ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

آبزیان درشت اندام زودتر از کوچکترها منقرض می شوند

تاریخ زمین نشان می دهد که تا به حال موجودات زنده روی کره زمین، از 5 انقراض بزرگ جان سالم به در برده اند و به اینجا رسیده اند. اما ممکن است انقراض بزرگ ششم ...

محسن وفانژاد
نوشته شده توسط محسن وفانژاد | ۲۵ شهریور ۱۳۹۵ | ۱۹:۳۰

تاریخ زمین نشان می دهد که تا به حال موجودات زنده روی کره زمین، از 5 انقراض بزرگ جان سالم به در برده اند و به اینجا رسیده اند. اما ممکن است انقراض بزرگ ششم در راه باشد، انقراضی که انسان مسبب آن خواهد بود.

در پژوهشی جدید، دانشمندان اعلام کرده اند که نرخ مرگ و میر آبزیان درشت اندام بسیار بیشتر از آبزیان کوچک تر است و در مقابل نیز تولید مثل آن ها به اندازه کافی نیست تا از بین رفتن شان جبران شود.

بزرگ ترین انقراض دسته جمعی تاریخ زمین که 250 میلیون سال پیش رخ داد، تقریبا 90 درصد کل آبزیان را از بین برد. آخرین انقراض نیز که 66 میلیون سال پیش اتفاق افتاد به سبب از بین بردن دایناسورها شهرت دارد.

در پژوهشی که توسط ژورنال Science منتشر شده، پژوهشگران می گویند که در هیچ یک از انقراض های پیشین، اندازه و ابعاد حیوانات هیچ اهمیتی نداشته و فجایع طبیعی دلیل از بین رفتن کل حیوانات بوده است.

اما این بار، فجایع طبیعی نیست و اگر انقراض ششمی در راه باشد، مسبب آن انسان ها هستند و نه اتفاق دیگری. میل طبیعی انسان به ابعاد بزرگ تر حتی به قدری مخرب است که می تواند سبب تغییر در چهره زمین و جهت دادن به تکامل شود.

پژوهشگران دانشگاه استنفورد حالا به این نتیجه رسیده اند که در انقراض حیوانات، ابعاد فیزیکی شان نقش مهمی را ایفا می کند. بنابراین، در حال حاضر وال ها بیشتر در خطر هستند تا گوپی های کوچکی که در هر زایمان چند ده فرزند به دنیا می آورند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی