ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

دستاوردی جدید در رابطه با جابه جایی اجسام به کمک امواج فراصوتی [تماشا کنید]

یک تیم تحقیقاتی از دانشگاه های بریستول و Sussex در همکاری با هم نخستین دستگاه «پرتو کششی صوتی» با ویژگی های کاربردی در فضای خارج از آزمایشگاه ها را تولید کردند. جا دارد اشاره کنیم ...

فروغ بیداری
نوشته شده توسط فروغ بیداری | ۱۱ آبان ۱۳۹۴ | ۰۸:۴۵

یک تیم تحقیقاتی از دانشگاه های بریستول و Sussex در همکاری با هم نخستین دستگاه «پرتو کششی صوتی» با ویژگی های کاربردی در فضای خارج از آزمایشگاه ها را تولید کردند. جا دارد اشاره کنیم «پرتو کششی» با نام انگلیسی Tractor Beam، دستگاهی است که می تواند اجسام را از فاصله دور به سمت خود بکشد. نمونه های این دستگاه را در فیلم های علمی-تخیلی زیاد دیده ایم اما در دنیای واقعی فقط در سطح میکروسکوپی نمونه مشابهی وجود داشت که حالا به واسطه تلاش دانشمندان قرار است به دنیای واقعی قدم بگذارد.

در ادامه با دیجیاتو همراه باشید.

دیوایس مورد بحث، از 64 اسپیکر مینیاتوری برای تولید امواج فرا صوتی با دامنه نوسان گسترده استفاده می کند. این امواج نوعی هولوگرام صوتی ایجاد می کنند که قادر است اجسام ریز به اندازه نخود را بدون تماس دست جابه جا کند. دانشمندان با تنظیم خروجی صدای هر کدام از اسپیکرها به طور جداگانه می توانند اجسام را حرکت دهند، بچرخانند یا میان زمین و آسمان ثابت نگه دارند.

بروس درینکواتر، پروفسور متخصص در زمینه امواج فراصوتی در بخش مهندسی پزشکی دانشگاه بریستول در این رابطه می گوید: «همه ما به خوبی به قدرت امواج صوتی برای حرکت فیزیکی اجسام واقف هستیم. اما ما در این تحقیق به مرحله ای از توانایی حرکتی به واسطه صدا رسیده ایم که تاکنون وجود نداشته و دستاوردی کاملا نوین به شمار می رود.»

حرکت اجسام با صدا ایده تازه ای نیست اما برای این امر همیشه لازم بوده که جسم به اسپیکر نزدیک باشد. در سیستم جدید، این محدودیت از بین رفته و می توان از هر جایی اجسام موردنظر را با این امواج جابه جا کرد.

این تیم تحقیقاتی نتیجه آزمایشات و دستاوردهای خود را در مجله Nature Communications منتشر کرده اند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • kayba
    kayba | ۱۱ آبان ۱۳۹۴

    تو سریال دکتر هو قهرمان فیلم یه پیچ گوشتی صوتی داره(چوب جادو دیجیتال) با امواج فراصوت میتونه رو اجسام تاثیر بذاره حالا سطح مولکولی یا جابجا کردنشون همینطور میتونه با اختلال امواج رو کار کامپیوترا تاثیر بذاره یجورایی هک کنه

مطالب پیشنهادی