ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

پژوهشگران دانشگاه کورنل یکی از اصول مرتبط با محاسبات کوانتومی را تایید کردند

در تئوری فیزیک کوآنتومی یک نظریه عجیب اما بنیادین مطرح است: اتم هایی که در وضعیت کوانتومی قرار داشته باشند تا زمانی که آنها را مورد پایش قرار دهید از خود هیچ حرکتی را نشان ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۴ آبان ۱۳۹۴ | ۱۴:۳۰

در تئوری فیزیک کوآنتومی یک نظریه عجیب اما بنیادین مطرح است: اتم هایی که در وضعیت کوانتومی قرار داشته باشند تا زمانی که آنها را مورد پایش قرار دهید از خود هیچ حرکتی را نشان نمی دهند.

شاید این مساله اندکی مضحک به نظر بیاید اما طبق پژوهش دانشمندان دانشگاه کورنل، چنین چیزی صحت دارد. تیم پژوهشگران این دانشگاه دریافته اند که اتم های موجود در یک ابر به شدت سرد از گاز روبیدیوم، مادامی که تحت نظر قرار داشته باشند حرکت نمی کنند.

در ادامه این مطلب با دیجیاتو همراه باشید.

هرچه دانشمندان به تناوب بیشتری از لیزر برای اندازه گیری رفتار اتم ها استفاده می کردند حرکت کمتری را در آنها مشاهده می کردند و لذا مجبور بودند که یا از شدت پرتوی لیزر کم کنند یا اینکه آن را کاملا خاموش نمایند تا اتم ها به اطراف حرکت نمایند.

این کشف قطعا اثرات مثبتی را در محاسبات کوانتومی از خود بر جای می گذارد و برای نمونه نشان می دهد که رمزگذاری کوانتومی مفید واقع می شود؛ به این ترتیب یک نفوذگر نمی تواند بدون از بین بردن داده ها، ارتباطات شما را مورد جاسوسی قرار دهد.

اما مهم ترین مزیت این کشف آن است که دانشمندان قادر خواهند بود حرکات اتم ها را بر حسب نیاز متوقف نمایند و در نتیجه امکان ساخت حسگرها و سوئیچ های کوانتومی بسیار حساسی برایشان فراهم می شود که به کوچکترین حرکت اتم ها نیز واکنش نشان می دهند.

البته هنوز تا زمان عملیاتی شدن محاسبات کوانتومی زمان زیادی باقی مانده اما دست کم حالا می دانیم که مفاهیم و نظریه های مختلف مورد استفاده برای محقق نمودن این امر صحت دارند و اثبات شده هستند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • Sina
    Sina | ۴ آبان ۱۳۹۴

    يكى از جالبترين حرف هايى كه براى درك اين موضوع زده شده اينه كه الكترون شعور داره و واقعا بنظرم منظقيه تو خيلى چيزهاى موانتومى اين اتفاق رخ ميده و اگر يه سرى نشان گر بزاريم براى تشخيص مسير بازهم اين اتفاق رخ ميده

  • مهمان ناخوانده
    مهمان ناخوانده | ۴ آبان ۱۳۹۴

    این نظریه خیلی جالبه در واقع توضیح منطقی داره...اگه بخوایم اتم ها رو مورد پایش قرار بدیم باید به سمتش نور پرتاب کنیم و نور بازتاب رو مورد ازمایش قرار بدیم ولی در مورد اتم و ذره های زیر اتمیش فرق داره چون ذره های زیر اتمی خیلی کوچیکن باید واسه دیدنشون اشعه های پر انرژی و با طول موج خیلی کوتاه بفرستیم ولی چون اشعه انرژی زیادی داره فوتون های حامل انرژی باعث میشن الکترون ها جابجا بشن و گاهی از مدار اتم بیان بیرون و این باعث میشه که اتم برانگیخته بشه...

  • tohid_heshmati
    tohid_heshmati | ۴ آبان ۱۳۹۴

    یه کتاب شعری هست به اسم : سطرها در تاریکی جا عوض می کنند
    نا خودآگاه یاد اون افتادم

مطالب پیشنهادی