاربران پرداخته و امکان هوشمند سازی خانه ها، شهرها و... را فراهم می آورند و رفته رفته زندگی را بیش از هر زمان دیگری برای افراد ساده تر نموده و به شدت بهره وری آنها از زمان خویش را افزایش می دهند.

در زمان حاضر کمیسیون اروپا پیش بینی کرده ارزش بازار اینترنت اشیا در سال ۲۰۲۰ به یک تریلیارد یورو خواهد رسید و علیرغم رقابت فشرده برای تصاحب بازاری به این عظمت، سامسونگ الکترونیکس توانسته در سال ۲۰۱۵ رتبه دوم را به عنوان شرکتی نوآور در حوزه ی مورد بحث به خود اختصاص دهد.

کمپانی کره ای باور دارد اینترنت اشیا از مزایای متعددی برای جامعه و تمامی افراد برخوردار بوده و در چشم انداز آتی خود تعریف نموده که تا ۲۰۲۰ تمام محصولات تولیدی اش توانایی عملی بهره گیری از این مفهوم و شبکه را دارا باشند.

پس از مباحث مقدماتی نوبت به بررسی کاربردهای اینترنت اشیا رسید و به حضار یادآوری گردید که این مقوله می تواند در زمینه اتوماسیون های خانه و ساختمان، شهر های هوشمند، تولید هوشمند، خودروها، بهداشت و درمان و پوشیدنی ها تحولی چشم گیر را پدید آورد.

ضمناً مثال هایی نیز مطرح گشت، مثلاً لوازم خانگی هوشمند مانند چراغ های اسمارت که امکان کنترل از راه دورشان بوسیله ی اینترنت و از طریق یک اپ موبایل وجود دارد به شدت سبب صرفه جویی در مصرف انرژی می شوند. در یک شهر هوشمند نشتی در لوله های آب رسانی شهری در کوتاه ترین زمان ممکن قابل شناسایی و رسیدگی است و ترافیک خیابان ها نیز توسط یادگیری ماشینی و الگوریتم های پیشرفته به شکلی بسیار بهینه تر از قبل مدیریت می گردد.

کارخانجات هوشمند نظارت دقیق تری روی ماشین آلات خود داشته و بازدهی بالاتری را تجربه می نمایند و در حوزه ی بهداشت هم برای اولین بار امکان جمع آوری و بررسی دائمی علائم بیماری های افراد میسر می گردد تا در صورت پیش آمدن مسئله ای خاص سریعاً و قبل از آنکه دیر شود روند درمانی آغاز گردد.

IMG_1363-w600

در نهایت و پس از توضیحات آمده در بالا نیز برخی از محصولات اصلی مبتنی بر اینترنت اشیا سامسونگ همچون مرکز هوشمند خانگی موسوم به SmartHub، حسگر خواب SleepSense، ماشین لباسشویی WW8500 Addwash، ساعت هوشمند Gear S2 و سیستم پرداخت هوشمند Samsung Pay مجدداً مرور شدند.

با به اتمام رسیدن توضیحات برگزار کنندگان نوبت به ارتباط مستقیم اینترنتی با جناب آقای طنابیان، رئیس لابراتوار نوآوری های اینترنت اشیا سامسونگ در ایالات متحده آمریکا، رسید. ایشان در ابتدای صحبت های خود بازه ی دسترسی کاربران به اینترنت را به سه دوره تقسیم کردند، که هر دوره تقریباً شامل ۱۰ سال می شد.

طنابیان اظهار داشت در اولین دوره که افراد برای اولین بار از اینترنت و مرورگرهای وب استفاده می کردند تعداد کسانی که محتوی تولید می نمودند بسیار کم و افرادی که از محتوای تولیدی استفاده می بردند بسیار زیاد بود. دوره ی بعدی شاهد ظهور شبکه های اجتماعی بودیم و تولید کنندگان محتوی در کنار مصرف کنندگان آن رشدی انفجاری را تجربه کردند و اکنون نیز وارد دوره ای شده ایم که علاوه بر انسان ها برای نخستین بار ماشین ها و دستگاه ها نیز به تولید و گردآوری داده و تجزیه و تحلیل آن می پردازند.

وی افزود در مقطع کنونی، گجت ها، سنسورها و موارد بسیار دیگری به جمع آوری دیتا در زمینه های مختلف مشغولند، این داده ها در حجم انبوه تجزیه و تحلیل می شوند و سپس روی آنها راهکارها و الگوریتم هایی اعمال می گردند که در نهایت بخشی از زندگی انسان را ساده تر می نمایند.

طنابیان یادآورد گشت با تحقق مفهوم اینترنت اشیا بخش عظیمی از وظایف از دوش انسان ها برداشته شده و به کامپیوترها سپرده می شوند و در نتیجه زندگی آسان تر می گردد و البته خطاهای انسانی که قبلاً پیامدهایی را داشتند نیز از بین می روند. او در این راستا به اتومبیل های خودران گوگل اشاره داشت که آمار تصادفات در رابطه با آنها ناچیز بوده و نوید آینده ای بدون سوانح رانندگی را می دهند.

IMG_1374-w600

در مرحله ی آخر هم اصحاب رسانه فرصت یافتند پرسش های خود را با آقای طنابیان مطرح کرده و پاسخ هایی مرتبط را دریافت کنند. در ابتدا از ایشان سئوال شد آیا تصور نمی کنید حجم انبوه سنسورهای به کار رفته در ابزارهای اینترنت اشیا و خصوصا گجت های پوشیدنی برای افراد مضر باشند و وی نیز در جواب ذکر نمود از گذشته به اثبات رسیده امواج رادیویی مضرات خود را دارند، اما در رابطه با حسگرهای مورد بحث فرکانس ها و طول موج های استفاده شده به قدری ضعیف هستند که بعید به نظر می رسد زیانی را متوجه کاربران سازند، ضمن اینکه فعلاً هیچ یافته علمی که دال بر مضر بودن آنها باشد در دسترس نیست و لذا جای نگرانی وجود ندارد.

دیگر پرسش مطرح شده باز می گشت به سرنوشت داده هایی که در مبحث IoT از کاربران جمع آوری می شوند و اینکه این داده ها می توانند مورد سو استفاده قرار گرفته و حریم افراد را به خطر بیاندازند. طنابیان گفت همه ی شرکت های بزرگ همچون سامسونگ محصولات خودشان را از طریق انکریپشن و سایر شیوه های امنیتی مورد محافظت قرار می دهند تا اطمینان حاصل شود غیر قابل هک بوده و از دیتای شان سو استفاده نمی گردد. ولی به هر حال داده های جمع آوری شده در پایگاه هایی به شکل کلان ذخیره سازی می شوند تا در آینده با تجزیه و تحلیل حجم بالایی از آنها کارهای مختلفی صورت گیرد. اینکه در بحث "داده های بزرگ" سو استفاده ای رخ ندهد مسئله ایست که نمی توان در رابطه با آن با قطعیت حرف زد و فکر می کنم در این زمینه دولت ها باید وارد عرصه شده و قوانینی را وضع کنند که از چنین شرایطی پیش گیری به عمل آورد.

سپس از آقای طنابیان پرسیده شد هم اکنون هر برند در مبحث اینترنت اشیا پلتفرمی مجزا را پدید آورده و پلتفرم های شرکت های مختلف کاملاً از یکدیگر مستقل بوده و تنها از محصولات خالق خودشان پشتیبانی می کنند، بدین ترتیب کاربران در خرید دستگاه های گوناگون با محدودیت جدی مواجه اند و ناچارند خرید هایشان را به تولیدات یک کمپانی خاص محدود نمایند، نکته ای که با عادات کلی افراد مطابقت ندارند.

پاسخ پرسش مذکور این بود که مسئله یاد شده کاملاً صحت دارد و نهادهایی تلاش دارند زبان مشترکی را پدید آورده و کمپانی ها را موظف سازند تا از این زبان پیروی کرده و پلتفرم هایی باز فراهم کنند، بدین صورت چنین مشکلی از پیش رو برداشته شده و رفته رفته دیوایس های گوناگون تولیدی شرکت های مختلف بسیار ساده تر از قبل و بر بستر اینترنت با یکدیگر در ارتباط خواهند بود. ضمناً پیش بینی می شود این کوشش ها طی ۳ الی ۵ سال آتی به ثمر بنشینند.

در آخرین سئوال نیز چالش کندتر وارد شدن فناوری به ایران مطرح گشت و اینکه با توجه به این کندی آیا سامسونگ سیاست منطقه ای و خاصی را برای ارائه راهکارهای خود دنبال خواهد کرد یا خیر؟ آقای طنابیان گفت این سئوال را مسئولین سامسونگ الکترونیکس در تهران بهتر می توانند پاسخ بدهند، ولی به باور وی روند ورود تکنولوژی به ایران تسریع شده و در آینده شتابش باز هم بسیار بیشتر خواهد شد؛ او در مثالی اظهار داشت روزگاری برای دریافت یک خط تلفن ثابت باید پروسه ای بسیار طولانی و سخت از جانب متقاضیان طی می شد ولی حالا تهیه یک خط موبایل به سادگی و در کسری از دقیقه امکان پذیر است و احتمالاً تحقق مفهوم اینترنت اشیا در ایران نیز با گذشت زمان شتاب خواهد یافت و سریع تر از آنچه که فکر می کنیم رخ خواهد داد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • kiarash
    kiarash | ۷ مهر ۱۳۹۴

    واقعا سامسونگ به خاطر تمام برنامه هاش نه فقط در ایران بلکه بقیه جاها قابل احترام هست. من خودم سامسونگ گوشیم هست نمیدونم چرا میگن هنگ میکنه و اینا ولی مال من تا حالا مشکلی نداشته گلکسی اس 5 هست و یک سال و نیم هست که دارمش به نظر من کسی که سامسونگ گوشی اش هست باید تمام قابلیت های اون رو بدونه خیلی ها از قابلیت های گوشی های سامسونگ بی اطلاع هستن و ازش استفاده نمیکنند در حالی که ممکنه به این قابلیت بیشتر از همه نیاز داشته باشن.
    مثلا تکنولوژی 3D touch اپل توسط هوآوی معرفی شده بود ولی چون کسی خیلی نفهمیده بود برای همه جدید بود. این نمونه ای از بی آگاهی از قابلیت های گوشی هست.

  • عـــامـر
    عـــامـر | ۷ مهر ۱۳۹۴

    اینترنت اشیا چیزیه که شایدم مردم کشور به واسطه سامسونگ مزشو بچشن و فکر نکنم کسی با این مشکل داشه باشه ؟ آره این همون پلاستیک سازه همون که گوشیاش پلاستیکی بود ، شرکت محبوب شما که گوشی فلزی میساخت چیکار کرد؟ بهتره قبل تخریب کمی فکر کنیم کلی میگم و ربطی به این پست نداره

  • BuBo
    BuBo | ۷ مهر ۱۳۹۴

    سامسونگ به دلیل قدم هایی که برای پیشرفت تکنولوژی تو کشور ما برداشته کاملا برای من به شخصه قابل احترامه.
    کاری که هیچ برند دیگه ای نکرده، حتی اونایی که راهشون بازه.
    بله سلام گرگ بی طمع نیست، ولی چه ایراد داره که این جریان برد برد باشه.
    امده اول فرهنگ سازی و آگاه سازی میکنه در مورد این تکنولوژی بعد واردش میکنه، خیلی تجربیات هم این وسط رد و بدل میشه.

    بسیار هم عالی، ممنون سامسونگ

مطالب پیشنهادی