ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

نوبل پزشکی به پاس تلاش های صورت گرفته در درمان مالاریا به سه دانشمند چینی، ژاپنی و ایرلندی اهدا شد

جایزه نوبل پزشکی مشترکا به ویلیام کمپبل و ساتوشی اومارا به خاطر ابداع روش درمانی عفونت های ناشی از انگل های کرم گرد و خانم تو یویو برای کشف روش درمانی مالاریا اهدا گردید. خانم ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۱۳ مهر ۱۳۹۴ | ۱۸:۳۰

جایزه نوبل پزشکی مشترکا به ویلیام کمپبل و ساتوشی اومارا به خاطر ابداع روش درمانی عفونت های ناشی از انگل های کرم گرد و خانم تو یویو برای کشف روش درمانی مالاریا اهدا گردید.

خانم تو از دانشمندان علم پزشکی در چین است که با دریافت این جایزه نام خود را به عنوان دوازدهمین بانوی برنده جایزه نوبل پزشکی به ثبت رساند. جایزه 8 میلیون کرونی (946488 دلاری) نوبل نیز قرار است که بین این سه دانشمند تقسیم گردد.

در ادامه این مطلب با دیجیاتو همراه باشید.

کمپبل و اومارا هر کدام کشفیاتی داشتند که به توسعه داروهای جدید برای درمان موثر کوری رودخانه و فیلاریازیس لنفاوی می انجامند. تلاش های این دو محقق همچنین به کشف روش هایی منتهی گردید که در درمان دیگر بیماری های انگلی نیز موثر واقع می شوند.

خانم تو هم داروی آرتمیسینین را کشف کرده که آمار مرگ و میر ناشی از ابتلا به مالاریا را به میزان قابل توجهی کاهش داده است.

کمیته جایزه نوبل روز دوشنبه اعلام کرد این دو کشف بزرگ ابزارهای قدرتمند و جدیدی را برای مقابله با این بیماری های ناتوان کننده در اختیار بشر می گذارند که همه ساله صدها میلیون انسان را آلوده می کنند. در بیانیه این کمیته همچنین آمده است که نتایج این شیوه های درمانی برای بهبود سلامت انسان و کاهش آلام ناشی از این بیماری ها غیرقابل اندازه گیری بوده است.

اومارا یک میکروبیولوژیست ژاپنی است که نوارهای جدیدی از استرپتومایسس (گروهی از باکتری های خاکی که قادرند عوامل آنتی باکتریال تولید کنند) را جداسازی کرد و 50 عدد از آنها را که تصور می شد اثربخشی بیشتری دارند انتخاب نمود.

کمپبل هم یک دانشمند ایرلندی است که در آمریکا کار می کند. او بعد از این مرحله رشته های انتخابی را برای انجام مطالعات بیشتر از اومارا دریافت کرد و در یکی از این رشته ها عاملی را شناسایی کرد که برای دفاع در برابر انگل حیوانات خانگی بسیار موثر ظاهر می شود.

این ماده سپس خالص سازی شد و نام Avermectin را بر آن گذاشتند. در ادامه اصلاحات دیگری روی این ماده انجام شد تا یک ترکیب شیمیایی به نام Ivermectin به دست آید. آنطور که از پژوهش های صورت گرفته می توان حدس زد، این ماده می تواند شفیره انگل ها را از بدن انسان پاکسازی کند و در نتیجه پایه اصلی برای تولید گروه جدیدی از داروها را می سازد که می توان برای درمان آلودگی های انگلی از آنها استفاده نمود.

خانم تو که 84 سال سن دارد برای تشخیص ماده ای که بعدها Artemisinin خوانده شد، از همان داروهای گیاهی سنتی بهره گرفت. او بعد از تست طیف گسترده ای از تسکین دهنده های گیاهی روی حیوانات آلوده به مالاریا، ترکیب یاد شده را از آنها استخراج کرد. این خانم نخستین دانشمندانی است که ثابت کرده Artemisinin (یک ماده فعل استخراج شده از گیاه Artemisia annua) در درمان حیوانات و انسان های مبتلا به مالاریا موثر است.

این دانشمند زمانی به این کشف دست پیدا کرد که مشغول کار روی یک پروژه سری ساخت دارو بود که در طول دهه های 1960 تا 1970 میلادی توسط  Mao Zedong کلید خورد.

خانم تو در سال 2011 میلادی، تصمیم گرفت خلاصه ای از گذشته خود را منتشر نماید و در آن شرح دهد که چطور مجبور شد برای سفر به استان هانیان دختر خود را ترک نماید و در آنجا بود که نخستین اثرات مالاریا را مشاهده کرد.

امروز داروی ابداعی خانم تو در تمامی نواحی تحت تاثیر از مالاریا مورد استفاده قرار می گیرد و توانسته میزان مرگ و میر ناشی از این آلودگی را حدود 20 درصد در بزرگسالان و 30 درصد در کودکان کاهش دهد.

تو در مصاحبه اش با نشریه The New Scientist در سال 2011 میلادی، و پس از دریافت جایزه لاسکر به خاطر تلاش هایش در این حوزه، اظهار داشت: «ادامه مبارزه برای تامین سلامت بشر از جمله وظایف دانشمندان است».

وی در ادامه گفت: کشورم برای من امکان تحصیل رایگان در این زمینه را فراهم کرد و این کار نیز همان چیزی بوده که باید در ازای تحصیل رایگان انجام می دادم.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (5 مورد)
  • parsa_soroori
    parsa_soroori | ۱۳ مهر ۱۳۹۴

    آفرین به چین.

  • majid
    majid | ۱۳ مهر ۱۳۹۴

    .

  • تایسون
    تایسون | ۱۳ مهر ۱۳۹۴

    دود از کنده بلند میشه. قدیمیا همشون نابغه اند جدا..

  • آرش
    آرش | ۱۳ مهر ۱۳۹۴

    افتخار جهان و جهانیان.. پاینده باشند

  • عیسی
    عیسی | ۱۳ مهر ۱۳۹۴

    پـــــــــزشـــکان بدون مرز ....

    پ.ن : احسنت بهشون

مطالب پیشنهادی