ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

داستان توسعه «سرفس بوک» در مایکروسافت از زبان سازندگانش

کسی از آمدنش خبر نداشت؛ سرفس بوک را می گوییم، اولین لپ تاپ توسعه یافته توسط مایکروسافت و سریع ترین نوت بوک ۱۳ اینچی جهان. پیش از مراسم معارفه ابزارهای مبتنی بر ویندوز ۱۰، هیچ ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۱۵ مهر ۱۳۹۴ | ۲۳:۳۰

کسی از آمدنش خبر نداشت؛ سرفس بوک را می گوییم، اولین لپ تاپ توسعه یافته توسط مایکروسافت و سریع ترین نوت بوک ۱۳ اینچی جهان. پیش از مراسم معارفه ابزارهای مبتنی بر ویندوز ۱۰، هیچ کس حتی حدس آن را هم نمی زد که اهالی ردموند چنین محصولی را در منهتن نیویورک روی صحنه ببرند.

پانوس پانای که مدتی پیش به عنوان مدیر بخش ابزارهای مبتنی بر ویندوز منصوب شد، در ابتدا پس از معرفی سرفس بوک به راحتی تماشاچیان را قانع کرد که این محصول یک لپ تاپ است و اولین تجربه مایکروسافت در زمینه ساخت چنین دستگاهی. پس از دقایقی اما، وی آشکار ساخت که با یک لپ تاپ هیبریدی طرف هستیم که باز هم نمایشگر اش به عنوان یک تبلت مستقل قابل استفاده است.

انتظار ساختن نوت بوکی که بتواند MacBook Pro اپل را چنین به چالش بکشد، دست کم از مایکروسافت نمی رفت. دستگاهی که بخشی از سخت افزار آن در کیبورد و لایه پایینی آرام گرفته ولی با هم می تواند به شکل های مختلف مورد استفاده قرار گیرد؛ چه به عنوان یک PC قدرتمند و چه به عنوان یک تبلت مستقل. البته در این میان اهالی ردموند باید از ویندوز ۱۰ تشکر کنند که قابلیت توسعه چنین محصولی را فراهم آورده.

دستگاه را که در دستتان گرفته و نگاهی خریدارانه به سر تا پایش بیاندازید، با محصولی رو به رو می شوید که حس گران قیمت و مرغوب بودن را با تمام وجودش به شما القا می کند. مایکروسافت نوت بوکی ساخته که می تواند سال ها به آن افتخار کند؛ با دیجیاتو همراه باشید تا روایت ساخته شدن آن را از زبان توسعه دهندگانش بشنویم.

سرفس بوک یک نوت بوک است

مایکروسافت در چند سال اخیر مسیری طلایی را طی کرده؛ شرکتی که محصولی به نام سرفس را توسعه داد و از دل آن توانست به سرفس پرو ۳ برسد. ویندوز ۱۰ را هم نباید فراموش کرد که با توجه کامل این شرکت به نیاز کاربرانش توسعه پیدا کرد و به مرحله نهایی خود رسید.

در میان همه تلاش های مایکروسافت در سال های اخیر ولی سرفس بوک را می توان گجتی کاملا متفاوت دانست. محصولی که با توجه به کمالش، دستگاهی کاملا با ریشه است؛ همانی که ویندوز تا کنون کم داشته چرا که سرفس پرو به تنهایی قادر به مبارزه تن به تن با لپ تاپ های قدرتمند نبود، هر چقدر هم که سخت افزارش به آنها شباهت داشت.

Microsoft_Meeting-6-w600

پس از مراسم، پانای بیش از حد خسته به نظر می رسد، او حدود یک ساعت روی صحنه در حال معرفی محصولات مختلف شرکتش بوده و تمام انرژی اش را برای رونمایی از آنها صرف کرده.

پانای می گوید: «خبرنگاران از من می پرسند: "آیا این یک تبلت نیست؟" خیر نیست. این محصول یک دستگاه هیبریدی تمام و کمال است که هر کس می تواند مطابق با سلیقه اش از آن استفاده کند.»

پانای باور دارد سرفس بوک، وسلیه ای است که دست کم باید در ۸۰ درصد مواقع به عنوان یک لپ تاپ از آن استفاده نمود. مایکروسافت حتی در همان ابتدای کار اصلا رو نکرد که این دستگاه هیبریدی است و نمایشگرش هم قابل جدا شدن، چون واقعا تصمیم دارد ایده اش را به عنوان یک لپ تاپ به کاربران بقبولاند. اهالی ردموند می خواستند نوت بوکی ارائه دهند که به زیبایی هر چه تمام تر بتواند گاهی، صرفا گاهی جای یک تبلت را هم در موارد ضروری پر کند.

پانای از سرفس بوک به عنوان یک کلیپ بورد یاد می کند و می گوید «تیم ما، سرفس بوک را توسعه داده تا کاربران بتوانند با آن به نگارش بپردازند و مطالعه کنند؛ چگونه می خواهید بهره وری خود را بیشتر ببرید؟ هر آنچه می خواهید را برایتان مهیا کرده ایم.»

جوانه های دانه ای که مدت ها پیش کاشته شد

پانای سپس در مورد توسعه و شکل گیری ایده اصلی این محصول توضیح می دهد: «همواره دلم می خواست سرفس را به مراحل بالاتری هدایت کنم. تمایل داشتم این محصول به تکامل نهایی خودش نزدیک و نزدیک تر شود. تا اینکه یک روز رالف (Ralf Groene، طراح و ایده پرداز برند سرفس) آمد و گفت هی پانوس، بیا یک Book بسازیم.»

تیم تحت نظر رالف یک نمونه اولیه یا بهتر است بگوییم ماکت را ساختند که در واقع هیچ عملکردی نداشت؛ صرفا انعکاسی بود از محصول نهایی که در ذهن رالف جای داشت. ماکتی که می توانستید آن را ببندید و باز کنید. ایده ای که طرح اصلی و ریشه اش، تداعی کننده یک نوت بوک عادی بود.

طرح اولیه یا همان ماکت سرفس؛ آیا عظمت بالقوه همیشه از نقطه ای اینچنینی آغاز می شود؟
طرح اولیه یا همان ماکت سرفس بوک؛ آیا محصولی عالی همیشه از نقطه ای اینچنینی آغاز می شود؟

پانای می گوید: «همواره دلم می خواست محصولی چنین نوین بسازم؛ دستگاهی که حس Book بودن به ما بدهد. بتوان آن را همانند یک دفتر گشود و بست. سپس با دیدن این طرح پیش خود گفتم زمانش رسیده تا به مرحله بعدی هجرت کنیم.»

ایده اولیه البته هنوز ایرادات بسیاری داشت. Groene می گوید: «پانای پس از دیدن این طرح، ساعاتی بعد به سراغم آمد و پیشنهادات مختلفی در مورد طراحی آن داد. می گفت بیا این قسمت بالایی (زرد رنگ) را حذف کنیم. پیشنهاداتی که در همان ابتدای کار اصلا از شنیدنشان خشنود نشدم.»

پانای و Groene سپس تعریف می کنند که به سراغ مهندسان خود رفته و درخواست ساخت بهترین لپ تاپ را داشته اند: «بهترین نمایشگر برای مطالعه را می خواهیم. بهترین ها را در آن جای دهید و اجازه دهید مردم از اختراع جدیدتان لذت ببرند.»

لحظه ای خودتان را جای مهندسان مایکروسافت بگذارید که هیجان پانای و Groene، به احتمال زیاد باعث شده رنگ و رو از صورت آنها رخت بربندد.

بعد از انتشار ویندوز ۸، سازندگان زیادی تلاش کردند محصولاتی هیبریدی توسعه دهند، محصولاتی که به بازار هم سرازیر شدند. دستگاه هایی که البته بیشترشان، به دلیل هویت قابل تبدیل خود، فداکاری هایی کرده و برخی ویژگی ها را از دست داده بودند.

Microsoft_Meeting-45-w600

پانای و Groene اما می خواستند دستگاهی بسازند که در بخش نمایشگر، DNA سرفس را به ارث برده باشد اما در بخش کیبورد هم بشود مانند یک نوت بوک معمولی آن را تا کرد و بست. پانای می گوید که مهندسان صرفا شش ماه درگیر ساخت نمونه های اولیه در کارگاه ها بودند: «در حالی که قرار بود صرفا یک لولا در این محصول به کار ببریم، آرزوی های بزرگی هم برایش داشتیم. چکار می توانستیم بکنیم؟ سرفس بوک قرار بود از چند بخش ساده تشکیل شود، مانند هر نوت بوک دیگری . سپس به این درک رسیدیم که همین دستگاه از دو بخش اصلی تشکیل شده؛ بخش بالایی باید بالانس دهنده قسمت پایین و مرکزیت دستگاه باشد. همچنین اینکه بخش پایینی دستگاه باید سنگین تر از قسمت بالایی‌ (نمایشگر) شود.»

این مسئله بسیار روشن است و هر طراحی تازه کاری هم آن را می داند اما تفاوت وزن قسمت بالایی و پایینی سرفس بوک، بسیار اندک است. قسمت پایینی این دستگاه صرفا چند گرم از نمایشگر آن که بیشتر سخت افزار را در خود جای داده سنگین تر شده.

Microsoft_Meeting-11-w600

پانای در ادامه توضیحاتش برای طراحی دستگاه می گوید: «ایده ای به ذهنمان رسید که از لولای رول شونده (مانند یک فرش) استفاده کنیم؛ لولایی که بهره گیری از آن طول بخش پایینی دستگاه را افزایش می دهد و باعث با ثبات تر حس شدن تجربه کاربری آن می گردد.»

مدیر بخش ابزارهای مبتنی بر ویندوز خبر می دهد که این بالانس و ایجاد تعادل حتی در بخش نرم افزاری هم به وجود آمده است. این دستگاه، از دو پردازشگر گرافیکی استفاده می کند. یکی از آنها در پشت نمایشگر جای داده شده و دیگری در بخش پایینی دستگاه و زیر کیبورد. نمونه ای که در قسمت پایینی قرار گرفته از قدرت بسیار بیشتری برخوردار بوده و پانای ادعا می کند که استفاده از پردازشگرهای گرافیکی دوگانه به این شکل تا کنون، اینچنین انجام نشده بود.

تعادل در طراحی این دستگاه حرف اول را می زد. پانای می گوید:‌ «بخش فوقانی، یعنی نمایشگر دستگاه وزنی برابر با ۷۱۲ گرم دارد و برای ساخت بقیه اجزا، همه چیز بر اساس حجم و وزن نمایشگر توسعه یافته. مخصوصا باتری که باعث می شود بتوانیم به هدف ۱۲ ساعت خود دست پیدا کنیم.»

باید اشاره کرد که این دستگاه همانند پردازشگر گرافیکی دو تکه اش، از دو باتری هم بهره می برد که شاید بتوان این بخش را تنها قسمت ناهماهنگ سرفس بوک دانست. اگر از آن به عنوان یک تبلت استفاده کنید، صرفا با عمر باتری ۴ ساعت رو به رو خواهید شد اما اگر کیبورد را به آن متصل ساخته و سرفس بوک را همانگونه که مایکروسافت می خواهد، مانند یک لپ تاپ مورد استفاده قرار دهید، شاهد عمر باتری ۱۲ ساعته اش خواهید بود.

Microsoft_Meeting-9-w600

ایده پرداز این دستگاه، آقای Groene می گوید: «تصور نکنید بخش های طراحی و مهندسی با یک همکاری ساده موفق به ساخت سرفس بوک شده اند. این دو بخش برای توسعه آن به شکل کامل هم نوا با یکدیگر جلو می رفتند.»

اگر از پانای یا Groene بپرسید که ایده استفاده از لولاها و سایر بخش های مهم از طرف چه کسی مطرح شده اند، پاسخی سر بالا خواهید شنید؛ پانای می گوید: «اگر به یک نفر اشاره کنیم و بگوییم او این بخش را طراحی کرده، هم کارمان اشتباه است و هم اندکی غیر منصفانه برای بقیه اعضای تیم. آنچه شما در برابرتان می بینید حاصل همکاری تنگاتنگ یک تیم بزرگ است اما قبول دارم که لولای رول شونده سرفس بوک یک شاهکار مهندسی به شمار می رود.»

یک دستگاه سخت جان که می توان دو بخشش کرد

سرفس بوک به چند شکل، با سایر کامپیوترهای هیبریدی متفاوت است. به راحتی می توانید آن را جدا کرده و یا برعکس، از بخش نمایشگر همانند یک لپ تاپ بلندش کنید. برای جدا سازی نمایشگر باید روی یک کلید اختصاصی فشار دهید و سپس با شنیدن صدای یک کلیک، نمایشگر قابل جدا شدن است. این قسمت نیز البته حاصل همکاری بخش مهندسی با قسمت نرم افزاریست که صدای یک کلیک زیبا را برایش انتخاب کرده اند.

Microsoft_Meeting-20-w600

پانای و تیم اش به خوبی می دانستند که سرفس بوک، محصولی فوق العاده خواهد بود و هواداران بسیاری خواهد یافت برای همین به جزییات بیش از حد توجه کردند. حتی همین لولا نیز به شکلی ویژه طراحی شده و در آن شیارهایی را می بینید که در زمان باز و بسته شدن، کوچک یا بزرگ تر می شوند.

Groene می گوید: «حس می کردیم باید نشانه ای به این دستگاه ببخشیم که به کاربر بقبولاند که ما، واقعا تمام تلاشمان را برای توسعه اش کرده ایم.» برخی از قسمت ها به شکلی نه چندان محسوس، براق تر هستند. وی ادامه می دهد: «نمی خواهم وقتتان را بگیرم و بگویم که تولید چنین قسمت هایی در پروسه ساخت تا چه حدی باعث دردسرمان شد.»

اهالی ردموند فقط برای همین قسمت های اندکی درخشان تر، ملاقات های بسیاری با هم ترتیب دادند اما در نهایت موفق شدند آنچه می خواستند را به دست بیاورند.

ما یک خانواده هستیم

سرفس بوک هم یک نوت بوک است و هم عضوی از خانواده تبلت های سرفس. پانای می گوید از زمانی که سرفس پرو ۳ را معرفی کرده اند در پی تولید محصولی همانند سرفس بوک بوده. سرفس ها اکنون از کانکتر (پورت اتصال) ویژه استفاده می کنند که بخش نمایشگر - تبلت را به کیبورد متصل می کند.

Microsoft_Meeting-34-w600

پانای می گوید: «کانکتری که در سرفس پرو ۳ معرفی شد به نوعی طراحی یافته بود که در نسل های آینده نیز هماهنگی لوازم جانبی نظیر تایپ کاور با تبلت های بعدی حفظ شود.» در حالی که پانای حاضر نیست بگوید که ایده لولای سرفس بوک، نظر یک شخص بوده و یا کاری تیمی، به راحتی اعتبار طراحی کانکتر سرفس بوک را به یکی از مهندسان می دهد و می گوید: «روزی یکی از مهندسان به سراغم آمد و گفت که من می توانم برای سرفس پورت اتصالی را بسازم که هرآنچه نیاز است را در خود جای دهد. بدون این کانکتر، سرفس بوک نمی توانست حالت امروزی اش را داشته باشد و به راحتی، نمایشگر از کیبورد جدا شده و سپس متصل گردد. توسط همین پورت اختصاصی است که ما همچنین می توانیم از تمام قدرت چیپ گرافیکی انویدیا که در زیر کیبورد قرار گرفته استفاده کنیم.»

سوءتفاهم

سرفس بوک را نمی توان با سایر محصولات در این دسته بندی مقایسه کرد و به راحتی هم با سرفس پرو اشتباه گرفته نمی شود. مایکروسافت و پانای از اشتباهات گذشته خود درس گرفته اند؛ صرفا به ارائه مایکروسافت توجه کنید و ببینید که چگونه این محصول را معرفی کرد. ابتدا به عنوان یک لپ تاپ کاملا حرفه ای و سپس به عنوان دستگاهی هیبریدی.

این ها همه درس هایی هستند که پانای در چند سال و پس از معرفی چند نسل از سرفس پرو آموخته. او در مراسم اخیر مایکروسافت به خوبی توانست محصول جدید این شرکت را با مک بوک پروی اپل مقایسه کرده و برتری هایش را به نمایش کشد.

Microsoft_Meeting-3 (1)-w600

وی می گوید پس از معرفی اولین نسل از سرفس پرو، رسانه ها برخوردی بسیار بد با این محصول داشتند چرا که با دستگاه های اپل، مخصوصا آیپد مقایسه می شد:‌ «اصحاب رسانه رفتار نامناسبی با سرفس داشتند؛ مخصوصا در ابتدای کار. این محصول صرفا با آیپد مقایسه می شد و به دلیل چند میلیمتر ضخیم تر بودنش، آن را دست می انداختند. کسی ولی نگفت که سرفس از آیپد صدها بار سریع تر است. همه آن روزها یادآور یک رقابت نابرابر هستند.»

وی اما حالا از اشتباهاتش درس گرفته و خود را مقصر می داند که نسل های اول سرفس با چنین بازخوردی رو به رو شده اند. اکنون او یاد گرفته که چگونه این محصول را معرفی کند و بگوید که دستگاهی نظیر آیپد یا حتی آیپد پرو در حد و اندازه و کلاس سرفس پرو یا سرفس بوک نیستند؛ آن هم در برابر صدها روزنامه نگار: «منصفانه این است که سرفس پرو، با مک بوک ایر مقایسه شود و سرفس بوک هم با مک بوک پرو مورد قیاس قرار گیرد. این می شود دسته بندی صحیح محصولات.»

جاده پیش رو

مایکروسافت برای عرضه سرفس بوک به بازار سال ها تلاش کرده اما هفته پیش بالاخره آن را به برخی از معتمدین خود نشان داده تا نظرشان را جویا شود. پانای در همین رابطه می گوید: «یک هفته قبل از برگزاری مراسم، پس از اینکه طراحی تکمیل شده و همه کارهای این دستگاه را انجام دادیم، بالاخره آن را به برخی از کاربران نشان دادم و می توانم با اطمینان خاطر به شما بگویم که دیدن حس لذت بردن یک کاربر از دسترنجتان، یکی از بهترین حس هایی است که می توانید داشته باشید.»

پانای می گوید که اکنون خود سرفس بوک و سرفس پرو ۴ برای هم تبدیل به دو رقیب شده اند و این، اتفاق خوبیست.

Microsoft_Meeting-27-w600

در این میان باید خاطر نشان کرد که در سال اخیر، دستگاه هایی به بازار عرضه شده اند که می توان آنها را نمونه هایی مشابه با سرفس پرو ۳ دانست. آیا پانای با این موضوع مشکلی ندارد؟

وی در پاسخ به همین پرسش می گوید: «حقیقت این است که ما اینجاییم تا این دسته بندی را دوباره پایه گذاری کرده و الهام بخش دیگران باشیم. ما هدفمان گسترش ویندوز ۱۰ است و اگر بقیه به هر دلیلی احساس می کنند باید محصولاتی مشابه با سرفس تولید کنند، ما با خوشنودی...» او روی همین کلمه می ماند و دارد فکر می کند جمله اش را چگونه به پایان برساند؛ پس از مکثی طولانی، ادامه می دهد: «راستش اگر از دید یک تولید کننده به قضیه نگاه کنیم، خشنودی کلمه مناسبی برای به کار بردن نیست. صرفا می توانم بگویم که انتظار روی دادن همین اتفاقات را داشتیم. نمی توانم بگویم "خشنودیم که چنین شد".»

سرفس بوک سرسختانه ترین دستگاه مایکروسافت برای افزایش دامنه پذیرش ویندوز ۱۰ از سوی کاربران است. محصولی با طراحی کاملا تازه و ایده هایی قدرتمند پشت آن که به نظریه منسوخ شدن کامپیوترهای شخصی رومیزی در آینده دامن خواهد زد؛ نوت بوکی که مشخصا اهالی کوپرتینو را به فکر فرو برده است.

حال سوال اصلی این است که آیا کاربر یک مک بوک، به سراغ استفاده از سرفس بوک خواهد رفت؟ بله و خیر. طراحی، کارایی و توانایی های سرفس بوک بسیار عالی هستند و می توانند با یک مک بوک پرو مقایسه شوند اما مردم برای طراحی یک دستگاه، حاضر به عوض کردن پلتفرم های نرم افزاری خود نخواهند بود. کاربران زمانی به سیستم عاملی دیگر روی می آورند که بر حسب نیازشان و یا پروژه های کاری و دانشگاهی، مجبور به چنین اقدامی شوند. سوئیچ کردن بین سیستم عامل ها اقدامی چندان راحت نیست و بسیار کم رخ می دهد.

از طرف دیگر اما سرفس محصولی عالی برای کاربران ویندوز است. دستگاهی که باعث می شود هر کاربر در این اکوسیستم دلش بخواهد یکی از آنها را داشته باشد. لپ تاپ اول مایکروسافت، به هیچ عنوان دستگاهی نیست که بتوانید از آن اشکالی بگیرید؛ دست کم روی کاغذ. این محصول می آید تا پایه گذار نوعی جدید از نوت بوک ها در بازار شود. لپ تاپی که باعث می گردد به مایکروسافت، با دید دیگری بنگرید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (67 مورد)
  • آریا
    آریا | ۱۶ مهر ۱۳۹۴

    دلیل این همه منفی دادن به دیوان چیه؟! من متوجه نمیشم!

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی