ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

سونی احتمالا تولید سری تبلت های اکسپریا را متوقف خواهد کرد [شایعه]

به دنبال تصمیمی که قطعا باعث ناراحتی بسیاری از طرفداران سونی می شود، یکی از مدیران فروشگاه های این شرکت ژاپنی اعلام کرده که تولید محصولات سری Xperia Tablet آن احتمالا متوقف می شود و ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۱۴ بهمن ۱۳۹۴ | ۱۲:۱۵

به دنبال تصمیمی که قطعا باعث ناراحتی بسیاری از طرفداران سونی می شود، یکی از مدیران فروشگاه های این شرکت ژاپنی اعلام کرده که تولید محصولات سری Xperia Tablet آن احتمالا متوقف می شود و حالا همین خبر از قول ده ها وبسایت و حتی برخی دیگر از فروشگاه های سونی مطرح می شود.

این ارزیابی با در نظر داشتن توقف ارائه کالاهای تبلیغاتی برای تبلت های یاد شده مطرح گردیده که طبیعتا می تواند حاکی از آن باشد که فروش کالاهای مورد بحث از اوایل ماه مارس یعنی دهه اول اسفند متوقف می شود.

توقف فروش ظاهرا صرفا به مدل های وای فای مربوط می شود و به همین جهت پیش بینی شده که نسخه های موبایلی این تبلت ها همچنان در بازار باقی خواهند ماند.

منبعی منتشر کننده خبر همچنین ادعا کرده که برنامه تولید تبلت های آتی این شرکت «به حالت تعلیق درآمده» یا هنوز تصمیمی در مورد آنها اتخاذ نشده است. باز هم باید یادآور شویم که مشخص نیست این تصمیم صرفا به مدل های وای فای تبلت ها مربوط می شود یا تمامی نسخه های در دست ساخت توسط این شرکت را در بر می گیرد.

علت نگرانی ها چیست؟

 Sony Xperia Z3 Tablet Compact
Sony Xperia Z3 Tablet Compact

قبل از آنکه این مساله را از تمامی جهات و در مقیاس وسیع مورد ارزیابی قرار دهیم لازم است نگاهی بیاندازیم به بازار ژاپن. در صورتی که این خبر صحت داشته باشد، ضربه مهلک دیگری بر پیکره محصولات اندرویدی سونی در بازار این کشور که پیشتر محدود و کوچک بود وارد خواهد شد.

جالب است بدانید که در ژاپن، برخلاف دیگر بازارهای آسیایی و حتی اروپا، بسیاری از اسمارت فون های اقتصادی و میان رده این شرکت [اگر نگوییم همه] فروش خوبی ندارد و مورد بی اعتنایی خریداران ژاپنی قرار می گیرند.

این یعنی، اگر محصولات اندرویدی شرکت مورد بحث را به صورت کلی در نظر بگیریم، تبلت اکسپریا در زمره برترین هایشان است.

از طرف دیگر، علیرغم آنکه ایده یک تبلت صرفا پشتیبانی کننده از وای فای به خودی خود چندان جالب توجه نیست لازم است یادآور شویم که اکسپریا زد الترا در اصل به عنوان یک تبلت وای فای در ژاپن عرضه گردید و بعد از آن، KDDI au که کوچکترین اپراتور ژاپنی محسوب می شود آن را به عنوان یک موبایل معمولی [درست مانند دیگر نقاط دنیا] به کاربرانش عرضه کرد.

اما مهم تر و جالب تر اینکه Xperia Z3 Tablet Compact به عنوان یک دستگاه صرفا پشتیبانی کننده از وای فای به بازار ژاپن عرضه شد در حالی که بسیاری از بازارهای آسیایی آن را به عنوان تبلتی با بهره مندی از کلیه امکانات ارتباطی موبایل دریافت کردند. در واقع بنابر برخی دلایل نامعلوم حتی یکی از اپراتورهای ژاپنی هم این محصول را به شکل موبایلی اش ارائه نکرد.

با این همه، تبلت های این شرکت همچنان با قیمت های بعضا نجومی فروخته می شدند و جالب است بدانید که مدل Z3 Tablet Compact در آغاز عرضه برچسب قیمتی 450 دلاری داشت و مدل های پشتیبانی کننده از شبکه های موبایلی آن حتی از این هم گران تر بودند و با قیمت 800 دلار در کشورهای دیگر فروخته می شدند.

همین امر باعث شد که برند Xperia Tablet در رقابت مستقیم با آیپد اپل قرار گیرد. اپل اما به خودی خود فروشش از سونی در بازار ژاپن بیشتر است و این مساله خصوصا در سال های اخیر محسوس تر به نظر می رسد.

در عین حال، محصولات مشابه به تبلت های برند Xperia Tablet با قیمت های به مراتب ارزان تری عرضه می شدند و همزمان با کاهش ارزش برند سونی در این حوزه که به صورت تدریجی اتفاق افتاده و روند خود را همچنان ادامه می دهد، بسیاری ترجیح دادند آن مبلغ را صرف خرید از دیگر تولیدکنندگان مطرح کنند.

مشکل دیگر در مورد تبلت های سونی این است که مدل های جدیدتر محصولات آن تفاوت چندانی با نسخه های قبلی خود ندارند و برای نمونه وقتی Xperia Z2 Tablet را با Xperia Z4 Tablet مقایسه می کنید در خواهید یافت اختلافاتشان به قدری کوچک است که صرف پول برای خرید نسخه جدیدتر را توجیه نمی کند.

آینده چه می شود؟

 Xperia Z4 Tablet
Xperia Z4 Tablet

سال گذشته سونی نسخه جدیدتر از تبلت های خود یعنی Z5 Tablet را معرفی نکرد و با در نظر داشتن اینکه شرکت مورد بحث هر سال همزمان با رونمایی از مدل جدید اسمارت فون های سری Z خود یک تبلت تازه را هم معرفی می کند اتفاقی بسیار عجیب بود.

البته Z5 تنها چند ماه بعد از نسخه Z4 (که بسته به نوع بازار ممکن بود با نام Xperia Z3+ هم به فروش رود) عرضه گردید و احتمالا به همین خاطر چشم بادامی های ژاپنی به این نتیجه رسیده اند که معرفی یک تبلت جدید اقدام معقولی نخواهد بود.

در هر حال پاییز 2015 می توانست بهترین زمان برای معرفی نسخه جایگزین Xperia Z3 Tablet Compact باشد که متاسفانه چنین اتفاقی رخ نداد و آن فرصت از دست رفت.

تصمیم سونی برای پایان تولید تبلت هایش [البته اگر درست باشد] با در نظر داشتن مطلبی که در همین رابطه توسط وبسایت XperiaBlog.net منتشر گردید شاید عقلانی و منطقی تر به نظر بیاید. در این سایت آمده بود:

ما می دانیم که تبلت ها تنها 5 درصد از درآمدهای سونی در سال 2013 را تشکیل دادند و حتی انتظار می رفت که رقم یاد شده از این هم کمتر شود. با در نظر داشتن هزینه توسعه و پشتیبانی محصولات جدید که به بخش R&D سونی تحمیل می شود، احتمالا این شرکت ژاپنی به نتیجه رسیده که تولید یک تبلت دیگر برای سال جدید به لحاظ مالی عملیاتی نخواهد بود.

اینکه امسال دقیقا چه اتفاقی می افتد، مساله ایست که باید منتظر ماند و دید. محض اطلاع تان باید بگوییم اخیرا اطلاعات تازه ای در مورد یک تلفن هوشمند با برند سونی منتشر شده که گفته می شود به موبایل اکسپریا زد 6 تعلق دارد و نشان میدهد که طراحی دستگاه با آنچه از سری زد سراغ داریم کاملا متفاوت است.

Sony-Xperia-Z4-Tablet-24-840x560

در هر حال، چنانچه سونی رسما از بازار تبلت کناره گیری کند، پایان برندی را اعلام خواهد کرد که بسیاری به آن عشق می ورزند و حذف یکی از پیشرفته ترین تبلت ها از لیست انتخابی کاربران را باعث میگردد.

نظر شما چیست؟ آیا حذف تبلت های این شرکت از بازار اهمیتی برایتان دارد؟ اگر اینطور است به عقیده شما این شرکت برای باقی ماندن در بازار این محصولات چه کاری را می تواند انجام دهد؟

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (17 مورد)
  • ye nafar
    ye nafar | ۱۵ بهمن ۱۳۹۴

    اینم بدونید که سونی بخش گوشی رو حذف نمی کنه از حاشیه سود زیادی داره دوربین و ....

  • safi
    safi | ۱۴ بهمن ۱۳۹۴

    دیجاتو هم دنبال جو دادنه قراره فقط تبلت وای فای نده بیرونه سیمکارت خورش که هست هیچ اتفاقی هم براش نمیوفته

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی