ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

چرا تکنولوژی گرافیکی متال بسیار منحصر به فرد است؟

اوایل امسال، اپل یک رونمایی اساسی در زمینه تکنولوژی گرافیکی سیستم عامل های کامپیوترش داشت: متال به مک می آید. با ارائه نسخه جدید OS X یا El Capitan، حالا کاربران می توانند از این ...

محسن وفانژاد
نوشته شده توسط محسن وفانژاد | ۸ آبان ۱۳۹۴ | ۲۰:۰۰

اوایل امسال، اپل یک رونمایی اساسی در زمینه تکنولوژی گرافیکی سیستم عامل های کامپیوترش داشت: متال به مک می آید.

با ارائه نسخه جدید OS X یا El Capitan، حالا کاربران می توانند از این تکنولوژی در کامپیوتر خود نیز بهره ببرند. اگر اطلاعات چندانی در مورد متال ندارید و یا مراسم اپل را تماشا نکرده اید، در این مطلب به صورت ساده اطلاعاتی کسب خواهید کرد.

در ادامه با دیجیاتو همراه باشید.

متال چیست؟

metal-logo

متال به عبارتی یک API یا رابط برنامه نویسی اپلیکیشن است (همانند دایرکت اکس). به زبانی ساده تر، متال یک سری فرمان و ابزار است که به توسعه دهنده اپلیکیشن و نرم افزار اجازه دسترسی به قدرت واحد پردازشی گرافیک (GPU) را می دهد.

برقراری ارتباط با سخت افزار کامپیوتر یا دیگر بخش های نرم افزار بسیار پیچیده است و API در این میان، پروسه را بسیار ساده می سازد و به توسعه دهنده، کنترل مستقیم روی برقراری ارتباط میان سخت افزار و دیگر نرم افزارها را می دهد.

پیش از متال، OpenGL یکی از شایع ترین و شناخته شده ترین APIهای گرافیکی بود. در حالی که OpenGL بسیار کارآمد بود اما برای اجرا شدن نیاز به قدرت محاسباتی و کامپیوتری بالایی داشت. یعنی، هم CPU و هم GPU حین اجرای بازی بسیار درگیر آن می شدند.

با متال، اپل رابط برنامه نویسی خاصی ساخته که فشار کمتری روی CPU وارد می کند. تصویر زیر توسط اپل در کنفرانس و زمان معرفی متال به نمایش گذاشته شد که تفاوت را به طور کامل نشان می دهد:

opengl-vs-metal

در قیاس با دیگر API ها که روی چیپ یکسانی تست می شوند، متال پردازش گرافیکی سریع تری را ارائه می دهد که بنا به گفته اپل، این سرعت ده ها برابر بیشتر است. برای ایجاد چنین مزیت عظیمی، کدهای پایه ای و ارتباطات میان واحدهای مختلف نظیر سی پی یو و جی پی یو باید بسیار کارآمد تر می شد.

چرا این رابط متال نام دارد؟ بنا به تصویر بالا، اپل معتقد است که بازی یا اپ، حین اجرا حالا بیش از هر زمان دیگری به چیپ (که از جنس فلز یا متال است) نزدیک شده.

چگونه متال در گرافیک آیفون انقلاب ایجاد کرد؟

متال به تلفن ها اجازه می دهد تا گرافیک زنده تری ارائه دهند، اما این مسئله چگونه انجام می پذیرد؟ به صورت خلاصه، متال دست از سر CPU بر می دارد و می گذارد این واحد به کارهایی برسد که پیش از این قادر به انجام آن نبوده، چرا که در حال فرمان دادن به GPU بوده است.

حالا، CPU با فراغ بال می تواند به کارهای دیگرش برسد. اما چه کارهایی دقیقا؟ فیزیک در بازی ها، پردازش صداها، هوش مصنوعی و بسیاری موارد دیگر که نیاز به محاسبات پیچیده دارد.

زمانی که متال برای اولین بار معرفی شد، صرفا کاربران آیفون و آیپد که دستگاه های شان مجهز به چیپ A7 بود می توانستند از آن استفاده کنند. در آن زمان، اپل برای به نمایش گذاشتن قدرت متال از بازی Vainglory استفاده کرد:

همانطور که می بینید، متال سبب ارتقای گرافیکی چشمگیری شده (خصوصا روی iOS 8 و آیفون 5S که در آن دوران جدیدترین محصولات اپل بودند). عناوینی نظیر Shadowmatic ،Space Marshals و Modern Combat 5 عناوین دیگری هستند که از متال بهره می برند. همچنین می توانید این مقاله را نیز در ارتباط با متال مطالعه کنید.

بسیاری از بازی های iOS حالا از متال بهره می برند. گرافیک بهتر به انضمام قدرت پردازشی استفاده شده کمتر. چه چیزی از این بهتر؟

پیشرفت های کلی در OS X

عرضه ی متال برای OS X اگرچه خبر بسیار مهمی بود اما به خاطر مصرف خاص کاربران آن چندان مورد توجه قرار نگرفت. مک ها حالا بهتر از هر زمان دیگری می توانند گرافیکی خارق العاده در بازی ها و اپلیکیشن های مختلف ارائه دهند، یعنی متال صرفا به بازی ها خلاصه نمی شود و هر برنامه ای که استفاده سنگین از گرافیک می کند می تواند بهتر اجرا شود.

اپ هایی نظیر فوتوشاپ و لایت روم از ادوبی، به نسبت گذشته پیشرفت چشمگیری کرده اند و اگر روی مک خود برنامه ها را نصب داشته باشید، قطعا متوجه تفاوت ها شده اید. Autodesk و The Foundry نیز که نرم افزارهای متعدد و نامداری تاکنون ساخته اند نیز به سرعت بالای نرم افزارهای شان در El Capitan اشاره داشته اند.

علاوه بر سرعت و بهره وری بالاتر در برنامه ها، شما حالا عمر باتری بیشتری نیز روی لپ تاپ های خود خواهید داشت.

مسلما، اپل از متال برای قدرتمند تر ساختن سیستم های خود نیز استفاده خواهد کرد. همین حالا، اگر El Capitan داشته باشید، بخش Core Graphics و Core Animation دستگاه شما با متال تعامل پیدا کرده. در حقیقت حالا انیمیشن ها و موارد گرافیکی کمتر به سی پی یو متکی شده اند و در نتیجه عمر باتری از این جهت نیز افزایش می یابد.

انیمیشن ها در سرتاسر OS X حالا کارآمدتر و سرعتی تر شده، خصوصا روی مانیتورهای رتینا. اپ های مخصوص اپل نظیر Final Cut Pro و Photos نیز از متال بهره مند شده اند.

به هر روی، جایی که متال تاثیر خود را به واقع نشان می دهد، در بازی های مک است. مک های اپل به طور کلی به عنوان ابزارهایی خاص گیم شناخته نمی شوند و اپل هم در این جهت تلاشی به کار نگرفته اما متال می تواند فرصت های جدیدی ایجاد کند.

اگر پیش از این قادر به اجرای برخی بازی ها نبوده اید، حالا می توانید یک بار دیگر به سراغ آن ها بروید، شانس اجرای شان بالاتر رفته است. مک بوک ها قدرت گرافیکی بالایی ندارند و iMac ها نیز به اندازه ی کیس های چند میلیونی قدرت در اختیار مخاطب خود نمی گذارند اما اگر اپل می گوید سرعت پردازش ده بار سریع تر شده، بنابراین کامپیوترهای شان هم باید قدرتمند تر شده باشند. شاید همین مسئله سبب شود بسیاری از توسعه دهندگان و گیمرها به اکوسیستم اپل مهاجرت کنند.

metal-horns

حتی اگر متال نتواند نگاه مردم نسبت به مک را تغییر دهد، شکی نیست که می تواند تجربه گیمینگ روی کامپیوترهای اپل را متحول کند. بازی های بزرگ بسیاری برای سیستم عامل OS X ساخته شده اند که با نگاه به صفحه استیم مخصوص سیستم عامل اپل می توانید از آن ها مطلع شوید.

اگر اپل به اندازه کافی انرژی برای این قضیه کنار بگذارد، شاید بتواند گیمرهای بسیاری را به سوی مک بکشاند و اکوسیستم خود را آماده پذیرش گیمرها و توسعه دهندگان بازی کند.

آینده اینجاست

متال در زمینه تکنولوژی گرافیکی یک پرش بزرگ رو به جلو است و به این منظور، حتی لازم نیست سخت افزار تغییری کند. مک هایی که سیستم عامل El Capitan را اجرا می کنند سریع تر، روان تر و از لحاظ قدرتمندی بهینه تر از قبل شده اند، خصوصا زمانی که اپ ها و بازی های سنگین را اجرا می کنند. بنابراین با آپدیت به El Capitan به مک خود بدون ارتقا سخت افزار، قدرت بیشتر خواهید بخشید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (52 مورد)
  • Reza Sohrabi
    Reza Sohrabi | ۱۹ آبان ۱۳۹۴

    من نصب کردم ولی هنوز باگ داره مخصوصا تو پوتو

  • parsa_soroori
    parsa_soroori | ۹ آبان ۱۳۹۴

    فقط به یک دلیل محبوبه. تکنولوژی هر چقدر پیشرفته تر می شه مردم به دنبال سادگی بیشتر هستند.

  • جوشکار خسته
    جوشکار خسته | ۹ آبان ۱۳۹۴

    اگه همین الان این جنگ مسخره رو تموم نکنین تمام این صفحه رو با موتور جوش به آتیش میکشم ، :|
    هی هیچی نمیگم هیچی نمیگن :|| شورش رو در آوردن دیگه ،، جای دوستی عشق محبت صلح صفا صمیمیت مالیدن دست هم کشیدن لپ هم بوس نوازش عشق بازی و چیزای خب همش جنگ دعوا،،،
    بابا از جونتون استفاده ببرین، باهام عشق بازی کنید .. وقتی مثه ما پیر و فرتوت شدین دیگه جونی واسه این کارا ندارین حسرت میخورینا!

    • ترول اعظم
      ترول اعظم | ۹ آبان ۱۳۹۴

      اصلا به تو چه ربطی داره دخالت میکنی ؟! برو جوشکاریتو بکن خخخخخ

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی