ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نقد و بررسی‌

بررسی دیجیاتو: کارت خوان و حافظه ی بیسیم Asus Travelair AC

زمانی که اپل امکان انتخاب حافظه ی 32 گیگابایتی را از جدیدترین آیفون کنار گذاشت، بسیاری به این شرکت انتقاد کردند که در دنیای امروز 16 گیگابایت حافظه ی داخلی برای تلفن هوشمند کافی به ...

سینا گلستانه
نوشته شده توسط سینا گلستانه | ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۵ | ۲۱:۰۰

زمانی که اپل امکان انتخاب حافظه ی 32 گیگابایتی را از جدیدترین آیفون کنار گذاشت، بسیاری به این شرکت انتقاد کردند که در دنیای امروز 16 گیگابایت حافظه ی داخلی برای تلفن هوشمند کافی به نظر نمی رسد و تهیه ی مدل 64 گیگابایتی نیز، هزینه ی مضاعفی را به خریدار تحمیل خواهد کرد. هرچند در چنین شرایطی کارت حافظه بهترین راه حل به حساب می آید، اما باید توجه داشت که بسیاری محصولات از جمله آیفون و نسل پیشین پرچمداران سامسونگ در کنار بسیاری مدل های دیگر، از درگاه کارت حافظه پشتیبانی نمی کنند بر همین اساس و کاربر همیشه به میزان حافظه ی داخلی تلفن هوشمند خود محدود خواهد ماند.

این در حالی است که تلفن های هوشمند امروز دیگر تنها ابزاری برای مکالمه نیستند و امکانات آنها تا حدی پیش رفته که جایگاه محصولات دیگر را تهدید می کند، از جمله دوربین های کوچک، دستگاه های پخش موسیقی و کنسول های بازی قابل حمل. اگر شما هم هزینه ای قابل توجه برای تهیه ی یک تلفن هوشمند پیشرفته پرداخت کرده اید اما به دلیل محدودیت حافظه قادر نیستید نمایشگر جذاب، دوربین عالی و هدفون های با کیفیت محصول را آن طور که باید مورد استفاده قرار دهید، می توانید تهیه ی حافظه های بیسیم را به عنوان یک راه حل مناسب برای موبایل خود در نظر داشته باشید.

حتی چنین ابزارهایی را می توان به عنوان یک جایگزین مناسب به جای حافظه های فلش مرسوم نیز به حساب آورد که با مقداری هزینه ی بیشتر، از امکانات متنوع تر و تجربه کاربری مناسب تری برخوردار هستند. Travelair AC ایسوس یکی از مدال جذاب از چنین ابزارهایی است که نخستین حافظه بیسیم مجهز به نسل 802.11ac از استاندارد ارتباطی وای-فای به شمار می رود و علاوه بر آن از طراحی زیبا و قابلیت های جذابی نیز برخوردار است.

در ادامه با بررسی دیجیاتو از کارت خوان و حافظه ی بیسیم Travelair AC ساخت ایسوس همراه باشید.

طراحی و امکانات

_MG_5598

Travelair AC با قطر 86 و ضخامت 21 میلی متر بیشتر از حافظه ی جانبی، به توپ هاکی شباهت دارد و با وزن 120 گرم تنها اندکی از جدیدترین آیفون عرضه شده به بازار سنگین تر است. کیفیت پلاستیک بدنه با دیگر حافظه های جانبی موجود در بازار یکسان است اما ایسوس طراحی زیبایی را برای ساخت این محصول مورد استفاده قرار داده که آن را از رقبا متمایز ساخته است. ابعاد کوچک و وزن سبک دستگاه نیز از دیگر نقاط مثبت Travelair AC در این بخش هستند که به لطف آن همراه داشتن و استفاده از این حافظه ی جانی بیسیم با کمترین دردسر انجام خواهد گرفت.

در نمای بالا دو چراغ LED وضعیت باتری و وای-فای دستگاه را نمایش می دهند و تنها یک دکمه برای خاموش و روشن و فعال کردن Travelair AC در این بخش قرار دارد که استفاده از محصول را بسیار ساده کرده است. علاوه بر این، لوگوی NFC در بالای این قسمت مشاهده می شود که از ساده بودن روند اتصال تلفن هوشمند به این محصول حکایت دارد.

_MG_5599

علاوه بر دکمه ی سفید رنگ منقش به لوگوی سازنده، یک دکمه ی دیگر نیز روی دستگاه مشاهده می شود که برای انتخاب باند فرکانسی مورد استفاده قرار میگیرد که البته چندان کیفیت ساخت مناسبی ندارد و بیشتر به دکمه ی روشن و خاموش اسباب بازی های پلاستیکی شباهت دارد.

در بالای این دکمه نیز درگاهی برای قرار دادن کارت های SD تعبیه شده که با استفاده از آن می توانید حافظه ی دستگاه را افزایش داده یا از اطلاعات موجود روی کارت های حافظه پشتیبان گیری نمایید.

_MG_5595

در سمت دیگر بدنه یک درگاه Micro USB مشاهده می شود که برای شارژ باتری و اتصال این حافظه به کامپیوتر کاربرد دارد، اما بد نیست اشاره کنیم که این کاربرد برای سازنده چندان حائز اهمیت نبوده و بر خلاف امکانات بیسیم پیشرفته و سریع دستگاه، در اینجا نسل قبل این درگاه به جای USB 3.0 مورد استفاده قرار گرفته است، در نتیجه اگر می خواهید ارتباط فیزیکی را بیشتر مورد استفاده قرار دهید، با توجه به سرعت پایینتر درگاه و قیمت بالاتر (به دلیل امکانات بیسیم) انتخاب این محصول برای شما چندان منطقی نخواهد بود.

اما برای استفاده به شکل بیسیم، Travelair AC محصولی است که از طراحی چشم نواز در کنار ابعاد مناسب برخوردار است و همراه داشتن آن ساده خواهد بود. امکانات دستگاه نیز متنوع است و به لطف استفاده از جدیدترین استاندارد ارتباط بیسیم، عملکرد تبادل اطلاعات با سرعت بالاتری نسبت به بسیاری از رقبا انجام می گیرد که در ادامه به توضیح جزئیات آن خواهیم پرداخت.

عملکرد و تجربه کاربری

_MG_5603

Travelair AC اولین حافظه ی بیسیم به حساب می آید که به جدیدترین نسل از استاندارد ارتباطی وای-فای یعنی نسخه ی 802.11ac مجهز است و به همین دلیل سرعت انتقال دستگاه به 433 مگابیت در ثانیه می رسد که نسبت به محصولات قدیمی تر حدود 3 برابر بیشتر است.

به لطف ارتباط سریع، دستگاه قادر است اتصال 5 دستگاه را به شکل همزمان مدیریت کند و استریم ویدیوهای HD نیز به شکل همزمان برای 3 دستگاه امکان پذیر است. علاوه بر این، دستگاه از هر دو باند فرکانسی استاندارد وای-فای پشتیبانی می کند، در نتیجه بر اساس نیاز خود می توانید باند 2.4GHz را انتخاب کنید که محدوده ی بیشتری را پوشش می دهد و با ابزارهای بیشتری نیز همخوانی دارد یا از باند 5GHz استفاده کنید که سرعت بالاتری ارائه می کند.

_MG_5594

سازنده یک باتری با ظرفیت 3000 میلی آمپر ساعت را برای این محصول در نظر گرفته که با هر شارژ تا 10 ساعت برای تبادل اطلاعات کارایی خواهد داشت، البته توجه داشته باشید که آداپتوری برای شارژ کردن باتری با برق در نظر گرفته نشده و این کار با یک کابل کوچک Micro USB که درون جعبه قرار دارد انجام می گیرد. Travelair AC ضمناً به 32 گیگابایت حافظه ی داخلی مجهز است که البته به این میزان محدود نیستید و به لطف درگاه کارت حافظه می توانید آن را با استفاده از کارت های SD افزایش دهید.

_MG_5600

علاوه بر این، به لطف چنین درگاهی، امکان گرفتن پشتیبان بدون واسطه از اطلاعات کارت حافظه ی دوربین ها نیز برای دستگاه وجود خواهد داشت، آن هم به سادگی فشردن دکمه ی موجود در بالای بدنه و بدون نیاز به کامپیوتر و لپ تاپ یا حتی تلفن هوشمند.

اتصال بیسیم دستگاه نیز مبتنی بر WPA2 رمزگذاری شده اطلاعات را هنگام تبادل یا پس از آن، از دسترس سارقین دور نگاه خواهد داشت. Travelair AC همچنین قادر است به یک ابزار دارای اینترنت متصل شده و ارتباط اینترنت آن را با دستگاه های متصل به خود به اشتراک بگذارد تا امکان استفاده ی همزمان از دنیای مجازی هنگام پشتیبان گیری از اطلاعات وجود داشته باشد.

اپلیکیشن موبایل

برای اتصال تلفن هوشمند به دستگاه لازم است ابتدا اپلیکیشن سازنده به نام AiDrive را روی پلتفرم iOS، اندروید یا حتی کیندل آمازون دانلود نمایید. سپس

در صورت اتصال فیزیکی دستگاه را از کامپیوتر جدا کرده و با فشردن تنها دکمه ی موجود در بالای بدنه، وای-فای را روشن نمایید.

پس از این مرحله می توانید هات اسپات ایجاد شده توسط Travelair AC را روی تلفن هوشمند خود مشاهده و به آن متصل شوید. در نهایت برای مشاهده و تبادل فایل، اپلیکیشن سازنده را باز کنید.

Asus Travelair N Digiato SC05

پس از ورود به این نرم افزار ۳ دسته بندی تصاویر، ویدیوها و موسیقی نمایان می شوند که با انتخاب هر بخش می توانید استریم فایل های مربوطه را آغاز نمایید، البته باید توجه داشته باشید player تعبیه شده درون این اپلیکیشن از امکان نمایش زیرنویس برخوردار نیست.

Screenshot_2015-10-18-19-08-47

در پایین صفحه اول نیز گزینه Files وجود دارد که با انتخاب آن به بخش انتقال فایل منتقل شده و می توانید موارد موجود را بین Travelair AC و ابزار موبایل خود جابجا نمایید.

اما نکته ی منفی اینکه رابط کاربری این بخش از امکانات پیشرفته مثل مرتب کردن فایل ها یا جستجو برخوردار نیست و لازم است عملکردهای مورد نظر خود را، به ابتدایی ترین شکل با استفاده از گزینه های Copy، Cut، Paste و موارد دیگر به انجام برسانید.

Asus Travelair N Digiato SC02

بخش تنظیمات دستگاه با سوایپ کردن به سمت راست نمایان می شود و در آن می توانید میزان شارژ، حافظه خالی و میزان فضای موجود روی حافظه را مشاهده نمایید.

Asus Travelair N Digiato SC03

خاموش و روشن کردن دستگاه نیز از طریق همین بخش انجام می شود و از دیگر امکانات ارائه شده نیز می توان به قابلیت تنظیم گذرواژه، تغییر میزان cache و امکان آپدیت فرم ور اشاره کرد.

گزینه بک آپ نیز بخش دیگری است که در این قسمت ارائه شده و با استفاده از آن می توانید به سادگی از شماره ها و اطلاعات موجود روی حافظه SD ابزار موبایل خود پشتیبان بگیرید.

Asus Travelair N Digiato SC04

Travelair AC ضمناً از فناوری UPnP نیز پشتیبانی می کند که با استفاده از آن می توانید محتوای موجود روی دستگاه را به دیگر ابزارهای صوتی تصویری مجهز به این تکنولوژی از جمله تلفن هوشمند، تبلت، تلویزیون و حتی لپ تاپ استریم نمایید.

در نهایت لازم است اشاره کنیم که به لطف پشتیبانی از NFC، روند اتصال به موبایل بسیار ساده انجام می گیرد و برای این منظور تنها کافیست تلفن هوشمند خود را به محصول ایسوس نزدیک کنید تا روند ایجاد هات اسپات و متصل شدن به آن ظرف چند ثانیه به پایان برسد.

البته توصیه می کنیم پس از نخستین اتصال و پیش از هر چیز، به بخش تنظیمات اپلیکیشن مراجعه کرده و یک گذرواژه قابل اطمینان برای اتصال بیسیم دستگاه تعیین نمایید. ضمناً در صورتی که تمایل داشته باشید همزمان با اتصال به هات اسپات دستگاه به اینترنت هم متصل باشید، می توانید با مراجعه به نخستین گزینه یا همان Connect to Internet آن را به انجام برسانید. بر همین اساس می توان گفت اشتراک گذاری یک اتصال اینترنت بیسیم بین 5 ابزار دیگر با استفاده از Travelair AC امکان پذیر خواهد بود.

سرعت انتقال

همانطور که اشاره کردیم، سازنده اولویتی برای استفاده از این محصول با کابل قائل نشده و یک درگاه Micro USB 2.0 را برای دستگاه در نظر گرفته است، بر همین اساس سرعت انتقال اطلاعات از این روش به حداکثر 21 و 13 مگابایت در ثانیه برای خواندن و نوشتن اطلاعات محدود است که قابل مقایسه با هارد دیسک های مجهز به USB 3.0 نخواهد بود.

اما Travelair AC از طرف دیگه نخستین حافظه فلش بیسیم مجهز به وای-فای نسخه ی 802.11ac است که جدیدترین نسل این استاندارد ارتباطی به حساب می آید. علاوه بر این دستگاه از هر دو باند 2.4 و 5 گیگاهرتز پشتیبانی می کند که البته تصمیم گیری در مورد آن با استفاده از دکمه ی فیزیکی دستگاه به کاربر سپرده شده است و به شکل خودکار انجام نمی گیرد.

بر همین اساس هنگام انتخاب باید توجه داشته باشید که هرچند سرعت انتقال روی باند 5 گیگاهرتز بالاتر است، اما باند 2.4 گیگاهرتزی فضای بیشتری را پوشش داده و توسط دستگاه های بیشتری نیز پشتیبانی می شود و بر اساس شرایط لازم است بین آنها سوییچ کنید.

_MG_5597

برای بررسی سرعت انتقال روی هر دو باند، یک فایل با حجم حدود نیم گیگابایت را به حافظه ی دستگاه انتقال دادیم که روی باند 2.4 گیگاهرتزی 168 ثانیه و روی باند 5 گیگاهرتز 179 ثانیه به طول انجامید. بر همین اساس می توان سرعت انتقال دستگاه را در دنیای واقعی چیزی نزدیک به 3 مگابایت در ثانیه به حساب آورد. البته توجه داشته باشید که این موضوع به عوامل زیادی از جمله سرعت ابزار موبایل شما نیز بستگی دارد، اما در مجموع می توان عملکرد Travelair AC را هرچند سریع ترین در بازار نیست، اما راضی کننده و قابل قبول به حساب آورد.

علاوه بر این باید بدانید که استریم ویدیوهای Full HD نیز با دستگاه بدون وقفه و تاخیر انجام می گیرد و مشکلی برای مشاهده ی چنین فیلم هایی از روی حافظه ی Travelair AC وجود نخواهد داشت.

جمع بندی

_MG_5610

در مجموع باید گفت Travelair AC یک ابزار زیبا و چند کاره به حساب می آید که با حدود 90 دلار قابلیت های متنوعی را در زمینه ی تبادل اطلاعات و پشتیبان گیری برای شما فراهم خواهد آورد. به لطف آخرین نسل از استاندارد ارتباطی وای-فای ذخیره سازی اطلاعات روی حافظه ی 32 گیگابایتی این دستگاه به با سرعت بالایی انجام می گیرد و به لطف پشتیبانی از کارت های SD، حافظه ی دستگاه بر اساس نیاز کاربر قابل افزایش است.

به لطف وجود چنین درگاهی نه تنها استفاده از Travelair AC به عنوان کارت خوان امکان پذیر خواهد بود، بلکه سازنده این قابلیت را نیز برای دستگاه در نظر گرفته که با قرار دادن کارت حافظه و فشردن تنها دکمه ی موجود بر بالای بدنه، عملیات پشتیبان گیری از اطلاعات کارت SD آغاز شود. با وجود چنین قابلیتی، امکان پشتیبان گیری از اطلاعات کارت های حافظه بدون نیاز به کامپیوتر و حتی تلفن هوشمند امکان پذیر خواهد بود.

حافظه ی بیسیم ایسوس در حالی از این قابلیت برخوردار است که ابعاد آن از یک توپ هاکی فراتر نمی رود و تنها 125 گرم وزن دارد، خصوصیاتی که در کنار باتری با عملکرد 10 ساعته، Travelair AC را به یک ابزار ایده آل در کنار دوبین های حرفه ای تبدیل خواهد کرد. پشتیبان گیری خودکار از تصاویر ابزارهای موبایل نیز امکان پذیر است و در صورت تمایل شما هر بار پس از اتصال، به شکل خودکار انجام خواهد گرفت.

دوبانده بودن وای-فای نقطه قوت دیگری است که احتمال اختلال در عملکرد بیسیم دستگاه را کاهش داده و انتخاب بین سرعت بالاتر یا پوشش گسترده تر را، در اختیار کاربر قرار می دهد. اما باید توجه داشت که این انتخاب با دکمه ی فیزیکی انجام می گیرد و دستگاه از امکان تنظیم آن به شکل خودکار برخوردار نیست. دستگاه به شکل همزمان از اتصال 5 ابزار مختلف پشتیبانی می کند و استریم ویدیوهای HD برای تا سه دستگاه به شکل توامان امکان پذیر خواهد بود.

اپلیکیشن مورد نیاز برای استفاده از قابلیت های Travelair AC روی 3 پلتفرم iOS، اندروید و حتی کیندل آمازون ارائه شده و به لطف آن افزایش ظرفیت ابزارهای موبایل به شکل بیسیم برای اشتراک گذاری ویدیوهای HD، عکس های با کیفیت و دیگر فایل های حجیم امکان پذیر خواهد بود، قابلیتی که گذشته از تمام مزیت ها، مشکلات در زمینه ی عدم هماهنگی فرمت حافظه در پلتفرم های مختلف را از بین برده و 32 گیگابایت حافظه ی قابل استفاده در تمام سیستم عامل ها در اختیار شما قرار می دهد که البته با استفاده از کارت حافظه قابل افزایش نیز خواهد بود.

نکات مثبت

  • وای-فای دو بانده
  • آخرین نسل فناوری وای-فای موسوم به نسخه ی ac
  • امکان افزایش حافظه داخلی با کارت حافظه
  • پشتیبان گیری بی واسطه از کارت حافظه ی دوربین با فشار یک دکمه
  • قابلیت اتصال همزمان تا 5 دستگاه مختلف
  • ارتباط بیسیم رمزگذاری شده WPA2
  • پشتیبانی از NFC برای ساده کردن روند اتصال بیسیم به موبایل
  • عمر باتری 10 ساعته

نکات منفی

  • عدم پشتیبانی از USB 3.0
  • عدم انتخاب باند فرکانسی به شکل خودکار
  • عدم وجود گزینه هایی مثل سرچ و مرتب سازی در رابط کاربری
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (9 مورد)
  • paayaam
    paayaam | ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۵

    عالیییی بود

  • کامیار
    کامیار | ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۵

    کاش شارژر بی سیم هم بود

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی