ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

آیا فروش گسترده پنل های نمایشگر AMOLED از سوی سامسونگ، اقدامی منطقی است؟

اگرچه انتقادات بسیاری بر نمایشگرهای AMOLED وارد می شود و کارشناسان فن، باور دارند این نوع پنل ها، رنگ ها را به صورت غیر طبیعی و اشباع شده به نمایش می کشند، اما باز هم نتایج ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۳۰ فروردین ۱۳۹۵ | ۲۱:۰۰

اگرچه انتقادات بسیاری بر نمایشگرهای AMOLED وارد می شود و کارشناسان فن، باور دارند این نوع پنل ها، رنگ ها را به صورت غیر طبیعی و اشباع شده به نمایش می کشند، اما باز هم نتایج نظرسنجی ها حکایت از آن دارد که نمایشگرهای AMOLED، بیش از اندازه در میان کاربران عادی محبوب هستند.

سامسونگ از محبوبیت بالای این پنل ها به شکل کامل بهره می گیرد و همواره در آگهی های خود آنها را برتر از سایر نمونه های موجود در بازار دانسته.

در پشت صحنه اما سامسونگ با یک پارادوکس مواجه است. شرکت کره ای قراردادهایی به امضا رسانده که تامین کننده همین نوع پنل نمایشگر برای برخی دستگاه های موتورولا، بلک بری و هوآوی باشد. به نظر می رسد دامنه فعالیت و فروش پنل های یاد شده به سمت و سوی کشور چین هم افزایش یافته، چرا که خبر می رسد Vivo و شیائومی هم تصمیم دارند از AMOLEDهای ساخته شده به دست سامسونگ بهره گیرند.

همه این ها به کنار، چند روز پیش خبر عجیبی به گوش رسید: گفته شد که سامسونگ قرار است تامین کننده نمایشگر AMOLED برای اپل و آیفون هایش باشد و شرکت آمریکایی سفارش ۱۰۰ میلیون پنل نمایشگر را به کره ای ها سپرده.

در اینجا سوالی پیش می آید که می تواند ذهن هر مخاطب علاقمند به تکنولوژی را درگیر خود کند: آیا سامسونگ با ظاهر شدن در نقش یک تامین کننده قطعه، در حال به خطر انداختن فروش گلکسی های مرغوب خود است؟ اگر این احتمال حتی به صورت کوچک وجود دارد، چرا شرکت یاد شده دست به چنین کاری زده، رقبای خود را قدرتمند تر کرده و البته نقطه تمایز محصولات خود با سایرین را از بین می برد؟

نگاه منطقی

Samsung galaxy S7 edge (15)

  • استفاده‌ی سامسونگ از پنل AMOLED در سری محصولات گلکسی S و Note نقش بسیار پر رنگی در موفقیت آنها داشته است.
  • سامسونگ گاهی در میان رده های خودش از پنل های یاد شده بهره می گیرد، اما در صورت انجام این کار، قیمت بالاتری را برای آنها انتخاب می کند که در برابر رقبای چینی شانسی برای شان باقی نمی ماند.
  • تا پیش از این برخی از تبلت های اندرویدی سامسونگ به AMOLED مجهز می شدند اما حالا تبلت ویندوزی این شرکت به نام Galaxy TabPro S هم از چنین پنلی بهره می گیرد.

شرکت کره ای، زبان طراحی خاص خودش را دارد؛ چه در طراحی سخت افزار و چه نرم افزار. اما حقیقت این است که بخش زیادی از کاربران، موبایل های سامسونگ را به دلیل داشتن یک نمایشگر عالی می خرند. زمانی که اصلی ترین رقبای سامسونگ به همین مزیت دست پیدا کنند، مشخصاً کره ای ها رقابت سخت تری را تجربه خواهند کرد.

سامسونگ در پی برتری های دیگر

6a0168e68320b0970c01bb08963a1f970d

بیایید تصور کنیم که فروش موبایل های سامسونگ به دلیل استفاده سایر سازندگان از نمایشگرهای AMOLED، با اُفت مواجه می شود. در این صورت باید پرسید چرا شرکت کره ای می خواهد تجارت خود را نابود کرده و به دیگران کمک کند تا فروش بالاتری داشته باشند؟

  • سامسونگ تولید کننده پنل های AMOLED است و اگر سفارشات بالاتری در همین رابطه به دست آورد، با درآمد بیشتری رو به رو خواهد شد. در این زمینه هم، فروش تعداد بالاتری از پنل ها موجب می شود تا درآمد و سودآوری شرکت کره ای بالاتر برود.
  • همینطور که زمان به پیش می رود، علاقه کاربران به خرید موبایل و تبلت های جدید کاهش پیدا می کند و این حقیقتی است از پیشرفت های تکنولوژیک سرچشمه گرفته. به علت قدرتمندتر شدن گجت ها، کاربران کمتر در آینده نیازی به تغییر دادن آنها خواهند دید، مخصوصا در رده مرغوب. و با همین تفاسیر، در هر صورت انتظار می رود که در آینده، فروش گلکسی ها کاهش پیدا کند، حال چه سامسونگ پنل های نمایشگر خود را در اختیار سایرین قرار دهد و چه ندهد.
  • در حال حاضر، گزارش می شود که ۹۵ درصد موبایل های مجهز به پنل های AMOLED از سوی سامسونگ به فروش می رسند. در این میان شرکت هایی نظیر شارپ و ژاپن دیسپلی هم تصمیم گرفته اند محصولات مورد بحث را ساخته و به فروش برسانند و انتظار می رود که این بازار به سرعت اشباع شود. سامسونگ اکنون تلاش دارد تا جایگاه خود را به عنوان یک تامین کننده، حفظ کند.
  • در حالتی دیگر، سامسونگ می تواند از سود به دست آمده توسط فروش پنل های AMOLED، بخش تحقیق و توسعه خود را پربارتر کند. به همین شکل شرکت مورد اشاره می تواند باز هم در بین توسعه دهندگان و فروشندگان برتر نمایشگر جای گیرد و دامنه تلاش های خود را به تکنولوژی های تازه ای -مثل نمایشگرهای خمیده و انعطاف پذیر- برساند.

همانطور که می بینید، چندان منطقی نیست که سامسونگ پنل های AMOLED خود را به فروش نرساند. اما ماجرای سامسونگ و همکاری اش با اپل چطور؟ آیا انجام این کار هم منطقی است؟

digiato-iphone6S-62

بیایید تصور کنیم که گزارش منتشر شده در چند روز پیش مبنی بر استفاده اپل از پنل های AMOLED حقیقت دارد. اپل سالانه میلیون ها آیفون به فروش می رساند در حالی که با فراهم شدن امکان همکاری دو شرکت، سامسونگ هم سهمی بزرگ در سود اپل خواهد داشت. آیا این یک شراکت رویایی برای هر دو طرف نیست؟

برای سامسونگ، شراکت با هیچ شرکت دیگری به اندازه اپل سودآور نخواهد بود چرا که تعداد موبایل های مرغوبی که اهالی کوپرتینو در سال به فروش می رسانند، بالاتر از تعداد پرچمداران فروش رفته از سوی سایر شرکت هاست.

تا آن زمان هم مشخصا سامسونگ، می تواند ویژگی های متمایز کننده ای را برای گلکسی S و Note به ارمغان آورد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (6 مورد)
  • باقر
    باقر | ۳۱ فروردین ۱۳۹۵

    اشتباهه...مثلا من اصلی ترین دلیلم برا خرید اس7 صفحه نمایششه...حالا اگه بیاد سوپر امولدو به اچ تی سی هم بفروشه میرم اچ تی سی میخرم بدون شک.

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی