ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

سرنوشت مبهم شورولت در ایران؛ ماحصل روشن نبودن قوانین واردات

حدود سه ماه قبل بود که از احتمال واردات چند مدل از سری محصولات کره ای شورولت (تولیدی در تاسیسات سابق دوو موتور) در رسانه های منتشر شد و در همان روزها نیز این احتمال ...

سپهر زنگنه
نوشته شده توسط سپهر زنگنه | ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۵ | ۱۸:۰۰

حدود سه ماه قبل بود که از احتمال واردات چند مدل از سری محصولات کره ای شورولت (تولیدی در تاسیسات سابق دوو موتور) در رسانه های منتشر شد و در همان روزها نیز این احتمال مطرح بود که با توجه به آمریکایی بودن برند شورولت، مشکلاتی در زمینه عرضه این خودروها در بازار ایران به وجود آید.

ماه ها گذشت و خبر جنجالی و سر بسته اولیه به تدریج رنگ جدی شدن به خود گرفت، شرکتی با ثبت رسمی و اخذ مجوز های لازم، زمینه ورود سه مدل از خودروهای شوورلت را به ایران فراهم کرد و در نهایت شاهد ثبت شدن نام این خودروهای در فهرست واردات گمرک و حتی شایعه رسیدن اولین محموله شورولت ها به بندرهای کشورمان بودیم.

CHEV-10

تمام این مسائل در حالی بود که در سال گذشته، شاهد برخورد بسیار سخت و خشن برخی رسانه ها در مواجه با خبر واردات خودروهای فورد از طریق نمایندگی اروپای شرقی این کمپانی بودیم، اما در مورد شورولت ها چنین برخوردی صورت نگرفت و حتی در پی استعلام رسانه های از مقامات مربوطه، این دلیل مطرح شد که خودرو در زمره کالاهای مصرفی نیست و تنها واردات کالاهای مصرفی از آمریکا ممنوعیت دارد.

CHEV-11

از طرف دیگر، مسئولان بر این عقیده بودند که واردات شورولت از طریق شرکت ثالث (کره جنوبی) صورت می پذیرد و با توجه به عدم تولید این خودروها در آمریکا، مشکلی از بابت واردات آن ها به کشورمان وجود ندارد.

اما نکته تامل برانگیز آنکه در مورد ثبت نمایندگی فورد از طریق رومانی، ظاهرا چنین راهکاری مورد پذیرش قرار نگرفته بود.

CHEV-13

به هر روی تا اواخر هفته گذشته، واردات شورولت به کشورمان عجیب اما کاملا جدی به نظر می رسید تا آنکه در نهایت مقام معظم رهبری در سخنانی حائز اهمیت، ضمن تاکید بر توجه به استعداد های ایرانی در صنعت خودروسازی، به نامناسب بودن خودروهای آمریکایی برای واردات به بازار ایران پرداختند.

نتیجه این سخنان در ساعات بعد، واکنش وزیر صنعت و اظهار بی اطلاعی ایشان در مورد صدور مجوز واردات خودروهای آمریکایی به کشور بود.

CHEV-16

وزیر صنعت در ادامه صحبت های خود از لغو مجوز وارداتشورولت به ایران در روزهای آینده خبر دادند، اما این پایان ماجرا نیست و دیروز (جمعه) حتی رئیس انجمن وارد کنندگان خودرو نیز از این موضوع اظهار بی اطلاعی کرد.

این درحالیست که معاون وزیر صنعت، در مصاحبه با خبرگزاری تسنیم با اشاره به غیر مصرفی بودن خودرو، از زمینه قانونی واردات خودروهای آمریکایی به ایران سخن گفته اند.

CHEV-18

بنابراین به نظر می رسد که اساسا قوانین روشنی برای واردات خودروهای آمریکایی (حتی از طریق کشور ثالث) به کشورمان وجود ندارد و این موضوع نیازمند بازبینی و بررسی مجدد است.

اما در نهایت سرنوشت شرکتی که ظاهرا مجوز های قانونی واردات این خودروها را اخذ کرده است نیز روشن نیست و به گفته وزیر صنعت احتمالا لغو مجوز خواهد شد و یا از این شرکت درخواست می شود که از مجوز خود استفاده نکند.

chev-6

مشابه چنین وضعیتی در مورد واردات خودروهای لوکس نیز وجود دارد و در حالی که بر اساس قوانین معیار لوکس بودن خودروها، حجم موتوردر نظر گرفته شده، شاهد بروز حواشی زیادی در زمینه واردات و شماره گذاری خودروهای به راستی لوکس با قیمت های بیش از 100 هزار دلار هستیم که البته از نظر حجم موتور زیر محدوده تعیین شده قرار می گیرند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (6 مورد)
  • iSafdari
    iSafdari | ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۵

    بيشتر از ٣٠ سال حمايت بي نتيجه از صنعت خودرو كه اخرش اين ميشه كه هر سال يه پرايد به اسم جديد يا حالا مدل وانتش مياد .
    يه عده اين وسط دارن هم از وارد نكردن به صنعت كمك مي كنن در حالي كه اين فقط ظاهره اين موضوعه و فقط مردمو فريب مي دهند . اين وسط خودشون سود مي كنن و ميگن گور ..... ملت
    اميدوارم كه تاييدش كنيد .

  • Alireza_Pourjafary
    Alireza_Pourjafary | ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۵

    تحریممون میکنن (با دلایل بی پایه و اساس) ، پولمون میدزد، ازشون خرید هم بکنیم؟ (تولیدش تو کره ، چیزی عوض نمیکنه)
    به نظرم که منطقی نمیاد.
    این همه برند از کلی کشور دیگه وارد میشه، خوب این وارد نشه. چی میشه مگه؟

    • mr amazing
      mr amazing | ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۵

      اونایی ک اونجان پولتو میدزدن یا اینایی ک اینجان ؟!

  • رامین
    رامین | ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۵

    مرگ بر برند و برند باز و برند ساز و برند خر و برند فروش و برند ... . برند خیلی چیزه بدیه آقا ، جیزه

  • sadegh.t
    sadegh.t | ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۵

    کلا چیزی نمیشه گفت فقط تاسف باید خورد. خوب اگه بده بزارین بیاد خود مردم شعور دارن تصمیم میگرن چی بخرن

  • کامران
    کامران | ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۵

    حرف حق زدی داداش

مطالب پیشنهادی