ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

ناسا از پوشش فلزی جدید فضاپیمای اوریون پرده برداشت

روز پنجشنبه گذشته، ناسا مدل بازطراحی شده کپسول اوریون را رونمایی کرد؛ همان فضاپیمایی که قرار است عاقبت انسان را به عمق فضا و سطح مریخ ببرد. به این ترتیب مشخص گردید که نسخه های ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۳۰ آبان ۱۳۹۴ | ۱۷:۰۰

روز پنجشنبه گذشته، ناسا مدل بازطراحی شده کپسول اوریون را رونمایی کرد؛ همان فضاپیمایی که قرار است عاقبت انسان را به عمق فضا و سطح مریخ ببرد.

به این ترتیب مشخص گردید که نسخه های آتی اوریون همراه با این پوشش فلزی و براق ساخته می شوند. این پوشش نیز بخشی از سیستم حفاظت حرارتی به روز شده اوریون است که فضاپیما را در برابر گرما و سرمای شدیدی که ممکن است در جریان ماموریت های فضایی با آنها روبرو گردد، حفظ می کند.

در ادامه این مطلب با دیجیاتو همراه باشید.

در حال حاضر یکی از قطعات اصلی سیستم حفاظت حرارتی اوریون سپر حرارتی آن است که بخش «شکم» این فضاپیمای قطره ای را می سازد. زمانی که اوریون از فضا به زمین باز گردد، این سپر در جریان ورود مجددش به جو، با حرارت زیادی روبرو می شود که به لطف پوشش جدید، سرعت آن در این لحظه اندکی تعدیل شده و از آن در برابر حرارت شدید ایجاد شده در این حین محافظت به میان می آورد.

شبکه ای از کاشی های حرارتی نیز باقی قسمت های بدنه فضاپیما را می پوشاند که از آن تحت عنوان قشر یا سپر پشتی یاد می شود و این قسمت نیز حرارت شدیدی که در داخل کپسول حس می شود را می کاهد.

با این همه، اوریون باید به همان اندازه که در برابر حرارت مقاوم است در برابر سرما و خروج گرما از فضای داخلی اش نیز مقاوم سازی شود. زمانی که این کپسول در اعماق فضا به سر می برد، شرایط دمایی بسیار پایینی را تجربه می کند و در نتیجه لازم است که پوشش خارجی آن اجازه خروج حرارت از فضای داخلی به بیرون را ندهد و این همان نقطه ایست که پوشش فلزی جدید وارد عمل می شود.

ماده نقره ای به کار رفته در سطح خارجی اوریون که شباهت زیادی به سپر حرارتی آن دارد به کاشی های ذکر شده متصل می شود. این پوشش کمک می کند که دمای قشر بیرونی فضاپیما در محدوده 150 الی 550 درجه فارنهایت باقی بماند.

جان کوال که مسئولیت ساخت لایه محافظتی حرارتی برای اوریون را داشته می گوید: تلاش ما این بوده که تعادل مورد نیاز را برای دمای این فضاپیما تامین کنیم، زمانی که اوریون در نزدیکی خورشید قرار دارد نباید بیش از اندازه گرم شود و وقتی هم که در تاریکی محض به سر می برد نباید زیاد از حد سرد گردد.

مهندسان ناسا در تلاشند تا پیش از تست بزرگ بعدی اوریون، که ماموریت اکتشافاتی شماره یک یا EM-1 خوانده می شود، آن را از هر لحاظ آماده نمایند. این سفر قرار است که در نوامبر سال 2018 میلادی انجام شود و دومین تست پرواز بدون سرنشین کپسول اوریون خواهد بود که آن را در مدار دورتر اطراف ماه قرار می دهد.

در جریان ماموریت شماره یک، اوریون بیش از سه هفته ای را در فضا خواهد بود و سپس مجددا با سرعت 39502.08 کیلومتر بر ساعت به زمین باز خواهد گشت. انتظار می رود که دمای این کپسول در جریان بازگشت مجددش به جو زمین از مرز 4000 درجه فارنهایت (2204 درجه سانتی گراد) فراتر رود.

گفتنی است که ماموریت این کپسول بارها و بارها با تاخیر روبرو شده و پیشتر انتظار می رفت که در سال 2017 میلادی به فضا پرتاب شود که در ادامه موعد مقرر به سال 2018 موکول گردید. ماموریت اکتشافاتی شماره 2 (M-2) نیز که نخستین سفر همراه با سرنشین اوریون به فضاست اخیرا از نو زمان بندی شده است.

این ماموریت قرار شده که در سال 2023 میلادی انجام شود، در حالی که پیشتر برای سال 2021 زمان بندی شده بود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • بهداد
    بهداد | ۳۰ آبان ۱۳۹۴

    بسیار جالب بود ممنون از موسوی

مطالب پیشنهادی