ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

استفاده از کد های USSD برای خرید شارژ سیم کارت، چگونه به حفظ محیط زیست کمک کرده اند؟

همان گونه که پیش از این به اطلاع شما رساندیم، بر اساس بخشنامه ی بانک مرکزی، از مهر ماه همین امسال استفاده از بستر USSD برای انجام تراکنش های بانکی ممنوع می شود و به جای ...

پیام ادیب
نوشته شده توسط پیام ادیب | ۳۰ خرداد ۱۳۹۵ | ۱۲:۳۰

همان گونه که پیش از این به اطلاع شما رساندیم، بر اساس بخشنامه ی بانک مرکزی، از مهر ماه همین امسال استفاده از بستر USSD برای انجام تراکنش های بانکی ممنوع می شود و به جای آن باید از روش های ایمن و جایگزین استفاده شود. کد های USSD یا Unstructured Supplementary Service Data یک روش ارسال پیام در شبکه ی تلفن همراه است که با عبارت هایی مثل *…# میان کاربران تلفن همراه شناخته می شوند و امروزه بخش بزرگی از تراکنش های مالی مربوط به شارژ خطوط اعتباری را در خود جای می دهد.

این ابلاغیه از سوی شاپرک و در راستای افزایش امنیت اطلاعات بانکی کاربران اتخاذ شده اما اینکه در عمل چقدر بتواند این هدف را محقق کند با ابهام مواجه است. اما یک نکته قطعی است و آن این است که استفاده از شیوه های فیزیکی خرید شارژ، به خاطر کاغذی که باید در این فرایند برای صدور رمز شارژ مورد استفاده قرار بگیرد، از لحاظ زیست محیطی امری مخرب محسوب می شود و هزینه ای اضافی بر این فرایند تحمیل می کند.

در همین راستا به تازگی مدیرعامل یک شرکت وابسته به اپراتور اول که در زمینه ی پرداخت بر بستر USSD فعالیت می کند آماری از عملکرد زیست محیطی خدمات خود ارائه کرده و گفته است: «بستر پرداخت همراه با استفاده از کد های USSD توانسته از قطع حدود ۵ هزار درخت مورد نیاز برای تولید حدود ۳۰۰ تن کاغذ به منظور چاپ کارت‌ های شارژ، رسید دستگاه‌ های پوز و ATM و پول‌ های کاغذی، جلوگیری کند». این یعنی جلوگیری از نابودی ۵ هکتار جنگل شمال کشور یا حدود ۱۲ هکتار پارک شهری. این تعداد درخت در این مدت، تولید کننده ی اکسیژن مورد نیاز حدود ۱۹ هزار انسان بوده‌ اند که این ها فقط نتایج فعالیت یک شرکت در این زمینه هستند.

گفتنی است صرفه جویی رخ داده به کاهش مصرف کاغذ و قطع درختان خلاصه نمی شود و حتی مصرف آب را نیز تحت تأثیر قرار می دهد. مدیرعامل این شرکت در گفتگو با تسنیم گفته است: «برای تولید و چاپ این میزان کاغذ حدود ۱۱۰ میلیون لیتر آب لازم است، این حجم از آب معادل مصرف یک ساله ی یک منطقه ی مسکونی با بیش از ۳ هزار و پانصد نفر جمعیت است. اگر بخواهیم ببینیم که این کار زندگی چند انسان را احیا کرده، می‌ توان به رقم ۵۰ نفر از بدو تولد تا سن ۷۱ سالگی رسید».

 

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • reza_zarchi
    reza_zarchi | ۳۰ خرداد ۱۳۹۵

    اینا همش بهانس. خرید شارژ بدون نیاز به کاغذ از طریق اینترنت و اپلیکیشن های امن موبایل هم امکان پذیره ?

  • Majid
    Majid | ۳۰ خرداد ۱۳۹۵

    USSD قطع نمیشه .اگه امنیت نداشتو قرار بود قطع بشه تا حالا این کارو انجام می دادند.
    من نزدیک به 5 ساله از USSD برای شارژ سیم استفاده می کنم. ?

  • MK
    MK | ۳۰ خرداد ۱۳۹۵

    به جای این که بیان مشکل امنیتیشو حل کنن صورت مساله پاک می کنن واقعا که ... !

  • مهدی
    مهدی | ۳۰ خرداد ۱۳۹۵

    واقعا متاسفم برای بانک مرکزی و شاپرک که ما رو به قرون وسطی میبند!

مطالب پیشنهادی