ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

عبور شهاب سنگ از کنار زمین
علمی

یک جرم آسمانی به فاصله نزدیکی از کنار زمین عبور کرد

دوشنبه ای که گذشت مردم سواحل غربی آمریکا شاهد پدیده ای جالب بودند؛ یک قطعه سنگ آسمانی به ابعاد ساختمانی ده طبقه از فاصله ای به اندازه نیمی از فاصله زمین تا ماه، از کنار سیاره ...

محمد مافی‌ها
نوشته شده توسط محمد مافی‌ها | ۲۱ دی ۱۳۹۵ | ۱۹:۱۵

دوشنبه ای که گذشت مردم سواحل غربی آمریکا شاهد پدیده ای جالب بودند؛ یک قطعه سنگ آسمانی به ابعاد ساختمانی ده طبقه از فاصله ای به اندازه نیمی از فاصله زمین تا ماه، از کنار سیاره ما عبور کرد.

نکته عجیب اینجاست که این شهاب سنگ تازه یک روز قبل از آن و توسط یک مرکز مطالعات فضایی خصوصی در ایالت آریزونا شناسایی و با کد «2017 AG13» نامگذاری شده بود. دانشمندان طول این جرم آسمانی را چیزی بین ۱۵ تا ۳۴ متر و سرعت حرکت آن را حدود ۱۶ کیلومتر در ثانیه تخمین زده اند.

یکی از متخصصین فضایی درباره این حادثه می گوید: «این شهاب سنگ سرعت بسیار بالایی داشت و به فاصله کمی از کنارمان عبور کرد. شهاب سنگ مورد اشاره از میان زمین و ماه و از مدار دو سیاره زمین و زهره گذشته است.» او در ادامه افزود که در صورت برخورد این جرم آسمانی به زمین، خسارت آن به اندازه که تصور می شود نمی بود.

بر اساس مدل سازی انجام شده توسط موسسه Slooh، اگر این شهاب سنگ با زاویه ای ۴۵ درجه به سطح زمین برخورد می کرد، انفجاری با قدرت ۷۰۰ کیلوتن به وقوع می پیوست. قدرت انفجار مذکور چندین برابر بیشتر از بمبی است که بر سر شهر هیروشیما انداخته شد.

5873cbfbee14b6c7148b7389-1433

با این همه، با توجه به زاویه برخورد و ابعاد شهاب سنگ، این انفجار تاثیر چندان قابل توجهی بر پوسته زمین به جا نمی گذاشت، ولی به طور قطع صدای برخورد تقریباً در تمام نقاط به گوش می رسید.

بر اساس بررسی های انجام گرفته، به طور متوسط هر ۱۵۰ سال یک بار یک جرم آسمانی با فاصله ای به این نزدیکی از کنار زمین عبور می کند. طبق اعلام Slooh، ابعاد 2017 AG13 تقریباً برابر با همان شهاب سنگی است که در سال ۲۰۱۳ در شمال روسیه به زمین برخورد کرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • parsaVedadi
    parsaVedadi | ۲۲ دی ۱۳۹۵

    سلام؛
    بنده هم علاقه ذاتی و شدید به موضوعات هوا فضا دارم چون یه جا خوندم ذات انسان از ذرات موجود در فضا(از دید علمی) بوجود آمده پس علاقه ام بی دلیل نیست، ممنون.

  • nima
    nima | ۲۲ دی ۱۳۹۵

    عالی بود...از این چیزا مثل شهاب سنگ و کهکشان اینا زیاد بزارین

  • aram sali
    aram sali | ۲۱ دی ۱۳۹۵

    این هیروشیما هم شده مرجع اندازه‌گیری و فهماندن قدرت انفجارها.

مطالب پیشنهادی