ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

ناسا در تلاش برای کشف علل بروز اختلال در بینایی فضانوردان در جاذبه صفر

چندی پیش پژوهشی توسط ناسا انجام شد که نشان میداد حضور در فضا می تواند به قوه بینایی فضانوردان آسیب برساند و این مساله حالا که قرار شده انسان برای زندگی به مریخ فرستاده شود، اهمیت ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۲۸ آبان ۱۳۹۴ | ۰۱:۰۰

چندی پیش پژوهشی توسط ناسا انجام شد که نشان میداد حضور در فضا می تواند به قوه بینایی فضانوردان آسیب برساند و این مساله حالا که قرار شده انسان برای زندگی به مریخ فرستاده شود، اهمیت بالایی پیدا می کند.

از همین رو، آژانس مذکور پروژه تحقیقاتی تازه ای را آغاز کرده که با هدف کشف علل اصلی بروز پدیده «دید فضایی» و یافتن راهی برای جلوگیری از بروز این مشکل یا رفع آن انجام می شود.

در این پژوهش که قرار است تحت سرپرستی کریستین آتو انجام شود، ناسا شواهدی را برای اندازه گیری میزان خطر و تعریف تغییرات در سیستم عصبی بینایی، عروقی و مرکزی تحت گرانش صفر گردآوری خواهد کرد.

در ادامه این مطلب با دیجیاتو همراه باشید.

به بیان دیگر، پژوهشگران این سازمان قرار است پیش از حرکت فضانوردان به ایستگاه فضایی بین المللی، در زمان زندگی شان در این ایستگاه و پس از بازگشت آنها به زمین قوه بینایی آنها را مورد ارزیابی قرار داده و تغییرات ایجاد شده در بدن آنها را مشخص نمایند.

براساس تحقیقات پزشکی قبلی که توسط اعضای ایستگاه فضایی بین المللی انجام گرفت، مایعات بدنی در زمان حضور فرد در فضا به سمت بالا حرکت می کند و این درست مثل زمانی است که فرد دراز می کشد.

فرضیه مطرح شده از سوی دانشمندان این است که کلیه خون و مایعات اضافی بدن در زمان حضور فرد در گرانش صفر، فشاری بیشتر از حد معمول به کره چشم وارد می کنند و به همین خاطر دید فرد دچار تاری می گردد و در ادامه دید پیرامونی آسیب دیده و در موارد وخیم تر، کوری کامل در فرد بروز می کند.

تعداد زیادی از ساکنین ایستگاه فضایی گزارش داده اند که دیدشان دچار مشکل شده و به همین خاطر، چندی است که ناسا عینک های اصلاح کننده دید را همراه با آنها به فضا می فرستد تا در صورت نیاز مورد استفاده قرار دهند. توجه داشته باشید که ایستگاه فضایی بین المللی در مدار پایینی زمین قرار دارد و اغلب ساکنان آن در هر ماموریت تنها شش ماه را در آن سپری می کنند.

چون سفر به مریخ ظرف تنها سه سال آینده محقق می گردد، این پژوهش قطعا اثرات بزرگ تری روی بینایی انسان خواهد گذاشت. البته این تحقیقات علاوه بر فضانوردان به نفع انسان های معمولی هم خواهد بود: ناسا اعلام کرده که نتایج تحقیقاتش آن را در درک بیماری هایی نظیر گلوکوم (کوری تدریجی)، ازدیاد غیرعادی مایع در چشم و فشار خون بالا درون جمجه یاری خواهد داد که همگی باعث بروز سردردهای شدید در انسان می شوند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی