ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

14 اشتباه رایج در رانندگی و نگهداری از خودرو

اکثر افراد اشتباهاتی را در زمینه نگهداری از خودرو و رانندگی مرتکب می شوند که در کوتاه مدت و بلند مدت خساراتی را در پی دارد، بررسی دقیق عادت های اشتباه ما در رانندگی همواره باعث ...

سروش نیرومند
نوشته شده توسط سروش نیرومند | ۲۵ تیر ۱۳۹۵ | ۲۱:۰۰

اکثر افراد اشتباهاتی را در زمینه نگهداری از خودرو و رانندگی مرتکب می شوند که در کوتاه مدت و بلند مدت خساراتی را در پی دارد، بررسی دقیق عادت های اشتباه ما در رانندگی همواره باعث بهبود وضعیت رانندگی در گذر زمان و افزایش ایمنی خودرو خواهد بود.

1- نگه داشتن پدال ترمز در هنگام عبور از دست اندازها

این کار فشار زیادی را به سیستم فنر بندی ، اکسل و سیستم ترمز وارد می کند، بهترین روش این است که قبل از رسیدن به سرعت گیر یا دست انداز، سرعت خودرو را تا حد کافی کاهش داده و اجازه دهیم تا خودرو به آرامی از روی ناهمواری عبور کند.

2- بالا کشیدن ترمز دستی بدون نگه داشتن کلید آن

این کار باعث خرابی چرخ دنده های ترمز دستی و وارد آمدن فشار بیش از حد به سیم ترمز دستی می شود.

3- تکه دادن پا روی کلاچ

بسیار دیده می شود که رانندگانی که حتی با دنده پنج در اتوبان حرکت می کنند پای خود را روی کلاچ تکیه می دهند که این کار باعث فشار آمدن به گیربکس می شود.

4 - تعویض صحیح روغن موتور و فیلتر روغن

یکی از مهمترین قطعات در رابطه با عمر مفید موتور خودرو فیلتر روغن است که وظیفه ی جدا سازی مطلوب ذرات و جذب بیشتر آلودگی ها را به عهده دارد و در صورت عدم تعویض به موقع آلایندگی ها وارد محفظه سیلندر شده و با خراش دادن سطح داخلی آسیب جدی وارد خواهد کرد.

بهتر است فیلتر روغن در هر بار تعویض روغن یا حداقل یک بار در میان تعویض شود.

همچنین توصیه می کنیم که با توجه به وجود روغن موتور های تقلبی در بازار، از روغن موتورهای اصلی استفاده کنید و حتی خود روغن موتور را از مراکز پخش معتبر خریداری کنید.

ضمنا استفاده از روغن موتور توصیه شده در دفتر تعمیر و نگهداری خودرو از اهمیت ویژه ای برخودار است.

 

ranandege9

 

۵- پایین آوردن شیشه به جای استفاده از کولر در اتوبان

چندی پیش یک آزمایش در مجله auto cross انگلستان انجام شد و نشان داد اگر کولر اتومبیل در اتوبان روی فن روشن باشد به دلیل افزایش و پایداری وضعیت آیرودینامیک خودرو مصرف سوخت آن از خودرویی که شیشه راننده  باز است کمتر خواهد بود.

۶- درجا گرم کردن ماشین به مدت طولانی

در جا کار کردن خودرو حتی برای گرم کردن موتور می تواند آسیب های جدی به موتور ماشین وارد کند . برای گرم کردن خودرو بهتر است که به آرامی با دنده 1 شروع به حرکت کنید و این کار را تا زمانی ادامه دهید که آمپر آب به درجه مطلوب و متعادل خود برسد.

7- ریختن آب لوله کشی داخل رادیاتور و مخزن شیشه شور

املاح موجود در آب لوله کشی باعث کچ گرفتگی و آسیب رساندن به شبکه رادیاتور و لوازم شیشه شور می شود. بهتر است در فصل تابستان و زمستان از مخلوط ضد یخ و آب مقطر استفاده کنید. تهیه آب مقطر از داروخانه ها و باتری فروشی ها امکان پذیر است.

همچنین جالب است بدانید که آب خروجی کولرهای گازی نیز آب تقطیر شده و تمیز به حساب می آیند، همچنین توصیه می کنیم هر دو سال یکبار نسبت به تعویض کامل آب رادیاتور اقدام کنید.

HM-2013894768590364641402449789.6198

 

8-  سنگین کردن بی دلیل خودرو

با قرار دادن وسایل اضافه در خودرو و بیشتر شدن وزن آن مصرف سوخت را به شکل چشم گیری افزایش خواهیم داد که نصب باربند در مواقع غیر ضروری یکی از اصلی ترین این موارد است که حتی بدون وجود بار هم باعث افزایش مصرف سوخت می شود.

9- خلاص نکردن دنده پشت چراغ قرمز و ترافیک

این کار باعث وارد آمدن فشار مضاعف روی دوشاخه کلاچ وگیربکس می شود، بنابراین برای خودروهای دستی و اتوماتیک بهتر است در توقف های نسبتا طولانی از وضعیت دنده خلاص استفاده شود.

10- استفاده از نور بالا در مه

در شرایط مه آلود استفاده از نور بالا دید را کمتر می کند، در این حالت نور باید در حالت پایین تنظیم شود و درصورت وجود مه شکن حتما از آن استفاده کنید . در شرایط مه آلود تنها می توانید 100 متر جلوتر را ببینید .

11- عدم تعویض به موقع روغن گیربکس

باید به این نکته توجه داشت که واسکازین هم مانند روغن دارای عمر مفید بوده و باید به موقع تعویض شود تا کارکرد و سلامت گیر بکس حفظ شود.

024a (2)

 

 

12- روشن شدن چراغ بنزین به دلیل نداشتن سوخت

بسیاری از رانندگان در زمان روشن بودن چراغ بنزین مسافت طولانی را طی می کنند این کار در بعضی مواقع باعث سوختن پمپ بنزین می شود زیرا رسوبات و ناخالصی های باقی مانده در باک وارد مسیر سوخت می شود و باعث اختلال در کار پمپ بنزین ، فیلتر بنزین و نهایتا انژکتور می شود.

بهتر است همواره در شرایطی که بنزین به حدود یک چهارم ظرفیت باک رسیده است نسبت به سوخت گیری مجدد اقدام کنید.

13 - گاز دادن قبل از خاموش کردن خودرو

این کار قبلا در خودروهای کاربراتوری برای بهتر روشن شدن خودرو انجام می شد ولی در خودروهای انژکتوری مضر است زیرا زمانی که شما گاز می دهید و سپس سوئیچ را می بندید مقداری بنزین نسوخته باقی خواهد ماند که باعث خرابی سوزن انژکتور و کارکرد ناصحیح خودرو در هنگام استارت زدن می شود.

14- استفاده از بنزین معمولی در خودروهای دارای مبدل کاتالیکی

بنزین های معمولی موجود در کشور با اینکه به عنوان بدون سرب ارائه می شود اما باز هم مقدار زیادی سرب دارد که سرب موجود در آن قاتل مبدل کاتالیکی است و با توجه به اینکه بنزین سوپر کیفیت بهتری نسبت به بنزین های معمول  دارد، بهتر است از بنزین سوپر استفاده کنید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (11 مورد)
  • hesam19hs
    hesam19hs | ۲۷ تیر ۱۳۹۵

    والا یه تعمیرگاه رفتیم میگفت که بنزین سوپر نزنین، بنزین سوپر سربش بیشتر از بنزین معمولی هست که نوشته بدون سرب،
    میگفت که یه سوناتا نو از وقتی گرفته بوده سوپر زده اینقد سرب تو موتورش رفته بود که موتور سوزونده بود!!!!!!!!

    • sorush33
      sorush33 | ۲۹ تیر ۱۳۹۵

      سرب که برای خودرو خیلی خوبه
      تنها دلیلی که میگن سرب ضرر داره برای محیط زیست و آدمهاست

  • hassan
    hassan | ۲۶ تیر ۱۳۹۵

    مقاله به این خوبی کاش منبعش رو هم می نوشتید این رو من سال 87 خوندم کار بچه های تی تی هست
    در ضمن مورد دوم یعنی بالا کشیدن ترمز دستی با دکمه هم جای تشکیک وجود داره چون خیلی ها موافق و همونقدر هم مخالف داره
    یه سری ویدیو هایی هم تو یوتوب هست در این مورد که میگه نیازی به این کار نیست

  • محمرضا طهرانی
    محمرضا طهرانی | ۲۶ تیر ۱۳۹۵

    والا همه چه تو آموزشگاه رانندگی چه اونایی که ماشین دارن میگن ترمز دستی رو بدون نگه داشتن دکمه بکشید بالا که صداش دربیاد ?

  • farshad mokhtary
    farshad mokhtary | ۲۶ تیر ۱۳۹۵

    مطلب فوق العاده ای بود.ممنون

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی