ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

دانشمندان توانستند لایه خارجی قلب را با سلول های بنیادی بازسازی کنند

در حالی که پیوند اعضای بدن طی پنج سال گذشته نزدیک به بیست درصد رشد داشته، بسیاری از افراد تا مدت ها در فهرست انتظار باقی می مانند. به همین دلیل دانشمندان مراکز مختلف تحقیقاتی ...

حمید مقدسی
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۲۴ دی ۱۳۹۵ | ۱۷:۰۰

در حالی که پیوند اعضای بدن طی پنج سال گذشته نزدیک به بیست درصد رشد داشته، بسیاری از افراد تا مدت ها در فهرست انتظار باقی می مانند. به همین دلیل دانشمندان مراکز مختلف تحقیقاتی در تلاشند تا اندام ها را در آزمایشگاه بسازند.

یکی از این گروه ها که در ایالات پنسیلوانیا فعالیت داشته و اندام حیاتی قلب را برای پژوهش انتخاب کرده، اخیراً توانسته با موفقیت از سلول های بنیادین برای ساخت سلول های اپی کاردیوم که سطح قلب را می پوشانند استفاده نماید، و یک گام دیگر به ساخت کامل قلب انسان نزدیک تر شود.

همین تیم در سال 2012 دریافت اگر سلول های بنیادین در معرض مواد شیمیایی مخصوص سیگنال دهی Wnt قرار گیرند، به سلول های عضلانی قلب تبدیل خواهند شد. میوکاردیوم که بخش عضلانی در مرکز قلب است، انقباضات ضروری برای پمپاژ خون درون بدن را ایجاد می کند.

طبق اظهارات دانشمندان، پروتئین های Wnt تکثیر سلول ها را تنظیم و کنترل می کنند. سیگنال های Wnt می توانند سیگنال دهی موضعی را بین سلول های مجاور تسهیل کرده و در حین تکثیر سلول ها، بافت های خاص را شکل دهند.

حال برای تبدیل سلول های بنیادین به سلول های اپی کاردیوم، آنها روشی معکوس را به کار گرفتند. «لنس لیان» محقق ارشد این گروه می گوید آنها دریافتند که اگر سلول ها را مجدداً با سیگنال های Wnt فعال سازند، می توانند این سلول های پایه را که در حالت عادی به بافت عضلانی تبدیل می شوند، وادار سازند تا به سلول های اپی کاردیوم بدل گردند.

heartstemcells

این تیم هم اکنون مشغول توسعه روشی را برای ساخت سلول های بخش داخلی قلب است، اما تا به اینجا نیز تحقیقات آنها می تواند جان انسان ها را نجات دهد. لیان می گوید پزشکان قادرند سلول های اپی کاردیوم را در بیماران دچار سکته قلبی به کار ببرند:

سکته قلبی به خاطر انسداد رگ ها ایجاد می شود. این انسداد، مانع از تغذیه عضلات با مواد مغذی و اکسیژن شده و در نتیجه سلول ها از بین می روند، و از آنجا که سلول ها قادر به احیای خود نیستند، آسیب وارد شده به آنها دائمیست.

حال سلول های اپی کاردیوم ساخته شده در آزمایشگاه را می توان به قلب بیماران پیوند زده و منطقه آسیب دیده را ترمیم نمود.

گفتنیست سال گذشته محققین بیمارستان ماساچوست نیز روشی برایی ترمیم قلب افرادی که آماده پیوند نیستند، با استفاده از سلول های بنیادین ابداع کردند. همچنین تیمی از پژوهشگران ژاپنی نیز با تزریق سلول های بنیادی به درون قلب، توانستند این اندام حیاتی را احیا نمایند.

با توجه به این پیشرفت ها، بعید نیست که در آینده ای نزدیک، دانشمندان بتوانند قلب کامل انسان را در آزمایشگاه ساخته و به بیماران نیازمند پیوند بزنند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی